Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, man 02. apr 2018, kl. 10:54

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: gr på ons 11. apr 2018, kl. 22:36
Batteripriser er vel nede i rundt 1000,-/kWh nå,

Du glemmer utviklingskost - det er brukt MYE tid og ressurser for å finne riktig sammensetning av batteri, kjøling og brannsikkerhet...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ludwig_holberg

Økende etterspørsel og stabil produksjon kan også tilsi at man tar X75D ut av line-upen. Hvorfor selge en innstegsmodell til lavere avanse, hvis det er marked for å selge ut hele produksjonskapasiteten med 100Kwh batteri med mye bedre avanse?

Siden Tesla selger vesentlig mer X75D enn X100D (ihvertfall i Norge, og går ut i fra det gjelder internasjonalt også), så vil Tesla ved en slik endring ha stort rom til å redusere prisen på 100D, og fortsatt få mer fortjeneste totalt.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 08. apr 2018, kl. 17:43
Det er ingen planer om å øke produksjonen av Model S/X. Altså så lenge etterspørselen øker eller er stabil, så trenger ikke Tesla gjøre noe som helst med prisingen eller produktet.

(Økende etterspørsel og stabil produksjon tilsier heller at Tesla bør *øke* prisene.)

np

Når en først skal bruke såpass med penger på en bil, har jeg rasjonalisert meg frem til at om det er 880 eller 1040 laken, så går det ut på ca. det samme... Lån er lån. :D Jeg sa "rasjonalisert". :) (YMMV) Grunner:

• Lengre rekkevidde ved langkjøring
  • Lengre "normalrekkevidde" når du bare lader til 70-80% daglig
  • Færre ladinger hjemme
  • Bedre batterilevetid da man må makse batteriet færre ganger
  • Mindre stress med kona ved langkjøring grunnet færre ladestopp
  • Evt. mindre stress med kona ved langkjøring da man kan holde høyere hastighet for å komme fortere frem :)
  • Eier 2016 e-Golf og er dritt lei ladestopp (men elsker bilen), så når jeg først skal oppgradere...
Det eneste jeg venter på nå er å få en eller annen bekreftelse på at interior refresh kommer før bestillingen legges inn.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

GeirHM

Det er satt ekstraordinært statsråd her. Finansdepartementet har vært i kontakt med Norges Bank. Styringsrenta skal opp og vi har fått beskjed om at vi må ta en avgjørelse innen midnatt. For da går renta opp. Men om vi handler nå vil vi få finansiering i tråd med dagens ordning. Så vi sitter nå ved kongens bord. Det går mot votering. Hva gjør vi. Finansministern skal snart ta ordet. Vi får se.

Jeg er urolig.

nie

Og da voteres det over:
1) Beholde 85D?
2) Kjøpe X75?
3) Kjøpe X100?

Da må det dere ha godt valg....og se opp for valgfusk. Finansministeren kan fort komme til å hevde dobbelstemme.
Uavhengige observatører anbefales.

jokr

Se opp for korrupte finansministre. Tegn på korrupsjon kan være kjøkkenkataloger eller lignende.
2018 Nissan Leaf Tekna

Leif1

Og et annet tydelig tegn er når de begynner å lese i et blad som heter "Bolig". Alle mulige slags rare påfunn kan dukke opp. Og DU betaler.
Konvertitt fra S til X

GeirHM

X100D (strippa)

.....yes, yes, yes!!!!!

nie

Gratulerer til både Finansministeren sjåføren hennes

DagfinnN

Nå har jeg S ikke X. Men jeg gikk fra 85D til 100D. Jeg testet S75D og det var rett og slett uaktuelt for meg å se så lav max lengde på batterimåleren. Ja, vet at jeg sikkert ville klare meg i 99% av tilfellene med en 75D, men det dreier seg ikke bare om det å klare seg. Jeg hadde sikkert klart meg i dag med min Leaf 2013 modell også. Livet er også glede. For meg er det glede å ha lang rekkevidde. Glede er verdt mange lapper.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Råde

Sitat fra: GeirHM på tor 12. apr 2018, kl. 20:04

X100D (strippa)

Grabba! gledesrus er verdt mange penger det også :D
e-Golf | X75D

nie

Sitat fra: DagfinnN på tor 12. apr 2018, kl. 20:28
Nå har jeg S ikke X. Men jeg gikk fra 85D til 100D. Jeg testet S75D og det var rett og slett uaktuelt for meg å se så lav max lengde på batterimåleren.
Pfff...batterimåleren går nå uansett ikke lenger enn til 100%

GeirHM

Vær fast i troen nie. Det blir ikke kø på ladere der du er. Aldri.

Og jeg skal aldri savne det stereoanlegget jeg har i S i dag. Aldri.

Sånn er det bare.

jokr

Gratulerer ja! Her I huset har vi hatt en litt annen tilnærming på problemet. Finansministeren fikk sparken og stillingen er for tiden ubesatt. Nå har vi kun en Boligminister og en transportminister. Dette gjør det hele mye enklere da vi må forhandle. Når transportministeren via tall lek kunne vise til kutt i budsjettene ved å elektrifisere bilparken var forhandlingen kortvarig.
2018 Nissan Leaf Tekna

Elbil fundamentalist

Sitat fra: GeirHM på tor 12. apr 2018, kl. 20:04

X100D (strippa)

.....yes, yes, yes!!!!!
Gratulerer! (men få autopilot i det minste)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA