Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jaguar har ett rykte for å være mer luksus enn Audi, men for det første forsøker jo Jaguar å bli ett bredere merke, noe som har gjort at de har blant annet begynt å lage SUVer. Og for det andre er det jo litt begrenset hvor mye merkenavnet har av betydning. Ser man i USA, så kan man se f.eks:

Jaguar XF: 47.775 USD
Audi A6: 49.700 USD

Jaguar F-Pace: 42.065 USD
Audi Q5: 41.500 USD

Prisene er ikke så forskjellige. e-tron ser ut til å bli en større bil enn i-Pace, så startprisen kan fint være over 600.000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Premium driver

Enig at det er en meningsløs debatt. Her på forumet brukes argumentet om hvilket merke som henger høyest av enkelte som et argument for at Audi e-tron "MÅ" være billigere enn NOK 599,000 siden det er startprisen til Jaguar.

Startprisen til Audi kommer nok til å være under dette men da med mindre batteristørrelse som tilsvarer Tesla 75D. Tesla selger tross alt flest modeller av den minste batteripakken i Norge, og det er naivt å tro at Audi ikke vil tilby noen tilsvarende batteristørrelse med to motorer (som Tesla og Jaguar).

Jeg tenker Audi har 0 problem med å ta en startpris for e-tron 95 kwh med tre motorer som ligger godt over NOK 599,000. Audien blir ca. 20-25 cm lengre og tilordnes samme klasse internt som A6 (C serie hos Audi, derav det interne navnet C-BEV). Jaguar I-pace ligger størrelsesmessig på A4 nivå eller B serie som Audi kaller det.

E-tron får også en rekkevidde på mer enn 480km (som Jaguar), Audi har kommunisert "godt over 500km" så mange ganger at de ikke kan levere noe mindre. I tillegg har de en hel el-motor mer, dette har vært krevende å utvikle siden det må sikkerstilles at disse to motorene går absolutt synkront under alle forhold for at bilen skal være driftssikker og retningsstabil. Det er en avansert nyutvikling i bilindustrien, til gjengjeld får man overlegene kjøreegenskaper.

Kombinasjonen av større bil, lengre rekkevidde og mer avansert teknologi er til sammen gode nok argumenter for å ta en høyere pris for 95 kwh/tre motors utgaven enn det Jaguar krever for i-pace. For de prissensitive finnes det som nevnt en mindre batterivariant.

Touring

Enig med deg. Jaguar har vel mistet endel status etter Ford eiet bilen en periode. Var jo i prinsippet en stylet Mondeo en periode. Er annen 'tyngde' bak Audi e-tron synes jeg.

Stikkkontakt

Sitat fra: Touring på mandag 05. mars 2018, klokken 09:31
Enig med deg. Jaguar har vel mistet endel status etter Ford eiet bilen en periode. Var jo i prinsippet en stylet Mondeo en periode. Er annen 'tyngde' bak Audi e-tron synes jeg.

Det som kan se ut som et minus for e-tron er at man ikke har benyttet seg av mulighetene en elektrisk plattform gir. Panseret ser ut som om det har fossil-lengde. Det er et merkelig valg av Audi.

Inge__1976

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 05. mars 2018, klokken 09:38
Sitat fra: Touring på mandag 05. mars 2018, klokken 09:31
Enig med deg. Jaguar har vel mistet endel status etter Ford eiet bilen en periode. Var jo i prinsippet en stylet Mondeo en periode. Er annen 'tyngde' bak Audi e-tron synes jeg.

Det som kan se ut som et minus for e-tron er at man ikke har benyttet seg av mulighetene en elektrisk plattform gir. Panseret ser ut som om det har fossil-lengde. Det er et merkelig valg av Audi.

eh... jeg vil ha en bil som ser bra ut. Ikke en kort og merkelig stutt bil fordi den "ikke trenger å ha et panser"

Inge__1976

Sitat fra: Premium driver på mandag 05. mars 2018, klokken 09:14
Enig at det er en meningsløs debatt. Her på forumet brukes argumentet om hvilket merke som henger høyest av enkelte som et argument for at Audi e-tron "MÅ" være billigere enn NOK 599,000 siden det er startprisen til Jaguar.

Startprisen til Audi kommer nok til å være under dette men da med mindre batteristørrelse som tilsvarer Tesla 75D. Tesla selger tross alt flest modeller av den minste batteripakken i Norge, og det er naivt å tro at Audi ikke vil tilby noen tilsvarende batteristørrelse med to motorer (som Tesla og Jaguar).

Jeg tenker Audi har 0 problem med å ta en startpris for e-tron 95 kwh med tre motorer som ligger godt over NOK 599,000. Audien blir ca. 20-25 cm lengre og tilordnes samme klasse internt som A6 (C serie hos Audi, derav det interne navnet C-BEV). Jaguar I-pace ligger størrelsesmessig på A4 nivå eller B serie som Audi kaller det.

E-tron får også en rekkevidde på mer enn 480km (som Jaguar), Audi har kommunisert "godt over 500km" så mange ganger at de ikke kan levere noe mindre. I tillegg har de en hel el-motor mer, dette har vært krevende å utvikle siden det må sikkerstilles at disse to motorene går absolutt synkront under alle forhold for at bilen skal være driftssikker og retningsstabil. Det er en avansert nyutvikling i bilindustrien, til gjengjeld får man overlegene kjøreegenskaper.

Kombinasjonen av større bil, lengre rekkevidde og mer avansert teknologi er til sammen gode nok argumenter for å ta en høyere pris for 95 kwh/tre motors utgaven enn det Jaguar krever for i-pace. For de prissensitive finnes det som nevnt en mindre batterivariant.

Har en Tesla S D eller X D to eller 3 motorer?

Premium driver

Tesla, Jaguar har to = en på hver aksel. Mens Audi har 3 på toppvarianten og dermed en motor på hver side bak. Det gir muligheten for å akselerere hver side separat med tilsvarende kjøredynamikk. Det er unikt i bilindustrien.

Espen Hugaas Andersen

Ikke helt unikt, du hadde Mercedes SLS AMG Electric Drive med fire motorer, pluss RIMAC og noen andre.

Men det er nytt for mer overkommelig prisede elbiler, og et definitivt pluss. (Ikke at det ser ut som e-tron vil konkurrere med Model S P100D.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Touring

Blir hvertfall positiv for svinger i høy hastighet og det som er viktigst : fremkommelig på vinter føre. Om den går 0-100 på 2 sekunder betyr svært lite for meg i praksis

Inge__1976

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. mars 2018, klokken 19:57
Ikke helt unikt, du hadde Mercedes SLS AMG Electric Drive med fire motorer, pluss RIMAC og noen andre.

Men det er nytt for mer overkommelig prisede elbiler, og et definitivt pluss. (Ikke at det ser ut som e-tron vil konkurrere med Model S P100D.)

Nei, det har du rett i at den ikke vil gjøre, altså konkurrere med Model S. Hovedkonkurrentene til Model S er vel Ford, Toyoya osv, mens konkurrentene til Audi er andre premiumbiler.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Touring på mandag 05. mars 2018, klokken 20:01Blir hvertfall positiv for svinger i høy hastighet og det som er viktigst : fremkommelig på vinter føre. Om den går 0-100 på 2 sekunder betyr svært lite for meg i praksis
Det vil kunne være positivt i en del situasjoner. Men man kommer seg ganske langt også ved å bare justere momentet til hvert av hjulene med bremsene. (Mye av forbedringspotensialet i forhold til fossilt er tatt ut ved å ha en elmotor på hver aksel.) Jeg ser i min Model X at det er lite som kan konkurrere på komme seg frem, i hvert fall så lenge det er snakk om hardt underlag.

Det kommer nok til kort om det er snakk om terrengkjøring, da er det definitivt bedre med en motor per hjul, ettersom motorene kan emulere låst differensial. Men så vet jeg ikke helt hvor mye folk vil kjøre med e-tron i terrenget.

Sitat fra: Inge__1976 på mandag 05. mars 2018, klokken 22:09Nei, det har du rett i at den ikke vil gjøre, altså konkurrere med Model S. Hovedkonkurrentene til Model S er vel Ford, Toyoya osv, mens konkurrentene til Audi er andre premiumbiler.
Hehe, morsomt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Inge__1976 på mandag 05. mars 2018, klokken 22:28Altså.. her viser nok en gang Audi at de er overlegne på teknologi, mens andre (særlig en viss amerikaner) ligger langt etter også her. En motor på hvert bakhjul vil gi samme muligheter som sportsdifferensial som Audi har som tilvalg på en del av sine sportsbiler. Dette gir helt andre dynamiske svingegenskaper og kommer til å bli svært gøy å kjøre med.
Det handler om designvalg, ikke hvilket bilmerke som er overlegen på teknologi. Jeg antar Audi bruker tre like motorer, der Tesla ha gått for to forskjellige motorer, en stor bak og en liten foran. Litt bedre i forhold til kjøreegenskaper er det med to motorer bak, men det blir også mer komplekst og dyrere. Det er fordeler og ulemper på alle sider her.

Men jeg tror egentlig ikke det er ett designvalg som Tesla har lagt ekstremt mye tanker bak. Tesla begynte med en stor motor på Roadster, fortsatte med en stor motor på Model S, så la de til en liten motor foran på model S for AWD, og til slutt redesignet de også drivenheten bak til å kunne utstyres med liten motor, som er altså det de selger mest av nå. Det er altså en historikk som har ført til at det har blitt som det har blitt.

Forøvrig, så er det ikke som om en motor foran og to bak er noe radikalt nytt som kun Audi vet hvordan å gjøre. Tesla har faktisk gått for samme designvalg på sin nye Roadster, som skal gå i salg i 2020.

Og ser man litt bakover i tid, så hadde også Fisker Karma to motorer bak, men da bare som RWD.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thorden

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. mars 2018, klokken 22:14
Det kommer nok til kort om det er snakk om terrengkjøring, da er det definitivt bedre med en motor per hjul, ettersom motorene kan emulere låst differensial. Men så vet jeg ikke helt hvor mye folk vil kjøre med e-tron i terrenget.

Du har ikke helt satt deg inn i dette, har du vel?

To motorer bak gir samme effekt som en "torque vectoring", "aktiv" eller "sportsdifferensial". Bare mye bedre, siden det går raskere, mer nøyaktig og uten tap av effekt i drivverket med elmotor. Hva da bedre?
Jo, blant annet fordeling av kreftene mellom innerste og ytterste bakhjul i en sving selvfølgelig. Det gir dynamiske kjøreegenskaper, det kan presse fronten inn i svingen, samtidig som man unngår både understyring og overstyring. Det har fint lite med fremkommelighet eller terrengegenskaper å gjøre, selv om det vil ha effekt der også. Det kan gi både nøytral, balansert, sikker eller svært sportslig opptreden, bare ved å endre styreprogram.

Du kan ikke oppnå det samme med én motor bak, du må jo ha en differensial (planetgir) mellom motoren og hjulene. Det har Tesla, en åpen differensial som sender alt moment til det hjulet som har minst friksjon, som alle andre åpne differensialer. Altså vil det hjulet som har dårligst grep få mest krefter. Står det ene bakhjulet på blank is og det andre på asfalt, så spinner det som står på is, mens det andre står stille. Samme situasjon foran, og bilen har tohjulstrekk i praksis, ett foran og ett bak.
For å kompensere for dette (mangel på sperre) kan man bremse ned det spinnende hjulet slik at det andre kan få litt moment, men det er en reaktiv nødløsning. Billig, ikke veldig bra. Gir ingen sportslige eller dynamiske egenskaper, kun for å komme ut av en knipe.

Alt dette slipper man med separat motor til hvert hjul. Ingen drivverkstap eller forsinkelse i planetgiret, og optimal distribusjon av kreftene slik det passer situasjonen, enten det er proaktiv fremkommelighet eller kjøredynamikk i sving.


Vegar Beider

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. mars 2018, klokken 22:56
Forøvrig, så er det ikke som om en motor foran og to bak er noe radikalt nytt som kun Audi vet hvordan å gjøre. Tesla har faktisk gått for samme designvalg på sin nye Roadster, som skal gå i salg i 2020.

Og ser man litt bakover i tid, så hadde også Fisker Karma to motorer bak, men da bare som RWD.

Jeg klarer ikke så skjønne hvorfor du til stadighet må være inne på et Audi forum og snakke Tesla. Fatter det ikke, rett og slett. Hva er det du tenker på/med? Skjønner du ikke at det ikke er noen her som er interessert i å høre hvorfor du mener Tesla er guds gave til menneskeheten?

Litt lenger opp her klarer du å røre sammen noe kok om at Tesla har valgt å ikke ha tre motorer, og at det bare gir fordeler ved terrengkjøring. Så kommer dette tøvet med at Tesla kommer med to motorer bak på en bil som kanskje (neppe!) kommer om et par år, og som man må hoste opp 2 mill NOK for å reservere? Så da er det en bra ting, når kanskje Tesla kommer med det om to år på en vanvittig dyr sportsbil? Da er det ikke bare for terrengkjøring, helt plutselig?
 
Det er ingen heksekunst å smelle to elmotorer bak, det kan alle klare. Å få det til å fungere så det gir praktiske fordeler med tanke på kjøreegenskaper, det er en annen sak. Audi kan firehjulstrekk bedre enn de aller fleste, og derfor blir det veldig spennende å se resultatet av dette oppsettet. Konseptbilen har også dynamisk firehjulsstyring, om det kommer i produksjon har de ikke sagt noe om. Det kan jo også bli rimelig interessant med tanke på kjøreegenskaper.

Forslag: Om et eneste du har å bidra med er Tesla-dyrking, så dropp dette forumet. Det blir for dumt.

Djur1

#419
 
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. mars 2018, klokken 08:50
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. mars 2018, klokken 22:56
Forøvrig, så er det ikke som om en motor foran og to bak er noe radikalt nytt som kun Audi vet hvordan å gjøre. Tesla har faktisk gått for samme designvalg på sin nye Roadster, som skal gå i salg i 2020.

Og ser man litt bakover i tid, så hadde også Fisker Karma to motorer bak, men da bare som RWD.

Jeg klarer ikke så skjønne hvorfor du til stadighet må være inne på et Audi forum og snakke Tesla. Fatter det ikke, rett og slett. Hva er det du tenker på/med? Skjønner du ikke at det ikke er noen her som er interessert i å høre hvorfor du mener Tesla er guds gave til menneskeheten?

Litt lenger opp her klarer du å røre sammen noe kok om at Tesla har valgt å ikke ha tre motorer, og at det bare gir fordeler ved terrengkjøring. Så kommer dette tøvet med at Tesla kommer med to motorer bak på en bil som kanskje (neppe!) kommer om et par år, og som man må hoste opp 2 mill NOK for å reservere? Så da er det en bra ting, når kanskje Tesla kommer med det om to år på en vanvittig dyr sportsbil? Da er det ikke bare for terrengkjøring, helt plutselig?
 
Det er ingen heksekunst å smelle to elmotorer bak, det kan alle klare. Å få det til å fungere så det gir praktiske fordeler med tanke på kjøreegenskaper, det er en annen sak. Audi kan firehjulstrekk bedre enn de aller fleste, og derfor blir det veldig spennende å se resultatet av dette oppsettet. Konseptbilen har også dynamisk firehjulsstyring, om det kommer i produksjon har de ikke sagt noe om. Det kan jo også bli rimelig interessant med tanke på kjøreegenskaper.

Forslag: Om et eneste du har å bidra med er Tesla-dyrking, så dropp dette forumet. Det blir for dumt.


:+1: :+1: :+1: :+1: :+1:

Får du rett angående pris, så vil dette bli det beste bilkjøpet i Norgeshistorien. Jeg husker da et unevnlig merke med mye HK kom i 2013 for en grei pris. Bilen var mer en betabil, men god verdi. Her får vi mer praktisk, bedre interiør, bedre utstyr ... ja alt for kanskje samme prisen som i 2013!
BTW jeg betalte 670k i 2013.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA