Kia Niro EV First Edition

Startet av Zuexi, fre 22. jun 2018, kl. 15:30

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: navyelsen på tir 03. jul 2018, kl. 08:20
Jeg er skuffet av andre grunner. Jeg ønsker meg en rimelig bil med lang rekkevidde. Ser helst at prisene kryper ned mot 300k, da budsjettet er knepent.
Kan fint stå over ekstrautstyr som lane assist og andre autpilotegenskaper, fordyrende musikkanlegg, skinnseter, oppgraderte led-lykter, comfort-pakker og diverse annet dilldall.

Gi meg heller en ribbet økonomimodell, så jeg kan legge til de valgene jeg føler er et "must".
Fenomenet toppspekket "first edition" er noe forhandlerne gjør for å melke kundene!

Har såpass lavt nummer at jeg håper på bil i november. Kunne godt ventet noen eksta måneder på en custom-utgave. Men er dessverre redd at pga. begrenset produksjon kan måneder bli til år hvis jeg ikke slår til umiddelbart...
Enig med deg der, men ville også blitt meget forundret om ikke forhandler valgte denne strategien. Det var akkurat som forventet. Litt skuffet er jeg over at det ser ut som det ikke gis en krone i rabatt på denne First Edition. De kunne heller kaldt den "full spec edition". Noe ala Leaf LE burde de klart å fått til...

Når det er sagt tror jeg at vi som er blant det første 1000 får en sinnsykt gunstig bil, ser for meg at en lett har gratis bil i minst ett år, kanskje lengre.

Jeg kjøpte min LE Nissan Leaf 2.0 for 279.000 med vinterhjul som skal selges når Niroen kommer, jeg forventet ikke å tjene penger på Leafen, men når tror jeg faktisk at jeg iallefall får pengene igjen for den også. Etterspørselen etter elbiler er syk ifht tilgjengeligheten.

Fruen er superfornøyd med Leafen og vil ikke bytte til en Niro, men jeg prøver å overbevise henne om at dette er smart økonomisk. Jeg tror nok at Leaf 2.0 faller noe tilbake når det begynner å komme 60 kwh i bruktmarkedet, men then again, til hvilken pris?

Joltus

Du får jo 7777 kroner av på prisen da bjoris.....

lirekassa

First edition burde være noe rimeligere enn tilsvarende spekket bil senere, etter min mening. Kanskje noe inhabil i og med at jeg er blant de 1000 første, men det er da ganske vanlig? Og man blir jo 'prakket på' ekstrautstyr man ikke nødvendigvis ville bestilt ellers, samt man inngår kompromisser ift. fargevalg.

Ble også litt overrasket over dette.

AppleKnocker

Hvis formålet er å være snill, så burde den vært billigere.

Men enhver bilprodusent har som mål å drive lønnsomt, dvs at de har som mål å maksimere profitt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pofeet

Det er selgers marked på nye elbiler. Ingen grunn til at de skal være snille. Folk står klar til å kaste penger etter dem... ;)

Joltus

Det var jo slik le funket med Nissan. Man hadde kun fargevalg. Man fikk det meste av utstyr, heldigvis fjernet de noen små ting man ikke trenger, og man fikk dette for en rimeligere peng enn det ville kostet. Dette fordi man ikke hadde noe valg og at man var tidlig ute.

Syns man bør premieres litt for å faktisk ha betalt inn 7777 kroner for å stå i denne køen!

Men det vet vi jo heller ikke om vi blir eller ikke. Vi vet jo ingenting om pris enda.

Cral

Sitat fra: Joltus på ons 04. jul 2018, kl. 08:51
Syns man bør premieres litt for å faktisk ha betalt inn 7777 kroner for å stå i denne køen!

Du får bilen tidligere enn de andre. Synes det er er flott premie i seg selv.
Og man har jo bare lånt dem pengene (uten rente), man får jo de 7777 når man undertegner kontrakt eller trekker seg fra køen....
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Joltus

Jauda. Man fikk jo le også før de ordinære bilene uten å betale for det.

Sett bort fra bilene tyskerne dumpet til Norge....

lirekassa

Sitat fra: pofeet på ons 04. jul 2018, kl. 08:49
Det er selgers marked på nye elbiler. Ingen grunn til at de skal være snille. Folk står klar til å kaste penger etter dem... ;)

Jeg tror hvis aktører i bransjen har den holdningen så kan det bli en vanskelig fremtid når konkurransen tar seg opp. Folk glemmer ikke dårlig behandling, spesielt når det er snakk om så stor investering.

Når de bestiller opp 1000 så og si kliss like biler, så er det nærliggende å mene at disse bør være billigere enn om man skal sette sammen ulike pakker selv. Med det sagt så er vel KIA kjent for å kjøre et par-tre standardiserte utgaver, så det er kanskje noe av grunnen til at det blir lite å hente på denne førstegangsutgaven kontra en senere 'exclusive' utgave.

Men at de ikke kan ha ett spenstig (og unikt) fargealternativ for de 1000 første synes jeg er litt rart. De får tross alt mye gratis ved å vite hvor stor etterspørselen er :) Fra 1001 så får man uansett flere farger.

pofeet

Er enig at det burde være noen flere fargevalg i første ladning.
F.eks Gravity blue eller Temptation red.

xmir

Ja, skulle gjerne hatt gravity blue i stedet for grå  :-1:

Zuexi

Da hadde helt sikkert noen andre klagd over at de ikke kunne velge grå bil, eller sort, eller hvit - alle kan ikke bli fornøyde hele tiden.

navyelsen

Og jeg som ønsket meg Deep Cerulean Blue, men denne er tydeligvis bare tilgjengelig på hybrid-utgaven - ikke engang PHEV har mulighet til denne...

Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

geear

Sitat fra: TM på tir 03. jul 2018, kl. 16:26
Ser at soltak er priset til 5900 kr for vanlig Niro med mva. Nå har vel aldri BOS vært kjent for å drive lavprisforretning, men å putte hele MVA fritaket i egen lomme er vel litt drøyt. Kanskje det sier noe om prisnivået vi kan forvente på First Edition ?
Håper de har glemt å vise momsfradraget på nettsiden, ellers er vel dette en av de klareste utnyttelsene av momsfritaket på elbiler som vi har sett?

Er bare snakk om usle 1180,- men gi nå heller forbrukeren tillit om at man faktisk får momsfradraget, og må man ha de 1180,- for å få driten til å gå rundt, bak det heller inn i grunnpakken.

Joltus

Hadde lett valgt hvit.

Svart er uaktuell. Har det og gidder ikke vaske enda en bil. Hvit er mye enklere å holde rein.

Hadde tenkt hvit le på leaf hvis det hadde vært alternativ.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA