Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

Otkristo

Ionity har fått konsesjon til en nettstasjon i forbindelse med utbygging av 6 hurtigladerere ved Aspøya Fjordsenter i Tingvoll kommune

Otkristo

Ionity har fått konsesjon til en nettstasjon i forbindelse med utbygging av 6 hurtigladere ved Skei Servicenter i Sunnfjord kommune.

RJK

Flott at det blir bedre dekning i vest. Da mangler det bare 2-3 stasjoner langs RV3 (Koppang, Tynset og Bergkåk), en ved Røros, Haltdalen eller Singsås, så diverse steder i Nord-Trøndelag nord for Trondheim og i Nord-Norge.

Ihvertfall for grunnleggende dekning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Otkristo på onsdag 29. juli 2020, klokken 21:24
Ionity har fått konsesjon til en nettstasjon i forbindelse med utbygging av 6 hurtigladere ved Skei Servicenter i Sunnfjord kommune.

Hva er en "nettstasjon"?
Veldig bra krysningspunkt for elbilladere. Må jo være stedet med flest ladetilbydere på minst plass, med Grønn kontakt, Tesla, Ionity og flere. Bra de får raskere ladere for vanlige CCS-biler.
Tesla Model Y                         2021-

sjokomelk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. juli 2020, klokken 22:54
Hva er en "nettstasjon"?
Veldig forenklet - en transformatorstasjon koblet til høyspentnettet. Tenk på de grønne hyttene du ser rundtomkring i busker/hekker i boligområder.

Tjuvlåner et bilde fra Møre Trafo (som både Ionity og Tesla bruker):
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lars C. Krogenæs

Ionity og Tesla skal ha ut en spenning som ikke er vanlig i Norge. Dermed er det liten interesse fra netteier å eie disse selv.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Helt grei Sørlending

På de første kartene fra Ionity ser det ut til å være plassert to stasjoner langs RV9 i Setesdal, rundt det som ser ut til å svære Rysstad og Hovden. Noen som vet status på disse og om de fortsatt er tiltenkt? Evt andre utbyggere med planer i området?

Per i dag finnes det jo INGEN lynladere mellom Kristiansand og Røldal om en skal over fjellet, så det er jo helt klart nødvendig, spesielt med tanke på kolonnekjøring over Haukeli. 50 kWh er jo håpløst lite effektivt om en ikke leker bobilturist med god tid... 😂

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. juli 2020, klokken 18:09
Ionity og Tesla skal ha ut en spenning som ikke er vanlig i Norge. Dermed er det liten interesse fra netteier å eie disse selv.

Jepp, dessuten får man vel en del lavere effektavgift når man er koblet på høyspent istedenfor på lavspent? Vil tro det utgjør litt for Tesla sin del.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. juli 2020, klokken 19:27

Jepp, dessuten får man vel en del lavere effektavgift når man er koblet på høyspent istedenfor på lavspent? Vil tro det utgjør litt for Tesla sin del.
Ja, har forstått at det er noe av grunnen  til at Tesla kan ha de prisene de har i Norge. Er sikkert ikke lønnsomt med så få ladere som de andre driver og bygger ut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

Netteier godtar ikke private trafoer på 400v, som vanlige hurtigladere bruker. Disse vil netteier eie selv. Det er derfor Tesla og Ionity må søke konsesjon (unntak) fra monopolet.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. juli 2020, klokken 20:01
Netteier godtar ikke private trafoer på 400v, som vanlige hurtigladere bruker. Disse vil netteier eie selv. Det er derfor Tesla og Ionity må søke konsesjon (unntak) fra monopolet.
Aha, så trikset er å ha ladere som krever 480V
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kamuflars

#506
Sitat fra: RJK på torsdag 30. juli 2020, klokken 19:51
Flott at det blir bedre dekning i vest. Da mangler det bare 2-3 stasjoner langs RV3 (Koppang, Tynset og Bergkåk), en ved Røros, Haltdalen eller Singsås, så diverse steder i Nord-Trøndelag nord for Trondheim og i Nord-Norge.

Ihvertfall for grunnleggende dekning.

Av disse tipper jeg Tynset vil være neste ut. Ionity ser ut til å bygge ladere med 200-300 kilometers avstand i første omgang, og da er Alvdal eller Tynset gode kandidater. Når det gjelder E6 nordover er jeg helt enig i at det trengs stasjoner, men mange steder nordover langs E6 er det vel ny veitrase under bygging eller planlegging, så de vil kanskje ikke investere store beløp der?
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Sitat fra: Kamuflars på søndag 02. august 2020, klokken 13:52
Sitat fra: RJK på torsdag 30. juli 2020, klokken 19:51
Flott at det blir bedre dekning i vest. Da mangler det bare 2-3 stasjoner langs RV3 (Koppang, Tynset og Bergkåk), en ved Røros, Haltdalen eller Singsås, så diverse steder i Nord-Trøndelag nord for Trondheim og i Nord-Norge.

Ihvertfall for grunnleggende dekning.

Av disse tipper jeg Tynset vil være neste ut. Ionity ser ut til å bygge ladere med 200-300 kilometers avstand i første omgang, og da er Alvdal eller Tynset gode kandidater. Når det gjelder E6 nordover er jeg helt enig i at det trengs stasjoner, men mange steder nordover langs E6 er det vel ny veitrase under bygging eller planlegging, så de vil kanskje ikke investere store beløp der?

Ikke uenig i vurderingen der. Og det har vel vært snakk om, for Circle K sine vurdering ihvertfall, at det med endring av trasé gjør at man avventer til trasé er valgt og kanskje og begynt byggingen på. Kjedelig å sette opp en flott stasjon etter dagens situasjon, for så å se at trafikken flytter seg etter kort tid. Det har man forståelse for at de vil unngå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Sør

Sitat fra: Helt grei Sørlending på fredag 31. juli 2020, klokken 18:23
På de første kartene fra Ionity ser det ut til å være plassert to stasjoner langs RV9 i Setesdal, rundt det som ser ut til å svære Rysstad og Hovden. Noen som vet status på disse og om de fortsatt er tiltenkt? Evt andre utbyggere med planer i området?

Per i dag finnes det jo INGEN lynladere mellom Kristiansand og Røldal om en skal over fjellet, så det er jo helt klart nødvendig, spesielt med tanke på kolonnekjøring over Haukeli. 50 kWh er jo håpløst lite effektivt om en ikke leker bobilturist med god tid... 😂
Dette strekket savner jeg også lynladere. Rysstad og Hovden hadde vært helt perfekt, men har ikke sett noe konkret på dette dessverre.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

ThomasEL

Sitat fra: Sør på tirsdag 04. august 2020, klokken 10:48
Sitat fra: Helt grei Sørlending på fredag 31. juli 2020, klokken 18:23
På de første kartene fra Ionity ser det ut til å være plassert to stasjoner langs RV9 i Setesdal, rundt det som ser ut til å svære Rysstad og Hovden. Noen som vet status på disse og om de fortsatt er tiltenkt? Evt andre utbyggere med planer i området?

Per i dag finnes det jo INGEN lynladere mellom Kristiansand og Røldal om en skal over fjellet, så det er jo helt klart nødvendig, spesielt med tanke på kolonnekjøring over Haukeli. 50 kWh er jo håpløst lite effektivt om en ikke leker bobilturist med god tid... 😂
Dette strekket savner jeg også lynladere. Rysstad og Hovden hadde vært helt perfekt, men har ikke sett noe konkret på dette dessverre.

Støttes👍👍
Rysstad og Hovden hadde vært ideelt!
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA