Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, man 02. apr 2018, kl. 10:54

« forrige - neste »

Simmelim

Sitat fra: JorEl på tir 10. apr 2018, kl. 00:05
For noen måneder siden så stoppet jeg for å beundre en X. Eieren fortalte og viste. Mens han satt i forsetet og lekte seg, tok guttungene hans en titt i trunken. Bakluken ble lukket og den ene gutten fikk bakluken over seg mens han bøyde seg inn for å se på noe. Guttungen fikk et solid kakk i bakhodet og ble naturligvis sint, men pappen fikk ikke noe med seg. Tragikomisk i ettertid. Nok en faktor som gjør at jeg er litt redd for å spille høyt i Tesla-lotteriet.

Edit; Kunne vel skjedd på andre biler også, men hvor sitter elektronikken i bakluken? (og FWD?)
Dørene bør også åpnes synkront, ellers blir det feil.

Dørene og bakluka er vel designet slik at ved motstand (les: bakhode) så skal den stoppe lukkingen. Jeg har hatt mange andre biler hvor slike ting forekommer like ofte.

Kristian O

En typisk «manuell lukking» av bakluka hadde nok vært betydelig verre  :o
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

geear

Åhoi her hadde det rent inn på noen dager! Jeg er tilbake på side fem...

Sitat fra: GeirHM på lør 07. apr 2018, kl. 22:00
Ps. Gr, hvorfor bare de 160? Om jeg kjørte et gammelt vrak og satte alle grunkene i elon sitt selskap ville jeg sikkert vært en holden mann om ti år. Men, samtidig hadde jeg kasta bort ti år i en gammel stinker. Det får da være måte på hva jeg skal utholde for å unngå en x100!  :)
Fordi en X75 fungerer som en fullverdig familiebil for de aller aller fleste - og er billig i drift. Klarer du deg med en ZOE eller en e-Golf eller kanskje til og med en i-Miev, så er det enda bedre økonomi! Forutsatt at du ikke kolliderer i en slik blikkboks da - da blir svaret på spørsmålet avhengig av forsikringsutbetalingene og må også vektes opp mot eventuelle ulemper du opplever i ettertid.

Sitat fra: automat på søn 08. apr 2018, kl. 00:24
Jeg tipper at forskjellene henger sammen med betalingsevnen til de som har svart. Og at det kanskje er en litt annen sammensetning mennesker på FB-gruppa enn her.

Det er lett å anbefale en X100D hvis de 160.000 ekstra egentlig ikke svir så mye. Her er nok kjernen i spørsmålet. Og bare du kan gi svaret på dette, for deg.

For denne regjeringen ville en X100D ført til store underskudd på statsbudsjettet. Etter forhandlinger ble det raskt enighet om en X75D. Så kan jeg drømme om rekkevidde og fleksibilitet så mye jeg vil. Alternativet var fossilt.
Sist gang jeg sa det her inne - fordi jeg mente det var relevant for bilvalget, så fikk jeg kjeft. Men jeg mener fortsatt at opplysninger om personlig økonomi er relevant for bilvalgene en tar. Hadde det vært slik at alle kjøpte de bilene de hadde råd til, så hadde svaret vært som du beskriver, men det er det ikke. Siste månedlige avdrag på huslånet mitt den 31. mars var på 260 kroner (rammelån som er kjekt å ha tilgjengelig), så de ekstra kronene for en 100 hadde jeg stått i, men klarte ikke forsvare prisforskjellen for meg selv (og madammen, som jeg i motsetning til trådstarter heller aldri prøvd å overbevise). Jeg tenker økonomi i alt, antageligvis et par hakk mer enn hva som er sunt, og derfor blir det en personlig greie at jeg ikke klarer å forsvare den HINSIDES kWh-prisen på de siste 25kWh i en 100, så lenge en 75 også klarer å gjøre jobben for oss.

Samme pris, eller 50 lapper i prisforskjell, så hadde jeg kjøpt 100 på flekken, og sier ikke at 100 ikke hadde vært en enda mer fleksibel bil, men det er prisforskjellen som skurrer for meg. Jeg har faktisk enklere for å forsvare en oppgradering til XP100 enn til X100, fordi en P100 gir mer enn bare økt rekkevidde.

Elbil fundamentalist

Det er ganske urasjonelt å bruke 3-4mill på en hytte, og så spoiler du fredagskveldene for skarve 160kkr fordi du må lade, dersom det er slik da...
Kan man kjøre rett opp på hytta med en X75D uten, så er jo det flott. Da er ett 75 batteri det rette valget! Tar man alltid en pause på SC lokajoenen med matpause til 600kr for å slippe å lage middag på hytta, så er det også greit selvsagt. Da er 75 fint innenfor.

Kjøper man en Tesla som ikke tilpasset behovet, burde man kansje ikke kjøpe Tesla overhode. Da kan en ladehybrid være bedre om 100 batteriet ikke er innenfor budsjett.

Pengebruk er også veldig subjektivt. Noen brenner av 50laken på dekk og felger, GH vurderer, slik jeg oppfatter det, større batteri for å få en bedre elbil fremfor noe av ekstrautstyret (som bare gir en litt bedre bil).

100 batteriet gir mye raskere lading, og dermed betydelig høyere snitthastighet over flere SC på motorveikjøring nedover Sverige og i Europa. Dermed inkluderer du flere brukergrupper når bilen en gang skal selges videre. Likeledes med brukergrupper som trekker mye henger. Dermed så vil en god del av «investeringen» kunne komme tilbake når man selger bilen videre. Hvis man vil eie den i 10år er selvsagt preferanser til bruktmarkedet urelevant.

Om man vil ha 75 batteriet, så tror jeg det kan være lurt å følge med. Jeg tror (jeg kan ta fullstendig feil, har ingen kilder) at Tesla «løfter opp stigen» og fjerner 75 batteriet på S og X, for å skape distanse til model 3 og for å beholde S og X som mer eksklusiv. Om det samtidig blir noe oppdatert interiør og baklykter etc. skulle ikke forundre meg. Model 3 vil runde produksjon på 5000 biler i uka i juli, og reservasjonskøen vil deretter tømmes ganske fort. De mest profitable bilene (pga høyt produksjons volum) vil da være godt utstyrte model 3 med stort batteri og dual motor.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

geear

Tror ikke det er mange som er uenige i at 100 har åpenbare fordeler, de eneste ulempene den har er pris og noe sånt som 140kg ekstra vekt å drasse rundt på, men forskjellen for de aller aller fleste er ikke en spolert fredagskveld eller ei. Tror man det så er det bare å ikke tenke to ganger og kode+klar. Høres ut som noen tror at 75 er som å kjøre Leaf eller e-Golf, i så fall har man misforstått fundamentalt. Bare så det er sagt (sikkert igjen) så har vi 28 mil hver vei til hytta, uten lademulighet, og lever godt med 75. Syns det virker litt som at de eneste som syns det går fint med 75 er eierne av 75, mens alle andre mener at det kun er 100 som gjelder.

Logikk ala det du drar over her med batteristørrelser kan du holde på med i evigheten og aldri komme til mål. Det fantes en 60 også av Model X, og finnes utallige kjempefornøyde eiere, også en på Facebook som kjørte med campingvogn (6-7 meter?) til Italia i fjor sommer, og syns det var helt uproblematisk. Like fort som 75 eventuelt blir fjernet så dukker det opp en 110-115-120 også, 100 blir utdatert, men blir jo ikke ubrukelig av den grunn?

Godt mulig Tesla vil ha avstand mellom 3, S og X, men bilene allerede er på markedet i USA, og det ser nå ut som det går greit. Avstanden er vel der allerede. De bør heller ikke prise seg ut i forhold til i-Pace, e-tron og andre konkurrenter. Det har de ikke et overbevisende nok produkt og renommé til å gjøre. Derimot så er jeg rimelig overbevist om at Tesla tjener veldig mye mindre (eller taper mye mer) på 75-modellene enn 100, så det alene er nok en grunn til at de gjerne vil forsøke å fase kjøperne over på mer lønnsomme modeller.

Når det gjelder trådstarter, så mener jeg at jeg leste at han et eller annet sted i denne tråden droppet rekkevidde vs. ekstrautstyr og er over på likt-mot-likt, med kun rekkevidde som avgjørende faktor?

GeirHM

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tir 10. apr 2018, kl. 11:55
Noen brenner av 50laken på dekk og felger, GH vurderer, slik jeg oppfatter det, større batteri for å få en bedre elbil fremfor noe av ekstrautstyret (som bare gir en litt bedre bil).

Hei, elbilkollega på landeveien, her synes jeg du argumenterer knakandes godt!

Jeg har stor respekt for de som velger x75 fordi de med det strekker privatøkonomien så langt det er forsvarlig og ikke lengre. Økonomi må komme først. Alltid. Slik den lokale fundamentalisten skriver det så handler mine (og sikkert hans) vurderinger om prioriteringer av det å få en bedre elbil snarere enn det som gir meg en mer konfortabel eller estetisk bil. Om det er nødvendig ofrer jeg også metallic lakken.

Mer rekkevidde gir mer fleksibilitet. Og det vil jeg ha. På det helt subjektive planet handler bil om frihet. Jeg kjørte en gang en bil til India bare fordi jeg ville finne ut for meg selv at jeg kunne gjøre det. Ungdom. Galskap. Og veldig moro.

Elbil fundamentalist

Vil gi GR full uttelling på argumentene her. Har man ikke bruk for 100batteriet er det helt unødvendig å kjøpe det, uansett hvor mye penger man har. 75 er ett «long range» batteri. Er det den første Teslaen blir man helt megafornøyd garantert! Bil 2.0 og alt annet blir forhistorisk.

Når det kommer til elbilkollega GH her ;D, så kommer vi begge fra S85D og da blir den neste nye Teslaen uansett en relasjon i forhold til det en er vant i den forrige.
S85D er en forbasket bra Tesla, og vil man ha en like bra eller bedre  _elbil_ må man til X100D pga luftmotstand og tyngde, rekkevidden man er vant etc. Med model S er forskjellene så små at det fint går å leve med.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

automat

For å prøve å oppsummere litt:
Nøkternt sett vil de fleste klare seg med 75.
Men noen har reelt behov for 100.
Det er dumt å kjøpe 75 hvis man egentlig trenger 100.
Har man råd til det, og er villig til å bruke pengene, vil en 100 gi større fleksibilitet og kortere ladepauser.
Campingvogn med 75 er for de spesielt interesserte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GeirHM

Først en privat anektdote. I fjor høst kom jeg hjem fra Spania kl 03-04 om morgenen. Jeg var stuptrøtt og kjørte forbi Solli SuC og visste jeg dermed ville nå hjem med bare 2-3% igjen på batteriet. Jeg bor rett over på andre siden av Oslofjord-tunnelen. Det var en dårlig plan for tunnelen var stengt. Da jeg skjønte det var det for sent å snu og vende tilbake til Solli (Rygge var ikke åpnet enda). Jeg har aldri ladet noe sted rundt tunnelåpningen og kjente jeg ble engstelig. Det var det ingen grunn til, det viste seg å være chademo muligheter flere steder i nærheten og jeg kom meg trygt hjem.

Hvorfor skriver jeg dette? Jo fordi det viser med all tydelighet hvorfor x75 og litt begrenset rekkevidde ikke er så farlig. Så lenge du er i Norge finnes det alltid en mulighet til å lade bilen om du er i knipe. Og det er altså den konklusjonen Automat trekker ut av diskusjonen vi har hatt: x75 holder for de aller fleste formål når du skal ut på biltur i landet vårt. Og jeg kan jo ikke si meg uenig i det. Så lenge du ikke skal på camping så går det bra. Og selv med campingvogna bakpå går det og - om du tar deg tid nok.

Men denne diskusjonen har og vist meg en ting som ikke er med i Automat sin oppsummering. Det er skillet elbilfundamentalist drar mellom god elbil og god bil.

Jeg vedder på at mange (men slettes ikke alle, bare de som selger på Finn) som kjøper x75 lesser på med dyrt ekstrautstyr og ender opp med å betale godt over 800k. Bare to felg og dekksett til sommer og vinter til over 40k per sett drar mye penger og gjør sitt til at jakten på drømmebilen blir en dyr affære. Da får de kanskje bilen de drømmer om men de ofrer elbilen på veien, for den riktig gode elbilen handler om rekkevidde og fleksibilitet. Det går det ikke an å si at x75 har. Sånn er det bare.

Så får jeg se hva finansministeren sier. Det er viktigst for konklusjonen på hjemmebane.

geear

Jeg syns ikke at 100 heller har den ENDELIGE rekkevidden og fleksibiliteten som man må ende opp på før elbil liksom er "hel ved". Å kjøre 50-100-200 mil med campingvogn blir et styr samme hvilken man har. Må koble av dritten for å lade på de fleste superchargere, for ikke å glemme chademo, og det er på ingen måte som fossilbilkjøring. Foreløpig er det kjekke at det går som ei kule samme hva du henger bak og koster ingenting å kjøre. Jeg har også kjørt 50 mil med gravemaskin på kroken, eller bil på henger. Ikke noe jeg MÅ gjøre, men syns det er kjekt å ha muligheten, og det er et prosjekt med 100 også slik det er i dag.

Den private anekdoten din syns jeg er et godt eksempel på virkeligheten også med 75. Vi har kjørt langt med e-Golf, og selv på sommertid så blir reell rekkevidde gjerne 85-15% mellom hurtigladinger (om laderne står ganske tett), altså 70% av batteriet, og da er man gjerne over på tvangs-eco (redusert klima, effekt og maks 115km/t) i slutten, og funker ikke laderen, det er kø eller en liten omkjøring, så er man i deep shit og blir stående på noe saktelading på 3,6kW i evigheter med en skjøteledning, så desperat at om man kunne fått 0,5kW høyere ladefart ved å tråkke på en ergometersykkel i tillegg så hadde man gjort det. Med skjøteledningen gjennom dassvinduet på rasteplassen er det liksom elbil ala Flintstone-følelse. Selv med en 75 så har man som regel så gode marginer at om det oppstår noe uforutsett som en stengt vei med omkjøring, og det er så ille at man ikke har margin nok for egentlig destinasjon, så har man som regel alltid margin til å tåle en liten endring i planene og finne en chademo-lader og tanke opp på 40kW. Jeg kjører X-en som en fossilbil, både hva fart og klimabruk angår.

Har du prøvd omvendt psykologi på finansministeren?

Stig-Arne

Trenger man rekkevidde, og helst rask rekkevidde, så er ikke EL-bilen veien å gå. 160 000 for 100 er rett og slett dyrt.

Vi skal trekke vogn med en 75 som er i bestilling, har beregnet ruter opp og ned i mente, og mener å lade en plass mellom hver 10-15 mil, eller 15 og 20 mil med 100 D. For 160 000 kan jeg stå lenge å lade. (Ganske grovt regnet, da jeg har regnet dobbelt forbruk med vogn)
Ikke pokkern om jeg ville latt være å legge til ekstrautstyr som kan gjøre kjøreopplevelsen bedre, bare for å slippe å lade ett par ganger ekstra.
Min mening er at, er rekkevidden kritisk og man ikke har tid til å stå å lade, så er ikke El-bil rette veien å gå idag, mulig om noen år når 350 kW kommer for fullt, men da er jammen også batteristørrelsen mindre viktig.

Tror nok mange som svir av 160 000, også har ett større behov for å faktisk forsvare valget.
Og det at man IKKE velger 100 versjonen, har ikke nødvendigvis noe med at man ikke har råd til det.

Men vaglet av batteristørrelse bør være på bakgrunn av hva man har behov for mesteparten av året, ikke hva man trenger noen få turer i året, så fremst de turene faktisk er mulig med lading osv.

Tror forøvrig valg av ekstrautstyr kan ha større betydning for 2.håndsverdien ett batteristørrelsen i fremtiden. En Strippet 100 mot en 75 med AP og 7 seter kan fort holde seg bedre i pris, da 75 vil stort sett dekke folk sitt behov, og en Suv i denne størrelsen ofte er ettertraktet med 7 seter.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

geear

Nå er det jo ikke slik at det nødvendigvis er 160 000,- i ekstrakost når det kommer til stykket - selges bilen om fem år får man kanskje 100 000,- mer for den, slik at reell kost er 60 lapper, men det er mange steder jeg kan spare inn de 10-15 minuttene en 75 koster meg ekstra 5-6 ganger i året, som er billigere enn 60 lapper.

Er ellers rimelig sikker på at de som kjøper X100 for evig tid vil ha "Guiness-rekorden" for dyreste kWh i en elbil noen sinne. Det er vel også noe å skryte av? ;)

GeirHM

Sitat fra: gr på ons 11. apr 2018, kl. 08:13

Er ellers rimelig sikker på at de som kjøper X100 for evig tid vil ha "Guiness-rekorden" for dyreste kWh i en elbil noen sinne. Det er vel også noe å skryte av? ;)

x100 er en dyr bil, men det er jaggu også x75. Og om en kjøper en x75 pålesset mye dyrt ekstrautstyr så stiller jeg spørsmål ved om du i jakten på drømmebilen glipper når det kommer til verdien av den gode elbilen. Jeg leser at Stig-Arne ikke er enig i det. Og vi kan godt være enige om å være uenige. For meg er det vanskelige spørsmålet i dag å gjøre et valg mellom en strippa og økonomisk x75 eller en fleksibel og mye dyrere strippa x100. Det synes jeg ER et vanskelig valg. Virkelig.

Men jeg henger ikke med GR når du skriver at x100 har rekorden når det gjelder "dyreste kWh i en elbil". Det stemmer jo slettes ikke!! x75 kommer jo dårligere ut her. En strippet x75 med 75 kWt til 724 000 kommer altså ut med en pris på 9653 pr kWt. En x100 til 883 000 kommer ut med en pris pr kWt på  8830. Og for riktig å gi salt i sårene så har familiens økonom nettopp kjøpt en e-golf til 352 000 med et batteri på 37 kWt, den kommer altså ut med en pris på 9514 pr kWt.

Dette regnestykket viser jo at en strippa x100 er svært konkurransedyktig priset om du måler det kWt for kWt. Om det er snakk om noen Guiness her så er det vel de som kjøper en x75 som drikker av det begeret med møkkaøl. (Så lenge vi holder P modellene utenfor regnestykket.)

Jeg tror jeg skal ha enda en samtale med finansministeren snart - og jeg skal bruke kalde fakta og ikke noe psykologi nei. 

Counterpointer

Da må du ikke nevne at for 7777 kr pr kWh så får du en Jaguar

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA