Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen

Startet av tomrh, tirsdag 20. mars 2018, klokken 11:12

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#15
Sitat fra: tomrh på onsdag 28. mars 2018, klokken 08:30
..
WLTP rekkevidde og forbruk må være epler og pærer, måler forskjellige ting.
Jeg tror det er best å stoppe med det. Hvis du undersøker NEDC rekkevidde og energiforbruk så finner du samme "misvisningen"; bare at på NEDC så var forbruket realistisk og oppnåelig, mens rekkevidden var noe man drømte om... (eNV200 40kWh har etter NEDC rekkevidde 280km og energiforbruk 165Wh/km).

Mål rekkevidde mot rekkevidde og energiforbruk mot energiforbruk på samme målemetode så får man et greit forholdstall mellom ulike modeller.

Har samlet alle kjente tall fra EPA/WLTP/NEDC mhp kjørelengde og energiforbruk i denne posten:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599868#msg599868

tomrh

Sitat fra: Finnøy på onsdag 28. mars 2018, klokken 18:36
(eNV200 40kWh har etter NEDC rekkevidde 280km og energiforbruk 165Wh/km).
Det går faktisk opp, ihvertfall nesten. 15% ladetap fra vegg er helt normalt for 3,3 kW saktelading ihvertfall, så hvis 165 er brutto fra vegg så blir det 140 netto. Og 280 * 0,14 = 39,2 kWh. Fremdeles litt for mange kWh ift netto batteri men nært. Og ihvertfall ikke over 50.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på onsdag 28. mars 2018, klokken 00:02
Bjørn Nyland målte forbruket til 165 Wh/km på Tenerife, han holdt 90 km/t på bilens display. Hva er feilvisning på env200?
Svarer meg selv, sjekket i dag. Ved 97 km/t i display viser gps-speedometer 90,5 km/t. Og 75 km i display tilsvarer 70 km/t. En feilvisning på 7% altså.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på lørdag 26. januar 2019, klokken 15:22
Sitat fra: tomrh på onsdag 28. mars 2018, klokken 00:02
Bjørn Nyland målte forbruket til 165 Wh/km på Tenerife, han holdt 90 km/t på bilens display. Hva er feilvisning på env200?
Svarer meg selv, sjekket i dag. Ved 97 km/t i display viser gps-speedometer 90,5 km/t. Og 75 km i display tilsvarer 70 km/t. En feilvisning på 7% altså.
Har du kjørt til jobb med den, og med det erfart hvor mye mer den forbruker på den turen i forhold til din Leaf?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Ikke enda, data kommer. :) Har nettopp installert Leafspy pro, for standard-versjonen virker ikke på 40 kWh og har visst ikke blitt oppdatert siden 2014. Ergrer meg over at verdi for Gids spretter opp og ned med 10, med sekunders mellomrom...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#20
Kjørte en tur til en bursdag i Trondheim i kveld, full bil med 4 voksne og 1 barn. Skistativ på taket, -6 grader og kraftige vindkast. Kliss nye dekk, forvarmet bil. Brukte 130 Gids på 45 km. Gammel-Leafen bruker typisk 100-110 Gids på den turen med samme antall personer men uten skistativ samt noe slitte vinterdekk. Så alt i alt fornøyd.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#21
Data fra tre dagers jobbpendling: Bruker 105 Gids til jobb og 125 hjem, ved et par minus. 42 km hver vei, utgangspunkt 100 høydemeter over endepunkt, mest 90 km/t vei med sporadisk kø og lavere fart. Dette med skistativ på taket. Tilsvarende erfaringstall for 2012 Leafen vår er ca 85 Gids til jobb og ca 95 Gids hjem (...dog uten skistativ...).

Ut fra Connect-appen (you+nissan) er snittforbruket mitt 0,22 kWh/km på nevnte jobbpendling. Sist søndag da jeg kjørte familien i bursdag med full bil i 6 minus var forbruket 0,25 kWh/km.

Til sammenligning så er mitt typiske pendleforbruk med '12-Leafen 0,18 kWh/km ved noen få minus, og 0,19 kWh/km ved tosifret minus, også fra you+nissan.

Klimaanlegg virker å være optimalisert, trekker samme effekt som 12-Leaf med klimamod.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

De siste par dagene med 4-6 plussgrader ute har pendleforbruket vært 0,20 kWh/km iflg you+nissan. Fremdeles med takstativ og relativt nye piggdekk (rullet 2000 km). Typisk pendleforbruk for 12-Leafen vår i slikt vær er 0,16 kWh/km (også data fra you+nissan).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Tinderha

Kan nevne at disse bilene ikke er storforbruker av strøm selv ved max last (Varebil).  Har kjørt Ålgård-Mandal-Ålgård med faktisk litt overlast den brukte da selv 0,21kwh/km ute tempen varierte mellom -2 til -5 kupevarmer sto på +22, kjørte i ECO og B modus og aktiv bruker av cruisekontroll kom frem begge veiene med ca 12% igjen på batteriet statet med 100% Snittet ligger ellers på 0,20kwh/km uten fult så mye last. Har bilen som firmabil har rullet snart 10K siden desember.

tomrh

#24
Påsketur til hytta i dag, 140 km fra Skatval til Rindal, 13 grader og sol, ingen bruk av varme, 4 i bilen + hund og mye pikkpakk. Tomt lastestativ på taket (fordi vi fikk plass til skiene inni bilen). Forbruk 0,188 kWh/km. Utgangspunkt 100 moh, slutt 250 moh, 2,8 bar i kalde dekk. Fart 70-90, noe kø.

Det gledes over å være under 0,20 i forbruk men tror piggdekka har litt høy rullemotstand, hadde forventet enda lavere med ca sommer ute. Blir interessant å se forbruk med sommerdekk etterhvert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

fisken

Kjøretur fra hytta i Stugudal til Vinderen i Oslo(458km)  t/r. Snittforbruk 0,173kWh/km.
Temperaturvariasjoner på 3-16 grader. Kun varme på mot slutten av returen da sola gikk ned. Continental viking 7. Skal nevnes at dette var med fullstappa bagasjerom og 3 personer i bilen og mange høydemeter, så må si jeg ser frem mot sommer og sommerdekk
Stjørdal

2020 MG ZS EV
2019 Tesla Model 3 - Solgt
2019 Nissan e-NV200 - Solgt

Ebe

#26
18,4 over fra Flesberg, via Geilo og Eidfjord til Bergen. Full bil, 5 pers skiboks. Lite heat, bare over fjellet og etter sola gikk ned på slutten. 45 kw på første lading og 30 ke på andre.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Morten Styren Jauert

Fersk elbilist her. Fikk min e-nv200 40kWt i begynnelsen av mars. Litt tut og kjør første par ukene, uten så mye tanke på forbruk. Snittet for siste 100 lå da på rundt 22,3. Så gikk det selvsagt sport i å få ned forbruket. Ca 50% av kjøringa mi er motorvei i Østfold. Har jobbet meg nedover og nedover i forbruk og nå står den på 17,2. Er det i tråd med hva andre her oppnår?

Morten Styren Jauert

Noen som kan forklare en amatør hvorfor det er forskjell på forbruket som blir oppgitt i det lille displayet og i menyen under energiøkonomi på den "store" skjermen? Nullstilte på den store skjermen for 2 dager siden. I dag har jeg kommet ned til 16.7 på det lille displayet, men det står 15.0 på den store skjermen.

teimann

Hvis du nullstiller på begge stedene samtidig så bør de vise likt. Hvis ikke er det vel noe som er feil. Jeg har også oppdaget at aktuelt forbruk i øyeblikket viser forskjellig på stor og liten skjerm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA