Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, man 02. apr 2018, kl. 10:54

« forrige - neste »

GeirHM

Det er IKKE lett å velge rett stilt ovenfor x75 og x100. Isolert sett burde en differanse på 160 000 avgjøre en hver diskusjon. Alle her er erfarne brukere av elbil. Vi hadde alle kommet unna med en x75 i de fleste situasjoner. Det kommer flere ladestasjoner hele tiden.

Så hvorfor ikke bare legge diskusjonen død og bestille det minste? Ja, kanskje er det mye ved dette som ikke er rasjonelt. Men nie, jeg sammenligner biler som ellers er helt like. Det toget har gått. De ekstra kronene gir meg ingen nye dubeditter. De gir bare mer rekkevidde. Som automat skriver så gir det fleksibilitet.

Jeg tror ikke jeg kan løse dette som du skriver Vhagar ved å planlegge meg ut av det. Vil jeg ha fleksibilitet eller skal vi greie oss uten? Skal hver langtur være nøye planlagt eller skal vi ha rom for overraskelser?

Det med fleksibilitet har begynt å slå sprekker i forsvarsverkene til finansministeren. For det at omfanget av pendlingen reduseres betyr jo at den årlige kjørelengden går ned og at vi ser for oss et bilhold hvor vi faktisk har bil under garanti i hele femårsperioden uten noen nye investeringer.

Ja, i statsråd snakkes det om at dette er en investering som skal vare i ti år. Og i et slikt perspektiv hvor 160 000 blir spredd ut over så lang tid så blir det plutselig ikke like mye penger. Da betyr den utvidede fleksibliteten med det store batteriet mye mer.

Kanskje blir det x100 likevel? Jeg forstår meg bare ikke på finansministre.

Leif1

Her foreslår jeg at du, som konsumminister, skjærer gjennom og bestiller det mest hensiktsmessige alternativet. En hundrevariant lader kjappere og går lenger. Et mye mer komfortabelt alternativ.
Konvertitt fra S til X

Råde

Ha ha. Dette har vært en av de beste trådene jeg har lest. Mye pga at du skriver som en pose med lopper, GeirHM.

Jeg synes du skal velge 75.. hvorfor ser du i sigaturen (og fordi jeg er misunnelig på en 100-pakke).

Finansministre er manipulerbare, de vet det vare ikke selv. I dag hjalp jeg naboen med sin.
e-Golf | X75D

...

...

nie

Jepp. Bare å kjøre på med 100-varianten. Det er jo også slik at du ikke nødvendigvis taper de 160000 som er forskjellen mellom 75 og 100. Endel av denne forskjellen får du tilbake ved et senere salg.

Men for en finansminister vil det jo være et spørsmål om hvilken alternativ anvendelse man kan finne for de 160000. For meg går disse pengene nå inn i et båtkjøp istedet. Kanskje husets finansminister allerede har brukt de 160000 til nytt kjøkken eller bad? Finansministre pleier å like slike formål bedre enn bilkjøp

geear

Sitat fra: GeirHM på lør 07. apr 2018, kl. 19:47
Det er IKKE lett å velge rett stilt ovenfor x75 og x100. Isolert sett burde en differanse på 160 000 avgjøre en hver diskusjon. Alle her er erfarne brukere av elbil. Vi hadde alle kommet unna med en x75 i de fleste situasjoner. Det kommer flere ladestasjoner hele tiden.

Så hvorfor ikke bare legge diskusjonen død og bestille det minste? Ja, kanskje er det mye ved dette som ikke er rasjonelt. Men nie, jeg sammenligner biler som ellers er helt like. Det toget har gått. De ekstra kronene gir meg ingen nye dubeditter. De gir bare mer rekkevidde. Som automat skriver så gir det fleksibilitet.

Jeg tror ikke jeg kan løse dette som du skriver Vhagar ved å planlegge meg ut av det. Vil jeg ha fleksibilitet eller skal vi greie oss uten? Skal hver langtur være nøye planlagt eller skal vi ha rom for overraskelser?

Det med fleksibilitet har begynt å slå sprekker i forsvarsverkene til finansministeren. For det at omfanget av pendlingen reduseres betyr jo at den årlige kjørelengden går ned og at vi ser for oss et bilhold hvor vi faktisk har bil under garanti i hele femårsperioden uten noen nye investeringer.

Ja, i statsråd snakkes det om at dette er en investering som skal vare i ti år. Og i et slikt perspektiv hvor 160 000 blir spredd ut over så lang tid så blir det plutselig ikke like mye penger. Da betyr den utvidede fleksibliteten med det store batteriet mye mer.

Kanskje blir det x100 likevel? Jeg forstår meg bare ikke på finansministre.
Forhåpentligvis forstår finansministeren din bedre økonomi enn deg - og derfor forstår at om du setter de samme 160 000,- i for eksempel fond eller aksjer (eller andre investeringer som eiendom), og klarer noe så usselt som 5% hvert år, i ti år, så er disse 160 000,- plutselig blitt 260 000,-. Eller tilsvarende "tapt". Men så får du jo igjen noe av dette da, vil jo håpe at bilene våre virker om ti år også, og at en 10 år gammel 100 er mer verdt enn en 10 år gammel 75, selv om prisdifferansen nok utlignes ganske mye over så mange år. For ikke å glemme at det kanskje er snakk om et lån - så er det jo bare å regne på renter i negativ forstand, men her har jo Tesla hatt noen unike betingelser i senere tid.

Når det gjelder understellet, så skjønner du hva jeg mener den dagen du opplever det (kun opplevd med fullastet bil). ;) og så snakker vi forhold der ingen biler med hvite skilt trives særlig godt, så det er sikkert mange som aldri opplever det. Bare litt merkelig følelse, og har garantert med vekt å gjøre. Har hatt flere velkjørende SUVer å sammenligne med.

PS: ikke glem at selv en 75 også er blant det råere elbilverden har å by på. Også på rekkevidde. Spørs bare hvor man vil ligge på skalaen.

GeirHM

Fem nye innspill og fortsatt spriker rådene til alle kanter! :)

Jeg vet ikke hvorfor, men på facebook var reaksjonene litt annerledes. Jeg la ut det originale innlegget på facebook forumet til TOCN etter at jeg hadde lagt det ut her.

Der var det over 30 brukere som anbefalte meg å gå for x100 mens det bare var 10 som argumenterte for x75. Ja, faktisk var det også flere som skrev at om de hadde gjort valget en gang til ville de valgt 100 framfor den x75 de hadde i dag og noen hadde enda til startet med 75 (eller 90) og seinere bytta til x100. (Edit: Samtidig var det absolutt ingen som skrev at de hadde gått motsatt vei, altså fra x100 til x75.)

Og, please, fristelser av typen «hvorfor ikke båt» i stedet for de 160 på mer batteri, hadde virkelig ikke bidratt på positivt vis overfor øvrigheta i statsråd. Det hadde avstedkommet merkelappbruk langt verre enn forsøk på parkere meg i politisk ugunstige posisjoner a la «konsumminister». Jeg forsøker stadig vekk å bekle statsministerposten. Ikke minst fordi jeg mener posten gir dobbeltstemme ved situasjoner hvor ingen i statsråd oppnår flertall for sine forslag.

Men, altså, hvorfor er det så mange (flere) på facebook som anbefaler x100 over x75 enn her inne?

Ps. Gr, hvorfor bare de 160? Om jeg kjørte et gammelt vrak og satte alle grunkene i elon sitt selskap ville jeg sikkert vært en holden mann om ti år. Men, samtidig hadde jeg kasta bort ti år i en gammel stinker. Det får da være måte på hva jeg skal utholde for å unngå en x100!  :)

ludwig_holberg

Det er et vanskelig valg....det viser hvor godt Tesla har truffet på å sette differansen på 160-170k  :laugh:

Akkurat maksimal melking - litt mer, så hadde det ikke vært så mye tvil. :laugh:

Til syvende og sist er det et valg dere må ta, og det blir nok et greit valg either way.

...

...

jkirkebo

Sitat fra: automat på lør 07. apr 2018, kl. 19:07
Jeg tror større fleksibilitet er et viktigere argument for 100kwh enn tiden man sparer.

Med 75kwh blir man i større grad låst mht reiserute og ladestopp enn man blir med 100kwh. Og man må ta den ekstra ladekøstoppen på Lillehammer 1.påskedag, som man kanskje slipper unna med 100kwh.

Bare om man insisterer på å bruke SC. En X75D + CHAdeMO-adapter gir langt større fleksibilitet mhp. reiserute og mulighet til å unngå kø enn en X100D uten CHAdeMO-adapter. På sikt kommer nok CCS-adapter med høyere effekt også, så en X75D kanskje kan lade like raskt fra andre hurtigladere som på SC.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Råde

Sitat fra: nix på lør 07. apr 2018, kl. 22:16
Høres ut som du har bestemt deg for 100.

Go for it!   :+1: :+1:
Poenget er vel ikke for hva trådstarter har bestemt seg for, heller enn argumenter trådstarter må formidle videre.

Hvorfor så mange 100-personer på Face? Spennende.

Hvorfor ingen med 100 som har nedgradert, mens mange som har kommet fra 75? Jo på samme måte som at ingen med 75 har nedgradert til 60 og at det ikke finnes en på 125. Med statsgaranti så ville brorparten av 100-gjengen oppgradert til 125, hvis den altså fantes.

Ville jeg gått fra min 75? Ikke som jeg har det i dag. Den innfrir behovene og å stoppe må jeg allikevel. Da kan jeg likesågodt lade. Spesielt fra Norge til Spania eller hvor det var. Men var pengene til overs så ville jeg nok tenkt at «hvorfor ikke».

I GeirHMs situasjon ville jeg nok tenkt: Jeg gir Finansministeren denne her (etter laaang kamp), og så har jeg et poeng eller to tilgode i neste statsbudjett.
e-Golf | X75D

RonnyØ2

Sitat fra: GeirHM på lør 07. apr 2018, kl. 22:00

Jeg vet ikke hvorfor, men på facebook var reaksjonene litt annerledes. Jeg la ut det originale innlegget på facebook forumet til TOCN etter at jeg hadde lagt det ut her.

Der var det over 30 brukere som anbefalte meg å gå for x100 mens det bare var 10 som argumenterte for x75. Ja, faktisk var det også flere som skrev at om de hadde gjort valget en gang til ville de valgt 100 framfor den x75 de hadde i dag og noen hadde enda til startet med 75 (eller 90) og seinere bytta til x100. (Edit: Samtidig var det absolutt ingen som skrev at de hadde gått motsatt vei, altså fra x100 til x75.)

Og, please, fristelser av typen «hvorfor ikke båt» i stedet for de 160 på mer batteri, hadde virkelig ikke bidratt på positivt vis overfor øvrigheta i statsråd. Det hadde avstedkommet merkelappbruk langt verre enn forsøk på parkere meg i politisk ugunstige posisjoner a la «konsumminister». Jeg forsøker stadig vekk å bekle statsministerposten. Ikke minst fordi jeg mener posten gir dobbeltstemme ved situasjoner hvor ingen i statsråd oppnår flertall for sine forslag.

Men, altså, hvorfor er det så mange (flere) på facebook som anbefaler x100 over x75 enn her inne?

Ps. Gr, hvorfor bare de 160? Om jeg kjørte et gammelt vrak og satte alle grunkene i elon sitt selskap ville jeg sikkert vært en holden mann om ti år. Men, samtidig hadde jeg kasta bort ti år i en gammel stinker. Det får da være måte på hva jeg skal utholde for å unngå en x100!  :)

Skal man bade, så må hodet under.. :) All in

automat

Sitat fra: jkirkebo på lør 07. apr 2018, kl. 22:20

Bare om man insisterer på å bruke SC. En X75D + CHAdeMO-adapter gir langt større fleksibilitet mhp. reiserute og mulighet til å unngå kø enn en X100D uten CHAdeMO-adapter. På sikt kommer nok CCS-adapter med høyere effekt også, så en X75D kanskje kan lade like raskt fra andre hurtigladere som på SC.

Men hvorfor skal man legge inn Chademo i regnestykket bare på 75, og ikke på 100?

Chademo har to ulemper sammenlignet med SC. Lavere ladehastighet, og kronglete betalingløsninger i utlandet. (I hvertfall i endel land).

Har du noe håndfast rundt et kommende ccs-adapter, eller er det bare spekulasjoner/ønsketenkning?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

automat

Sitat fra: GeirHM på lør 07. apr 2018, kl. 22:00

Jeg tipper at forskjellene henger sammen med betalingsevnen til de som har svart. Og at det kanskje er en litt annen sammensetning mennesker på FB-gruppa enn her.

Det er lett å anbefale en X100D hvis de 160.000 ekstra egentlig ikke svir så mye. Her er nok kjernen i spørsmålet. Og bare du kan gi svaret på dette, for deg.

For denne regjeringen ville en X100D ført til store underskudd på statsbudsjettet. Etter forhandlinger ble det raskt enighet om en X75D. Så kan jeg drømme om rekkevidde og fleksibilitet så mye jeg vil. Alternativet var fossilt.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Elbil fundamentalist

Byttet ut vår S85D. Fikk vår S75D nå 22des og den fungerer fint på de turene i Norge hvor overfylt veier tvinger en til å kjøre i 70 80 km/t. Null problemer med det.

Når det er sagt er det  er en verdi å kunne å kunne kjøre forbi enkelte stappfulle SC (les Lillehammer) på tur også. Vi kjørte forbi Lillehammer og rakk fint frem til Vinstra (med ski på taket) og vi ladet der, men det var optimale forhold. Med våte veier måtte vi ladet på Lillehammer. Større margin var det ikke. Med 100 batteri kunne vi garantert kjørt forbi Lillehammer, mest sannsynlig helt til Oppdal uten å lade. Nå som snart 1000 vis av model 3 kommer blir det ikke mindre proppfullt på SC. Ladehastighet er også ett viktig poeng.

Min neste bil blir garantert 100 batteri (eller større om det kommer), selv om 75 holder i de aller fleste scenarier, og at det utvilsomt er mye flott å bruke 160kkr på alternativt, så koker det ned på om når man rekker frem og kan hyggelig seg i godt selskap på hytta, eller om man vil bruke verdifull fritid på SC istedenfor. YOLO (You Only Live Once)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA