Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 - tråden

Startet av Motorwatt, lørdag 09. juni 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

BatteriOgFossil

Sitat fra: Plym på mandag 08. april 2019, klokken 14:09
Når de snakker om at prisen skal tilsvare en diesel-Golf så lurer jeg på hvilken av batteristørrelsene de snakker om....

Møller er kremmere, og ID.3 kommer til å være "brennhet". Jeg regner med at intro-utgaven med det mellomste batteriet vil ligge på rundt 350.000 kr.

Motorwatt

#181
Tipper (og håper)  250K-300K-350K. Tror ikke Møller avgjør dette helt alene. Husk at det er lett å importere elbiler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Plym

TU siterer også fra et intervju som VWs salgsdirektør Jürgen Stackmann har gitt rundt årsskiftet:
"Stackmann sier til Automobilwoche at startprisen for innstegsmodellen «blir under 30.000 euro, definitivt». Altså under 290.000 kroner etter dagens kurs. Han sier imidlertid at det er for tidlig å være mer spesifikk enn dette, men avisen skriver at Volkswagen-innsidere forventer en startpris på mellom 27.000 og 28.000 euro. Fra 260.000 kroner med avgifter i Tyskland, om vi forstår det riktig"

Motorwatt

I Tyskland er det 19% moms (MwSt) på biler. Hvis det blir slik at man kan trekke ut denne, så vil det bli veldig gunstige priser.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

batterimannen

Husk at prisen de gir er for innstegsmodellen (billigste modell), mens den førsteutgaven blir mellomste modell. Regner med at de gjør som Tesla og kjører ut den med lengst rekkevidde før de lanserer den innstegsmodellen med korteste rekkevidde.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Motorwatt

VW (og Audi) er også kjent for sine omfattende opsjons-program. Må vel regne med det samme når det gjelder ID-bilene, slik at prisen nok blir høyere når "nødvendige" opsjoner blir tatt med.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Den helt naturlige konkuransen i markedet har i det siste ført til at E-Niro havnet rundt 400+ på veien, mye grunnet Bertel O Steen grådighet.
Og enda nyligere 50k reduksjon av Ampera-E pris, grunnet dårlig salg på grunn av konkuranse.

Så Neo ID kan prises både opp og ned ut i fra motivasjon. Jeg tror at den vil tilpasse seg konkuransen og prise seg litt under tilsvarende modeller fra konkurrentene. Min antagelse er 270-310-360 for de tre batteristørrelsene.

Splash

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 09. april 2019, klokken 01:51
Den helt naturlige konkuransen i markedet har i det siste ført til at E-Niro havnet rundt 400+ på veien, mye grunnet Bertel O Steen grådighet.
Og enda nyligere 50k reduksjon av Ampera-E pris, grunnet dårlig salg på grunn av konkuranse.

Så Neo ID kan prises både opp og ned ut i fra motivasjon. Jeg tror at den vil tilpasse seg konkuransen og prise seg litt under tilsvarende modeller fra konkurrentene. Min antagelse er 270-310-360 for de tre batteristørrelsene.

Er det bare jeg som tror det er helt usannsynlig at Nordmenns favorittbilmerke kommer til å prise seg såpass lavt? Greit at Kia er større, men det er Kia. Opel er Opel, og ikke større innvendig enn ID3.
Instegsmodellen kommer ikke en krone uner 299k, så kan vi legge til tilvalgssirkuset til VW/Audi og så er vi igang

BatteriOgFossil

Sitat fra: Splash på onsdag 10. april 2019, klokken 12:46
Er det bare jeg som tror det er helt usannsynlig at Nordmenns favorittbilmerke kommer til å prise seg såpass lavt? Greit at Kia er større, men det er Kia. Opel er Opel, og ikke større innvendig enn ID3.
Instegsmodellen kommer ikke en krone uner 299k, så kan vi legge til tilvalgssirkuset til VW/Audi og så er vi igang

Nei det er ikke bare du. Men ja, det virker som det er mange optimister der ute som nok kommer til å få seg en negativ overraskelse den dagen prislistene foreligger. Spesielt for totalprisen når ekstrautstyr er lagt til.

kodax

Prisen til ID3 når den lanseres bestemmes nok av konkurransen og der og da, og så kommer prisen til å justere seg nedover etterhvert som det blir mer konkurranse. Kia etc. kommer nok til å senke prisene.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Gnist

#190
Prisen på ID3 med det minste batteriet får vi ikke vite før om et par år. Lanseringsutgaven har den mellomste batteristørrelsen. Det største batteriet kommer sent i 2020 sammen med mulighet for AWD og det minste batteriet tidligst i 2021. Sier i hvert fall ryktene.

VW har fra tidlig i arbeidet med ID hatt et uttalt mål om å kutte ned på antallet tilvalg i forhold til tidligere.

Ryktet sier at det for ID3 blir tre utstyrsnivå og så et lite antall tilvalg innenfor hvert nivå.

VW ID3 er ingen compliance car.

ID3 er den første av en rekke nye modeller basert på en nyutviklet plattform (MEB) kun for elektriske biler. Plattformen og bilene er utviklet fra bunnen av basert på all den kunnskap VW har om bilproduksjon og kundebehov. Det er rimelig å tro at et av målene for VW har vært å redusere produksjonskostnadene i forhold til for eksempel Golf.

Det sies at ID3 vil være sammensatt av vesentlig færre deler enn Golf og produseres på mye kortere tid. Hvorvidt den totale produksjonskostnaden er lavere enn for Golf når man tar med batterikostnaden aner jeg ikke, men jeg vil tro at dette er målet. 

VW gjør store investeringer knyttet til produksjon av elektriske biler, inkludert at de investerer i batteriteknologi for på sikt å selv kunne produsere battericeller.

Fra sommeren 2019 bygges den første produksjonslinjen i fabrikken i Zwickau om til å kun bygge elektriske biler i ID-serien. Fra sommeren 2020 bygges den andre produksjonslinjen i samme fabrikk om på samme måte. VW sier at samlet kapasitet på disse to linjene vil være opptil 1500 biler per dag. Så har de konkrete planer om å bygge om andre fabrikker i årene fremover.

Hvis vi sier at den første produksjonslinjen i Zwickau det første året den er i drift har en gjennomsnittlig produksjon på 400 biler per dag i 230 arbeidsdager, så blir dette 92.000 biler. Dette er 3 ganger flere biler enn de ca. 30.000 e-Golfene VW solgte globalt i 2018. Full kapasitet på 750 biler per dag blir rundt 170.000 biler per år på en produksjonslinje. Antar dette siste er lite sannsynlig for første år. Arbeides det 7 dager i uken, så går volumene videre opp. VW solgte globalt rundt 800.000 Golfer i 2018.

VW vil trenge å kjøre produksjonslinjene med så høy fart som teknisk mulig for å få produksjonskostnaden per bil så lav som mulig. Investeringene VW nå gjør vil ikke lønne seg dersom de ikke får store produksjonsvolum. Likeså har de faste kostnader som løper uavhengig av antallet biler produsert.

Det er i dag så vidt jeg vet ingen større ventetid på e-Golf. Dagens produksjonsnivå kan altså se ut til å dekke nåværende etterspørsel. Skal VW få solgt i størrelsesorden 92.000 ID3 i Europa i 2020, så må salgsvolumet vesentlig opp fra dagens nivå på e-Golf. Da holder det ikke å selge godt i Norge. Salgsvolumene må vesentlig opp i andre Europeiske land.

Lengre rekkevidde enn e-Golf  vil ikke alene føre til de store volumene VW ønsker for ID3. Den eneste måten VW kan få en så dramatisk salgsvekst på kort tid er ved å selge ID3 rimeligere enn e-Golf og prise bilen slik at den blir et reellt alternativ for mange flere av de som tradisjonelt ville kjøpt en Golf.

Jeg er sikker på at VW vil bruke pris som et virkemiddel for raskt å få store salgsvolum på ID3.

Et slogan VW har brukt i relasjon til ID er at de skal lage biler "for millioner, ikke for millionærer".

VW ser på Tesla som en hovedkonkurrent. Slik jeg ser det er VW og Tesla i en egen klasse blant bilprodusentene i hvordan de satser på elektriske biler. (Uten at jeg vet hva som skjer i Kina.) Selvsagt ligger Tesla langt foran VW og vil antagelig i produksjonskapasitet ligge foran i flere år. 

Jeg ser det spekuleres i media at Tesla M3 Standard Range med minste batterikapasitet vil få en pris på rundt 320.000 i Norge. ID3 i lanseringsutgaven vil ha lengre rekkevidde, men er en fysisk mindre bil, akselererer ikke like raskt og vil antagelig fremstå som en mindre premium bil enn Tesla M3.  Jeg tror ID3 gjennom sitt formspråk vil appellere til mange som i dag trekkes mot Tesla og kanskje fremstå som mer moderne enn Tesla M3. ID Crozz vil direkte konkurrere med Tesla sine modeller fra sist i 2020.

Sett ut fra dette alene, så mener jeg ID3 må ha en pris på flere ti-tusener under Tesla M3 SR, la oss si ikke høyere enn 280.000 i Norge.

Jeg forventer at når man sammenligner ID3 og en standard Golf, så vil ID3 fremstå som minst like god når man ser på ting som kjøreopplevelse, førermiljø, mulighet for ulike elektroniske assistenter, plass fremme og bak, bagasjeplass og andre tekniske ting. ID3 vil i sitt formspråk fremstå som klart mer moderne enn Golf.

Også når det gjelder samlet kostnad for å kjøpe og bruke bilen så forventer jeg at ID3 vil kunne konkurrere med Golf med forbrenningsmotor. Dette også i land som ikke subsidierer elektriske biler som Norge. Dette må til for at bilen skal bli den salgs-suksessen VW trenger at den blir.

Dette vil sammen med fraværet av avgifter på elektriske biler i Norge gjøre at bilen blir spesielt gunstig å kjøpe for nordmenn.

I Tyskland er pris for en Comfortline Golf med en 100 kW bensinmotor, automatgir og uten andre tilvalg ca. 270.000 NOK ink mva, altså ca 227.000 NOK eks Tysk mva.

Så vil VW argumentere med at drivstoff- og vedlikeholdskostnadene på en elektrisk bil er lavere enn for biler med forbrenningsmotorer og at den rette prisen på ID3 derfor er høyere. La oss si at de på den måten ved lansering kan forsvare å legge 23.000 (eks MVA) på prisen. Samlet pris blir da 250.000.

En annen sammenligning er som følger: E-Golf i Tyskland i grunnversjonen uten andre tillegg enn CCS og varmepumpe koster ca. 303.000 NOK eks Tysk mva. Hvis vi antar det er rett at VW ønsker å minst 3-doble produksjonsvolumet på ID3 i forhold til e-Golf, så vil det ikke overraske meg det minste om prisen på ID3 ligger minst 50.000 under prisen på e-Golf. Alt i grunnversjoner og uten tillegg.

Ut fra spekulasjonene over så tipper jeg at pris i Norge for den enkleste versjonen av førsteutgaven av ID3 uten opsjoner og gitt dagens mangel på avgifter vil ligge et sted mellom 240.000 og 280.000.

En annen tanke ut fra teksten over er at VW ID3 vil gjøre livet vanskelig for Kia, Hyundai og andre som har modeller som i størrelse, rekkevidde og image vil konkurrere med ID3. VW vil ganske sikkert ha en produksjonskostnad som er vesentlig lavere enn disse andre og være i stand til å levere biler i et helt annet kvantum.

En siste tanke er at hvis det nå blir slik at VW selger ID3 i Europa til en pris inklusive MVA som gjør at den blir et reellt alternativ til Golf for den jevne bilkjøper, så vil dette kunne være et signal til norske politikere om at det er på tide å begynne å innkreve moms ved salg av elektriske biler.

Informasjon om forventet produksjonskapasitet i Zwickau: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/stories/all-about-europes-most-efficient-e-car-factory-4389

PS: Dette er mine spekulasjoner en rolig torsdag før påske. Ta det for hva det er.

Motorwatt

Veldig bra innlegg, og dine antagelser tror jeg treffer ganske presist.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

BatteriOgFossil

Sitat fra: Gnist på torsdag 11. april 2019, klokken 13:50
...

Bra innlegg, men du glemmer å skrive noe om et viktig mellomledd, hvis strategi for det norske markedet også kommer til å ha noe å si for prisen: Møller.

MooCow

Overraska om ID vert mindre premium enn Tesla, Tesla manglar jo ein del grunnleggande ekstrautstyr samt at dei har eit veldig spartansk interiør. Stilig med stor skjerm, men uten tvil meir brukarvennleg om ein hadde eit standard speedometerdisplay bak rattet, og fleire knappar ein kan betjena i blinde. Glastak og design trekk opp på model 3, men vil ikkje kalla han spesielt premium akuratt.

kodax

Sitat fra: Gnist på torsdag 11. april 2019, klokken 13:50
...
VW ID3 er ingen compliance car.

...
Et godt innlegg, men det bygger vel i stor grad på påstanden over. Er det helt utenkelig at dette er noe VAG gjør for å få ned gjennomsnittlig utslipp av bilene de selger, ref kravet fra EU? Selv om VAG sier de satser enormt, så behøver ikke det nødvendigvis stemme helt med virkeligheten. Det er vel ikke totalt usannsynlig at mye av det VAG har sagt i det siste er gjort for å få fokuset vekk fra dieselgate. Man må også regne med at siden dette er ny plattform med mye ny teknologi og produksjonsmetoder og -linjer, så vil det ta tid før de kommer opp i "akseptable" produksjonsvolum. Videre må man regne med at det kan være mye feil på de første seriene. (Artig hvordan de som har kjøpt Audi etron er overbevist om at den vil ha mye mindre barnesykdommer enn Tesla, bare fordi det er Audi:)
For oss forbrukere håper jeg at VAG er seriøse og vellykkede ang elbil-satsingen, men jeg mener det er lov å ha en liten porsjon skepsis inntil de faktisk har bevist at de mener alvor.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA