Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen

Startet av tomrh, tirsdag 20. mars 2018, klokken 11:12

« forrige - neste »

teimann

Jeg har flere ganger kjørt over 200 km uten å lade. Kjørte fra Sokndal til Suldal som er ca 220 km. Hjem igjen gikk også fint selv med varme delvis på. Den ene veien viste bilen 10% igjen. Hjem igjen  6% igjen. Jeg har flere ganger kjørt t/r Sokndal - Stavanger uten å lade underveis. Litt avhengig av hvor i Stavanger jeg skal, men dette pleier å bli litt over 200 km. Min erfaring er at varmeapparat, motvind, hastighet og kjørestil er det som har mest å si for hvor langt jeg kommer. Jeg er nokså sikker på at jeg med litt økonomisk kjøring (og uten å hindre andre) vil klare godt over 250 km ved ok temperatur og ikke mye vind og selvfølgelig ikke i motorveishastighet. Men gjettometeret er nok litt for optimistisk. Det har flere ganger vist anslått rekkevidde på over 310 km når jeg hadde kjørt ekstra økonomisk på forrige tur. Skal jeg klare det må vel gjennomsnittsfarten være ca 40 km/t og ellers gode forhold.

Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i økonomikjøring. Helt fra jeg på 80-tallet kjørte VW boble i økonomiløp på 0,38 l/mil.

Vi har hatt vår E-NV200 fra august 2018 og kjørt ca 17.000 km. Mest til og fra jobb på nesten 6 mil pr dag. Ellers har vi hatt noen turer til Danmark og noen andre litt lengre turer. Gjennomsnittsforbruk har vært 15,3. Avlest på skjermen i midten som ikke har vært nullstilt siden bilen var ny. Dette stemmer også med de tallene som kommer fram når jeg logger meg inn på appen.

tomrh

Sitat fra: tomrh på onsdag 01. mai 2019, klokken 07:07
Ihvertfall varierer forbruk *enormt* med værskifte og køforhold. Mandag var jeg godt fornøyd med 16,1 kWh/100km på jobbpendling 2x42 km. Endel kø spesielt på hjemvei, ellers strålende vær med sol, vindstille og tørt med 11 grader på morgenen, 16 grader på hjemveien med litt gråvær.

Senere *samme dag* kjørte jeg også t/r Trondheim samme vei, da helt uten kø (jeg holder fartsgrensene). En regnbyge og noen vindkast på vei til Trondheim, 10 grader. Brukte da hele 18,6 kWh/100km!

Kan også nevne at jeg fredag t/r jobb hadde ca samme vær og køforhold som mandag, men startet litt kaldere på morgenen (8 grader) og måtte da bruke litt varme samt hadde passasjer den ene veien. Resultat 17,0 kWh/100km.
Turene over her ble kjørt med 16" felger og dekk med A i rulle.

Endelig har været blitt slik at jeg kan sammenligne forbruk med originaldekkene som jeg har på nå.

I dag altså 15 grader og sol, omtrent vindstille og litt kø. Samme dekktrykk som turene referert over (2,8 bar). Egentlig samme forhold som da jeg brukte 16,1 kWh/100km. Men nå brukte jeg 16,9 kWh/100km, rullet altså bedre med 16-tommere. Tror det er dekka som utgjør forskjellen, ikke dimensjonen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Smiling when sailing

Synes at eNV200 er en mye bedre familiebil enn Leafene, men rekkevidde i forhold til ladehastighet er fortsatt alt for dårlig. Med batteristørrelse og AC-ladehastighet tilsvarende Tesla hadde vi nok kjøpt den uten å nøle. Nå skal vi prøvekjøre en Tesla 7 seter til mer enn dobbel pris før vi bestemmer oss. Mest sannsynlig blir det likevel eNV200 på oss og leiebil når vi trenger rekkevidde, som vi har gjort det hittil og. Vi leier bil til ca. 40000-50000 nok i året. Det kan vi holde på med i ti år for prisdifferensen og har da en mye mer praktisk og lettkjørt bil i hverdagen. En god del spares også i forsikringen. Jeg synes X er alt for stor utvendig i forhold til plassen på innsiden, men vi skal se hva de sier som må sitte bak i bilen. Det er jo mange som er begeistret av den til tross for det stygge utseende og upraktiske bakdører. Vi beholder Leafen uansett som bybil. Da har vi i hvert fall en bil vi kan,stole på, i tilfelle vi lar oss blende av teslaen...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

m

Jeg har e-NV 200 7-seter med 40kWh batteri.

I januar kjørte vi tur/retur fra Kristiansand til Sverige. ca 650 km. Mye av strekningen på motorvei med 100 og 110 km/t, og mye med 80/90 km/t. Vi hadde på varme. Kjørte sjeldent helt opp i 110 km/t fordi forbruket skyter i været etter 90km/t. Forbruk på hele turen (oppgitt i kjørecomputeren) var 23,1 kWh/100km.

På kjøring hjemme i Kristiansand nå som det har blitt varmere er snittforbruket rundt 14,5 - 15,5 kWh/100km.
2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

Morten Styren Jauert

Ny tur til hytta. Startet fra Moss med kald bil/batteri. 100% batteri. Estimert rekkevidde 265 km tilgjengelig. Nullet tripteller og begge forbruksmetere. Kjørt 100.8 km. 93 km motorvei, resten diverse. Eco modus, 11 grader og en sekundmeter medvind. Forbruk 15.2 kWt/100 km. Batteri er på 57%. Estimert gjenstående rekkevidde er 156 km.

Morten Styren Jauert

Kan tilføye at foruten meg på drøye 90 kg var det med en passasjer på ca 95 kg, 2 bikkjer på til sammen 60 kg og ca 50 kg bagasje. Jeg liker litt godt med luft i dekkene. Har 3.4 bar. Fikk "haik" bak en trailer ca 70% av veien. Østfold er jo noenlunde flatt, mens det er noe mer krevende topografi fra grensa og de siste 35 km til Tanum. Startpunktet ligger på ca 75 moh, mål ligger ved havnivå.

tomrh

Det var da voldsomt til trykk. På selve dekkene står det innprentet «max pressure 50 psi» i gummien. Som blir ca 3,4 bar. Men mens man kjører så stiger trykket ytterligere 0,3-0,4 bar pga friksjonsvarmen, så du er godt over maksgrensa. En varm sommerdag og en bump i veien..og pang!..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jejl

Tror nok at dekkene tåler det, ihvertfall hvis de er forholdsvis nye. Det var en her på forumet som spurte en dekkprodusent om hvor mye luft dekket tålte, og selv om det sto maks 51 psi på dekket så skulle dekket fint tåle 60 psi når det var nytt. Men det er jo ikke anbefalt å kjøre med så mye luft. Selv pleier jeg å kjøre med 46-49 psi i Teslaen, men har ved noen anledninger hatt 50-51 når jeg vil tyne ut mer rekkevidde.

Morten Styren Jauert

Vil nok følge litt med på trykket etter hvert som temperaturen stiger nå utover. Dekkene er splitter nye. Regner med at det er satt en ok sikkerhetsmargin fra produsenten, men jeg gidder ikke å strekke strikken for langt heller.

Morten Styren Jauert

Hjemme igjen fra hytta. Har ikke brukt bilen i helga, ei heller ladet. Batteriet hadde falt 1% i løpet av helga, så jeg startet med 56%. Samme rute tilbake som ned på fredag. Forbruket hjemover var litt høyere med 15.5 kWt/100 km. 5 sekundmeter motvind, 16 plussgrader og tørr veibane. Gjenstående batteri er 9% ved ankomst. Distanse kjørt er totalt 201.6 km, i all hovedsak på E6. Estimert gjenstående distanse viser 26 km.

Smiling when sailing

Vi har denne uken også kjøpt en eNV200 og er så langt fornøyd. Rekkevidden nå om sommeren i bynær kjøring ser ut til å være over godt over 200 km så ladingen holder til minst to vanlige dagers kjøring for oss. Nå etter 2 dager og 200 km viser den fortsatt 50 km og 18% igjen. Det jeg lurer på er hvorfor verdiene i Leafspy hopper opp og ned hele tiden. Er det noen som har testet hvilken av verdiene som stemmer ved å kjøre helt ned til skilpadden?
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

tomrh

De laveste av verdiene gir LBW på 49 og VLBW på 24 slik som på gamle Leaf, så bruker de. Hvorfor det er to verdier som toggler, vet jeg ikke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Smiling when sailing

Kjørte til 248,9 km i dag ned til noen km etter VLB med 2% (bil) og 1,6 kWh (leafspy) igjen før jeg ladet på hurtiglader til 75% i ca 42 minutt. Det stå 40 km på GOM når jeg dro hjemmefra for å levere barna til treningene og det var 32 km til hurtigladeren så jeg var ganske sikker på at jeg klarer det. Kjøling kom ikke på hverken med eller uten strøm på i bilen under hurtiglading mens temperaturen steg til 39 grader. Etterpå kjørte jeg 30 km til for å hente barna og kjørte hjem da var temperaturen fortsatt på 38 grader. Så satt jeg på vanlig lading med 3 kW og viften kom på med en gang og allerede etter 1 time var temperaturen nede på 26 grader. Har ikke planer om å hurtiglader mye, men noe har gått skikkelig galt under programmering av batterikjølingen til 40 kWh eNV200 ser det ut som.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Rosstopher

#58
Ser det er flere av dere som har vært på langtur med eNV200 40kWh. Hvordan er reell ladefart/ladetid når man hurtiglader for første, andre og tredje gang på tur? Ser e-NV200 Adventures på Youtube sier han var helt nede i 14kW, men det ser ut som han for det meste ligger i 70mph. Vi vurderer e-NV200 som familiebil, men det betinger at vi kan komme oss 60 mil et par ganger i året uten å øke reisetiden med så veldig mange ekstra timer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

fisken

Kjørte Trondheim - Oslo i påska. Ca 45 mil med 3 ladestopp! Brukte ca 2 timer på lading og kom frem med 14% batteri. Ladet til mellom 80 og 90% på hurtiglading. Gikk seinere og seinere for hver stopp.
Stjørdal

2020 MG ZS EV
2019 Tesla Model 3 - Solgt
2019 Nissan e-NV200 - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA