Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med kostnader e-NV200

Startet av plataris, fredag 27. desember 2019, klokken 10:04

« forrige - neste »

plataris

Hei,

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en varebilversjon av e-NV200 som nr. 2 bil i husholdningen, da jeg har behov for mye plass i bilen til hobbyer om sommeren, samt at det hadde vært kjekt å fortsatt ha muligheten til å trekke en lett henger til dynga nå og da. Ellers vil den bli brukt til pendling 5 min frem og tilbake til togstasjonen.

Det jeg lurer på er om det er verdt pengene å betale for en nyere (2018-) 40 kWh-versjon med garantier i god behold, eller om jeg skal satse på en 2017 versjon med 24 kWh (ser at mulighet for henger stort sett først kommer for versjoner etter 2017). Det kommer litt an på hva jeg må forvente av utgifter i tiden som kommer.

Jeg regner med at verditapet kommer til å bli klart større på den nyere modellen, men samtidig vil jeg forhåpentligvis få et enklere og mer driftssikkert bilhold, i tillegg til at rekkevidden er et stort pluss.

2017-versjonen med rundt 50.000 km ligger på Finn til 149.000, en sen 2016-versjon med over 80.000 km ligger til 115.000. For en nyere modell med 40 kWh må jeg nok ut med 250.000.

Er det noen erfaringer her inne? Hvor langt går bilene før feil dukker opp, hva er de vanligste feilene, hva tror dere om verditap i årene fremover for 24 kWh vs. 40 kWh-versjonene?
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

Trekkoppbil

Jeg har ikke erfaring med e-NV200, men jeg har erfaring med Leaf.

På brukte Leaf, synes jeg det er 1 ting som teller: Det er gjenværende batterihelse og gjenværende batterikapaistet.  Man kan fullade batteriet, og deretter lese av antallet kwt med Leaf Spy Pro.

e-NV200 kan være svært forskjellig fra Leaf. Da e-NV200 skulle komme, var det snakk om at den skulle få aktiv batterikjøling, så da kan det være snakk om helt andre aldringsmekanismer.

Den store kostnaden er gjerne verditap.  Den dagen du skal selge, vil jeg tippe at den seine 2016 vil ha tapt seg mindre enn den dyre 2017.

Du bør også vurdere behovet ditt for rekkevidde.  e-NV200 kan  vel ha høyt forbruk. Det kan være dyrt å kjøpe bil med for lite eller unødig stort batteri.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA