Kia Niro EV First Edition

Startet av Zuexi, fre 22. jun 2018, kl. 15:30

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: gr på ons 04. jul 2018, kl. 13:54
Sitat fra: TM på tir 03. jul 2018, kl. 16:26
Ser at soltak er priset til 5900 kr for vanlig Niro med mva. Nå har vel aldri BOS vært kjent for å drive lavprisforretning, men å putte hele MVA fritaket i egen lomme er vel litt drøyt. Kanskje det sier noe om prisnivået vi kan forvente på First Edition ?
Håper de har glemt å vise momsfradraget på nettsiden, ellers er vel dette en av de klareste utnyttelsene av momsfritaket på elbiler som vi har sett?

Er bare snakk om usle 1180,- men gi nå heller forbrukeren tillit om at man faktisk får momsfradraget, og må man ha de 1180,- for å få driten til å gå rundt, bak det heller inn i grunnpakken.

Ser ut til å gjenspeile et mønster hos andre leverandører av elbiler:
-VW-forhandleren som ville ha kr. 15500,- for 15-tommers vinterhjul til e-Golf.
-Nissan har konsekvent tatt kr 6000,- for metallic lakk for Leaf.  Til sammenligning koster metallic lakk for Qashqai kr. 6000,- inkl. moms.
-Til Ioniq EV og Kona EV krever Hyundai kr. 10000,- for tilsvarende takluke som koster kr. 5900,- til Niro.  Til fossil Kona og hybrid Ioniq koster samme takluke kr. 10000,- inkl. moms. Nye Tuscon leveres med elektrisk panoramatak for kr. 10000,- inkl. moms.

Jeg mener å huske at takluken Hyundai vil ha 10000 momsfrie kroner for i Norge koster ca. 4500 kroner i Sør-Korea.

Bertel O. Steen framstår nesten som nøkterne i denne sammenhengen.

Joltus

Litt snodig at myndighetene ikke ser dette?

Mr Oizo

Er det noen som har fått med seg om Niro får chademo eller CCS? Følges Soul blir det chademo mens Kona har vel CCS.

Gnilre

Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Bjoris

Noen som har erfaring med BOS og Agrol rabatt?

https://agrol.no/avtaler/bil

Dette kom jo på toppen av LE utgaven på Leaf og dermed fikk en Leafen med vinterhjul for 280.000, i mitt stille sinn tenker jeg at jeg skal få solgt Leafen for min 280. når jeg får Niroen rundt Juletider om det blir det da... Tipper det blir 500+500 levering av disse 1000 så kan jo bli i 2019, men ser ikke for meg at det blir så veldig langt inn i 2019 når de bestiller opp alle bilene nå...

(Ja, jeg har vært medlem i mer enn 12 mnd og ja, jeg har sjekket at det går ann å bruke den på nytt, det var bare 6 mnd mellom hver gang du kunne bruker Agrol rabatten på bilkjøp)

geear

Takluka på Kona er en pakke med LED interiørbelysning, så de kan skjule det der, mens Niro kun er luka. Andre bilmodeller blir det lettere å argumentere for ulik pris på.

arthur

Sitat fra: Bjoris på ons 04. jul 2018, kl. 22:19

Dette kom jo på toppen av LE utgaven på Leaf og dermed fikk en Leafen med vinterhjul for 280.000, i mitt stille sinn tenker jeg at jeg skal få solgt Leafen for min 280. når jeg får Niroen rundt Juletider om det blir det da... Tipper det blir 500+500 levering av disse 1000 så kan jo bli i 2019, men ser ikke for meg at det blir så veldig langt inn i 2019 når de bestiller opp alle bilene nå...

(Ja, jeg har vært medlem i mer enn 12 mnd og ja, jeg har sjekket at det går ann å bruke den på nytt, det var bare 6 mnd mellom hver gang du kunne bruker Agrol rabatten på bilkjøp)

Vi vet vel enda ikke noe konkret mht om, eventuell hvilken, rabatt man vil få på en Kia Niro? Er selv medlem og vil være det mer enn 12 måneder når kontrakt (eventuelt) skal skrives.

Bjoris

Sitat fra: arthur på tor 05. jul 2018, kl. 07:04
Sitat fra: Bjoris på ons 04. jul 2018, kl. 22:19

Vi vet vel enda ikke noe konkret mht om, eventuell hvilken, rabatt man vil få på en Kia Niro? Er selv medlem og vil være det mer enn 12 måneder når kontrakt (eventuelt) skal skrives.

Det blir jo litt interessant, det var først snakk om at Nissan heller ikke skulle gi rabatt på nye Leafen, men så kom den med hele 9% og mer enn øvrige modeller...

Vi frå vente å se, det er jo veldig greit med litt rabatt som ikke alle får, da har en iallefall sikret seg mot verdifall...

Olemann

Rabatt: Selger fortalte meg at verken bønder eller liksom-bønder i Agrol eller storkunder ellers får rabatt.  Og om noen skulle gå fra avtalen fordi de ikke får rabatt så er nok nestemann på listen fornøyd og bilen blir nok solgt likevel.  Skjønner forhandler og importør med biler som dette, de trenger ikke gi noe rabatt før køen er slutt, men vil man vente til 2020 er nok rabattsjansene større :)

Zuexi

Stopper rabattdiskusjonen her. Har ingenting med First Edition å gjøre.

Trond.m

DCool

Sitat fra: Olemann på fre 06. jul 2018, kl. 19:40
Rabatt: Selger fortalte meg at verken bønder eller liksom-bønder i Agrol eller storkunder ellers får rabatt.  Og om noen skulle gå fra avtalen fordi de ikke får rabatt så er nok nestemann på listen fornøyd og bilen blir nok solgt likevel.  Skjønner forhandler og importør med biler som dette, de trenger ikke gi noe rabatt før køen er slutt, men vil man vente til 2020 er nok rabattsjansene større :)

Vel, jeg fikk skriftlig svar fra Kia Norge i dag om at Niro electric også vil få "storkunde-rabatt (agrol). Jeg spurte spesifikt om denne rabatten, så jeg stoler mer på det svaret, enn det en selger hevder, det er jo ikke alltid de vet, men i beste fall tipper... de sa ikke noe om at rabatten ikke ville gjelde først edition, så tar for gitt at det gjelder både den og senere versjoner, så lenge man får avklart dette før kontrakt inngåelse. Men han så ikke noe om størrelse på rabatten, og tviler på at det er avklart. Jeg tipper 5% er det maksimale man kan håpe på...
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Trond.m

Forslår at vi likevel stopper denne debatten. Dette er noe hver enkelt kan sjekke med sin forhandler / arbeidsgiver / organsisasjon. Det er mindre interessant for alle andre å lese om hvilken rabatt eks @bjoris eller andre får.

Joltus

Forsåvidt interressant for å kunne presse pris. Men lag egen tråd.

Enlace

Tok kontakt med Kia forrige uke og spurte om jeg var aktuell for First Edition selv om mitt bestillingsnummer er tidlig 1700. Grunnen var at jeg regner med at en del trekker seg når det går mot kontrakt, og jeg vet at noen har trukket seg og fått depositum tilbake.

Svaret var ikke til mine forventninger. De svarer kun at jeg ikke er aktuell nå. De bekrefter heller ikke at jeg rykker fram på listen når noen trekker seg.  Purret på det svaret, men fikke ikke noe nytt svar. Slikt irriterer meg, tenker raskt at da er det noe råttenskap ved at Kia gir de plassene til andre!

Uansett, fikk svar at jeg ville kunne få bil i løpet av andre halvår 2019.  Tiden spiller ingen stor rolle da jeg har en Opel Ampera E som suser avgårde uten problemer og en Mazda CX 5 når jeg drar på hytten. Forhåndsbestilte en Byton M i februar i år, kommer trolig i slutten av 2020. Da blir det 4x4 og slutt på fossilbil om ikke Skoda har kommet med sin 4x4 før den tid. (Driter ikke penger, og har ikke råd til Audi, Tesla X eller Jaguar).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA