Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, man 12. mar 2018, kl. 15:04

« forrige - neste »

overskyet

Sitat fra: Panduck på lør 04. feb 2023, kl. 10:01
Sitat fra: turfsurf på lør 04. feb 2023, kl. 09:08
Og alternative hytteladere. Køen på Ionity Gol har vært oppe i over 10 biler innimellom...

10 biler i kø, og godt med plass på MER / BKK sine ladere?

Nei, når jeg kom til Gol nå sist fredag, midt i hytterushet, så var det fult hos Tesla og BKK. Mer er nesten alltid fult, den ligger tross alt rett foran burgerking. Pluss at Mer er dritdyrt, flere kroner mer per kw enn Tesla 50 meter lenger unna. UNO-X sjekket jeg ikke. Ladet på Ionity og hadde tre biler forran meg i køa. Det var nok flaks, når jeg dro var det lang kø. Telte ikke bilene, men betydelig lenger enn når jeg kom.

Til tross for hvor mye lading som er på Gol, er det enda ikke nok til å svelge unna hytterushet på en helt vanlig fredag. Kø er å forvente.

turfsurf

Sitat fra: overskyet på søn 05. feb 2023, kl. 23:34
Til tross for hvor mye lading som er på Gol, er det enda ikke nok til å svelge unna hytterushet på en helt vanlig fredag. Kø er å forvente.
Ja, smått utrolig. Har gitt opp å telle hurtigladere på Gol, men det må vel være rundt 50?

Det som er litt snodig er at det er nesten like mye lading søndag ettermiddag.

Kommer man sent på fredag (etter kl 22) er det dog greit.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på man 06. feb 2023, kl. 05:24
Sitat fra: overskyet på søn 05. feb 2023, kl. 23:34
Ja, smått utrolig. Har gitt opp å telle hurtigladere på Gol, men det må vel være rundt 50?

Det som er litt snodig er at det er nesten like mye lading søndag ettermiddag.

Kommer man sent på fredag (etter kl 22) er det dog greit.

Sånn ca 61 CCS + 13 CHAdeMO....
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 06. feb 2023, kl. 10:29
Sånn ca 61 CCS + 13 CHAdeMO....
Ja, det er vel en del ladere fra Eviny som har 150kW med mulighet for 2 CCS eller 1 CCS + 1 Chademo samtidig. Så i praksis ca 60 samtidig ladende biler på drøye 50 ladere.

Allikevel er det rom for at Ionity utvider, men der står det kanskje på andre ting.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: THE på tor 02. feb 2023, kl. 19:41
Sitat fra: overskyet på tor 02. feb 2023, kl. 12:24
Sitat fra: THE på tor 02. feb 2023, kl. 12:20
Klarer ikke å se noe planlagt på kartet til Ionity, men ser at Ionity har kjøpt en eiendom i Lærdal (Håbakken), så vil tro de skal opp med en ladestasjon der ganske snart.

Spørsmålet er hvilke andre planer de har der? En eiendom til nesten 8 millioner i Lærdal er ikke småtteri, og det er snakk om ei tomt på over 5 mål. For de som er kjent er det på venstre siden av veien når man kjører ned mot Teslaladerne på Håbakken.

Det er jo svært gode nyheter! Det trengs absolutt en Ionity stasjon mellom Gol og Skei. Men litt kjedelig at det er på venstresiden, er det ikke en bratt skråning der? Hadde vært bedre om den store plassen hvor Tesla og Recharge står nå, hadde blitt bygget ut som en stor stasjon med flere aktører. Ikke helt ulikt den som er på Fåvang.
Det har vært bratt skråning, men hele plassen på venstre siden fylles opp nå, så Ionityområdet blir nok helt flatt.
Tor et par bilder av området som Ionity har kjøpt på Håbakken i Lærdal. Det er nok fremdeles ei stund til det er klart for byggestart av ladestasjon, men bildene viser  i alle fall ganske bra plassering og størrelse av tomta, og hvordan den ligger i terrenget der det tidligere var ei bratt skråning.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

overskyet

Sitat fra: THE på søn 05. mar 2023, kl. 19:46
Klarer ikke å se noe planlagt på kartet til Ionity, men ser at Ionity har kjøpt en eiendom i Lærdal (Håbakken), så vil tro de skal opp med en ladestasjon der ganske snart.

Spørsmålet er hvilke andre planer de har der? En eiendom til nesten 8 millioner i Lærdal er ikke småtteri, og det er snakk om ei tomt på over 5 mål. For de som er kjent er det på venstre siden av veien når man kjører ned mot Teslaladerne på Håbakken.

Det er jo svært gode nyheter! Det trengs absolutt en Ionity stasjon mellom Gol og Skei. Men litt kjedelig at det er på venstresiden, er det ikke en bratt skråning der? Hadde vært bedre om den store plassen hvor Tesla og Recharge står nå, hadde blitt bygget ut som en stor stasjon med flere aktører. Ikke helt ulikt den som er på Fåvang.
Det har vært bratt skråning, men hele plassen på venstre siden fylles opp nå, så Ionityområdet blir nok helt flatt.
Tor et par bilder av området som Ionity har kjøpt på Håbakken i Lærdal. Det er nok fremdeles ei stund til det er klart for byggestart av ladestasjon, men bildene viser  i alle fall ganske bra plassering og størrelse av tomta, og hvordan den ligger i terrenget der det tidligere var ei bratt skråning.

Dette kommer til å bli veldig bra. Da slipper jeg ladekøa i Gol og jeg slipper å betale svindelpriser til Tesla. :)

jkirkebo

Sitat fra: overskyet på søn 05. mar 2023, kl. 19:50
Dette kommer til å bli veldig bra. Da slipper jeg ladekøa i Gol og jeg slipper å betale svindelpriser til Tesla. :)

Hvis Tesla har "svindelpriser" lurer jeg på hva du synes om prisene til Circle K, Recharge, MER osv...;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: overskyet på søn 05. mar 2023, kl. 19:50
Sitat fra: THE på søn 05. mar 2023, kl. 19:46

Tesla ladepriser:
5,65/5,15 for ikke-Tesla
4,20/3,80 for Teslaer og de med abonnement

Ionity Drop-in-pris
8,40

Mer (bare 50 kW-ladere):
6,39 registrerte kunder
6,99 uregistrerte kunder
7,99 for CmH-kunder - Får jeg i app, men koster 8,39 ifølge priser på nett.
CMH = ChargeMyHyundai

Circle K Harran (nærmeste jeg fant):
8,09 på 50 kW-laderne

Kople Foldereid (nærmeste jeg fant):
7,29 for 50 kW
7,49 for lynlading

Recharge Grong (nærmeste jeg fant):
5,49 for 50 kW
6,99 for lynlading

Er vel ikke akkurat Tesla jeg ville sagt at har svindelpriser.

Siden Mer eies 100 % av Statkraft, hadde jeg forventt bedre priser i de områdene hvor vanlige folk ikke får strømstøtte pga at spotprisene er for lave.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Må si jeg er svært glad jeg slipper å betale slike dustepriser. Drar man på langkjøring til de prisene der, så sparer jeg jo nesten inn mellomlegget til Taycan bare på ladeprisene.

DagfinnN

Sitat fra: RJK på søn 05. mar 2023, kl. 20:39
Er vel ikke akkurat Tesla jeg ville sagt at har svindelpriser.
Veldig fin prisoversikt.
Ja, man må jo nesten være helt overskyet for å påstå at Tesla har svindelpriser når Tesla faktisk er blant de rimeligste.
Men slik er det jo. Teslahatet florerer.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hELgenen

Om det er noen som svindler her er det jo Ionity. Jeg må si jeg er mektig lei dette selskapet selv om jeg har lade-avtale med dem. I min opprinnelige ladeavtale så var avtalen mellom meg (mitt ladekort) og ionity. Så har de endret avtalen slik at den nå er mellom meg og en bil jeg eier. Jeg bruker et ladekort som før, men jeg kan nå kun lade på den ene bilen avtalen nå er knyttet til - den andre bilen jeg har er nå sperret for lading på denne avtalen. De sjekker altså identiteten på bilen hver gang jeg lader. Er det korrekt match mellom identitetet på bil og ladekort - ok, ellers ikke.  Jeg synes denne overvåkningen er noe drøy, men det er jo den veien alle ønsker å gå.
Derimot fungerer avtalen fint dersom jeg lader på andre enn Ionity - da er det ingen match som kreves mellom bil og ladekort. Så sånn sett er det ikke full roaming over nettverket mellom 3 parts tilbydere og Ionity enn så lenge.
Hele ladebransjen burde vært sett over mhp regulering på lik linje som mobilnett tilbyderene har måttet innordne seg. I dag er konkurransen for lav og hver enkelt tilbyder lager sine egne regler og avtaler som i mine øyne er litt på kanten mhp f.eks personovervåkning

Svk

SÅ hvilken bil det er kommuniseres gjennom ladekablene? Trodde ikke laderene var så avanserte..

hELgenen

Sitat fra: Svk på man 06. mar 2023, kl. 09:09
SÅ hvilken bil det er kommuniseres gjennom ladekablene? Trodde ikke laderene var så avanserte..

Joda - på Ionity gjøres faktisk det.
De har vel en MAC adresse som de leser ut av bilen og så sjekker mot egen database.
Dette er jo et konsept Tesla innførte som nå Ionity kopierer. Forskjellen her er at Ionity
knytter lade-avtale ene og alene mot en spesifikk bil og eier av bil.
Gjennom Tesla abonnement i app så kan man faktisk lade ulike biler med app'en så vidt jeg vet.
Det tillater ikke Ionity på egne ladere.

Opprinnelig var avtalen knyttet mellom kort og eier av kort hos Ionity - men det har de i stillhet bare fjernet.
F.eks kunne jeg sende med kortet på bilen fruen bruker når hun skulle besøke sine foreldre slik at hun kunne lade på Ionity underveis med den avtalen. Det går ikke lenger.  De kunne jo f.eks sendt en mail og informert kundene, men neida.

Svk

Dårlig. Vil de ikke beholde kundene sine? Vi uten kort/avtale kjører jo videre til neste lader

overskyet

Sitat fra: hELgenen på man 06. mar 2023, kl. 09:32
Sitat fra: Svk på man 06. mar 2023, kl. 09:09

Joda - på Ionity gjøres faktisk det.
De har vel en MAC adresse som de leser ut av bilen og så sjekker mot egen database.
Dette er jo et konsept Tesla innførte som nå Ionity kopierer. Forskjellen her er at Ionity
knytter lade-avtale ene og alene mot en spesifikk bil og eier av bil.
Gjennom Tesla abonnement i app så kan man faktisk lade ulike biler med app'en så vidt jeg vet.
Det tillater ikke Ionity på egne ladere.

Opprinnelig var avtalen knyttet mellom kort og eier av kort hos Ionity - men det har de i stillhet bare fjernet.
F.eks kunne jeg sende med kortet på bilen fruen bruker når hun skulle besøke sine foreldre slik at hun kunne lade på Ionity underveis med den avtalen. Det går ikke lenger.  De kunne jo f.eks sendt en mail og informert kundene, men neida.

Dette er en svært god ide. Bra jobbet av Ionity vil jeg si.  Dette er en metode man kan bruke for å holde prisene anstendige.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA