Skrevet av Emne: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland  (Lest 6874 ganger)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1515
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
« på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 17:15 »
Med noen av de nye elbilene som kommer så ser vi at det stadig oftere dukker opp priser i f.eks. Nederland el Tyskland før vi noen uker etter ser de norske prisene.

Ofte er det et stor sprik i vekslingskurser som brukes mellom de ulike merker & modeller. Noe av dette kan skyldes at noen norske importører tar mer fortjeneste eller de gir rabattavtaler og må skru opp prisen for å ha samme fortjeneste som de som selger biler til «nettopriser» – eller de har fått en dårlig avtale med produsent.

Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode; tenk på det som fastrente på et lån over flere år. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.
Gjennomsnittskursen på EUR – NOK i 2017 var på 9,3271 og i 2018 var den på 9,5962.

Har tatt bort den nederlandske/tyske merverdiavgiften på 21%/19% for å få nettoprisen. Merk at sammenlikningen kanskje ikke er 100% presis pga fraktkostnader og enkelte andre gebyrer som kan gi små utslag, men trendene mellom de ulike produsentene og modellene er reelle.

MERK: kampanjepriser blir ikke brukt i sammenlikning, kun veil pris.

Skroll ned på høyre side av tabellen for å se hele oversikten.

Kode: [Velg]
NEDERLAND
Modell                             "kurs"      NOK    EUR ink VAT  EUR u/21% VAT   Kommentar
____________________________________________________________________________________________
Opel Ampera-E Premium (2019)        8,84     367 900    50 349        41 611       Pris uendret siden mai
BMW i3 120Ah                        8,91     320 000    43 478        35 932       Pris uendret siden november 2018
Audi e-Tron 55                      9,00     656 180    88 177        72 874       Pris litt opp i NO, uendret i NL
Hyundai Ioniq EV standard (MY19)    9,07     254 900    33 995        28 095       Pris uendret siden januar
Tesla Model 3 SR Plus               9,34     377 020    48 818        40 345       Pris uendret siden mai
Nissan Leaf (62) e+ N-Connecta      9,41     356 700    45 850        37 893       Pris uendret siden mars
MB EQC 400 4Matic ++                9,52     639 950    81 298        67 188       NL utgave har mer std utstyr enn i NO
Jaguar I-Pace S                     9,61     649 900    81 800        67 603       Pris uendret siden mai
VW eGolf (36)                       9,75     335 600    41 651        34 422       Pris litt opp i NO, uendret i NL
Kia e-Soul 64 Exclusive (MY20)      9,84     365 900    44 995        37 186       Ny
Kia e-Niro EV ("Premium" (MY19)    10,13     381 064    45 510        37 612       Pris uendret siden november
Tesla Model X  LR AWD              10,93     777 320    86 018        71 089       Pris ned i både NO og NL, men dyreste elbil i Norge vs NL. Forrige kurs var 10,45
                           
-
Kode: [Velg]
                             
TYSKLAND                           
Modell                             "kurs"      NOK    EUR ink VAT  EUR u/19% VAT   Kommentar
____________________________________________________________________________________________
Hyundai Kona el 64 "Premium"(MY19)  9,03     345 900    45 600        38 319       Kona i MY19 utførelse kan fortsatt bestilles i DE, kun MY20 i NL
Opel Ampera-E Premium ++ (2019)     9,05     367 900    48 385        40 660       
Hyundai Ioniq EV "premium +" (MY19) 9,08     289 900    38 000        31 933       
Audi e-Tron 55                      9,40     656 180    83 090        69 824       
Nissan Leaf (62) e+ N-Connecta      9,50     356 700    44 700        37 563       
Kia e-Niro EV (64) "Premium" (MY19) 9,53     378 521    47 280        39 731       
BMW i3 120Ah                        9,70     320 000    39 260        32 992       
Jaguar I-Pace S                     9,73     649 900    79 450        66 765       
Kia e-Soul 64 Exclusive (MY20)      9,84     365 900    44 993        37 184       
Tesla Model 3 SR Plus               9,86     377 020    45 480        38 218       
MB EQC 400 4Matic                  10,17     616 900    72 150        60 630       Std utstyr i DE er en del mindre enn i NO og NL
VW eGolf (36)                      10,41     335 600    38 370        32 244       
Tesla Model X LR AWD               10,99     777 320    84 180        70 739       Dyreste elbil i Norge vs DE

Finnes også som Google doc:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml


Oppdatert med nye oriser pr 26.06.2019
Oppdatert med nye priser pr 21.05.2019
Oppdatert med nye priser pr 20.03.2019
Korrigert 16.01.2019 med oppdaterte priser på Tesla Model S/X i Norge
Oppdatert med nye priser pr 11.01.2019
Oppdatert med nye priser pr 30.11.2018
Oppdatert med nye priser pr 28.10.2018
Oppdatert med nye priser pr 20.08.2018
Korrigert 17.01.2018 - tusen takk til @Bil-dilla for å gjøre meg oppmerksom på alvorlig feil #2 ;)
Korrigert 17.01.2018 - oppdatert VW modeller + Zoe for detaljer vedr utstyr i NL vs NO.
Korrigert 16.01.2018 - tusen takk til @scholro for å gjøre meg oppmerksom på alvorlig feil. Takk til @Orbit for detaljer vedr BMW utstyr i NL vs NO.
« Siste redigering: Torsdag 27. Juni 2019, klokken 12:14 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Knut Røe

  • Gjest
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #1 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 17:46 »

scholro

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 32
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #2 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 18:04 »
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1783
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #3 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 19:53 »
Det er jo også interessant at BMW i3 og i3s ender opp med forskjellig "kurs".  Det viser at prisene lokalt i Norge ikke er kun avhengig av kurs, men også konkuransesituasjonen i markedet selv innenfor samme bilmodell.

Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):
  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1515
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #4 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 23:37 »
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.
Tusen takk for korreksjon!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1515
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #5 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 23:42 »
..
Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):
  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".

Mange takk for oppklaring vedr utstyrsnivå på NO vs NL utgaver.
Når det gjelder norske priser ser jeg at det er nye priser tilgjengelig fra BMW. Merk at jeg bruker veil pris - ikke kampanjepris som utgangspunkt (burde vært påpekt i min opprinnelig post); jeg finner dermed noe høyere priser i Norge for sammenlikning.
https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/downloads/pricelist/prisliste-BMW-I01.pdf.asset.1515683643539.pdf

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5655
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #6 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 09:10 »
Det er forskjell på utstyret på e-Golf i Norge og resten av verden, så det er ikke direkte sammenlignbart uten å legge til det samme utstyret på den nederlandske bilen. Tror den store skjermen er standard kun i Norge, samme med DAB+. Tør ikke si noe om resten, som hurtiglading, lys osv. Mulig forskjellene var større før faceliften.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1515
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #7 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 18:42 »
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5655
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #8 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 19:20 »
Hoi, så dypt hadde jeg ikke tenkt å dykke, men nå rota jeg meg inn og brukte en miks av norsk, engelsk og tysk for å prøve å forstå..

Bildene på nettsidene til hollenderne viser ikke den store naviskjermen, men ser at det står i specen at den er 23,2cm, som nok stemmer med skjermen de norske har, og er bare feil bilder? Ser heller ikke valg for å oppgradere til stor infotainment.

Hurtiglading og så videre fant jeg ikke helt sikkert i farten, men ser ut som den har LED-lys og radar som standard. Bortsett fra DAB+ (EUR 230) ser det som du sier ut som den er veldig likt standardutstyrt som i Norge. Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Interessant å se at man faktisk også får valgt 17" "Madrid" felger på e-Golf i Nederland, til 445 EUR ekstra. Tåpelig at man ikke har den valgmuligheten i Norge!
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

kaiat

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 866
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #9 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 22:04 »
Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Slik jeg har forstått det, er det tvert om - e-Golf har vært godt utstyrt pga. den uforholdsmessig høye prisen i de land som ikke har høye avgifter på fossilbiler. I disse landene koster e-Golf omtrent det samme som en Golf R, den er altså blant de dyreste Golf-variantene. For å sukre pillen har Volkswagen lesset godt på med utstyr slik at den ikke blir helt usalgbar. USA er et unntak, der har det vært biler med ganske lite utstyr.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1515
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #10 på: Onsdag 17. Januar 2018, klokken 20:25 »
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.
Fikk hjelp av en nederlender på jobb som har sammenliknet eGolf og eUP!. I Norge har eGolf DAB, varmepumpe og oppv. frontrute i forskjell fra NL. For den mindre eUP! er DAB og CC+parksensor i forskjell fra NL. I samme runden ble DAB og oppv. framseter oppdatert for Zoe.

Prisene er oppdatert i tabellen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1515
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #11 på: Onsdag 17. Januar 2018, klokken 23:31 »
Her er en graf basert på tabellen over; middelkursen i fjor er merket med rødt.
Inkl justeringer for BMW, VW, Renault.
(Måtte lage ny post da det viste seg å være umulig å redigere eksisterende)

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1983
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #12 på: Torsdag 18. Januar 2018, klokken 14:50 »
Jeg har inntrykk av at det er litt høye priser på nye el-biler i Nederland, og at man etter kjøpet får fordeler som skatteintensiver og parkeringsmuligheter og rimelig eller gratis ladestasjon.

Det er vanskelig å sammenligne priser.  Det spørs om du sammenligner priser med eller uten moms, og det spørs hva som er inkludert i prisene, som vinterhjul, garantier, ladestajoner og  annet utstyr. I enkelte land kan det være vanlig med store rabatter, og det er ulike anskaffelseskostnader for private og bedrifter.

Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1515
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #13 på: Lørdag 20. Januar 2018, klokken 10:43 »
..
Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.
Hei, jeg tror du misforstår denne tråden. Hensikten er ikke å planlegge importer fra Nederland men å vise om norske importører tar seg bedre betalt for en del modeller i Norge sammenliknet med Nederland. Du har rett i at Nederland ikke er billig i utgangspunktet, men utenom Norge er Nederland det landet i Europa som har det beste utvalget og en merkbar omsetning av elbiler.

Ut i fra disse trendene ser vi at for eksempel Jaguar legger til et "Norge tillegg" sammenliknet med for eksempel Tesla.  Eksempel: Hvis Jaguar I-Pace SE hadde brukt samme kurs som Tesla Model S 100D ville den kostet ca 75 000 kr mindre i Norge
Det samme gjelder også e-Golf vs Hyundai/Kia modeller. Hvis e-Golf hadde brukt samme kurs som Hyundai Ioniq ville den kostet ca 45 000 kr mindre i Norge med akkurat samme utstyr.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1515
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #14 på: Mandag 26. Mars 2018, klokken 17:42 »
Har nå oppdatert oversikten med prisjusteringer på Tesla samt de ordinære Jaguarprisene på I-Pace.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.msg648183#msg648183

I løpet av året er Kona Electric forventet, i Nederland spekuleres det med en pris på 49 950€
Audi har antydet at startprisen på en e-Tron Quattro kommer på ca 80 000€

Bruker "kursene" for henholdsvis Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace S og e-Golf vil dette gi følgende prisvariasjon:

Audi e-tron Quattro (95)
Antatt startpris 80 000€ ink VAT, 66 116€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 565 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 597 500 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 640 000
                                                  
Hyundai Kona 64
Antatt startpris 49 950€ ink VAT, 41 281€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 352 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 373 000 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 399 500 NOK