Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Omgjøring av eksisterende ladeopplegg

Startet av Larsbjoernar, mandag 31. juli 2023, klokken 20:17

« forrige - neste »

Larsbjoernar

Vi har en Viridian Ecolite ladestasjon som er satt opp med 230V 32A 3-fas kurs i dag. Denne lader hovedsakelig vår Model Y, men siden vi også har en førstegenerasjon e-Up ønsker vi å sette opp en ladestasjon utendørs på garasjen til denne. Ønsker å ha fleksibilitet på lading og tenker det er ønskelig å ha mulighet for 11 kW på Tesla slik som i dag, og deling av eksisterende kurs med best mulig utnyttelse. Ønsker i utgangspunktet 1-fas på ny ladestasjon slik at denne fritt kan benyttes til biler som ikke takler 3-fas lading, eventuelt kan vi kanskje legge opp til 3-fas på ladestasjon nr 2 og begrense dette med valg av kabel fra ladestasjonen til bilen? Noen som har forslag der vi kan beholde dagens ladestasjon og supplere med en til, samtidig som dette kan lastbalanseres for å utnytte kurs best mulig? Så vidt jeg kan se av underlag på ladestasjonen vi har i dag så er denne for gammel til å ha tilkoblinger for automatisk lastbalansering, men den har inngang for begrensning av effekt ved hjelp av en motstand som kobles til.

geear

Trodde alle Ecolite hadde lastbalansering via kabel. Finnes det mer enn to gnererasjoner av den?

Tipper du finner billige Ecolite på Finn.

Du kan ha ladestasjonene satt opp som 32 A 3-fase og lade 1-fas biler, også med samme 3-fas kabel, helt uproblematisk. De klarer bare ikke ta i mot noe på den siste pinnen...

Orbit

Det er så langt jeg vet to hovedversjoner: Den første med styring av strøm via motstander, og en nyere med DIP-brytere for dette. På den første versjonen var det også en opsjon LD2E for laststyring, hvor da begge stasjonene må ha dette. Innvendig ser du dette ved at det er et relé og fire rekkeklemmer (2x grå + 2x blå) til høyre for jordfeilvernet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA