Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Gnilre på fredag 23. februar 2018, klokken 10:57
Audi uten ekstrautstyr, er det et greit kjøp ?

Jeg dropper selv å bry meg om prisspekulasjoner inntil vi faktisk vet hva prisene blir.
Men når det gjelder Audi uten ekstrautstyr så er prislistene til Audi en god indikasjon. Sjekk selv på https://www.audi.no/no/web/no/informasjon/prisliste.html. Hva som blir standardutstyret på e-tron quattro er vanskelig å vite, men du kan anta at standardutgaven blir bedre utstyrt enn basic-utgavene av Q5 og Q7. Litt som e-Golf versus vanlig Golf.
Men om du klarer å bli fortrolig med standardutstyret i for eksempel Q5, så blir du sikkert fornøyd uten ekstrautstyr på e-tron også!
For egen del har jeg ikke all verdens ekstrautstyrskrav. Men noe MÅ være med:
- 360-kamera /area view
- navigasjonspakke (men her er jeg høyst usikker. Ytterst sjelden jeg har bruk for navigasjon, og nå fungerer jo navigasjon på mobil helt ypperlig)
- "nøkkelfritt", dvs slippe å ta nøkkel ut av lomma for å åpne dører og bagasjeluke. Sensorstyrt åpning av bagasjerommet (sveip foten under)


Vegar Beider

Sitat fra: Gnilre på fredag 23. februar 2018, klokken 10:57
Jeg har jo en reservasjon på Audi med reservasjonsnummer ca 3300. Jeg håper jo den kommer med en startpris på 500.000 kr, og skjønner mange det synes er urealistisk. Selv 500.000 er for mye for en bil synes jeg. Men jeg synes det høres mer fornuftig ut å kjøpe en skrapa e-tron enn en toppspekket Kia Niro EV til 350 - 400.000 kr.  Audi uten ekstrautstyr, er det et greit kjøp ?

Alt dette er jo spekulasjoner. Jeg vil si det er sannsynlig at e-tron kommer godt utstyrt i utgangspunktet, i alle fall ved lansering. Og dermed blir det umulig å kjøpe en skrapet utgave til 500K. Denne prisen er nok teoretisk, bare for å kunne sammenligne med hva prisen blir for et "riktig" utstyrt eksemplar.

Å kjøpe en skrapet Audi uten ekstrautstyr vil jeg normalt si er gambling, den kan risikere å bli fryktelig tungsolgt. Dette gjelder jo primært i de høyere modeller/prisklasser, så det er vanskelig å si hvordan det slår ut for e-tron. Hvis den kommer med en lav startpris kan det jo åpne et marked som normalt ikke ville ha kjøpt en slik bil, og som aksepterer at den ikke er så velutstyrt. Da vil det også eksistere et bruktmarked for disse.
Samtidig kommer det nok gode konkurrenter i dette segmentet fra Japan/Korea/Kina i løpet av ikke så veldig lenge. Disse retter seg mot et marked som ikke er villige til å bla opp ekstra for en Audi, og de vil være billigere med mer utstyr i utgangspunktet. Hva skjer da med en dårlig utstyrt Audi? Sannsynligvis veldig tungsolgt. Audi-entusiastene vil ikke ha den, og de som ikke er så opptatt av merke kjøper heller en bedre utstyrt bil fra asia/kina.

Personlig har jeg erfaring med at dyre Audier med feil utstyr kan være nesten umulig å selge brukt, mens de som er mer enn normalt godt utstyrt selges veldig raskt. De har krevende kjøpere i bruktmarkedet. Jeg hadde aldri i verden kjøpt en skrapet Audi i denne klassen. Hvis den nå kommer i en veldig basic utgave til 500K, så vil jeg si man er helt nødt til å legge på 100K for å få den salgbar brukt, aller helst 200K.   

Gnilre

Sikkert riktig det du skriver Vegar. Jeg er meget tvilende til om det blir etron på meg siden prisen antagelig blir for høy. Jeg synes jo det er litt risikabelt å kjøpe en stor elbil allerede nå, og tenker egentlig at det er 2020/2021 jeg skal handle firehjulsdrevet elbil. Da har vel også BMW X3i kommet, men en jeg har enda mer tror på kan være mer i midt prisleie er Skoda Vision E, eller hva produksjonsmodellen kommer til å hete. Før det blir det spennende å se prisene på Audi.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Mobileum

Sitat fra: StianSalG på fredag 23. februar 2018, klokken 11:24

- navigasjonspakke (men her er jeg høyst usikker. Ytterst sjelden jeg har bruk for navigasjon, og nå fungerer jo navigasjon på mobil helt ypperlig)


Navigasjon kan du regne som sikkert som standardutstyr. Som på e-Golf er den nyttig for bl. a. annet rekkeviddevisning på skjermen, ladestasjoner, mm.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Trond.m

Vi får da håpe at e-tron bruker navigasjon og innebygde kart til å beregne rekkevidde på bakgrunn av topografi og veistandard (hastighetsbegrensninger) slik som bmw i3.

automat

Sitat fra: Vegar Beider på fredag 23. februar 2018, klokken 12:50

Å kjøpe en skrapet Audi uten ekstrautstyr vil jeg normalt si er gambling, den kan risikere å bli fryktelig tungsolgt. Dette gjelder jo primært i de høyere modeller/prisklasser, så det er vanskelig å si hvordan det slår ut for e-tron. Hvis den kommer med en lav startpris kan det jo åpne et marked som normalt ikke ville ha kjøpt en slik bil, og som aksepterer at den ikke er så velutstyrt. Da vil det også eksistere et bruktmarked for disse.
Samtidig kommer det nok gode konkurrenter i dette segmentet fra Japan/Korea/Kina i løpet av ikke så veldig lenge. Disse retter seg mot et marked som ikke er villige til å bla opp ekstra for en Audi, og de vil være billigere med mer utstyr i utgangspunktet. Hva skjer da med en dårlig utstyrt Audi? Sannsynligvis veldig tungsolgt. Audi-entusiastene vil ikke ha den, og de som ikke er så opptatt av merke kjøper heller en bedre utstyrt bil fra asia/kina.

Personlig har jeg erfaring med at dyre Audier med feil utstyr kan være nesten umulig å selge brukt, mens de som er mer enn normalt godt utstyrt selges veldig raskt. De har krevende kjøpere i bruktmarkedet. Jeg hadde aldri i verden kjøpt en skrapet Audi i denne klassen. Hvis den nå kommer i en veldig basic utgave til 500K, så vil jeg si man er helt nødt til å legge på 100K for å få den salgbar brukt, aller helst 200K.

Husk at bruktmarkedet for elbil er ikke som bruktbilmarkedet forøvrig. Det er så til de grader selgers marked, der folk kjøper hva som helst til overpris.

Og slik kommer det til å være i mange år fremover, rett og slett fordi det er underskudd på elbiler. Og etterhvert som de brukte elbilene blir eldre og derved billigere, så blir elbiler tilgjengelig for nye segmenter i markedet, som ikke har råd til nybil. Segmenter som er sulteforet på elbil.

Det er tre ting som kan påvirke bruktprisen på elbil negativt:
1. Produsenten setter ned prisen på nye biler. (Som Tesla gjorde i fjor sommer).
2. Stort innslag av rimelige bruktimporterte biler. (Som Leaf har vært utsatt for)
3. Bilen får en dyr og alvorlig systemfeil, som importør/produsent ikke kan eller vil rette opp i. (Som toppene på Audi's 2,5l dieselmotor for noen år siden.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

samotholt

Sitat fra: Vegar Beider på fredag 23. februar 2018, klokken 09:03
Audi har selvfølgelig også pakker med utstyr som er hyggelig priset. De har ikke dyrere utstyr enn Jaguar, så å si at utstyret koster 3x så mye på Audi er bare tull.
Dette er dine ord (altså 3x og tull). Mitt poeng var bare å få fram mine preferanser i forhold til utstyr og at det faktisk *kan* bli billigere enn I-Pace om man ikke dynger på med utstyr (forutsatt lav innstegspris osv.). Jeg er dog ikke særlig opptatt av ekstrautstyr og har stort sett regnet 100' som godt nok på Audi. Vi klarer oss fint med en Audi med 95kWh batteri (her kan jeg dog gjerne ta litt mer om mulig), helst 3 motorer (for framkommelighet), luftfjæring (med grei/god bakkeklaring - igjen framkommelighet), hengerfeste og skiluke/lastsikring. Lydanlegg kan være greit og selvsagt gode lys. Det er mer eller mindre alt.

Dette vil erstatte den gamle Allroad'en vår (2001-mod). Forøvrig den beste "allround" bilen jeg har hatt. Den er dog litt sliten og trenger avløsning snart...

Sitat fra: Vegar Beider på fredag 23. februar 2018, klokken 09:03
Om den starter på 500K (som Q7, NOK 480 i Tyskland)  kommer du opp på I-Pace SE nivå for  rundt 200K, og opp på First Edition nivå for rundt 300K. I praksis blir den da priset omtrent som Jaguar.
Yepp, men igjen så lenge man kan plukke det man vil ha i stedet for pakkene så kan dette om man er litt bevisst gjøre bilen billigere. Jeg skjønner forøvrig ikke iveren etter ekstrautstyr. Utlegg i ekstrautstyr er stort sett penger man ikke får igjen, mao. så bør det man velger noe man ønsker/har behov for selv.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Vegar Beider på fredag 23. februar 2018, klokken 09:03
Dersom e-tron starter på 500, så vil den ha utstyrnivå omtrent som en basic Q7.
Hvis du tar en titt på linken under, så ser du hva det er, og hva det koster å kjøpe mer. Det blir nok litt billigere enn prisene i euro indikerer, siden disse er med moms.
https://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/q7/q7/pakete.html

Audi har selvfølgelig også pakker med utstyr som er hyggelig priset. De har ikke dyrere utstyr enn Jaguar, så å si at utstyret koster 3x så mye på Audi er bare tull.

Om den starter på 500K (som Q7, NOK 480 i Tyskland)  kommer du opp på I-Pace SE nivå for  rundt 200K, og opp på First Edition nivå for rundt 300K. I praksis blir den da priset omtrent som Jaguar.

Tenker du direkte EUR sammenlikning eller de norske prisene?
Husk at Jaguar har valgt en dyr "vekslingskurs"; hadde de brukt samme kurs som Tesla Model S 100D ville Jaguar I-Pace HSE vært 75.000 billigere i Norge.
Vi ser at VAG har valgt å prise sine e-VW modeller dyrt i Norge (ref "vekslingskurs"). Dersom Audi velger en strategi som bruker "middelkurser" ref andre bilprodusenter så skal startpris bli godt under 500 000.
Velger de samme "vekslingskurs" som for e-VW/Jaguar så er plutselig startpris godt på vei mot 600 000.

Det samme vil gjelde ekstrautstyr: utstyr for 10 000 EUR kan bety en forskjell på 10 000 NOK avhengig av hvilken "vekslingskurs" importør velger å gå for.
Foruten Tesla som har hatt opp til 3 justeringer av "vekslingskurs" i løpet av et år, bruker de fleste andre produsentene en fast "vekslingskurs" over minst 3 år.


https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

JorEl

Her er en lenke der både Audi og VW nevnes i forbindelse med Porsche som avanserer inn i fremtiden :+1:
https://www.youtube.com/watch?v=DtUVLBdtaoM
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vegar Beider

Sitat fra: samotholt på fredag 23. februar 2018, klokken 23:36
Jeg skjønner forøvrig ikke iveren etter ekstrautstyr. Utlegg i ekstrautstyr er stort sett penger man ikke får igjen, mao. så bør det man velger noe man ønsker/har behov for selv.

Det er flere sider av den saken. Først og fremst må man ha det rette utstyret for at bilen skal være salgbar i bruktmarkedet. Har du for lite eller feil utstyr, så taper du penger fordi du får dårlig pris for bilen. Få kjøpere som vil ha den med andre ord. Dessuten tar det lang tid å få solgt.

Om du har den rette kombinasjonen har du et større marked og får en bedre pris. I dette segmentet kan man nok si at du får igjen pengene for utstyret. Samtidig er det mange slike biler, så det går ikke nødvendigvis fort.

Har du en absurd godt utstyrt bil får du solgt den med en gang, til en bra pris. Det finnes alltid noen raringer som vil ha en slik bil. Lite marked, men betalingsvillig når det rette eksemplaret dukker opp. Bare ikke selg den til første og beste tulling som kommer med et skambud, man må ha is i magen. De som vil ha en slik bil dukker alltid opp, bare si nei til alle pruterne. Selv i et kjempetregt marked får du solgt en slik bil til en god pris. Jeg har hatt flere slike, er en hund etter maks utstyr selv.
Nei, du får ikke nødvendigvis pengene for utstyret tilbake, men du får solgt bilen. Alternativet, slik som markedet er i dag for biler med forbrenningsmotor generelt og diesel spesielt, er at det tar vinter og vår å selge. Verditapet stopper ikke i denne perioden, ikke kostnadene heller. Så om man får tilbake pengene for utstyret eller ikke, det er et vanskelig regnestykke.

Ta hengerfeste som et eksempel. Jeg vil ikke ha det selv, har ikke bruk for det. Men jeg vet at en SUV uten hengerfeste er veldig tungsolgt i Norge, så jeg tar det med allikevel. På mine tre siste biler har jeg solgt dem med ubrukt hengerfeste. Får jeg igjen de 20 tusen? Tja, det er da vanskelig å si noe bombastisk om det om man ikke har mye data på forskjell i bruktpris på samme bilmodell med og uten. Siden biler i premiumklassen sjelden er helt like, så er det litt vanskelig å sammenligne. Men jeg orker ikke å mase med å selge en ukurant bil, så det er verdt prisen for meg. Slik er det med mye annet utstyr også. Mest er alltid best!  :D



Jejl

#325
Ikke enig i det hele tatt.

Når jeg solgte den 7 år gamle fossilbilen vår, så lå ekstraprisen i annonsene på Finn på ekstrautstyr på ca 1/2 til 1/3 i forhold til prisen utstyret kostet når bilene var nye.

Jejl

Hvis du også ser på rundt 4 år gamle teslaer på finnannonser, så ligger prisen på ekstrautstyr langt under det halve i forhold til hva det kostet nytt.

Vegar Beider

Sitat fra: Jejl på lørdag 24. februar 2018, klokken 20:32
Ikke enig i det hele tatt.

Når jeg solgte den 7 år gamle fossilbilen vår, så lå ekstraprisen i annonsene på Finn på ekstrautstyr på ca 1/2 til 1/3 i forhold til prisen utstyret kostet når bilene var nye.

Ja, og så? Les det jeg skrev. Fasiten er mye vanskeligere enn hva biler annonseres for. Hva selges de for? Hvor lang tid tar det? Hva er tid verdt, og hva koster tid? Og hva er rett utstyr? Utstyr er ikke utstyr.

Vegar Beider

Sitat fra: Jejl på lørdag 24. februar 2018, klokken 20:40
Hvis du også ser på rundt 4 år gamle teslaer på finnannonser, så ligger prisen på ekstrautstyr langt under det halve i forhold til hva det kostet nytt.

Ja, og det gjør ikke bilen? Du tror ikke virkelig at jeg sier at du får tilbake nyprisen på utstyret?
Spørsmålet er det relativet tapet i forhold til å ikke ha utstyret. Du får selvfølgelig ikke tilbake nyprisen på utstyret, det må da være knusende opplagt? Eller kanskje ikke. *sukk*

Eodman


Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 24. februar 2018, klokken 20:46
Sitat fra: Jejl på lørdag 24. februar 2018, klokken 20:40
Hvis du også ser på rundt 4 år gamle teslaer på finnannonser, så ligger prisen på ekstrautstyr langt under det halve i forhold til hva det kostet nytt.

Ja, og det gjør ikke bilen? Du tror ikke virkelig at jeg sier at du får tilbake nyprisen på utstyret?
Spørsmålet er det relativet tapet i forhold til å ikke ha utstyret. Du får selvfølgelig ikke tilbake nyprisen på utstyret, det må da være knusende opplagt? Eller kanskje ikke. *sukk*
Enig med Vegar Beider her. Jeg har ikke behov for hengerfeste, men har tro på en mer lettsolgt bil med rett utstyr. Dette har vært beskrevet en rekke ganger av leasingselskapene så de har vel noe historikk på akkurat dette.


Forøvrig fikk jeg melding om ca 570 000 da jeg første gang var i kontakt med forhandler om bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA