Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, man 02. apr 2018, kl. 10:54

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ludwig_holberg på søn 08. apr 2018, kl. 13:35

Tesla har en fordel med lading, men neppe så mye med tilgjengelighet når vi kikker bittelitt inn i fremtiden. CCS-nettverket som I-Pace benytter kommer nok til å vokse raskere enn Tesla. Det gir seg selv, siden CCS utbygges kommersielt, mens Tesla er et servicetilbud til bileierne som de ikke skal ha profitt på.

Kommersielt nettverk betyr at lading koster litt mer, ja, men det er nettopp derfor incentivet til å bygge det ut raskere og å holde tilstrekkelig kapasitet er mye sterkere.

Vel, man kjøper Jaguar og evt Audi og satser på at CCS nettverket blir fort og bra nok utbygd. Tesla har vist at de bygger ut i takt med behovet.

Og de kommersielle aktørene uttalte klart og tydelig på Nordic EV summit at de ikke har intensjoner om å bygge ut så man slipper ladekø på utfartsdager.

Meldingen var vel «sørg for å kjøp bil med stort nok batteri til å komme deg til hytta».

Blir det levert store mengder langdistanse elbiler fremover, så vil nok både hurtiglader og lynlader nettverk bygges ut fort. Det jeg er skeptisk til er om leveransene strupes som det i stor grad har blitt gjort frem til nå. Da er ikke insentivet der til å bygge ut gode nok ladenettverk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ludwig_holberg

Generelt sett enig mtp å vente på teknologiutvikling. Grunnen til at man likevel bør tenke mer igjennom dette akkurat nå, er at det er til høsten at Tesla for første gang vil møte reell konkurranse i elbilmarkedet. Hovedsakelig fra Jaguar og Audi med det første, men dette forsterkes av at konkurrentene nedenfra (Kona, Niro, Leaf 60kwh) begynner å matche Tesla på rekkevidde osv. Sjansene er derfor nokså store for at Tesla må finne på noe til høsten - enten at de har nye oppgraderinger i ermet, eller at de blir mer konkurransedyktige på de store batteripakkene, eller gjerne begge deler.

Barnesykdommene på FWD er borte, det som gjenstår er vel da kronisk.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 08. apr 2018, kl. 14:37
Sitat fra: ludwig_holberg på søn 08. apr 2018, kl. 14:22At TS ser for seg at dette blir siste bilkjøpet på en stund, er ytterligere grunn til ihvertfall å drøye bestillingen til august. Da er du garantert levering før jul, men du får med deg de aller siste oppdateringene. Som i beste/verste fall (avhengig av om du venter eller ikke) kan omfatte mer batteri for en lavere pris, interiøroppgraderinger, kanskje tilogmed vanlige dører til enda lavere pris.

Barnesykdommene er nok fikset ja, men slik jeg har forstått det er FWD-problemene mer en kronisk lidelse enn en barnesykdom.
Det er ingenting som tyder på at det kommer noe nytt på Model X, utover at det kommer små endringer hele tiden og større endringer nå og da. Man kan så klart vente lengre på bedre bil, men det kan man alltid gjøre. Om man bestiller nå så får man nyeste MCU, men bestiller man nå så går man glipp av et eller annet. Venter man noen måneder så får man med det neste som kommer, mens man går glipp av det som kommer noen måneder etter det. I mitt syn er altså fremtidige oppdateringer altså ikke noe som man bør la kontrollere kjøpstidspunktet. Man bør kjøpe bil når det passer inn i sin økonomi og hverdag.

Når det gjelder bakdørene så er det svært lite problemer med de nå. Barnesykdommene rundt dørene kan sies å i all hovedsak være utbedret.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ludwig_holberg på søn 08. apr 2018, kl. 16:00Generelt sett enig mtp å vente på teknologiutvikling. Grunnen til at man likevel bør tenke mer igjennom dette akkurat nå, er at det er til høsten at Tesla for første gang vil møte reell konkurranse i elbilmarkedet. Hovedsakelig fra Jaguar og Audi med det første, men dette forsterkes av at konkurrentene nedenfra (Kona, Niro, Leaf 60kwh) begynner å matche Tesla på rekkevidde osv. Sjansene er derfor nokså store for at Tesla må finne på noe til høsten - enten at de har nye oppgraderinger i ermet, eller at de blir mer konkurransedyktige på de store batteripakkene, eller gjerne begge deler.
Alt tyder på at i-pace ikke vil produseres i stort nok volum til å ha noen innvirkning på Tesla, og prisingen ser ut til å være sånn ca tilsvarende som Tesla. (Jaguar har vel også solgt ca 1 års produksjon til Uber...) Og e-tron ser ikke ut til å bli tilgjengelig i volum før uti 2019, og prisingen er ukjent. Altså selv om e-tron skulle vise seg å være svært konkurransedyktig priset, så er det tidligste man kunne tenke seg at de ville ha særlig innvirkning uti 2019.

Så klart, hypotetisk sett kunne Tesla være litt i forkant av en eventuell konkurransesituasjon, men det gir ikke mye mening i mitt syn. Tesla har i hvert fall ingen grunn til å gjøre noe med prisingen før behovet oppstår. Det de kanskje kunne gjort er å legge til litt mer tekniske duppeditter, som HUD. Men det er jo foreløpig ingenting som tyder på det. Det er helt spekulativt å vente, i mitt syn.

Sitat fra: ludwig_holberg på søn 08. apr 2018, kl. 16:00Barnesykdommene på FWD er borte, det som gjenstår er vel da kronisk.
Jeg er ikke kjent med at det egentlig gjenstår noe. Min ble produsert for et år siden, og jeg hadde en litt dårlig tilpasset takliner som gnisset litt mot hengslene og som ble fikset under garanti. Ellers har dørene vært supre.

På nye biler virker det som dette er utbedret, og det var en del biler i desember som ble levert med defekte parkeringssensorer som fikk dørene til å oppføre seg rart, men det virker også som det er utbedret på nye biler. Hva er det du mener ikke er fikset på nye biler?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

Det er ikke når bilen produseres i volum at den påvirker markedet. Det er når markedet begynner å forvente en viss bil at påvirkningen skjer. Som blant annet demonstreres ved Model 3, som har fått mange folk til å sitte på gjerdet nå i to år+, selv om den enda er fortsatt milevis unna levelige leveringstider.

På samme måte påvirket I-Pace og Audi markedet allerede når de ble/blir lansert, i enda større grad når det åpnes for bestilling, i enda større grad når de første bilene ruller på veiene (til sommeren for I-Pace´s del, og sannsynligvis også for Kona), og i enda større grad når leveringstiden er kort. Selv om Kona ikke er i samme "klasse" som X, så vil det naturlig nok påvirke salget at man kan få en bil med SUV-sittestilling, med langt bedre rekkevidde enn Model X75D, til ca halvparten av prisen.

Så joda - Tesla møter i langt større grad et tøffere marked når beslutninger om bilkjøp står på programmet til høsten. Derfor tror jeg at det er ekstra god grunn til å tro at forbedringer/prisreduksjoner er rundt hjørnet.

Espen Hugaas Andersen

Påvirkningen har ikke kommet enda, i hvert fall: http://ir.tesla.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=1062670

"Net orders for Model S and X were at an all-time Q1 record, and demand remains very strong."

Og antakelsen om at Kona vil påvirke er tullete. Det er helt forskjellige biler i helt forskjellige segment. Og X75D og Kona vil ha ca like god rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

Det er umulig å si noe ut i fra de tallene om det har skjedd noen påvirkning eller ikke. Tesla har satset på et produkt (elbil) som forutsetter at det skal være en kraftig økning de neste årene. Ny "all time high" for hvert kvartal er i den forstand det minste man må kunne forvente. Jeg har muligens litt mer tro på Tesla enn deg, for jeg tror de både bør, men ikke minst kan, møte konkurransen med en mer attraktiv totalpakke til høsten.

Espen Hugaas Andersen

Det er ingen planer om å øke produksjonen av Model S/X. Altså så lenge etterspørselen øker eller er stabil, så trenger ikke Tesla gjøre noe som helst med prisingen eller produktet.

(Økende etterspørsel og stabil produksjon tilsier heller at Tesla bør *øke* prisene.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

Au, da blir de fort forbigått som elbilprodusent isåfall.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ludwig_holberg på søn 08. apr 2018, kl. 17:50Au, da blir de fort forbigått som elbilprodusent isåfall.
Nei. Fokuset er på Model 3 og snart Model Y, Roadster og Semi. Det er der veksten skal være. Tesla er fornøyd om produksjonen av Model S/X kan opprettholdes på dagens nivå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vhagar

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 08. apr 2018, kl. 17:13
Sitat fra: ludwig_holberg på søn 08. apr 2018, kl. 16:00Barnesykdommene på FWD er borte, det som gjenstår er vel da kronisk.
Jeg er ikke kjent med at det egentlig gjenstår noe. Min ble produsert for et år siden, og jeg hadde en litt dårlig tilpasset takliner som gnisset litt mot hengslene og som ble fikset under garanti. Ellers har dørene vært supre.

På nye biler virker det som dette er utbedret, og det var en del biler i desember som ble levert med defekte parkeringssensorer som fikk dørene til å oppføre seg rart, men det virker også som det er utbedret på nye biler. Hva er det du mener ikke er fikset på nye biler?

Bil utlevert des. 17, FWD er det bare tull med. Joda de fikset sensorene (får vi håpe). De markerer nå for hindring når jeg står på ferger, med et par meters klaring til siden. Så hvor god de nye er aner jeg ikke. Tør hvertfall ikke åpne de uten at jeg står ved siden av klar til å stoppe de eller uten bil ved siden av. Det er rimelig grei vinnersjanse i lotteriet om dørene går opp eller igjen eller stopper underveis også. Flaut når en "stolt/flau" skal vise de frem og de bare stopper og piper. Og de gnager i stykker karmene og setene og henger sånn passe på halv-åtte i forhold til øvrige paneler på bilen og tar i taket når de er helt åpnet. Alt sammen "innenfor" hos Tesla. FWD var min største frykt før kjøp og har vært mitt største hatobjekt siden levering.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vhagar på søn 08. apr 2018, kl. 18:25Bil utlevert des. 17, FWD er det bare tull med. Joda de fikset sensorene (får vi håpe). De markerer nå for hindring når jeg står på ferger, med et par meters klaring til siden. Så hvor god de nye er aner jeg ikke. Tør hvertfall ikke åpne de uten at jeg står ved siden av klar til å stoppe de eller uten bil ved siden av. Det er rimelig grei vinnersjanse i lotteriet om dørene går opp eller igjen eller stopper underveis også. Flaut når en "stolt/flau" skal vise de frem og de bare stopper og piper. Og de gnager i stykker karmene og setene og henger sånn passe på halv-åtte i forhold til øvrige paneler på bilen og tar i taket når de er helt åpnet. Alt sammen "innenfor" hos Tesla. FWD var min største frykt før kjøp og har vært mitt største hatobjekt siden levering.
Kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Jeg ville fortsatt å klage. (Antar de ikke har fått reparert sensorene riktig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Jepp, vi fikk vår i juni 17. En sensor sluttet å virke på FW dører etter hvert og ble byttet. Funket klokkerent siden det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GeirHM

Huttetu om jeg vil ha vinger på bilen som oppfører seg slik som du beskriver Vhagar!!! Jeg har en god venn som har x90 av de som kom tidlig og jeg synes vingene bråker mer enn de skal når han åpner dem. Derfor ble jeg glad når jeg så hvor smidige og lydløse de var på lånebilen. Klar forbedring tenkte jeg. Og så regnet jeg ut videre med at slike ville jeg og få. Model X 2.0 altså.

Men det der med å forsøke å få en bil med alle nye oppdateringer for året om jeg bare er taktisk på når jeg får den, ja det orker jeg ikke.

Men jeg har reflektert over det med den nye MCU'en. Ikke minst fordi jeg la merke til at søttentommeren var akkurat like treig i lånebilen som i min S. Den sto for eks. å slura i evigheter med det å få fram mine egne preferanser i spotify etter at jeg hadde logget meg inn på min egen bruker. Og jeg måtte gjøre den klassiske reboot'en av skjermen for å få blåtannsystemet til fungere. Det håper jeg er saga blott med den oppgradering av prosessor-enheten som er annonsert å komme i nye biler.

o.b.lix

Mine vinger har fungert uklanderlig med to små unntak:

- Guttungen var sjåfør og da laget dørene "feilmeldingslyd" over hver hump (bip-bip-bip), vi trodde de stod åpen, men de var lukket og alt så jo greit ut, han kvitterte ut masse "forbanna drittbil", til han kom på han hadde FOB i baklommen, og trykte da på døråpnerknappen i hver hump og lyden kom at av Tesla sa det ikke var greit å åpne de i fart...

- På isen på Gol i -23 grader, ville den ikke åpne uten hjelp, ble løst med litt WD40 i låsen som drev ut fukten og døren virket som normalt igjen.

Dette er på 1 år gammel bil med 50.000 på telleren.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

JorEl

For noen måneder siden så stoppet jeg for å beundre en X. Eieren fortalte og viste. Mens han satt i forsetet og lekte seg, tok guttungene hans en titt i trunken. Bakluken ble lukket og den ene gutten fikk bakluken over seg mens han bøyde seg inn for å se på noe. Guttungen fikk et solid kakk i bakhodet og ble naturligvis sint, men pappen fikk ikke noe med seg. Tragikomisk i ettertid. Nok en faktor som gjør at jeg er litt redd for å spille høyt i Tesla-lotteriet.

Edit; Kunne vel skjedd på andre biler også, men hvor sitter elektronikken i bakluken? (og FWD?)
Dørene bør også åpnes synkront, ellers blir det feil.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA