Nå har jeg bestilt en slik ladestasjon og siden den er ganske spesiell ifht de andre stasjonene så tenkte jeg det kunne være greit å ha erfaringene i egen tråd.
Det er denne vi snakker om. For ordnesskyld har jeg ingen tilknytning til Elbilhjelpe.no på noe vis.
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjonerDet som er spesielt med ladestasjonen er
- den kan trinnløst regulere ladestrømmen om du produserer din egen strøm, det er vel slik jeg har forstått det, ideen/bakgrunnen for hele laderen. Det finnes flere modus, der det ene (ECO+) er slik at du bare lader om dine solceller produsere strøm f.eks. Den andre (ECO) er slik at du får ett minimum med strøm uansett om din egen produksjon stopper helt opp eller går under 6A, en elbil lader ikke med lavere enn 6 a forstår jeg.
- Utover dette har den mange artige funksjoner, den kan booste ladingen og så lade sakte, den kan ladet etter input på strøm-tariffer (meget aktuelt når smartmålerene er fult ut i drift). Det er timer styrt så du ikke trenger å stille det i bilen.
- Best av alt er at det skal komme en app, jeg håpar jo at denne appen da blir slik at du kan booste ladingen f.eks eller justere trinnløst lade-effekt og/eller time det slik at bilen er ferdig til ett tidsbunkt. Dette er jo ting som f.eks Tesla ikke har i sin app heller og som har vært savnet for oss iallefall. Leaf som vi har nå kan jo ikke stille ladehastighet heller i bilen så derfor ekstra viktig med en ladestasjon som har slike funksjoner.
- Denne stasjonen har også spesielle målere du kan kjøpe
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ct-sensor-for-zappi-og-eddi?tm=annet-utstyrDisse vil redusere ladehastigheten om øvrig strømtrekk på kursen til laderen eller til hovedkursen blir for store (du kan ha flere målere, opptil 3 forstår jeg).
Utover behov så er det vel mest interessen som gjør at jeg satser på denne.
Jeg skal komme tilbake med erfaringer, kakemann er vel den eneste jeg har satt til nå som har denne laderen i bruk...