Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen  (Lest 10336 ganger)

tomrh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5512
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #30 på: Torsdag 25. April 2019, klokken 17:31 »
Har slitt litt med å forstå hvordan man kan kjøre 18-19 mil med 2,3 kWh/mil som forbruksmåler og gom påstår om vinteren. Mine regnestykker gir alltid over 40 kWh, mens vi vet at netto er ca 38 kWh.

Kan det tenkes at det minste tallet er netto forbruk fra batteri, mens det største er brutto forbruk fra vegglading - strømmen man faktisk betaler for?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Morten Styren Jauert

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #31 på: Torsdag 25. April 2019, klokken 20:54 »
Jeg har spekulert på om det lille displayet viser gjennomsnittet fra bilen var ny, evt fra siste nullstilling. Har aldri nullstilt det lille displayet. Men jeg kjører jo bare mer og mer økonomisk. Nå viser beregnet rekkevidde 280 km når fulladet. I begynnelsen viste det 215. Men det har jo blitt varmere i været siden begynnelsen av mars, da jeg fikk bilen. Så det, pluss at det nå står sommerdekk på bilen, hjelper jo på rekkevidde og forbruk.

Morten Styren Jauert

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #32 på: Torsdag 25. April 2019, klokken 21:01 »
For øvrig interessant teori med at det viser forskjellen i fra vegguttak og faktisk forbrukt strøm fra batteriet. Samtidig la jeg merke til at tallene var like da jeg kom ned til 17.4 på det lille displayet. Bare i løpet av i dag har det lille gått ned fra 17.1 til 16.6, mens det store displayet har gått opp fra 15.0 til 15.2.. Ikke lett å bli klok på.

tomrh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5512
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #33 på: Fredag 26. April 2019, klokken 17:31 »
Tror ikke det er slik jeg sa, for bilen kan ikke vite noe om tapene fra vegg til batteri. Er nok bare gjett-o-meteret som er litt for optimistisk til tider.

Hvis du aldri har nullstilt så viser det lille displayet antageligvis snittforbruk siden du fikk bilen, gjør det på gammel-Leafen vår ihvertfall. «Energiøkonomi» på navi-skjermen viser snittforbruk fra da du sist nullstilte der. I dag nullstilte jeg «energiøkonomi» og fikk 17,0 kWh/100 km på jobbpendling, samme tall som Nissan Connect appen har registrert for i dag. Samtidig kryper det lille displayet nedover 18-tallet fordi vinterforbruket snittes ned. Akkurat som forventet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Morten Styren Jauert

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #34 på: Fredag 26. April 2019, klokken 20:38 »
Da er det nok som du skriver, det lille displayet viser gjennomsnitt forbruk pr 100 km fra nullstilling, dvs fra bilen var ny i mitt tilfelle. Har kjørt nøyaktig 100 km i dag, fra Moss til Tanum. E6 hele veien. 15.1 på navi-skjerm. Lille er nå nede i 16.2.

tomrh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5512
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #35 på: Lørdag 27. April 2019, klokken 08:24 »
Hvor fort kjørte du da? Kjørte du mest i kø rett bak andre biler? Startet du med kald bil?

Legger jo merke til at du har lavere forbruk enn meg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Morten Styren Jauert

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #36 på: Lørdag 27. April 2019, klokken 08:33 »
Når jeg har mulighet ligger jeg i konvoi med trailerne:-) De sperrer vel stort sett på 90, så da har du farta der. Som tidligere nevnt, det går jo sport i det, ha, ha.

Morten Styren Jauert

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #37 på: Lørdag 27. April 2019, klokken 08:39 »
På veien ned i går var det jo velsignet mange trailere på veien, så da fant jeg en som holdt litt høyere hastighet enn de andre. Trenger jo ikke å overdrive det heller. Passerte 100 på speedometeret i utforbakke. Mener misvisning er ca 7%.

Morten Styren Jauert

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #38 på: Lørdag 27. April 2019, klokken 08:48 »
Bor i Moss og jobber i Tistedal, Halden. 70 km å kjøre. 50 av de på E6. Bruker 7 minutter lengre tid til jobben nå, sammenliknet med før elbilen. Det gjør meg ingenting. Slipper stressende kjøring, ut og inn av venstre fil. Skikkelig gubbe. Smatter på kamferdrops og tar livet med ro.

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2393
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #39 på: Lørdag 27. April 2019, klokken 10:15 »
Bor i Moss og jobber i Tistedal, Halden. 70 km å kjøre. 50 av de på E6. Bruker 7 minutter lengre tid til jobben nå, sammenliknet med før elbilen. Det gjør meg ingenting. Slipper stressende kjøring, ut og inn av venstre fil. Skikkelig gubbe. Smatter på kamferdrops og tar livet med ro.
Vell investert, for trolig lever du 14 min lengre for hver 7 min du bruker pga av lavere stress! :+1:
Leaf 2012/Aug 145.000 km

Morten Styren Jauert

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #40 på: Lørdag 27. April 2019, klokken 14:30 »
Ha, ja kanskje det. Skulle ikke forundre meg om gevinsten er ennå større også.

tomrh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5512
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #41 på: Onsdag 01. Mai 2019, klokken 07:07 »
Ihvertfall varierer forbruk *enormt* med værskifte og køforhold. Mandag var jeg godt fornøyd med 16,1 kWh/100km på jobbpendling 2x42 km. Endel kø spesielt på hjemvei, ellers strålende vær med sol, vindstille og tørt med 11 grader på morgenen, 16 grader på hjemveien med litt gråvær.

Senere *samme dag* kjørte jeg også t/r Trondheim samme vei, da helt uten kø (jeg holder fartsgrensene). En regnbyge og noen vindkast på vei til Trondheim, 10 grader. Brukte da hele 18,6 kWh/100km!

Kan også nevne at jeg fredag t/r jobb hadde ca samme vær og køforhold som mandag, men startet litt kaldere på morgenen (8 grader) og måtte da bruke litt varme samt hadde passasjer den ene veien. Resultat 17,0 kWh/100km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Morten Styren Jauert

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #42 på: Fredag 03. Mai 2019, klokken 09:44 »
Kjørt hjem fra jobb nå. 6 grader, 1s/m motvind. 70 km fordelt på ca 50 motorvei og resten 50-60-70 soner. Startet med 100%. Kom hjem med 72% på batteriet. Trailerfart på motorveien. Anslått rekkevidde igjen er 195 km ifølge display. 15.2 kWh/100

Smiling when sailing

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 168
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #43 på: ſøndag 12. Mai 2019, klokken 22:11 »
Vi har prøvekjørt en eNV200 over helgen. Fikk den med full batteri på fredagen og nå, etter litt mer enn 200 km er den nesten tom. Det var vel 2% igjen når jeg slå den av her hjemme og bare - - -  som estimert distanse. Leafpy viste ca 1,6 kWh eller 20 Gids igjen for de lave verdiene som jeg antar er de riktige. Hadde ikke dongle med da jeg hentet bilen så jeg har ikke sett hvor mange Gids den viste da den var fulladet. Temperaturene var de første dagene sommerlige 12 Grader og sol og i dag 4 grader og regn. Hastigheten for det meste 60 litt 70 og 80 og litt 50. Batteriet var fortsatt greit balansert da vi kom frem med 18 mV forskjell. SOH på bilen er forresten 98 etter 3500 km. 
Blå Leaf, Tromsø

Ebe

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1026
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #44 på: Mandag 13. Mai 2019, klokken 19:24 »
Første over 200 reelle kjørte kilometer her inne? :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.