Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, man 12. mar 2018, kl. 15:04

« forrige - neste »

overskyet

Sitat fra: Svk på man 06. mar 2023, kl. 09:46
Dårlig. Vil de ikke beholde kundene sine? Vi uten kort/avtale kjører jo videre til neste lader

Det er meningen dere skal kjøre videre til neste lader. Det er meningen dere skal betale 5/6/7/8 kroner hos Tesla, Mer etc, så skal vi andre lade til under 2,- hos ionity,

hELgenen

Sitat fra: overskyet på man 06. mar 2023, kl. 09:48
Sitat fra: hELgenen på man 06. mar 2023, kl. 09:32
Sitat fra: Svk på man 06. mar 2023, kl. 09:09
SÅ hvilken bil det er kommuniseres gjennom ladekablene? Trodde ikke laderene var så avanserte..

Joda - på Ionity gjøres faktisk det.
De har vel en MAC adresse som de leser ut av bilen og så sjekker mot egen database.
Dette er jo et konsept Tesla innførte som nå Ionity kopierer. Forskjellen her er at Ionity
knytter lade-avtale ene og alene mot en spesifikk bil og eier av bil.
Gjennom Tesla abonnement i app så kan man faktisk lade ulike biler med app'en så vidt jeg vet.
Det tillater ikke Ionity på egne ladere.

Opprinnelig var avtalen knyttet mellom kort og eier av kort hos Ionity - men det har de i stillhet bare fjernet.
F.eks kunne jeg sende med kortet på bilen fruen bruker når hun skulle besøke sine foreldre slik at hun kunne lade på Ionity underveis med den avtalen. Det går ikke lenger.  De kunne jo f.eks sendt en mail og informert kundene, men neida.

Dette er en svært god ide. Bra jobbet av Ionity vil jeg si.  Dette er en metode man kan bruke for å holde prisene anstendige.

Det er vel ingenting anstendig med prisene til Ionity?
De opererer jo nå mer som en bonusklubb der man må melde inn bilen og betale en månedsavgift for å få anstendige priser.  Det beste ville jo være om man kunne konkurrere på selve "pumpeprisen". Men det ønsker jo ikke bransjen - de vil operere med unike tilbud til noen utvalgte. Finner slikt tankesett langt fra anstendig

overskyet

Sitat fra: hELgenen på man 06. mar 2023, kl. 09:52
Sitat fra: overskyet på man 06. mar 2023, kl. 09:48
SÅ hvilken bil det er kommuniseres gjennom ladekablene? Trodde ikke laderene var så avanserte..

De har vel en MAC adresse som de leser ut av bilen og så sjekker mot egen database.
Dette er jo et konsept Tesla innførte som nå Ionity kopierer. Forskjellen her er at Ionity
Gjennom Tesla abonnement i app så kan man faktisk lade ulike biler med app'en så vidt jeg vet.

Opprinnelig var avtalen knyttet mellom kort og eier av kort hos Ionity - men det har de i stillhet bare fjernet.
F.eks kunne jeg sende med kortet på bilen fruen bruker når hun skulle besøke sine foreldre slik at hun kunne lade på Ionity underveis med den avtalen. Det går ikke lenger.  De kunne jo f.eks sendt en mail og informert kundene, men neida.

Dette er en svært god ide. Bra jobbet av Ionity vil jeg si.  Dette er en metode man kan bruke for å holde prisene anstendige.

Det er vel ingenting anstendig med prisene til Ionity?
De opererer jo nå mer som en bonusklubb der man må melde inn bilen og betale en månedsavgift for å få anstendige priser.  Det beste ville jo være om man kunne konkurrere på selve "pumpeprisen". Men det ønsker jo ikke bransjen - de vil operere med unike tilbud til noen utvalgte. Finner slikt tankesett langt fra anstendig

Akkurat det er jeg enig i, men hele bransjen er skrudd med priser som er helt hinssides. Da må man gjøre de tiltakene som er mulig, for å kunne ha en grei pris. For de av oss som kjører til hytta hver helg og lader flere ganger i uka, så er ionity gull verdt. Jeg sparer flere tusen i måneden med Ionity.

Daniel_0007

Tydelig at ionity ønsker å låse seg til spesifikke merker/biler, de hadde jo passport abonnent før som man kunne vel bruke på alle elbilene man eide.
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

geear

Hmm... så hvis jeg tegner Ionity Power-avtale (eller hva det heter) på Kia Charge-kortet jeg nylig bestilte, så vil det ikke fungere å lade Teslaen på Ionity med det kortet? I så fall kan jeg iallfall glemme den der Ionity-avtalen, vil aldri lønne seg.

hELgenen

Sitat fra: overskyet på man 06. mar 2023, kl. 09:55
Akkurat det er jeg enig i, men hele bransjen er skrudd med priser som er helt hinssides. Da må man gjøre de tiltakene som er mulig, for å kunne ha en grei pris. For de av oss som kjører til hytta hver helg og lader flere ganger i uka, så er ionity gull verdt. Jeg sparer flere tusen i måneden med Ionity.

Og fordi du sparer flere tusen så aksepterer du måten de opererer på?

Jeg er også medlem av denne "kundeklubben" og sparer noen kroner på dette selv, men jeg liker defintivt ikke konseptet - og nå har det jo forsåvidt blitt ennå mindre verdt for meg.  Jeg mener at hele ladebransjen burde vært regulert slik at "kundeklubb" konseptet kunne blitt ulovlig slik at alle kunne få oppleve mer "anstendige" priser.  Faktisk er det Tesla her som har de mest anstendige prisene og gjennom denne app'en faktisk opererer på en mer anstendig måte i dette markedet. Nå er vel ikke prisen uansett "anstendig" enn så lenge, men det ladebransjen trenger er jo skikkelig konkurranse.......Nå er det jo faktisk slik at kommer man til feil lader til feil tid - vel da blir man regelrett ranet.

hELgenen

Sitat fra: geear på man 06. mar 2023, kl. 10:01

Hmm... så hvis jeg tegner Ionity Power-avtale (eller hva det heter) på Kia Charge-kortet jeg nylig bestilte, så vil det ikke fungere å lade Teslaen på Ionity med det kortet? I så fall kan jeg iallfall glemme den der Ionity-avtalen, vil aldri lønne seg.

Niks - de vil sperre den etterhvert. Det var det som skjedde med min bil.
Men du må nesten sjekke hva som står i Kia Charge avtalen - eller spørre.
Antar at dersom Kia har teknisk løsning for å gi fra seg MAC adressen til laderen og Ionity kan lese den,
vel så blir du nok sperret.....

overskyet

Sitat fra: hELgenen på man 06. mar 2023, kl. 10:08
Sitat fra: overskyet på man 06. mar 2023, kl. 09:55

Og fordi du sparer flere tusen så aksepterer du måten de opererer på?

Jeg er også medlem av denne "kundeklubben" og sparer noen kroner på dette selv, men jeg liker defintivt ikke konseptet - og nå har det jo forsåvidt blitt ennå mindre verdt for meg.  Jeg mener at hele ladebransjen burde vært regulert slik at "kundeklubb" konseptet kunne blitt ulovlig slik at alle kunne få oppleve mer "anstendige" priser.  Faktisk er det Tesla her som har de mest anstendige prisene og gjennom denne app'en faktisk opererer på en mer anstendig måte i dette markedet. Nå er vel ikke prisen uansett "anstendig" enn så lenge, men det ladebransjen trenger er jo skikkelig konkurranse.......Nå er det jo faktisk slik at kommer man til feil lader til feil tid - vel da blir man regelrett ranet.

Da er det jo bare å melde seg ut. Slik er det jo over alt. Noen liker å handle på Meny, andre handler på Rema.

Lepet65

EU holder sin klamme beskyttende hånd over Ionity, men jaktet på TSC fordi de bare tilbød lading til egne biler. Det var vel derfor Tesla åpnet opp til slutt. Men Ionity får holde på med 'losje' virksomheten sin...

RJK

Sitat fra: hELgenen på man 06. mar 2023, kl. 10:11
Sitat fra: geear på man 06. mar 2023, kl. 10:01

Niks - de vil sperre den etterhvert. Det var det som skjedde med min bil.
Men du må nesten sjekke hva som står i Kia Charge avtalen - eller spørre.
Antar at dersom Kia har teknisk løsning for å gi fra seg MAC adressen til laderen og Ionity kan lese den,
vel så blir du nok sperret.....
Har du bil som støtter Plug'n Charge, og har aktivert dette på bilen du har? Kan det være det som førte til denne begrensningen?

Har selv CMH og Ionity-avtale, men ikke testet mot andre biler, rett og slett fordi jeg ikke har flere biler. Men burde jo være mulig å knytte mer enn en bil til avtalen, for det er jo uaktuelt å måtte ha 2+ slike avtaler.

Avtalen er mellom meg og Ionity, riktignok med den begrensningen at jeg må eie en bil som kvalifiserer, men intet sted har jeg sett at jeg kun kan lade min egen bil. Hva om jeg må ha leiebil pga at min ikke er på verksted, eller om man har to biler, gjerne to som begge hadde kvalifisert, skulle jeg ikke kunne stått for min egen "leiebil", og da få lade denne også?

Ser du at dette er beskrevet i avtalen du har inngått? Eller en oppdatert versjon?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Har hatt Kia Charge kort med billig Ionity lading siden mai i fjor.
Det bruker jeg til å lade ID4 og har fungert fint på alle sesjoner. Men jeg har ikke ladet andre biler med det, så kanskje det fungerer fordi de kun ser en enkelt mac adresse på det kundeforholdet?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på man 06. mar 2023, kl. 13:10
Det bruker jeg til å lade ID4 og har fungert fint på alle sesjoner. Men jeg har ikke ladet andre biler med det, så kanskje det fungerer fordi de kun ser en enkelt mac adresse på det kundeforholdet?

ID.4 gir vel unik mac adresse hver gang, så det er neppe forklaringen.

Ellemelle

Sitat fra: Lepet65 på man 06. mar 2023, kl. 12:33
EU holder sin klamme beskyttende hånd over Ionity, men jaktet på TSC fordi de bare tilbød lading til egne biler. Det var vel derfor Tesla åpnet opp til slutt. Men Ionity får holde på med 'losje' virksomheten sin...
Men dette er like levedyktig som å tilby fossilbileiere sponset bensin.

Tesla har høyere fortjeneste pr bil, i tillegg selger de lading med helt grei fortjeneste.
Hvor lenge kan den tyske bilindustrien sponse kjøperne med billig strøm og samtidig være konkurransedyktig?

Jeg tror vi snart ser at denne type sponsing forsvinner, og at Ionity heller legger seg på Teslapriser til alle.

RJK

Sitat fra: Panduck på man 06. mar 2023, kl. 13:31
Sitat fra: Øyvind.h på man 06. mar 2023, kl. 13:10

ID.4 gir vel unik mac adresse hver gang, så det er neppe forklaringen.
VW-bilene gir vel en shared ip-adresse, som er grunnen til at de ikke fungerer med Autocharge hos bl.a. Fastned.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-What-is-Autocharge-
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ellemelle på man 06. mar 2023, kl. 14:20
Sitat fra: Lepet65 på man 06. mar 2023, kl. 12:33
Men dette er like levedyktig som å tilby fossilbileiere sponset bensin.

Tesla har høyere fortjeneste pr bil, i tillegg selger de lading med helt grei fortjeneste.
Hvor lenge kan den tyske bilindustrien sponse kjøperne med billig strøm og samtidig være konkurransedyktig?

Jeg tror vi snart ser at denne type sponsing forsvinner, og at Ionity heller legger seg på Teslapriser til alle.

Er ganske tydelig at Ionity med vilje velger å ha færre ladere enn det er behov for, sånn at subsidieringen av strøm ikke får så stor betydning av bunnlinjen. Er jo enormt mange som betaler månedsgebyr til Ionity i den tro at de kan lade der i påsken...
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA