Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, mandag 02. april 2018, klokken 10:54

« forrige - neste »

GeirHM

Hva gjør jeg?

Skal jeg velge en 100D i standardutgave med autopilot - eller skal jeg velge 75D med alt? Den strippa 100D koster 70 000 kroner mer.

Noen forutsetninger:

Begge utgaver skal ha 5 seter, ingen av dem skal ha selvkjøringsalternativet. Bilen skal erstatte en S85D brukt som pendlebil. Min bilbruk er i endring. I fremtiden blir det mindre pendling.

Til daglig vil jeg kjøre rundt 100 km mot 300 tidligere. Men jeg vil fortsatt ha flere langturer enn det som er vanlig. Men sjelden utenfor områder godt dekket av SCer. Men vi bruker en hytte uten strøm 300 km unna. Men også der er det dukket opp Chademo. Takk Fortum.

Jeg ser for meg at der pendlingen var viktigst før så blir det nå viktigere med bil til vanlige lokale oppgaver hvor det med hengerfeste er viktig og hvor det å transportere sykler hit og dit betyr mer.

I tillegg er jeg glad i langturer. Til Europa. Men de kommer med gode mellomrom. Og bør ikke avgjøre valget. Eller?

Nedstrippa utgave innebærer bil uten metallic lakk. Hvor fornuftig er det mhp på vedlikehold? Jeg leser at flere er positive til standardutgaven av stereoanlegget i X'en. Stemmer det? Frontlys uten premium?  Er det ikke varme i forsetene heller i standardutgaven? Andre forhold jeg burde vurdere?

Takker for innspill, og beklager til alle som er lei diskusjon av forskjellen mellom de to utgavene. Men når du står midt i det å bytte bil og egentlig burde ha kjøpt en fornuftig sak a la den nye leaf'en (bare spør finansministeren)...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. april 2018, klokken 10:54Nedstrippa utgave innebærer bil uten metallic lakk. Hvor fornuftig er det mhp på vedlikehold?
Meningene er delte. Det sies at solid lakk er mykere, men samtidig sies det også at klarlakken er den samme og solid lakk har ingen betydning. Men prisen for metallic er jo ikke veldig stor. Jeg hadde definitivt valgt den fargen jeg hadde lyst på, uansett om det var metallic eller solid. Det er snakk om så lite penger og det er kjipt å angre seg. (Så klart, det går an å helfoliere om man skulle ombestemme seg.)

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. april 2018, klokken 10:54Jeg leser at flere er positive til standardutgaven av stereoanlegget i X'en. Stemmer det?
Jeg er i hvert fall veldig fornøyd. Det er det beste lydanlegget jeg har eid. Ikke at jeg har brukt mye penger på lydanlegg over årene.

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. april 2018, klokken 10:54Frontlys uten premium?
Ingen forskjell.

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. april 2018, klokken 10:54Er det ikke varme i forsetene heller i standardutgaven?
Det er varme i forseter, men det er ikke oppvarmet ratt eller bakseter. Jeg syns det fungerer helt fint, men om man parkerer mye ute ville jeg vurdert premium.

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. april 2018, klokken 10:54Andre forhold jeg burde vurdere?
Jeg syns egentlig ikke det. Jeg gikk for en X100D med metallic lakk og hengerfeste, og er kjempefornøyd hittil. Bilen er jo veldig godt utstyrt som standard.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. april 2018, klokken 10:54
Hva gjør jeg?

Skal jeg velge en 100D i standardutgave med autopilot - eller skal jeg velge 75D med alt? Den strippa 100D koster 70 000 kroner mer.

Noen forutsetninger:

Begge utgaver skal ha 5 seter, ingen av dem skal ha selvkjøringsalternativet. Bilen skal erstatte en S85D brukt som pendlebil. Min bilbruk er i endring. I fremtiden blir det mindre pendling.

Til daglig vil jeg kjøre rundt 100 km mot 300 tidligere. Men jeg vil fortsatt ha flere langturer enn det som er vanlig. Men sjelden utenfor områder godt dekket av SCer. Men vi bruker en hytte uten strøm 300 km unna. Men også der er det dukket opp Chademo. Takk Fortum.

Jeg ser for meg at der pendlingen var viktigst før så blir det nå viktigere med bil til vanlige lokale oppgaver hvor det med hengerfeste er viktig og hvor det å transportere sykler hit og dit betyr mer.

I tillegg er jeg glad i langturer. Til Europa. Men de kommer med gode mellomrom. Og bør ikke avgjøre valget. Eller?

Nedstrippa utgave innebærer bil uten metallic lakk. Hvor fornuftig er det mhp på vedlikehold? Jeg leser at flere er positive til standardutgaven av stereoanlegget i X'en. Stemmer det? Frontlys uten premium?  Er det ikke varme i forsetene heller i standardutgaven? Andre forhold jeg burde vurdere?

Takker for innspill, og beklager til alle som er lei diskusjon av forskjellen mellom de to utgavene. Men når du står midt i det å bytte bil og egentlig burde ha kjøpt en fornuftig sak a la den nye leaf'en (bare spør finansministeren)...

Tja, hva med en X75D med metallic, AP og vinterdekk? Under 750k totalt så da sparer du litt penger. Jeg synes ikke noen av de andre tilleggene er verdt pengene lengre. Både større batteri og premiumpakken virker å være grovt overpriset. Stoffinteriøret er generelt ansett for å være bedre enn skinninteriøret. Og du får setevarme foran uten premiumpakke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Høres ut som 100 er det beste valget for deg.

Men hvorfor bytter du til X?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GeirHM

Tusen takk for informative innspill og kommentarer. Når jeg leser det dere alle skriver sitter det igjen et inntrykk av at premiumspakken ikke er nødvendig.

Ekstrakostnad for metallic lakk er ikke veldig stor, men det trekker en forferdelig stiv pris i gal retning.

Vinterhjul kjøper jeg fra Megahjul til 13 500. Jeg har det samme kinesiske merket på min S85D og de har vært et hakk opp fra de nokia r2 hjula jeg hadde først.

Jeg er glad for at standard-stereoanlegget får positiv omtale. For jeg digger det utvida jåleriet jeg har i dagens S. Det er en daglig glede.

Hvorfor skal jeg kjøpe model x? Vel, jeg tror jeg får en god pris for min S. Så jeg synes jeg bør bytte til ny bil nå heller enn å beholde den jeg har å kjøre den helt ned. Det er en vrien subjektiv vurdering. For det er virkelig den aller beste bilen jeg noen sinne har kjørt.

Så hvorfor gå fra S til X? Vel, bruksmønsteret mitt er i endring. Den jevnlige pendlingen forsvinner. Det blir mindre tid på motorveien. Vi trenger en bil til mer dagligbruk rundt huset rett og slett. Men samtidig vil jeg fortsatt gjøre langturer oftere enn de fleste. Og om jeg skulle fortsette med S så måtte det bli en fullspekka 100D, alt annet ville være en nedtur fra det jeg allerede har. Og det blir dyrt. Så fornuften sier X som er strippa for jåleri.

Og der ødelegger jo Kirkebø hele min argumentasjon (som jeg egentlig ikke fører med dere, men med finansministeren). For hvorfor betale 874 000 når jeg kan komme unna med 714 000??? Er det utvida batteriet virkelig verdt det?

Her er et forsøk på en rasjonale jeg skal prøve meg på i statsråd. Det handler om verdiforvaltning overfor en framtid det er vanskelig å spå så mye om. Men, tenk dere ett år fram i tid. Da har Elon fått skikk på Model 3 produksjonen og Semi er på vei.

Da må noe gjøres for at model s og x fortsatt skal tiltrekke seg et marked. Hvorfor skal noen vurdere disse store tunge bilene når du får model 3 til halve prisen??

Det som skjer er at begge får et ansiktsløft og begge får ny batteriteknologi. Batteriene vil gi biler som må ha vesentlig lengre rekkevidde enn 3'ern og som har en helt annen ladehastighet enn dagens utgaver.

Hva skjer da med verdien av dagens biler i bruktbilmarkedet? Jeg tror at 75 utgaven vil slite enda mer enn 100, rett og slett fordi den alt sliter med rekkevidden i dag og fordi den er treigeste gutten i klassen på lader'n.

Og vi vet alle at ekstrautstyr ikke gir noe større uttelling når du selger på Finn.

Dette er jo grunnen til at min S i dag fortsatt finner interesserte kjøpere. Den har en autopilot (AP1) som ikke står nevnverdig tilbake for dagens AP2 og bilen har ikke noe dårligere rekkevidde.

Er dette argumenter dere ville prøvd dere på i statsråd?

Counterpointer

Rekkevidde er uvurderlig tenker jeg, spesielt siden du ser for deg mer langturer enn gjennomsnittet, det vil også være antatt bedre i et fremtidig bruktmarked.

Bruksverdi opp mot 160 tusen merpris er jo kun du selv som kan avgjøre.

Jeg ville ganske sikkert valgt 100, kjørte nylig en X på langtur og svitchet mellom 75 og 100 prestanda og synes 100 var mye mer passende til bilen.


...

#6
...

GeirHM

Ja, jeg kjører en del langt. Men mindre enn før. Og da jeg startet med elbil var det ingen lader på E18 mellom Lier og Brokerheia. Nå er det mange alternativer.

Finansministeren fikk med seg innlegget til Kirkebø. Så nå er det nedstrippa 100 mot 75 som gjelder. Den så jeg ikke komme. Dessverre. Det er ikke snakk om å ha noen dyr elskerinne på si, her blir bilhold mer og mer snakk om fornuftsekteskap. Jeg kan ta en eksta kaffekopp på superladeren om det er det som trengs. Sies det.

Og mine anfektninger om verditapet av 75 i møte med fremtidens biler med superbatterier blir møtt med argumentasjon om hvordan moms i 2020 slår ut til vår fordel.

Så nå ser kampen ut til å være redusert til et for eller mot metallic lakk. Slik ble mitt bilhold til et kjedelig grått fornuftsekteskap. Tipper det blir grå metallic på en strippa 75.

Og jeg har chademo...

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. april 2018, klokken 14:52
Finansministeren fikk med seg innlegget til Kirkebø. Så nå er det nedstrippa 100 mot 75 som gjelder. Den så jeg ikke komme. Dessverre. Det er ikke snakk om å ha noen dyr elskerinne på si, her blir bilhold mer og mer snakk om fornuftsekteskap. Jeg kan ta en eksta kaffekopp på superladeren om det er det som trengs. Sies det.

Så nå ser kampen ut til å være redusert til et for eller mot metallic lakk. Slik ble mitt bilhold til et kjedelig grått fornuftsekteskap. Tipper det blir grå metallic på en strippa 75.

Hehe, beklager om jeg ødela planen din ;)

Når det er sagt kjører jeg selv X75D og det er på ingen måte en kjedelig bil synes jeg. Har aldri savnet 100kWh batteri eller bedre ytelser (og jeg har ikke-oppgradert X75D med 0-100 på 6,2s). Ville ikke byttet min i noe annet, særlig siden min interiørkombinasjon ikke er å få lengre (X75D med stoffseter, karbonfiberinteriør og lyst taktrekk). Tipper denne bilen vil passere 250.000km i mitt eierskap...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. april 2018, klokken 14:52Og mine anfektninger om verditapet av 75 i møte med fremtidens biler med superbatterier blir møtt med argumentasjon om hvordan moms i 2020 slår ut til vår fordel.
Tror ikke du trenger bekymre deg for verditapet på 75D vs 100D. (Desverre.)

*Muligens* vil prosenttapet være litt større på 75D, men det ville overraske meg enormt om tapet i kroner og øre ville være større med 75D. (Egentlig tror jeg 75D vil ha mindre tap i prosent, ettersom antallet potensielle bruktbilkjøpere øker raskt med lavere pris.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vhagar

Har selv X75D med egenvalgt farge og alt uten selvkjøring. Min første og trolig siste Tesla.

Velg farge etter hjertet, prisen er lav nok når man likevel snakker om å gå for 100D. 75D sin rekkevidde høres ut til å være alt for kort til ditt bruk, jeg ville i hvertfall angret om jeg hadde reell mulighet til å velge 100D. Manglende setevarmer bake gjør ikke noe, ingen vil ønske å sitte i de setene likevel (kirkebenker).Lykke til med FWD, de er noe herk som aldri blir perfekte og gnisser og skraper/bulker opp karmene (jeg er lei hele skjiten ja).

Premiumpakken er mer eller mindre bortkastet med mindre du kjører mye tuneller eller står mye i kø, da er filterene kjekke å ha. Selvpresenterende dører blir aldri brukt (og motorene i de er noe herk). Lydsystemet er ikke noe jeg får noen "wow" følelse for heller (spiller både lavt og flatt er nå min påstand). Oppvarmet ratt skal du fryse mye før du får bruk for så vinterpakken er vel også for de med spesielle kalde behov. Skjønt, oppvarmet frontrute der viskerene ligger kan være kjekk å ha om en ikke gidder å skrape isen selv. Vindusspylerdyesene kommer det knapt noe ut av uansett så om de er oppvarmet eller ei bryr jeg meg katten i. Forøvrig så kommer det ikke (varm)luft ut av luftdysene for de på andre seterad (for 5-seteren), så be det om å kle seg godt.

Oppgradert autopilot, eneste jeg kan tenke meg er avstandsholderen på cruise controllen for de som kjører mye i kø på motorvei. Ellers ikke noe jeg ville lagt pengene i. Summon har jeg ikke engang prøvd (da den jo kun funker på flat vei og ikke mellom bakker og berg ut mot havet likevel). Parkere klarer jeg fint selv. Og alt bilen prøver på selv er en katastrofe enn så lenge (den ligger så nært autovernet av jeg er sikker på at lakken preller av snart).

Selvkjøring er det vel ingen som tror på i desse dager. At hardwaren som er der er god nok? Muligens, men softwaren trenger mye læring enda før den kan slippes løs. Innen 2019? Neppe, det går fort fremover men ikke så fort. Så penger spart der heldigvis.

Så kjøpsanbefaling er nok en strippet 100D (om du må ha Tesla), om du tror du takler frustrasjonen med FWD (Tesla vet ikke hvordan de skal justeres, mine er så skjeve som en skadeskutt kråke og de mener det er "innafor") og unner folk å sitte på kirkebenkene bake i annet enn korte turer uten varme/luft.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Skogstomten

Har själv X100D. Räckvidden är neremot 30mil vintertid på den vid -20gr med 20" däck.

Tror personligen 7-sits och dragkrok är sådant många värdesätter som begagnat och som man inte vill vara utan =fler spekulanter. Kollar man då det finns många "lager/Demo-bilar" så finns ofta de som saknar detta kvar längst (åtminstone i Sverige)

Så skulle jag hålla ner priset skulle det bli.

X100D
Solid lack
7-sits
Drag


Øyvind.h

Bare pass på å styre unna solid black. Den er helt grusom og får bilen til å se sliten og gammel ut på få måneder.
Kan tape mye på å velge den.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GeirHM

Ble hasteinnkalt til ekstraordinært statsråd. Finansministeren hadde kommet under vær med en youtubevideo som viste ladehastighet på superladeren med vår egen 85D, denne snusfornuftige 75D, en 90D og kongen selv, en 100D.

Vi vet jo fra egen erfaring at det vanlige er at du på langtur sjelden henter noe mer enn 40 kWt hver gang du lader. Det har med naturens lover og tilgangen på WC å gjøre.

Videoen er nådeløs. Vår kjære 85D har det den trenger etter 25 minutter. 75D trenger ytterligere fem minutter. Og vi vet jo at wattene renner fortere ut av SUVen. Og skal vi hente mer hver gang vi lader så blir forskjellen i ladetid enda større. Sukk. Finansministeren vet at strippa X betyr tekstilseter der hvor hun til nå har kost seg i lyst skinn. Det hjelper ikke sakshøve at feite fetter'n på 100D heller ikke er nevneverdig raskere fram til 40 kWt enn vår smekre 85D. Og den bøllevideoen gjorde seg helt ferdig med framvisningen uten at den duste 75D'en noen gang rakk å fylle opp tanken. Det gjorde avviklingen av hele det ekstraordinære møtet svært ubehagelig. Jeg hater finansministre!

Her er for øvrig videoen til skrekk og advarsel: 
https://youtu.be/RNd6FsTC6eA



Espen Hugaas Andersen

#14
Kan nevne at den 100Den gjør det dårligere enn det jeg er vant til. Som regel krysser effekten under 100 kW ganske nøyaktig på 60%. Her gjorde den det på 48%, og på 60% var den nede på 82 kW. Min lader altså med 15-20 kW mer på det tidspunktet. (Og hvor ofte kommer man egentlig frem til superladeren med 0%? Det at 85D er litt raskere ved lav SOC kan man se bort i fra.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA