Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, man 02. apr 2018, kl. 10:54

« forrige - neste »

GeirHM

Counterpointer

Selv etter alle de fornuftige innleggene her til fordel for 75 så ville jeg landet på 100.

Har kjørt mye langtur med Soul så jeg vet godt at det er mulig å dra langt med mindre batteri bare ladehastigheten er god. Har en femtimilstur som jeg har kjørt med Soul, S75 og S90 (alle på vinteren) og det er soleklart at fleksibiliteten til 90 var mye bedre, ladetiden i praksis var derimot omtrent lik på alle tre, men da med mye lavere snittfart på veien på Soul og den måtte tynes maksimalt, noe jeg slapp med S'ene.
Vet at eksempelet er litt (veldig) sært, men det er min erfaring som gjør at jeg helst vil ha det du kaller «den beste elbilen»

fonberg

Replikk: Den beste elbilen, målt i rekkevidde eller kWt pr krone, eller gjennomsnittsfart på langtur, er 3 LR, når den kommer til landet.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nie

Sitat fra: GeirHM på ons 11. apr 2018, kl. 15:01
Sitat fra: gr på ons 11. apr 2018, kl. 08:13

Er ellers rimelig sikker på at de som kjøper X100 for evig tid vil ha "Guiness-rekorden" for dyreste kWh i en elbil noen sinne. Det er vel også noe å skryte av? ;)

x100 er en dyr bil, men det er jaggu også x75. Og om en kjøper en x75 pålesset mye dyrt ekstrautstyr så stiller jeg spørsmål ved om du i jakten på drømmebilen glipper når det kommer til verdien av den gode elbilen. Jeg leser at Stig-Arne ikke er enig i det. Og vi kan godt være enige om å være uenige. For meg er det vanskelige spørsmålet i dag å gjøre et valg mellom en strippa og økonomisk x75 eller en fleksibel og mye dyrere strippa x100. Det synes jeg ER et vanskelig valg. Virkelig.
Jeg har egentlig ikke inntrykk av at DU synes dette er så vanskelig.
Du vet jo hva du vil ha.
Vanskelighetene oppstår jo på grunn av at du er så ekstremt opptatt av at finansministeren skal være fornøyd.

Men trenger egentlig en finansminister å være fornøyd?
Er ikke verden full av misfornøyde finansministre?
Er det ikke egentlig en finansministers jobb å være misfornøyd?
Oppnår regjeringskolleger noe hos en finansminister uten å stå på krava?
Er det ikke slik at en misfornøyd finansminister tyder på at noen har vunnet frem med med bevilgninger til gode formål som helse, omsorg, billigere alkohol og avgiftsfritak for EL-bil?
Er det ikke egentlig slik at en fornøyd finansminister er et symptom på en undertrykt og kuet befolkning?
Er det ikke på tide å legge taktikken til side og smelle tøffelen i bordet og brøle: VI KJØPER OSS EN X100!!! (?)
:) ;)

Fagasstraps.com

Etter å ha fulgt med threaden siden dag 1, og faktisk tenkte igjennom alt dette for over en måned siden når I-Pace ble sluppet 1. Mars.

Det første jeg gjorde var å sjekke autolease priser i forhold til Finn.no bruktbil priser.
Drøftet Oslopakke 3, med lokalpolitiker ang. Oslo 2019 bommene og 2019 mva fritaket.
Gikk over prishoppene i markedet September 2017.

Endte på 2 stk x100d med premium oppgradering, og farge på hver bil. Og selvfølgelig 7seter på begge selv om vi aldri kommer til å engang flytte opp baksete, de er der bare for bruktbilprisen. Må trekke henger på vinteren på begge så da ble det 20" vinterdekk i tillegg.

Hvis man vil ha rimeligst bil i tre år, og hvis du fikk finans gjennom DNB, så trekker x100d det lengste strået.

Hvis de skrur på 10% mva i 2020, så blir 100d 16k dyrere kontra 75d. Det hjelper med bruktbilprisene når ny begynner å koste mer. 25% 2022, 40k dyrere.

En evntl. vektavgift, lignende på PHEV såkalt tesla avgift, drøftes ved hvert statsbudsjett.
SitatEn Tesla Model X SUV ville fått en avgift på 71.346 til 96.324 kroner, mot 0 i dag. En Tesla Model S ville fått en avgift på opptil 35.852 kroner.
Altså 24k dyrere 100d kontra 75d.

100d har flere styrker mot fremtidig konkurranse og avgiftsøkninger. U-/kjente konkurrenter som, EQC/EQE/E-tron, ID Crozz som blir det første som treffer Drammensfjorden. Og hvis markedet går mot mindre biler til 800000kr, da er I-pace også en konkurrent, i forhold til om kjøpere ønsker mindre biler.

Personlig tror jeg at de fleste har lyst på x100d, men faller på x75d fordi de sitter igjen med mentaliteten fra Audi A6 stv kjøpene tidligere, hvor de fleste endte opp med 2l rekke-4.  når de egentlig ønsket seg V6 tdi. Slik vil bruktbilmarkedet også være. "Hvorfor betale 160000kr mer for samme egg-formede bil med litt ekstra rekkevidde , som jeg har mulighet til å bruke, men kommer ikke til å bli brukt - mesteparten av tiden" De fleste by-pendlerne kommer aldri under 80% uansett.

PS. lag ditt eget spreadsheet, du får ikke mitt.

Simmelim

Sitat fra: GeirHM på ons 11. apr 2018, kl. 15:01
Sitat fra: gr på ons 11. apr 2018, kl. 08:13

Er ellers rimelig sikker på at de som kjøper X100 for evig tid vil ha "Guiness-rekorden" for dyreste kWh i en elbil noen sinne. Det er vel også noe å skryte av? ;)

x100 er en dyr bil, men det er jaggu også x75. Og om en kjøper en x75 pålesset mye dyrt ekstrautstyr så stiller jeg spørsmål ved om du i jakten på drømmebilen glipper når det kommer til verdien av den gode elbilen. Jeg leser at Stig-Arne ikke er enig i det. Og vi kan godt være enige om å være uenige. For meg er det vanskelige spørsmålet i dag å gjøre et valg mellom en strippa og økonomisk x75 eller en fleksibel og mye dyrere strippa x100. Det synes jeg ER et vanskelig valg. Virkelig.

Men jeg henger ikke med GR når du skriver at x100 har rekorden når det gjelder "dyreste kWh i en elbil". Det stemmer jo slettes ikke!! x75 kommer jo dårligere ut her. En strippet x75 med 75 kWt til 724 000 kommer altså ut med en pris på 9653 pr kWt. En x100 til 883 000 kommer ut med en pris pr kWt på  8830. Og for riktig å gi salt i sårene så har familiens økonom nettopp kjøpt en e-golf til 352 000 med et batteri på 37 kWt, den kommer altså ut med en pris på 9514 pr kWt.

Dette regnestykket viser jo at en strippa x100 er svært konkurransedyktig priset om du måler det kWt for kWt. Om det er snakk om noen Guiness her så er det vel de som kjøper en x75 som drikker av det begeret med møkkaøl. (Så lenge vi holder P modellene utenfor regnestykket.)

Jeg tror jeg skal ha enda en samtale med finansministeren snart - og jeg skal bruke kalde fakta og ikke noe psykologi nei.

Det går ikke an å dele en bils verdi på kWt og trekke slutninger basert på det. Man må korrigere for andre faktorer (verdier) med bilen for å i det hele tatt kunne si noe fornuftig. Jeg er helt sikker på at hele batteriet på x75 er langt unna å koste 160k så å betale 160k for 25 kWt ekstra er dyrt uansett hvordan du prøver å vri og vende på det.

Når det er sagt så har jeg full forståelse for at de som behøver lengre rekkevidde kjøper x100. Men om det kun er fordi det er greit å ha innimellom så er det rimelig råflott når man bare behøver en liten ladestopp innimellom.

GeirHM

Hvorfor går ikke det regnestykket, Simmelim? Når det gjelder de to x'ene så sammenligner jeg to biler som ellers er helt like. De har identisk utrustning på alle vis. Så hva er så galt med sammenligningen? Det er jo alt rundt batteri som skiller den ene fra den andre?

At du ikke liker konklusjonen, er en annen ting. Og det hindrer jo ikke x75 å være en billigere bil. Det gjelder jo også e-golfen. (Jeg har det fra sikre kilder at økonomen flotter seg litt når det kom til interiøret.) Men begge har kortere rekkevidde og i tråd med det elbilfundamentalisten skriver så har vi å gjøre med litt dårligere elbiler. De går ikke like langt. Det gjør ikke x100 til den perfekte elbilen. Vi er enige der, GR. Men den går lengre. Den gir deg mer fleks.

Mens du, fagasstraps (jeg tror vi må gjøre noe med aliasene våre, humhum) ser ut til å være angrepet av et enda råere bortforklaringsvirus enn meg! Jeg forstår hvorfor det der regnearket er en statshemmelighet. Det må jo inneholde trylleformularer som setter selv Hermine i forlegenhet. Men det skal du ha, det var et smart move og gi finansministeren sin egen utgave av x100 til fri benyttelse. Strengt tatt kunne hun jo blitt avspist med en x75?

Og Nie jeg forstår ditt innlegg som et utspekulert forsøk på å utsette meg for omvendt psykologi. Du er jo en forkledd ridder for saka til x75-stammen. Jeg vet jo det. Samtidig var det innsikt der om hvilken rolle en finansminister faktisk har i et levende demokrati. Hvordan var det igjen? Et lykkelig folk må ha en misfornøyd finansminister for at vi skal kunne si at styresettet er å betrakte som velfungerende. Svimlende innsyn i hvor vanskelig valget mellom de to utgavene i realiteten er. Innlegget ditt var gjenstand for høytlesning i statsråd og bør bli obigatorisk pensum på politikk grunnfag.

Men om det var egnet til å gi meg bilen jeg vil ha var vanskelig å lese av ministerens kroppsspråk. Hun bare lo.

geear

GeirHM, Batteriet er bare en del av bilens pris. Resten av bilen må ut av regnestykket. Antar vi kan være enige om at den eneste kostmessige forskjellen på X75 og X100 er ~25kWh batteri. Alt annet er identisk. Det vil si at den eneste kjente batteriprisen man har er 160 lapper for disse 25kWh. I så fall ville bare batteriet i en X75 kostet ~500 000,-, og ~650 000,- i 100. Det gir ikke mye igjen til resten av bilen. Jeg står fast på at det er de dyreste kWhene elbilverden noen gang vil se. På en P100 får man mer enn bare batterikapasitet, andre drivuniter, ytelse i en annen klasse. Altså ikke direkte sammenlignbart - og derfor er nok P100 et mer aktuelt alternativ for meg enn 100!

Det understrekes også av at forskjellen på 75 og 100 er mindre på S enn på X. Altså er X100 melkekua til Tesla. Og all ære til de som sponser Tesla mer på bunnlinja enn hva jeg har gjort. Syns AP var nok spons (som også er "spons" siden hw er der hos alle uansett). Og det måtte jeg hatt på en 100 også.  8)

ludwig_holberg

Men det er to forskjellige måter å tenke rundt dette. Én måte er å se på hva du betaler for de ekstra KwH. En annen måte er å se på hvor mye bil u/ batteri man har kjøpt.

Kjøper man Model X kjøper man bil u/ batteri for ca kr. 550.000,-. Det gjelder enten man kjøper X75D eller X100D. Og når man først har kjøpt bil for kr. 550.000, vil du da betale for 75kwh til denne 550.000-investeringen, eller ønsker du 100kwh til denne 550.000-investeringen? Det er disse KwH som tilfører verdi til resten av bilen  :)

(Siden man nesten utelukkende kjører i intervallet 10% - 90%, er også oppsiden i en 100kwh større enn den umiddelbart fremstår på papiret).

Sitat fra: gr på ons 11. apr 2018, kl. 21:27
GeirHM, Batteriet er bare en del av bilens pris. Resten av bilen må ut av regnestykket. Antar vi kan være enige om at den eneste kostmessige forskjellen på X75 og X100 er ~25kWh batteri. Alt annet er identisk. Det vil si at den eneste kjente batteriprisen man har er 160 lapper for disse 25kWh. I så fall ville bare batteriet i en X75 kostet ~500 000,-, og ~650 000,- i 100. Det gir ikke mye igjen til resten av bilen. Jeg står fast på at det er de dyreste kWhene elbilverden noen gang vil se. På en P100 får man mer enn bare batterikapasitet, andre drivuniter, ytelse i en annen klasse. Altså ikke direkte sammenlignbart - og derfor er nok P100 et mer aktuelt alternativ for meg enn 100!

Det understrekes også av at forskjellen på 75 og 100 er mindre på S enn på X. Altså er X100 melkekua til Tesla. Og all ære til de som sponser Tesla mer på bunnlinja enn hva jeg har gjort. Syns AP var nok spons (som også er "spons" siden hw er der hos alle uansett). Og det måtte jeg hatt på en 100 også.  8)

GeirHM

Nei det er feil, GR. Det er omlag 170 000 i mellomlegg fra en strippa s75 opp til en strippa s100. Mens det er 158 høvdinger mellom x75 og x100. Så jeg synes forsatt sammenligningen har noe for seg. Bilene med de største batteriene veier jo mer og det er sikkert tekniske løsninger i de største utgavene som bidrar til økte kostnader. For en x75 betaler du i virkeligheten nærmere 9600 kr for hver kWt, fordi du er jaggu nødt til å ta med hele bilen i utregninga. Som du også gjør på x100. Kjøp en x100 og spar kroner på watta du får på kjøpet! Jippi! Der koster kilowattimene bare beskjedne 8600. :)

Kjøp en x100 og spar noen kroner. Den koster bare 883 000. På tilbud.

ludwig_holberg

Forskjellen i kampanjerente utgjør også ca kr. 13.000,- ila treårsperioden, sånn at reell prisforskjell da er ca 146.000,-.

Øyvind.h

Eier du bilen i 5 år med 50% verditap er merkostnaden 75.000,-

For 75.000,- får du 30-35% lengre rekkevidde, høyere ladehastighet på Supercharger og CHAdeMO, sjeldnere hverdagslading og bedre ytelser spesielt i fart.

Om det er verd pengene er opp til hver og en. Jeg synes 100 er litt drøyt priset. Men valgte selv å betale 22.000,- for å gå fra 85 til 90 for et par år siden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: GeirHM på ons 11. apr 2018, kl. 21:48
Nei det er feil, GR. Det er omlag 170 000 i mellomlegg fra en strippa s75 opp til en strippa s100. Mens det er 158 høvdinger mellom x75 og x100. Så jeg synes forsatt sammenligningen har noe for seg. Bilene med de største batteriene veier jo mer og det er sikkert tekniske løsninger i de største utgavene som bidrar til økte kostnader. For en x75 betaler du i virkeligheten nærmere 9600 kr for hver kWt, fordi du er jaggu nødt til å ta med hele bilen i utregninga. Som du også gjør på x100. Kjøp en x100 og spar kroner på watta du får på kjøpet! Jippi! Der koster kilowattimene bare beskjedne 8600. :)

Kjøp en x100 og spar noen kroner. Den koster bare 883 000. På tilbud.
Hmm, kunne sverget på at forskjellen var mindre på S enn X for en stund siden. Men da er det S100 som gir de dyreste kWh, med X100 på andreplass. ;)

Batteripriser er vel nede i rundt 1000,-/kWh nå, og i så fall koster batteriet i en 75 ca. 75 000,-. Så kan en sikkert legge på 25 000,- for alt rundt. Hvis Tesla tar 50% påslag så betaler kunden 150 000,- for batteripakken. På en 100 ville batteriet kostet 100 000,-, og med 25 000,- for casing og 50% påslag burde det kostet 187 500,-, altså burde 100-bil vært 37 500,- dyrere enn en 75-modell, selv med 50% fortjeneste. I stedet er merkostnaden 158 000,-, altså koster de ekstra 25kWh mer enn 75kWh i en 75-bil, og alt annet er identisk. Det er ikke andre tekniske dingser heller som er forskjellige. Det er identiske biler med unntak av batteripakken.

nie

Så hun bare lo?

Jeg har innrettet statsfinansene på et litt annet vis.

Min samboer og jeg blir litt som EU og Norge når det kommer til økonomi.
De aller fleste viktige økonomiske beslutninger tas på overnasjonalt nivå i vår egen lille union og der er min samboer både finansminister og sentralbanksjef.
Mitt lokale EU krever også naturlig nok inn heftige skatter til dekning av de fleste av fellesskapets kostnader.

Men; akkurat som Norge, har jeg forhandlet frem noen (få) men viktige særavtaler i vår lille union.
- Jeg bestemmer type og kjøper min egen bil

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA