Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Niro EV First Edition

Startet av Zuexi, fredag 22. juni 2018, klokken 15:30

« forrige - neste »

HCO

Det er samme diskusjon på FB-gruppa, der noen mener seg kallet til å bestemme hva som kan diskuteres og hvordan. Hva er det med enkelte Kia-kunder egentlig? Tiltrekker Kia seg flere med nisselue enn andre merker?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

pofeet

#31
Det er vel helt OK å spekulere eller viderefortelle hva man har hørt, så lenge det kommer tydelig frem i innlegget?

For min del stoler jeg ikke det døyt på infoen som kommer fra diverse bilforhandlere/-selgere. Det er tydeligvis like mye spekulasjon/informasjonspynting fra det holdet.

Det er vel bare å ha is i magen. Det er jo ingen bilmerker p.t som klarer å levere en elbil med lang rekkevidde og fornuftig pris, uten sinnsyke leveransetider. Opplever at alle forum har samme donorkø-følelse.

Egentlig skikkelig sprøtt at vi sitter klare for å kaste pengene våre på bilselgerne. Definitivt ikke kjøpers marked...Minner meg litt om slik boligmarkedet har vært i Oslo i de siste årene.

Nok mumling/grumling fra mitt hold...

Scrooge

Sitat fra: HCO på tirsdag 26. juni 2018, klokken 08:30
Det er samme diskusjon på FB-gruppa, der noen mener seg kallet til å bestemme hva som kan diskuteres og hvordan. Hva er det med enkelte Kia-kunder egentlig? Tiltrekker Kia seg flere med nisselue enn andre merker?

Det er ikke det samme, det er snakk om å begrense off-topic prat der. Diskusjonen her var inntil nylig on-topic mens det var kredibiliteten til utsagnene som diskuteres.

Rykter og spekulasjoner er halve poenget med å diskutere Niro før lansering, og før informasjonen er offisiell. Å kun diskutere det som er kjent er ikke så veldig spennende i lengden, spesielt mtp. at det er så mye som fortsatt er uvisst.

Kårepåsporet

Sitat fra: Joltus på tirsdag 26. juni 2018, klokken 00:30
Det er da fint å opplyse om hva forhandlerne lirer av seg. Han presenterer det nå ikke som en sannhet, forteller kun om hva som skjedde....

Jeg kritiserer ikke hva som blir formidlet her, jeg kritiserer disse forhandlerne som lirer av seg det ene og det andre, mens andre virker til å ha et mer edruelig forhold til hva de formidler.
Har jo vært forhandlere som visstnok har visst at hengerfeste kommer. Rart når importør fortsatt ikke kan bekrefte dette.
Jeg mister respekten for slike folk, men nå har da svært mange selgere liten peiling på bil også.

lirekassa

Mange hvite løgner og halve sannheter i denne bransjen, det er helt sikkert, ja. Og fram til vi får alle specs bekreftet så får vi ha det litt artig med å spekulere.

Hengerfeste, 150kw hurtiglading, hvit/svart/grå osv.

Vil nødig starte en diskusjon rundt hengerfeste, men heller app-støtte anno 2018 enn tauekrok anno 1851 etter min mening :)

HCO

Sitat fra: lirekassa på torsdag 28. juni 2018, klokken 11:49
Vil nødig starte en diskusjon rundt hengerfeste, men heller app-støtte anno 2018 enn tauekrok anno 1851 etter min mening :)

Hvordan frakter du store ting med app...?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Spajderman

Sitat fra: HCO på torsdag 28. juni 2018, klokken 11:57
Sitat fra: lirekassa på torsdag 28. juni 2018, klokken 11:49
Vil nødig starte en diskusjon rundt hengerfeste, men heller app-støtte anno 2018 enn tauekrok anno 1851 etter min mening :)

Hvordan frakter du store ting med app...?

Nabobil.no

lirekassa

For de tusenlappene jeg betaler ekstra for henger, så bestiller jeg heller tilkjørt  8)

Har ikke hytte, så da begrenser behovet seg til en gang i sjeldenheten.

_OE_

Hovedsaken er vel at den har takrails og dermed mulighet for takstativ

Via_9+


lirekassa

Og det må til for det er vel ikke "skiluke" i baksetet dessverre.

Enlace

Har fulgt med her en stund. Har en sort Opel Ampera E som jeg fikk i juni, 2017. Mye bra og noe mindre bra på den. Har vel nummer 1700 på Niro. Regner med levering i februar/mars neste år. Basert på informasjon. Er usikker på om det er bilen for meg. Den har ikke den store "sex appeal" men virker traust og solid. Ser at i 2019 og framover kommer det mange spennende biler. Det vil sikkert påvirke bruktprisene negativt. Må derfor regne med et normalt  verditap (sammenlignet med fossilbil) fra 2020.

Det optimale ville vært 4x4, men har ikke råd - kanskje før i 2020. I morgen skal jeg på Ling Ling på Aker brygge og se på Byton Suven som jeg står på liste for. Den kommer i produksjon i Kina i 2019 og skal komme til Europa i 2020. Sammenlignet er Niro som en stygg andunge og  Byton er svanen. Den kommer til å koste ca. kr. 480 000 med snaut 500 hester og solid rekkevidde. Kina har produsert elbiler i 5 år, og skal kvalitetsmessige være bra. Ikke lett å vite.

arthur

Sitat fra: Enlace på torsdag 28. juni 2018, klokken 23:34
Har vel nummer 1700 på Niro. Regner med levering i februar/mars neste år.

Har selv nummer 70x på Niro og 274x på Kona, og begynner nå å lure på om jeg får en Niro FØR Kona?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

lirekassa

Enlace: Jeg også på liste for Byton, og har reservert M3, og deler naturligvis tankene rundt at markedet etter hvert vil normaliseres - men det vil jo påvirke deg uansett om du holder på Ampera E eller bytter i Niro. Det blir jo uansett en betydelig forskjell i nypris på de to førstnevnte modellene og Niro. Det kommer fortløpende bedre batteripakker, mer kwh per krone osv, men før vi vet ordet av det legges det på moms og andre incentiver fjernes eller justeres.

Niro er ikke spesielt spenstig designmessig, men stygg andunge? Den ser helt traust og kommunal ut, i mine øyne. Leaf MK1 ligner vel mer på andungen din ;)


Zuexi

Nok OT. Tråden handler om First Edition, ikke alt annet.

Ser nå en annen tråd om de 1000 første bilene leveres i fire farger. Stemmer ganske bra med hva jeg først fikk opplyst.
Svart, hvit og (nå to stk) gråfarger.

lirekassa

Trodde kanskje den kom til å komme i den blå demofargen de har vist fram på messene, men den gang ei - i alle fall ikke i første omgang.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA