Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, man 02. apr 2018, kl. 10:54

« forrige - neste »

GeirHM

Jeg er enig i at mitt regnestykke er litt søkt. Eller at det må inngå i et større regnskap for å gi mening. Men det tar litt luft ut av den ballongen som forskjellen på 160 000 utgjør når to helt likt utstyrte utgaver med forskjellig batteristørrelse blir stilt overfor hverandre. Noen mener jo at prisforsjellen har preg av at selskapet melker sine x100-kunder for penger og at forskjellen mest dreier seg om økt avkastning. Regnestykket viser vel at det er litt feil?

Jeg er uenig med deg Simmelim når du sammenligner oppstillingen med det å dele prisen på fossilbiler på antall hester de har på stallen. Her dreier det seg jo primært om rekkevidde og ikke aksellerasjon. Sammenligningen med fossilbiler gir ikke mening rett og slett fordi alle slike har stor nok drivstofflager innebygget - og at det i tillegg tar kort tid å etterfylle lageret uansett pris på bil.

For alle oss her inne handler forskjellen mellom x75 og x100 om ulik mengde fleksibilitet gitt at vårt bruksmønster er sånn noenlunde sammenfallende.

nie

Jeg leser mellom  linjene i trådstarters innlegg at familiens finansminister egentlig råder over et nokså stort oljefond og at diskusjonen handler om å få finansministeten med på å bryte med handlingsregelen for uttak fra fondet.

Det er i lys av dette jeg kaster kortene og sier ; kjør på med X100.

Vi andre uten familiære oljefond er dessverre henvist til å basere oss på mer kjedelige kost/nytte vurderinger....og da vinner X75

Elbil fundamentalist

Du kan snike inn litt premium som du sier på i etterkant. :+1: Oppgradere std. stereo og trekke om til skikkelig skinn f.eks (les tråden jeg startet på S forumet). Enig i at EAP er et must. Nr 2 er premium pakka pga vinterpakka. Ved forvarming smelter snø og is ned på viskerne og uten varmekabler der så kan det bli en del is. Har ikke erfaring uten venterpakka, da både den gamle og nye har dette, men at isen smelter rundt vindusviskerne kan jeg bekrefte og det hadde du vel selv på din S85D. Har ellers lest om problemer med vindusviskerne at de bryter sammen. Mistenker at det kan ha noe med is som bygger seg opp der. Akkurat varme på vindusviskerne burde vært i std. pakka i land med kulde og skikkelige vintere, men i fravær av det synes jeg vinterpakka er det viktigste funksjonaliteten i premium pakken. Sikkert mange som kan uttale seg om at de ikke har noe problemer med dette, og da er sikkert oppvarmet garasje en del av løsningen, men jeg parkerer bilen ute (gammel smal garasje). Stereo, baksetevame og HEPA er bare nice to have.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

THE

Jo, men triksing med tall er jo et velkjent fenomen for å "bevise" at man har rett.

Jeg svelger rått GeirHM sitt regnestykke om at X100 er billigere enn X75. Da kan jeg lure meg selv til å tro at jeg var smart som brukte et uhørt beløp for å få de ekstra kWh med batteri.

Når det er sagt, så hadde nok vurderingen for min del vært vanskeligere om det var snakk om 100kWh eller 125 kWh med 160000,- i prisdifferanse. 75kWh kom jeg fram til gir uakseptabel kort rekkevidde for min del i flere sammenhenger. 100 kWh holder stort sett alltid, men det finnes en del tilfeller der jeg absolutt vil ha bruk for lenger rekkevidde enn 100kWh gir meg. Spørsmålet er om de få tilfellene vil kunne forsvare 160000,- kroner ekstra. Høyst sannsynlig ville jeg endt opp med å velge 100kWh, fordi ekstra nytteverdi av en evt 125kWh pakke vil bli veldig kostbar pr. gang den kommer til nytte.

Den samme vurderingen må andre gjøre selv basert på sine behov når det gjelder valget mellom 75 og 100 kWh batteri. Jeg holder selv på med noen oppussingsprosjekter der prisdifferansen mellom 75 og 100 hadde kommet godt med, men for min del var valget X100 eller eksosbil. Heldigvis fikk jeg finansministeren med på laget, men er litt redd for at det kan slå tilbake på meg i senere forhandlinger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

GeirHM

Nei, ingen av deltakerne i vårt politisk system har noe mer tilgang til noe oljefond - enn andre i vårt land.

Om jeg har noe tilsnitt til det å ha sølvskje i munnen så handler det om at vi var svært heldige ved kjøp av vår S. Den ble kjøpt på et tidspunkt da dollaren ble handlet for mye mindre kroner enn i dag og at samme S i løpet av få måneder gikk femti prosent opp i nybilpris.

Samtidig er det et faktum at bruktbilprisen i dag reflekterer en dollar som koster mange flere kroner enn den gjorde ved vårt nybilkjøp. Bruktbilprisen reflekterer også at etterspørselen etter langkjøringsutgaver av elbiler er større enn tilbudet akkurat nå. Det er ventelister for å få ny langkjøringsbil til en overkommelig pris.

Derfor, og bare derfor, handler vår oppgradering fra brukt til ny om en engangsinvestering i størrelse med en godt utstyrt e-Golf.

Og la det være klart: Finansministeren gruer seg til å bli sett i noe så gildt som en model x. Derfor er også den gilde blå og røde metallic lakken noe jeg bare kan se bort i fra.

ludwig_holberg

Med et kr-per-tilgjengelig-kwh resonnement, så er jo I-Pace det overlegne valget. Raskere bil får du også, bedre interiør, og hvis fem seter uansett er nok...?

For en "strippet" variant med luftfjøring, kald-klima pakke osv på ca kr. 650.000, så havner du på kr. 7.222,- per tilgjengelig kwh.

GeirHM

Jeg har en oppvekst i baksetet på biler laget av British Leyland (Austin, Morris, og til slutt selve gullklumpen Triumph 2500 Fuel injection). Vi var på biltur i Europa hver sommer. Der andre oppdaget Roma og Paris tilbrakte jeg barndommen på parkeringsplasser utenfor ulike sære kontinentale verksteder som av uvisst av hvilken grunn hadde avtale med den engelske bilprodusenten som lagde mandagsbiler hele uka alle uker hver jævla år. Den Triumphen fikk på en slik tur ny motor tre ganger før vi endelig kom oss hjem. Jeg kjøper ikke noen Jaguar ever. Den er fortsatt engelsk unasett hvor den i dag produseres.

Dessuten foretrekker jeg langkjørte elbiler som kan lades andre steder enn i min garasje. Det skal bli en utfordring for Jaguar om den blir populær og alle skal på tur samtidig. Det er jo Fortum og Grønn kontakt rundt forbi men sjelden med flere enn en (eller to da) lademuligheter på hvert sted. Og de aller aller fleste med halv superlader fart. Skal bli moro det når tyve Jaguarer står i kø.

ludwig_holberg

Verden går nå videre, britiske biler likeså. Husker ikke om LEAFen min var produsert i Sunderland, men det er nå i hvert fall lite klaging på LEAFene som har rullet ut derfra siden 2014-2015 engang.

Tesla har en fordel med lading, men neppe så mye med tilgjengelighet når vi kikker bittelitt inn i fremtiden. CCS-nettverket som I-Pace benytter kommer nok til å vokse raskere enn Tesla. Det gir seg selv, siden CCS utbygges kommersielt, mens Tesla er et servicetilbud til bileierne som de ikke skal ha profitt på.

Kommersielt nettverk betyr at lading koster litt mer, ja, men det er nettopp derfor incentivet til å bygge det ut raskere og å holde tilstrekkelig kapasitet er mye sterkere.

ludwig_holberg

Og forøvrig; 100Kwh-prisingen til Tesla er helt åpenbar melking, og med konkurranse fra Audi, Jaguar og Mercedes spørs det hvor lenge de har rom for å holde på sånn. Derfor ville jeg selv vært litt skeptisk til å bestille særlig X akkurat nå. Jeg ser ikke bort i fra at til høsten så ligger 100Kwh-prisingen ikke langt unna der 75kwh er idag, mens 75 er faset ut.

GeirHM

Model S kom i 2012 og til Norge i augst 2013. Jeg kjøpte min som en av de første dualdrive utgavene i 2015. Jeg så på det som verdens beste bil versjon 2.0. Bilen var kvitt problemene knyttet til versjon 1.0. Jeg har virkelig ikke hatt mye problemer med min utgave.

Nye Model X kommer også NÅ uten alle barnesykdommene knyttet til de første leveransene. Eller, det satser jeg pengene våre på at den gjør. Og takket være den pågående kampanjen får jeg fortsatt gratis superlading så lenge jeg har bilen.

Når bilen vår er tre år gammel i 2021, vil bilmarkedet ha forandret seg mye. Antakelig er omleggingen til elektrisk drivlinje i alle biler i alle bilmarkeder i full gang. Og samtidig vil lademulighetene være helt annerledes.

I 2021 er jeg klar for nye kamper med finansministeren. Jeg vet hva hun vil si: Glem det. Vi har bil. Og om det står en x100 i garasjen heller enn en x75 så tror jeg det blir lettere å gi henne rett i det.

Selv om jeg hater å gi noen finansminister rett i noe som helst. Selvfølgelig. Jeg hater blåruss!!!!

Edit: Nissan Leaf er en JAPANSK bil produsert i (bl.a.) England. Det er derfor rimelig å anta at produksjonen foregår i en japansk arbeidskultur. Det er bare lokasjonen og (noen av) arbeiderne som er britiske.

o.b.lix

Sitat fra: Råde på lør 07. apr 2018, kl. 22:58
Hvorfor så mange 100-personer på Face? Spennende.

Her på forumet, er det bare "nerder" som er villig til lage rare løsninger, og chademoer sig inn i himmelsen og så videre, mens på facebook er det vanlige folk som vil ha noe som virker uten for mye grubling i hverdagen....
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ludwig_holberg

Det høres plausibelt ut  8)

Sitat fra: o.b.lix på søn 08. apr 2018, kl. 14:12
Sitat fra: Råde på lør 07. apr 2018, kl. 22:58
Hvorfor så mange 100-personer på Face? Spennende.

Her på forumet, er det bare "nerder" som er villig til lage rare løsninger, og chademoer sig inn i himmelsen og så videre, mens på facebook er det vanlige folk som vil ha noe som virker uten for mye grubling i hverdagen....

At TS ser for seg at dette blir siste bilkjøpet på en stund, er ytterligere grunn til ihvertfall å drøye bestillingen til august. Da er du garantert levering før jul, men du får med deg de aller siste oppdateringene. Som i beste/verste fall (avhengig av om du venter eller ikke) kan omfatte mer batteri for en lavere pris, interiøroppgraderinger, kanskje tilogmed vanlige dører til enda lavere pris.

Barnesykdommene er nok fikset ja, men slik jeg har forstått det er FWD-problemene mer en kronisk lidelse enn en barnesykdom.

Vhagar

Sitat fra: Øyvind.h på søn 08. apr 2018, kl. 11:22
Sitat fra: Øggen på søn 08. apr 2018, kl. 10:27
Sitat fra: Øyvind.h på søn 08. apr 2018, kl. 06:59
Forskjellen ca 26,8kWh.
75,6 vs 102,4.

En økning i utnyttbar kapasitet på 35%. Viktig å bruke korrekte tall. 75 pakken fikk redusert brutto kapasitet etter resultatene i small overlap crash test.

Viktig å bruke korrekte tall????
Når i historien har Tesla levert korrekte tall da?
Da snakka ej om det kunden faktisk KAN bruke, ikkje lure verdia.
Min forrige 85D hadde berre 77.4 utnyttbar energi f.eks............

Mine tall er korrekte.
35% er beregnet utifra netto, ikke brutto.

Hvor er kilden på at Tesla Model X 75D sin batteripakke er på 75,6kWh netto? Mulig den er såpass brutto? Men så vidt jeg har fått med meg er netto'en på ca 72kWh? (100-0 Soc) Hvor mye den har under 0% vet jeg ikke og vil ikke prøve meg på heller.

Eller var det bare den prosentvise differansen som var netto? Uansett, hjelper lite å regne med batteri kWh som en ikke får bruke, så det beste er jo å regne med de reelle nettokapasitetene?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

o.b.lix

Sitat fra: GeirHM på lør 07. apr 2018, kl. 12:06
Og det var også et elektrisk uttak bak der til kjølebag o.l.
Denne er kun aktiv når bilen er aktiv. Men har andre uttak som er på 24/7 under dashbord.

Sitat fra: GeirHM på lør 07. apr 2018, kl. 12:06
Fjæringa var satt til low da jeg fikk den. For noe tull.
Grunnen er at på grunn av det enorme dreiemomentet, så har noen drivakslinger blitt defekte, når de er mere vinklet. Jo lavere bilen er, jo mere "rette" er de og jo bedre tåler de juling.

Men seriøst - gå for 100, og oppgrader stereo hos Hugaas eller tilsvarende. HIFI i X er kjempebra, men mangler likevel "noe", så jeg må nok innom Hugaas jeg også...

Chademo virker, men er begrenset til ca 42kw i praksis, og du må skaffe deg 50 forskjellige ladebrikker eller bruke en totalt ubrukelig sms-tjeneste som. Virker som det er utrolig mye standarder, krøll og plundring med hele chademo/css, det tar vanligvis lang tid med for mange feilmeldinger og reset før man får drift på lading.
Med Tesla SuC, er det plug and play. Rett og slett. I hele Europa.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ludwig_holberg på søn 08. apr 2018, kl. 14:22At TS ser for seg at dette blir siste bilkjøpet på en stund, er ytterligere grunn til ihvertfall å drøye bestillingen til august. Da er du garantert levering før jul, men du får med deg de aller siste oppdateringene. Som i beste/verste fall (avhengig av om du venter eller ikke) kan omfatte mer batteri for en lavere pris, interiøroppgraderinger, kanskje tilogmed vanlige dører til enda lavere pris.

Barnesykdommene er nok fikset ja, men slik jeg har forstått det er FWD-problemene mer en kronisk lidelse enn en barnesykdom.
Det er ingenting som tyder på at det kommer noe nytt på Model X, utover at det kommer små endringer hele tiden og større endringer nå og da. Man kan så klart vente lengre på bedre bil, men det kan man alltid gjøre. Om man bestiller nå så får man nyeste MCU, men bestiller man nå så går man glipp av et eller annet. Venter man noen måneder så får man med det neste som kommer, mens man går glipp av det som kommer noen måneder etter det. I mitt syn er altså fremtidige oppdateringer altså ikke noe som man bør la kontrollere kjøpstidspunktet. Man bør kjøpe bil når det passer inn i sin økonomi og hverdag.

Når det gjelder bakdørene så er det svært lite problemer med de nå. Barnesykdommene rundt dørene kan sies å i all hovedsak være utbedret.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA