Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prising av elbil i Norge vs Nederland pr 20.desember 2022

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), søndag 14. januar 2018, klokken 17:15

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 22. mars 2019, klokken 11:31
Mye interessant arbeid du gjør Finnøy.
Men jeg lurer litt på BMW i3. Her sammenligner du vel basismodellen(?)
Det som er relevant i Norge er velutstyrte eller maksutstyrte Edition-modeller med store rabatter.(som alle kjøper)
Disse finnes vel ikke i andre markeder og gjør således i3 (relativt sett)meget gunstig her i landet.
Har du konfigurert i3 i NL og sammenlignet med de norske Edisjonene?

Både i Tyskland og i Nederland er det de velutstyrte "all inclusive" pakkene som det selges mest av på i3, men det er ikke eksakt samme innhold fra land til land (men det jeg synes er rart er at 20" hjul er det som alltid er med i disse pakkene selv om dette trekker ned rekkevidden). Den relative prisforskjellen kommer like godt med på basismodellen som ved å prøve å utstyre identisk disse "all inclusive" pakkene som likevel har noen forskjeller pr land.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Priser ble egentlig oppdatert i tabellene for noen dager siden.

Bunnplassering fra Norge mot både Nederland og Tyskland har vært Tesla Model S og X siden prisjustering i mars i år. Egentlig overraskende siden Tesla tidligere alltid midt i løypa med alle modeller.

I forhold til Nederland har Kia e-Soul og e-Niro de neste bunnplasseringene med eGolf på fjerde siste.

I forhold til Tyskland er de neste bunnplasseringene eGolf og den nye EQC.

Topplasseringen mot Nederland har Ampera-e etter BOS gav en solid prisnedjustering fulgt av i3. Egentlig burde nok Kona også vært her, men i Nederland er det kun MY20 utgaven man kan bestille.
Topplassering i Tyskland tilhører Kona fulgt av Ampera-e.

Interessant er også at pris på e-Corsa er tilgjengelig i Nederland slik at det kan estimeres en noenlunde reell pris (avhengig av om BOS legger på et solid Norgestillegg eller ikke).

Komplett listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

xyzzy

Det er tydelig at Norge ligger veldig bra an på elbil-priser - ikke bare er de skatte- og momsfrie og med norske (kostnadsdrivende) reklamasjonsregler, men på t de fleste bilene ligger Euro-kursen under den virkelige kursen.

Øyvind.h

Obs - grunnmodell er nå en ting, men en må ikke overse pris på tilleggsutstyr og tilgang på rabatter.

EQC priser eksmeppevis en del utstyr billigere i Norge enn Tyskland. Og bilen kommer svært rimelig ut her. Rabatter i Tyskland kjenner jeg ikke pt for eqc, men det gis lett 3% i Norge.

For Etron gis det fort 10% rabatt i Tyskland. Null i Norge uten storkundeavtale.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#34
Sitat fra: xyzzy på søndag 30. juni 2019, klokken 14:37
Det er tydelig at Norge ligger veldig bra an på elbil-priser - ikke bare er de skatte- og momsfrie og med norske (kostnadsdrivende) reklamasjonsregler, men på t de fleste bilene ligger Euro-kursen under den virkelige kursen.

1) Mhp valutakurser tror jeg ikke du leste godt nok i innledningen :) :

"Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode; tenk på det som fastrente på et lån over flere år. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.
Gjennomsnittskursen på EUR – NOK i 2017 var på 9,3271 og i 2018 var den på 9,5962."

Tenk på Apple produkter som Iphone: selv om dollarkursen endrer seg fra dag til dag så er prisen på iPhone stabil; tilsvarende er det for biler. "Salgskursen" man blir enige om for en periode på 1 år eller flere år er en forventning på en valutakurs. Ser man noen år tilbake er det sjeldent at NOK har vært så lav i forhold til Euro som de siste årene. Med unntak av Tesla som gjør prisendringer basert på valuta opptil 2-3 ganger per år, så har de andre importørene ofte avtalt en fast kurs som gjelder flere år.

2) Det er blitt en myte at norske regler for reklamasjon (forbrukerkjøpsloven for privatpersoner) er ekstremt kostnadsdrivende for biler solgt i Norge (men kan nok stemme for mobiltelefoner og annen forbrukerelektronikk). De aller fleste bilprodusentene opererer med 5 års garanti i hele Europa, Kia har 7 års Europagaranti. Det betyr at 5 års garanti ikke er særnorsk. Unntak: biler som blir parallellimportert fra land utenfor Europa

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juni 2019, klokken 17:01
Obs - grunnmodell er nå en ting, men en må ikke overse pris på tilleggsutstyr og tilgang på rabatter.

EQC priser eksmeppevis en del utstyr billigere i Norge enn Tyskland. Og bilen kommer svært rimelig ut her. Rabatter i Tyskland kjenner jeg ikke pt for eqc, men det gis lett 3% i Norge.

For Etron gis det fort 10% rabatt i Tyskland. Null i Norge uten storkundeavtale.

Tja, synes heller regelen er at utstyr dyrere i Norge enn i utlandet. Muligens EQC er et hederlig unntak?

Øyvind.h

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 03. juli 2019, klokken 11:24
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juni 2019, klokken 17:01
Obs - grunnmodell er nå en ting, men en må ikke overse pris på tilleggsutstyr og tilgang på rabatter.

EQC priser eksmeppevis en del utstyr billigere i Norge enn Tyskland. Og bilen kommer svært rimelig ut her. Rabatter i Tyskland kjenner jeg ikke pt for eqc, men det gis lett 3% i Norge.

For Etron gis det fort 10% rabatt i Tyskland. Null i Norge uten storkundeavtale.

Tja, synes heller regelen er at utstyr dyrere i Norge enn i utlandet. Muligens EQC er et hederlig unntak?
Ja utstyret virker som regel høyere priset i Norge enn utland, korrigert for mva. For EQC er det delvis motsatt.

Men poenget mitt står: for å forstå hva en bil koster i et marked kan en ikke konkludere ved å se på grunnprisen. En må korrigere for utstyr, utstyrspriser og tilgang på rabatt. Spesielt forhandleres anledning til å gi rabatt kan gi enorme utslag i pris. Eksempelvis virker det for en modell enkelt å få 10% rabatt i Tyskland, mens en i Norge får 0 eller maks 3-4%. Det sammen med utstyrspriser gir besparelse på 100k+ ved å ta inn bilen fra Tyskland. Min besparelse var noe sånt som 125k målt mot norsk pris.

Som du sier – EQC virker som et hederlig unntak der prisene er delvis lavere på utstyr. Rabatt i Tyskland har jeg ikke sjekket pt, men fikk lett 3% selv så det ble en hyggelig sluttsum.
Tesla har også tidvis lavere pris i Norge enn de har hatt i USA for identisk modell, men de korrigerer med ujevne mellomrom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Burger

Kan ikke store utleiefirma også bestemme mye rabatter/pakkeløsninger?

De finner ut at opsjon x,y og z er det som vil gi mest penger igjen når bilene skal selges og vil ha det som standard- eller tilleggspakke.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Hans Blytt

Kom over denne artikkelen i dag om "billigversjonen" av e-tron:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijs-audi-e-tron-50-quattro-bekend/

Hvis man trekker fra nederlandsk MVA slik det ble nevnt i første post, og tar i bruk samme "valutakurs" som ved den vanlige e-tron, ender vel startprisen på kun 511 209 kr for den rimeligste utgaven, kalt "Launch Edition". Dette er jo veldig attraktivt. Blir spennende å se hvilket nivå de velger å legge seg på her hjemme, samt om de får noen tilsvarende utstyrspakker som de artikkelen viser til

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Hans Blytt på mandag 12. august 2019, klokken 13:53
Kom over denne artikkelen i dag om "billigversjonen" av e-tron:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijs-audi-e-tron-50-quattro-bekend/

Hvis man trekker fra nederlandsk MVA slik det ble nevnt i første post, og tar i bruk samme "valutakurs" som ved den vanlige e-tron, ender vel startprisen på kun 511 209 kr for den rimeligste utgaven, kalt "Launch Edition". Dette er jo veldig attraktivt. Blir spennende å se hvilket nivå de velger å legge seg på her hjemme, samt om de får noen tilsvarende utstyrspakker som de artikkelen viser til
Du tenker nok riktig, men det har nok sneket seg inn en regnefeil:
71900€ i Nederland blir 71900/1,21=59421€ uten VAT multiplisert med e-Tron 55 "kursen" på 9,13 blir startpris i Norge ca 535 000 NOK; fortsatt en grei pris ;)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sammenlikning av priser mot både Nederland og Tyskland er oppjustert igjen, nå også med de nye PSA utgavene på plass + Honda e og Polestar 2.

Komplett listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sammenlikning av priser mot både Nederland og Tyskland er oppjustert igjen. Denne gangen er Ford Mach-e med som nytt innslag. Observerer at Tesla nok en gang har satt opp prisene i Norge uten at det har vært justert opp ellers i Europa.

Komplett listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for hver måned i år.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen med priser fra september.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for hver måned i år.


Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen med priser fra november.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for hver måned i år.

Tesla har vært gjenganger på bunnplassen i flere måneder med Model S og X, men i det siste er det Audi e-Tron og nå Skoda Enyaq som erobrer bunnplassene. Det burde bety gode bonuser(?) for Audi og Skoda importør og selgere siden dette er populære biler.

På toppen finner vi Mini, Honda og Lexus hvor muligens bonuser blir noe mindre (hvis ikke det tas igjen med  ekstra god fortjeneste på ekstrautstyr).

Verdt å merke seg er at VW ID.4 tilsynelatende er mer prisgunstig i Norge i forhold til søskenbarnet Skoda Enyaq.


Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA