Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, man 02. apr 2018, kl. 10:54

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Tenkte jeg det ikke he-he..Gratulerer! Metallic også da eller?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

GeirHM

Sitat fra: GeirHM på ons 18. apr 2018, kl. 09:49

Nå har finansministeren fått vegankrem innendørs og midtnight silver utendørs.

Humhum, elbilfundamentalister altså...

Elbil fundamentalist

Ja der ser man, ble litt fartsblind her når det også stod 160kr i bompenger for dieselbiler  :o

Midnight silver er veldig fin. Hadde selv det på S85D'n. For også fint frem de sorte detaljene på bilen. Holder seg fin en god del lenger før møkka synes. Veldig praktisk. Da er jo bilen verdig en handlekraftig regjeringssjef med tilhørende finansminister  :+1:

Valgte selv obsidian black på den nye S75D'n men den er omtrent umulig å holde pen i hverdagen, men veldig pen nyvasket.  8)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

GeirHM

En statsminister i et diktatur ville i rusen av egen makt helt sikkert valgt TeslaRød ytterside og kremfarget interiør omsluttet av mørkt innertak. Men det ville hverken finansminister eller Elon Musk være med på.

Jeg forsøkte meg helt fram til det siste med silver metallic på ytter'n. Krem på inner'n har vi vært enige om lenge. Der var det kun kjedelig økonomi som stoppet meg. Men der er jo finansministre alltid flinke.

Helt hvorfor det med bompenga på diesel virket, vet jeg rett og slett ikke. Jeg forstår ikke alltid finansministre så godt. Jeg bare gjetter på hva som beveger dem. Og så prøver jeg det.

PS. Jeg liker også svart metallic. Og jeg forstår ikke de som vil fjerne kromfargede detaljer på slike biler. Men jeg liker da også veldig godt sølvfargede felger og vil alltid ha slike. Men som du selv påpeker, svarte biler krever at du er flink til å holde den ren. Det kan være en utfordring. Særlig på vinteren. For da nøyer jeg med friksjonsfri bruk av høytrykksspyler.

geear

Midnight silver er dessverre heller ikke særlig tilgivende, og får UFATTELIG lett riper. Sikkert ikke verre enn andre Teslaer, men min var et skremmende syn etter mindre enn fire måneder i bruk. Aldri sett maken. Så den fikk en trestegspolering og glasscoating fra Modesta...

Larsebass

Den eneste ripen i min midnight silver er pga ROTTEMANNEN som smelte sin dør inn i X-en og sa frekt at det ble sikkert ikke ble noe merke og dro avgårde. Polert en time nå, og det er spor ennå.
Tesla X75D.

GeirHM

Vår S har midnight silver og den har ikke mye riper heldigvis. Jeg fikk den behandlet med modesta coating da jeg fikk den fra tesla.

Men den har fått noen flekker som detailer kaller water spots. De som nå gjør den klar for salg sier at flekkene sitter i overflaten og fjernes enkelt. Håper det stemmer.

Vhagar

Har heldigvis ikke slike water spots i lakken og rakk å behandle den (carpro cquartz uk)før slikt eventuelt hadde rukket å få satt seg. Derimot har jeg det på alle glassflater og bilen har jo rikelig med slike. Skjemmer ikke i synsfeltet heldigvis, men alle andre steder hvor det er mørkt glass er det svært så lett synlig, selv på renvasket bil (går ikke vekk nei). Skjemmende, men tør ikke gå løs med stålull heller.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GeirHM

Jeg fikk anbefalt carpro water spot remover. Men jeg fikk aldri prøvd det, for de som forbereder bilen gjør det. Sier de.

Vhagar

Hm, kanskje prøve det da. Håper det ikke har noen negative effekter på beleggene som Tesla har på sine ruter.

Når vi likevel snakker om vasking, hvilke middel foretrekker dere på dashboardet? Tenker særlig på fremre del som jo er netting, vil ikke spraye på noe som renner nedi.

Grattis med ny bil forresten! 100 batteriet tenker jeg er fornuftig for oss som ønsker å beholde bilen lenge. Med tanke på det (lille) batteritapet også etter noen år. Selv gambler jeg på at det er mulig å oppgradere med tid og stunder om behovet skulle melde seg.
Tesla Model X 75D, 2017

geear

Sitat fra: Larsebass på ons 18. apr 2018, kl. 20:05
Den eneste ripen i min midnight silver er pga ROTTEMANNEN som smelte sin dør inn i X-en og sa frekt at det ble sikkert ikke ble noe merke og dro avgårde. Polert en time nå, og det er spor ennå.
Her tør jeg påstå det er en av to:

1. Enten har man lite vaskeriper som følge av keramisk coating eller høy bilpleieinteresse med særdeles skånsom vask og polering, og sørger for at bilen ALDRI blir vasket av verksteder.

Eller

2. Så er bilen full av vaskeriper!

Min fikk mikroriper av å dra fingeren på nyvasket lakkflate! Samme med interiørlistene! Spesielt ille det skyvbare dekselet på midtkonsollet.

Kommer an på hva man ser etter. Det som er strøkent for noen (ikke p-bulker etc) kan være veldig langt fra strøkent for andre. En sterk LED lommelykt så fikk iallfall jeg sjokk på min.

GeirHM

Ja, med sånne superkritiske greier som denne skumle lykta hadde sikkert ødelagt nattesøvnen. Jeg har for lengst lært å se litt stort på ting. Men altså jeg sverger, jeg har aldri vasket bilen i noen børstevask. På vinteren prøver jeg å vaske en gang i uka. Når det erskikkelig guffent ute, som det jo har vært i år, så drar jeg på den lokale statoilen eller hva de kaller seg nå til dags og bruker selvvaskingen deres. Jeg er proff. Jeg bruker sjelden mer enn 40-50 kr på en omgang. Og da bare friksjonsløse omganger med mye vann. For good measure bruker jeg biltemas organiske avfettingsvæske før jeg begynner.

Det var et slag i tryne det du skrev om verksteder. Mener du at kjære TSLA bruker børster???? Det ække mulig vel???? Nå får jeg vel ikke sove tenker jeg.

Vhagar

Tesla ser jo ut til å kjøre alle biler innom hjørnet sitt (inne i verkstedhallen på Skodje) for en "dusj" før de jobber på den. Vet ikke hva som skjuler seg bak veggen der, men håper virkelig det ikke er børster!

Interiørlistene (og det skyvedekselet) ser ikke ut på min bil, det er striper og swirls av en helt annen verden. Jeg oppdaget det når vårsola kom og mistet nattesøvnen en liten uke. Heldigvis bare synlig for oss kresne, men ergelig at en "luksusbil" (noen definerer luksus annerledes enn meg) er så dårlig behandlet før utlevering.
Tesla Model X 75D, 2017

geear

Tesla her sier de håndvasker.

Jeg er ikke fanatisk på dette (iallfall ikke i forhold til de som faktisk er fanatiske), det er en bruksbil for en familie med bikkje og en haug med små unger, men det skal se "greit" ut. Jeg er ikke de som studerer forskjell i dybde og glans - en ren bil er som regel bra. Men her kommer men-et inn. Min hadde ikke vært børstevasket en eneste gang på de fire månedene, kun håndvask med mikrofibervott, og som regel dynket i prickbort og spylt av (gjerne med høytrykkspyler) før vask. Foamet den også noen ganger. Allikevel fikk jeg litt noia da sola titta frem på ren bil en sjelden gang i løpet av vinteren. Bilpleiefirmaet måtte som sagt kjøre en trestegsjobb (hadde bilen fra mandag til lørdag) for å få den bra nok til å legge Modestaen. Hadde tenkt å få de til å legge Carpro (som var under halve prisen), men etter å ha sett hvor ille det ble på de fire månedene så måtte jeg opp på Modesta, med varmebehandling og full pakke.  :o

np

Foliering er en mulighet, farget 20+, klar 30+ Ikke billig, men gir kanskje litt mer ro i sjela på kjøpesenteret?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA