Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zappi - ladestasjon - erfaringer?

Startet av Bjoris, onsdag 21. februar 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

Toalmar

#105
Tenkte ikke på noe spesielt, bare det at jeg synes det er bedre med Norsk manual enn Engelsk. Spesielt når man kommer til teknisk Engelsk.  :+1:..
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Norhawk

Da er Leaf´n på plass.

Testet lader nå nettopp, i Eco + modus lader den ikke, får opp melding "waiting for surplus"
Lader i eco modus, da med 1,4 kw.

Noe er ikke som det skal være, eller har jeg innstillinger som ikke er riktige?

- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

Stig85

Sitat fra: Norhawk på onsdag 04. juli 2018, klokken 20:47
Da er Leaf´n på plass.

Testet lader nå nettopp, i Eco + modus lader den ikke, får opp melding "waiting for surplus"
Lader i eco modus, da med 1,4 kw.

Noe er ikke som det skal være, eller har jeg innstillinger som ikke er riktige?

Eco+ brukes kun dersom du har egenprodusert strøm, altså solceller eller vindmølle feks. Om du ikke har det vil den vente på strøm som aldri kommer. Står ikke dette i instruksjonsboka?
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

Norhawk

Oops, min feil der altså, det har misset...

Men, i eco lader den kun med 1,4 kW, forbruket i huset eller var lavt.
Hva må endres da?
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

Stig85

Sitat fra: Norhawk på torsdag 05. juli 2018, klokken 08:12
Oops, min feil der altså, det har misset...

Men, i eco lader den kun med 1,4 kW, forbruket i huset eller var lavt.
Hva må endres da?

Det er også meningen, 1.4kW er minimumseffekten den lader på i Eco. Den henter da inntil 1.4kW fra nettet, resten er ment å tas fra solceller/vindturbiner etc. For oss som ikke har slikt så skal den stå i Fast. 

"FAST charge mode - works like an ordinary EV charging station, charging fast (7kW max power), just like an ordinary Mode 3 charging point. The actual charge rate depends on the EV's onboard charger and the grid supply voltage. Typically, vehicles have either a 3.3kW or 6.6kW charger. The actual power can be a little different if the grid supply voltage is not exactly 230V.
ECO mode – the car will charge at a minimum rate of 1.4kW, fluctuating above this as surplus solar power allows. The minimum charge rate of 1.4kW will always be achieved, and if surplus power falls below 1.4kW, the shortfall will be drawn from the grid.
ECO+ mode - This is similar to the ECO mode in so far as the car will charge at the minimum rate of 1.4KW, fluctuating above this as surplus power allows, however charging will be paused if surplus power falls below the Min Green Level. For example, with the Min Green Level set to 50%, charging will be paused if 700W of power is being imported from the grid and will resume when there is 700W of power being exported."
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

Norhawk

Se der ja, da forstår jeg litt mer.

Får teste det ut mer i kveld..
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

Norhawk

Sikkert ett håpløst spørsmål for de drevne men..
Når jeg lader i "fast" vil den da balansere forbruket om huset ellers bruker mye strøm?

- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

elektrolux

Ja, forutsatt at medfølgende måletrafo er koblet rett og max grid limit er programmert inn.

Regn 230V x sikringstørrelse.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ebe

Litt OT: Noen som vet om noen i Bergensområdet har fått igjennom søknad om 1-fas 32A-sikring av BKK? De krever søknad for alt over 20A, i følge nettsiden dems.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Norhawk

#114
Jeg kan lese av forbruket på Zappi´n, trikker sjekket også forbruk i sikringsskapet når alt ble satt opp.
Måling i skap og på Zappi var like.

Hvordan vet jeg om måletrafo´n er riktig satt opp ellers?

Max grid limit er lagt inn under supply grid.




- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

Joltus

Sitat fra: Ebe på torsdag 05. juli 2018, klokken 18:00
Litt OT: Noen som vet om noen i Bergensområdet har fått igjennom søknad om 1-fas 32A-sikring av BKK? De krever søknad for alt over 20A, i følge nettsiden dems.

Bare å søke det. Tror ikke grunn til krav om søknad handler så mye om at de vil nekte, men de ønsker nok å vite om potensiell skeivlast av nettet deres.

Er uansett en snodig ting at det skal søkes om noe slikt. Man har jo allerede et OV i sikringsskapet på en viss størrelse. Man klarer ikke overskride den allikevel.

Norhawk

#116
Noen som har fått til lading med nye Leaf´s ladertimer sammen med Zappi?
Boksen starter lading kort tid etter at jeg plugger i kontakten...

EDIT:
Nå virker det som det skal.
Aktiverte ladertimer først, så plugget i kontakten.
Meldingen "Charge Complete" i displayet frem til innstilt tidspunkt, går så over til lading på angitt tid.

Det virker som det skal.
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

Norhawk

Bilen er ladet med 21,89 kWh i natt.

Se vedlagt bilde, det sier noe helt annet.

Hva har skjedd?
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

elektrolux

Kjent bug med registrering av ladehistorikk.

Bilen vil likevel ikke ta skade om du fortsetter å lade med Zappi. Ingeniørene er på saken.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Norhawk

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. juli 2018, klokken 19:50
Kjent bug med registrering av ladehistorikk.

Bilen vil likevel ikke ta skade om du fortsetter å lade med Zappi. Ingeniørene er på saken.

Ok, det vil da si at jeg ikke kan hente ut veldig mye nyttig info ut av historikken.

Regner med bilen har blitt ladet med en ladesyklus? Ikke 24000 sykluser?

Når de finner en fix, hvordan får jeg det oppdatert?
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA