Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 - tråden

Startet av Motorwatt, lørdag 09. juni 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#165
Det nærmer seg tidspunkt for reservasjon

e.e.n

I artikkelen til elbil24 står det noe sånt som at innstegsmodellen kan bli utsolgt, mens i engelske artikler omtales den som launch edition. Er vel den norske som tar feil? Er spekulert i ca 60 kwt batteri på launch ed., mens basismod. skal vel ha rundt 48?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


meitran

Hæ? Nei, jeg vurderer om jeg skal velge neo eller m3....

Chimp

Det er en hatchback med størrelsen til en golf, innvendig plass som en passat - mener jeg å ha lest.
Bagasjerommet er altså klart bedre utformet og Norgesvennlig (bikkje, ski og unger) enn model 3. Men model 3 vil alltid være raskere og pr i dag ha flere dedikerte ladestasjoner. Som europabil ville jeg fortsatt holdt meg til tesla. I norge derimot fungerer det meste :)
id.3 blir nok det beste alternativet mot alle de billige små elbilene: leaf, iOn og de andre 2, i3, e-up, e-golf, ampera, kona, e-niro

model 3 er mer en hurtig sedan som går langt. flott bil altså, bare ikke noe for alle. Enten kjører du dem eller så kjører du noe av det andre. som apple/android. Så for meg er ikke tesla et alternativ, og jeg klarer ikke helt sammenlikne den noe ytterligere mot id.3 siden  jeg ser på dem som to vidt forskjellige biler. jeg klarer heller ikke kjøpe apple-telefon :)

Motorwatt

Tror (dessverre) at det bare er passasjerkabinen som er på størrelsen med en Passat stasjonsvogn. Bagasjerommet blir nok (mye) mindre. Det ser man på bildene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Chimp

Enig i det
Bør bli større enn en golf da

MooCow

Sitat fra: cforoe på tirsdag 02. april 2019, klokken 06:53
Sitat fra: meitran på mandag 01. april 2019, klokken 23:13
Hæ? Nei, jeg vurderer om jeg skal velge neo eller m3....
Siden det eksisterer så lite info om ID NEO er det ikke helt lett å gjøre en god sammenligning. Men jeg er enig i dine vurderinger så langt rundt tilgang på service og pris.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja ikkje all verden info om ID. Neo endå, men vert overraska dersom han ikkje kjem med Led Matrix lys (konstant fjernlys, men skyggar ut andre bilar automatisk, samtidig som han har langlys på sidene av bilane) og varme i rattet. Vil og tru at han får meir tradisjonelt instrumentpanel, altså ein skjerm rett foran føraren og ikkje berre ein senterskjerm som i Tesla. Men alt dette er spekulasjonar frå mi side :)

Counterpointer

Ser egentlig dårlig ut for at Neo kommer med awd, selv om det finnes indikasjoner begge veier.
Dermed blir sammenligningen noe skjev med Awd Tesla mot Rwd VW.

Forøvrig enig i pris, plass og ytelse som trekke i begge retninger

MooCow

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 02. april 2019, klokken 19:30
Ser egentlig dårlig ut for at Neo kommer med awd, selv om det finnes indikasjoner begge veier.
Dermed blir sammenligningen noe skjev med Awd Tesla mot Rwd VW.

Forøvrig enig i pris, plass og ytelse som trekke i begge retninger

Hugsar ikkje kvar eg har lese det, men har lese at lanseringsmodellen ikkje kjem med AWD, men at AWD og sprekare modellar kan komma seinare (usikker på kor langt tidsperspektiv det er her).

stsviggum

Ser ut som bagasjerommet blir ein plass mellom Golf og Passat. Bildet er frå konseptbilen Seat el Born som blir søstermodellen til ID 3.


Sent from my iPhone using Tapatalk

AJ82

Sitat fra: meitran på mandag 01. april 2019, klokken 22:51
Har I.D neo noen kjente fordeler over model 3? Bortsett fra servicekapasitet og muligens pris?

I.D. blir garantert mer behagelig å kjøre, mye pga lavere støynivå.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Stikkkontakt

Sitat fra: AJ82 på onsdag 03. april 2019, klokken 08:55
Sitat fra: meitran på mandag 01. april 2019, klokken 22:51
Har I.D neo noen kjente fordeler over model 3? Bortsett fra servicekapasitet og muligens pris?

I.D. blir garantert mer behagelig å kjøre, mye pga lavere støynivå.

A.J.

I. D. har bagasjeromslokket hengslet i taket.
De senere års bilsakg i Norge viser at over 90% av kjøperne foretrekker dette og som en konsekvens av det har sedanutgavene av f.eks Golf(Jetta), Focus, Megane osv forsvunnet fra markedet her hjemme.
Om du tilhører de som foretrekker liten bagasjeromsåpning bør du droppe I.D

Magnus Hansen

Dette viser ID Neo prototyp og viser i alle fall ikke noe Passat bagasjerom:



Når det gjelder Seat el-born så er den basert på samme plattform, men kan ikke finne lengden noe sted? Den gjerne være 20cm lenger for SLT vi vet

Gnist

#178
Volkswagen tester selvkjøringsteknologi på nivå 2 (hands off) i Hamburg. Bruker en ombygd e-golf.

Får vi dette på ID3 fra første utgaven, så er jeg godt fornøyd.

https://www.youtube.com/watch?v=ChwAnMRLnig&feature=youtu.be


Plym

Bare en måned igjen nå. Fortsatt veldig lite tilgjengelig info, men i denne saken fra Teknisk Ukeblad bekrefter importøren at det er den mellomste batteristørrelsen det vil være mulig å forhåndsbestille. Den har et batteri på 62 kWh, og en rekkevidde på 450 kilometer (WLTP). Det blir også anslått at det vil bli rundt 50.000 kroner dyrere å gå opp til det største batteriet (82 kWh, 550 km rekkevidde) og 50.000 billigere å gå ned til det minste (49 kWh, 330 km rekkevidde). Når de snakker om at prisen skal tilsvare en diesel-Golf så lurer jeg på hvilken av batteristørrelsene de snakker om....

https://www.tu.no/artikler/her-skal-volkswagens-elektriske-revolusjon-forega/461643


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA