Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, man 02. apr 2018, kl. 10:54

« forrige - neste »

GeirHM

Mange tror kanskje at revolusjonen vi fikk i privatbilmarkedet handlet om innføringen av de elektriske langrekkeviddebilene som kom med Tesla Model S. Det er en villfarelse.

Revolusjonen dreide seg om innføringen av elektriske langrekkeviddebiler med kjøreassistentsystemer. Det er derfor jeg har så stor respekt for the early adaptors som fikk sine Tesla i 2013 og 2014. De gjorde revolusjonen mulig. Men uten å oppleve hva revolusjonen egentlig handlet om. Innføringen av selvkjørende miljøbiler.

Selvkjøringssystemet kom som nedlasting til bilene våre i september/oktober i 2015. Det var starten. Og det vi har i dag er forsatt svært enkle utgaver av systemet som kommer. Men, elbilfundamentalist, jeg ser autopilot-assistenten som opplagt del av standardutstyret som må med uansett hvor strippa en elbil må være.

Jeg vet hvordan jeg skal kjøre en bil uten et slikt system. Akkurat som jeg vet hvordan jeg skal kjøre en fossil bil med manuelt gir. Men jeg liker det ikke.

Og knut.aulie, det bildet var helt KONGE!!! Det der ville ikke finansministeren kommet med sånn helt av seg sjæl! Aldri! Det var harde tak i statsråd i dag.

Jeg tror jeg venter med å vise det fram....

Counterpointer

Sitat fra: GeirHM på tor 12. apr 2018, kl. 21:53
Og knut.aulie, det bildet var helt KONGE!!! Det der ville ikke finansministeren kommet med sånn helt av seg sjæl! Aldri! Det var harde tak i statsråd i dag.

Jeg tror jeg venter med å vise det fram....
Bare hyggelig

Og «What happens on the forum, stays on the forum» ........

GeirHM

Sitat fra: jokr på tor 12. apr 2018, kl. 21:13
Finansministeren fikk sparken og stillingen er for tiden ubesatt.

Hei Jokr, når jeg leste dette ble jeg først urolig. For jeg mener bestemt at bilvalget aldri må gå på bekostning av regjeringssamarbeidet! Jeg ville helt klart akseptert x75 om finansministeren skulle true med å gå av. Ja jeg ville også akseptert å beholde den fine Sen vi har om det kom til det.

Jeg ble derfor svært lettet når jeg forsto at det ikke sto om regjeringens fortsettelse, bare om hvilke ministerposter de forskjellige skulle ha.

Intet batteri skal få ødelegge en regjering. Så gale er vi ikke.

jokr

hehe, nei, begge ministerne i husholdningen var missfornøyd med finansministerpostens arbeide. Så det ble besluttet at denne ministerposten var overflødig. Bolig og familiministeren (ja, riktig tittel) styrer det meste innen de områder, mens transportministeren har mer eller mindre fritt leide, dog har bolig og familieminister veto på fargevalg......
2018 Nissan Leaf Tekna

nie

Sitat fra: jokr på tor 12. apr 2018, kl. 22:31
hehe, nei, begge ministerne i husholdningen var missfornøyd med finansministerpostens arbeide. Så det ble besluttet at denne ministerposten var overflødig. Bolig og familiministeren (ja, riktig tittel) styrer det meste innen de områder, mens transportministeren har mer eller mindre fritt leide, dog har bolig og familieminister veto på fargevalg......
Jokr
Dette høres nokså likt ut sånn som vi har det hos oss. Bare at hun er bolig, HYTTE og familieminister og så tar jeg meg av alt som handler om transport og sjøfart ved at jeg kjøper inn biler og båter.
Vetoretten knyttet til farge er imidlertid velkjent men den lever jeg greit med. Egentlig er vi ganske enige når det kommer til farge

elekTrond

Sitat fra: GeirHM på tor 12. apr 2018, kl. 22:13
Intet batteri skal få ødelegge en regjering. Så gale er vi ikke.

Bilde: Batterist Erna.  :laugh:
'13 Mjau

geear

Sitat fra: knut.aulie på tor 12. apr 2018, kl. 21:25

Greit nok at GeirHM Skulle ha STRIPPET X100, men å gå så langt som å fjerne speilene var vel voldsomt??

Sitat fra: np på tor 12. apr 2018, kl. 13:17
  • Færre ladinger hjemme
Tesla anbefaler at bilen plugges i når man kan, uavhengig av ladeprosent. Det har med helsen på batteriet å gjøre.

Sitat fra: np på tor 12. apr 2018, kl. 13:17
  • Bedre batterilevetid da man må makse batteriet færre ganger
  • Mindre stress med kona ved langkjøring grunnet færre ladestopp
  • Evt. mindre stress med kona ved langkjøring da man kan holde høyere hastighet for å komme fortere frem :)
  • Eier 2016 e-Golf og er dritt lei ladestopp (men elsker bilen), så når jeg først skal oppgradere...
X75 har tre ganger rekkevidden, tre ganger ladefarten, og nøyaktig halve tiden fra 0-100km/t i forhold til e-Golf, så det er uansett to _helt_ forskjellige verdener om rekkevidden er tre eller fire ganger det du har.. hilsen en som har begge. ;)

Counterpointer

Sitat fra: gr på fre 13. apr 2018, kl. 14:22
Sitat fra: knut.aulie på tor 12. apr 2018, kl. 21:25

Greit nok at GeirHM Skulle ha STRIPPET X100, men å gå så langt som å fjerne speilene var vel voldsomt??
Jeg la jo til en god gammel nosecone så det må vel gå opp i opp

Det er jo ikke bare bare å slenge sammen en strippet X av det en har liggende rundt seg..........

GeirHM

Jeg likte ikke at Erna slår på batteriet. Og speil trenger jeg ikke. Jeg skal kun se framover.

Framover mot dato for for levering.  :+1:

Leif1

Takker for en underholdende tråd så langt, og gratulerer med beslutningen!

Finansministeren blir sikkert også godt fornøyd.
Konvertitt fra S til X

Mr Oizo

Det var bra det løste seg uten behov for å stille kabinettspørsmål  :+1:

Elbil fundamentalist

Ok, oppfølgingen GH.. :)
En ting er reservasjonen, men hva låser du bestillingen til?

(Eller er det statshemmeligheter?)  ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

GeirHM

Den er fortsatt strippa. Og det er fortsatt 24 timer igjen. Jeg ser på finansministeren og hun ser alle andre veier.

Nei, jeg stirrer. Og klokka går.

GeirHM

Tenk at NRK skulle vekke oss til nyheten om at dieselbilene skal koste 160 kr inn til Oslo! Det ga meg kremfarget veganseter!

Jeg hadde rasjonalisert dem bort. Tekstil er praktisk og fungerte fint i lånebilen. Men jeg har sett dem på skrytebilder på Finn i årsgamle X'er og jeg blåste opp bildet av flekkene på midtstykket på seteputen. De var ikke til å ta feil av. Jeg hadde Ipad'en lett tilgjengelig og fant det rette øyeblikket for et improvisert statsråd i dag morges. Først innom NRK og så til bildet på Finn.

Finansministeren vred og vendte på seg. Men jeg holdt Ipad'en i et fast grep i hennes synsfelt hele tiden. «Dette er vår signatur» sa jeg før vi voterte. Vi hadde det slik på S'en. Nå har finansministeren fått vegankrem innendørs og midtnight silver utendørs.

Reservasjonen er låst og nå kan de jaggu komme i gang med å bygge bilen.

Ps. Jeg skal snakke med Sondre Hugaas om hvordan standardlyd kan bli til premium. Det smarte med det er at noe slikt går fra en annen budsjettpost.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA