Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#420
Sitat fra: Thorden på mandag 05. mars 2018, klokken 23:18Du har ikke helt satt deg inn i dette, har du vel?

To motorer bak gir samme effekt som en "torque vectoring", "aktiv" eller "sportsdifferensial". Bare mye bedre, siden det går raskere, mer nøyaktig og uten tap av effekt i drivverket med elmotor. Hva da bedre?
Jo, blant annet fordeling av kreftene mellom innerste og ytterste bakhjul i en sving selvfølgelig. Det gir dynamiske kjøreegenskaper, det kan presse fronten inn i svingen, samtidig som man unngår både understyring og overstyring. Det har fint lite med fremkommelighet eller terrengegenskaper å gjøre, selv om det vil ha effekt der også. Det kan gi både nøytral, balansert, sikker eller svært sportslig opptreden, bare ved å endre styreprogram.

Du kan ikke oppnå det samme med én motor bak, du må jo ha en differensial (planetgir) mellom motoren og hjulene. Det har Tesla, en åpen differensial som sender alt moment til det hjulet som har minst friksjon, som alle andre åpne differensialer. Altså vil det hjulet som har dårligst grep få mest krefter. Står det ene bakhjulet på blank is og det andre på asfalt, så spinner det som står på is, mens det andre står stille. Samme situasjon foran, og bilen har tohjulstrekk i praksis, ett foran og ett bak.
For å kompensere for dette (mangel på sperre) kan man bremse ned det spinnende hjulet slik at det andre kan få litt moment, men det er en reaktiv nødløsning. Billig, ikke veldig bra. Gir ingen sportslige eller dynamiske egenskaper, kun for å komme ut av en knipe.

Alt dette slipper man med separat motor til hvert hjul. Ingen drivverkstap eller forsinkelse i planetgiret, og optimal distribusjon av kreftene slik det passer situasjonen, enten det er proaktiv fremkommelighet eller kjøredynamikk i sving.
Terrengkjøring var bare ett konkret eksempel på en situasjon der to motorer hjelper. Ja - torque vectoring hjelper også på banekjøring o.l. Men man bør så klart ikke tillegge det alt for mye vekt.

Det er veldig sannsynlig at Model S P100D slår e-tron på f.eks Nurburgring, til tross for sin åpne diff.
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. mars 2018, klokken 08:50Jeg klarer ikke så skjønne hvorfor du til stadighet må være inne på et Audi forum og snakke Tesla. Fatter det ikke, rett og slett. Hva er det du tenker på/med? Skjønner du ikke at det ikke er noen her som er interessert i å høre hvorfor du mener Tesla er guds gave til menneskeheten?
Jeg var ikke den som begynte å snakke om Tesla, det var Inge_1976. Han fortjener svar på sine spørsmål, og om det skulle dukke opp feilinformasjon, så fortjener det også en korreksjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 06. mars 2018, klokken 08:56

Det er veldig sannsynlig at Model S P100D slår e-tron på f.eks Nurburgring, til tross for sin åpne diff.

Går ikke P100D varm etter bare noen få runder og effekten blir strupet ned til omlag en Nissan Leaf Gen 2?

Espen Hugaas Andersen

#422
Sitat fra: Tellus på tirsdag 06. mars 2018, klokken 09:27Går ikke P100D varm etter bare noen få runder og effekten blir strupet ned til omlag en Nissan Leaf Gen 2?
Den går varm på under en runde av Nordschleife, men effekten strupes fra latterlig mye til bare mye, så tidene er fortsatt noenlunde respektable. Se f.eks P85D - P100D er kraftig oppgradert:

P85D
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Touring

Synd ikke moderatorer griper inn for å  bli kvitt det Tesla-maset her.

ArTa

Sitat fra: Touring på tirsdag 06. mars 2018, klokken 10:10
Synd ikke moderatorer griper inn for å  bli kvitt det Tesla-maset her.

Enig, «Txxxx» ordet bør bannlyses her. Enkelte her er bare for å gjøre «Txxxx» reklame her. Virker som noen ikke har fått med at dette er Audi Etron forum.
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

JorEl

Jeg har E-golf og har bestilt TESLA model 3, og synes det er kjekt at også Audi og Jaguar kan lage biler som ikke forgifter luften vår. :+1: Men TESLA er vel den eneste som ikke lager biler som sprer møkk :)

At flere av dere syter over litt Tesla-preik, når dere selv er inne på Tesla sine sider...

Om Jaguar eller Audi kommer med like gode finansieringspakker som TESLA, så kanskje jeg kjøper en IPace/ElTron

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jkirkebo

#426
Og hvor skal man diskutere bilenes meritter opp mot hverandre, f.eks prisen på I-Pace vs. prisen på etron, om I-Pace ikke kan nevnes i Audi-delen av forumet og etron ikke kan nevnes i Jaguar-delen?

At diskusjoner på nett går off-topic til tider har vært vanlig siden Usenets tid, og streng moderering for å motvirke det har sjelden falt heldig ut.

Siden det er lite nytt om etron-prising for tiden så vil diskusjonen gjerne enten dø ut eller ta andre retninger. Å hindre den i å ta andre retninger vil ikke magisk skape nyheter om etron-prisingen ;)

MODERATOR

Sammenligning mellom bilene kan bl.a. tas her:  https://elbilforum.no/index.php?topic=45607.0

MVH

Moderator
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorEl

Her er en nyhet fra WV, jeg mener bilen og ikke gruperingen som eier Audi og andre.
TESLA-KILLER? Man burde ikke snakke om noen som ikke skal nevnes...
https://www.dinside.no/motor/vw-med-tesla-killer/69579649#_ga=2.78252052.1221394891.1520338344-1787180315.1514290138
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vegar Beider

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:51

At diskusjoner på nett går off-topic til tider har vært vanlig siden Usenets tid, og streng moderering for å motvirke det har sjelden falt heldig ut.

Siden det er lite nytt om etron-prising for tiden så vil diskusjonen gjerne enten dø ut eller ta andre retninger. Å hindre den i å ta andre retninger vil ikke magisk skape nyheter om etron-prisingen ;)

Gode poenger som jeg er 100% enig i.

Derimot synes jeg det er problematisk at enkelte nyfrelste på død og liv skal bedrive misjonering i enhver sammenheng. Folk som skal prakke sin religion og overbevisning på andre er noe forbanna dritt, uansett hvor det er. De evner ikke å forholde seg nyanserte, reflekterte og objektive, og bør heller holde seg i sitt eget menighetshus og slarve med sine trosfeller. Har de ikke annet å komme med enn tesla meg her og tesla meg der, så får de holde seg unna spør du meg.

Sammenligninger (fortrinnsvis objektive) er selvsagt helt på sin plass, selv på siden av topic. Det er jo slikt som skaper dynamikk og liv på ethvert forum.


Øyvind.h

Hvorfor blir det alltid et kappløp for å se hvem som kan synke lavest. Rapporter heller til moderator, så kan innlegg som er helt usaklige slettes og de som ikke klarer oppføre seg bannes en periode :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Må være lov å være litt OT når Audi flagger at info kommer i slutten av august. Noe må vi jo diskutere i halvåret frem til vi får et svar på det denne tråden handler om..

trd-73


ArTa

#432
For å holde til tema:

Prisestimat: 850.000 (Fully loaded)
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

Vegar Beider

Sitat fra: trd-73 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 17:24
13 august vel?

Kunne høres slik ut på Fräulein som snakket engelsk, men den tyske oversetteren sier helt tydelig 30. august.
https://www.e-tron.audi/en/videos-about-the-audi-e-tron-prototype-9884

Spol frem til 14:15.

Vegar Beider

Det får vi vite etter 30/8. 5 måneder med gjetting, lykke til!
Har vi en bookmaker her?  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA