Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 28.feb 2021)  (Lest 12395 ganger)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1733
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 28.feb 2021)
« på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 17:15 »
Med noen av de nye elbilene som kommer så ser vi at det stadig oftere dukker opp priser i f.eks. Nederland el Tyskland før vi noen uker etter ser de norske prisene.

Ofte er det et stor sprik i vekslingskurser som brukes mellom de ulike merker & modeller. Noe av dette kan skyldes at noen norske importører tar mer fortjeneste eller de gir rabattavtaler og må skru opp prisen for å ha samme fortjeneste som de som selger biler til «nettopriser», eller de har fått en mindre gunstig avtale med produsent.

Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode; tenk på det som fastrente på et lån over flere år. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.
Gjennomsnittskursen på EUR – NOK de siste årene:
2020: 10,7207
2019:   9,8527
2018:   9,5962
2017:   9,3271
2016:   9,2899
2015:   8,9530
2014:   8,3534
2013:   7,8087

Har tatt bort den nederlandsk merverdiavgiften på 21% for å få nettoprisen. Merk at sammenlikningen kanskje ikke er 100% presis pga fraktkostnader og enkelte andre gebyrer som kan gi små utslag, men trendene mellom de ulike produsentene og modellene er reelle.

MERK: kampanjepriser blir ikke brukt i sammenlikning i verken Norge eller nederland, kun veil pris.

Skroll ned på høyre side av tabellen for å se hele oversikten.

Kode: [Velg]
NEDERLAND pr 28.feb 2021
Modell                            "kurs"     NOK    EUR ink VAT  EUR u/21% VAT  Kommentar                         oppr. "kurs"
_________________________________________________________________________________________________________________________________
Mazda MX-30 Sky                    9,12    249 900    33 140        27 388      Sky utgaven erstatter FE for sammenl.  9,12
Honda e                            9,16    271 300    35 820        29 603      uendret siden jan                      9,34
Lexus U300e                        9,20    379 900    49 990        41 314      uendret siden nov                      8,95
MG ZS EV (MY19)                    9,37    239 890    30 985        25 607      uendret siden feb 2020                 8,98
DS 3 CB e-Tense So Chic            9,38    309 900    39 990        33 050      pris ned i NL                          9,01
Polestar 2 LE                      9,54    471 400    59 800        49 421      uendret siden okt 2019                 9,54
Huyndai Ioniq (38) Premium         9,56    327 900    41 515        34 310      uendret siden des                      9,11
MB EQC 400 4Matic                  9,74    636 900    79 145        65 409      pris opp i NL                          9,58
Mini Cooper SE Essential           9,75    291 800    36 200        29 917      pris ned i NL                          8,62
BMW i3 120Ah                       9,97    337 120    40 921        33 819      uendret siden jan                      8,91
Opel Mokka-e e-Edition            10,01    287 900    34 798        28 759      uendret siden nov                     10,01
Peugeot e-2008 GT "pack"          10,07    354 900    42 630        35 231      uendret siden jan                      8,93
MB EQA 250                        10,11    417 900    49 995        41 318      ny                                    10,11
Tesla Model Y LR AWD              10,22    549 142    65 015        53 731      uendret siden apri 2020                9,43
Tesla Model 3 SR Plus             10,23    414 142    48 995        40 492      pris opp i NL                          9,66
BMW iX3                           10,25    571 720    67 500        55 785      uendret siden juli 2020               10,25
Ioniq 5 "proj 45"                 10,25    499 900    58 995        48 756      ny                                    10,25
Ford Mustang Mach-e (76) RWD      10,29    424 400    49 925        41 260      uendret siden nov 2019                10,29
VW ID.4 Pro Perf Life             10,50    425 800    49 048        40 536      uendret siden jan                     10,50
Peugeot e-208 GT "pack"           10,52    322 900    37 150        30 702      uendret siden jan                      9,66
Renault Zoe ZE50 R110 Zen         10,54    309 900    35 590        29 413      uendret siden jan                      9,45
Nissan Leaf (62) e+ N-Connecta    10,58    366 700    41 940        34 661      uendret siden sept                     9,48
VW ID.3 Pro Perf. 150 Life        10,83    353 100    39 447        32 601      uendret siden jan                     11,07
Skoda Enyaq iV 60                 10,77    387 680    43 539        35 983      uendret siden jan                     11,67
Opel Corsa-e e-edition m/w        10,85    277 900    30 998        25 618      uendret siden sep                     10,25
Jaguar I-Pace EV400 S (MY21)      11,05    747 900    81 925        67 707      uendret siden jan                      9,04
Kia e-Niro EV (64) "Prem." (MY21) 10,66    422 800    47 995        39 665      uendret siden nov                      9,96
Tesla Model S LR AWD (MY21)       11,22    844 232    91 005        75 211      uendret siden jan                      8,92
Kia e-Soul 64 "Premium" (MY21)    11,52    423 700    44 490        36 769      uendret siden des                      9,84
Tesla Model X LR AWD (MY21)       11,55    964 232   101 005        83 475      uendret siden jan                      9,01
Volvo XC40 Recharge P8            11,55    529 900    55 495        45 864      pris ned i NL                         10,10
Audi e-tron 55 sportback          11,75    717 500    73 905        61 079      uendret siden jan                      9,98
Audi e-tron 55 SUV                11,77    695 500    71 505        59 095      uendret siden jan                      9,94
   

Best oppdaterte utgave er som Google doc:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
« Siste redigering: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 17:42 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Alle WLTP tall + EPA tall
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, Enyaq X, Ioniq 5, "CV", ID.4X
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3

Knut Røe

  • Gjest
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #1 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 17:46 »

scholro

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 47
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #2 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 18:04 »
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2972
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #3 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 19:53 »
Det er jo også interessant at BMW i3 og i3s ender opp med forskjellig "kurs".  Det viser at prisene lokalt i Norge ikke er kun avhengig av kurs, men også konkuransesituasjonen i markedet selv innenfor samme bilmodell.

Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):
  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1733
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #4 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 23:37 »
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.
Tusen takk for korreksjon!

Alle WLTP tall + EPA tall
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, Enyaq X, Ioniq 5, "CV", ID.4X
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1733
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #5 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 23:42 »
..
Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):
  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".

Mange takk for oppklaring vedr utstyrsnivå på NO vs NL utgaver.
Når det gjelder norske priser ser jeg at det er nye priser tilgjengelig fra BMW. Merk at jeg bruker veil pris - ikke kampanjepris som utgangspunkt (burde vært påpekt i min opprinnelig post); jeg finner dermed noe høyere priser i Norge for sammenlikning.
https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/downloads/pricelist/prisliste-BMW-I01.pdf.asset.1515683643539.pdf

Alle WLTP tall + EPA tall
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, Enyaq X, Ioniq 5, "CV", ID.4X
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7732
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #6 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 09:10 »
Det er forskjell på utstyret på e-Golf i Norge og resten av verden, så det er ikke direkte sammenlignbart uten å legge til det samme utstyret på den nederlandske bilen. Tror den store skjermen er standard kun i Norge, samme med DAB+. Tør ikke si noe om resten, som hurtiglading, lys osv. Mulig forskjellene var større før faceliften.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1733
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #7 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 18:42 »
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.

Alle WLTP tall + EPA tall
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, Enyaq X, Ioniq 5, "CV", ID.4X
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7732
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #8 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 19:20 »
Hoi, så dypt hadde jeg ikke tenkt å dykke, men nå rota jeg meg inn og brukte en miks av norsk, engelsk og tysk for å prøve å forstå..

Bildene på nettsidene til hollenderne viser ikke den store naviskjermen, men ser at det står i specen at den er 23,2cm, som nok stemmer med skjermen de norske har, og er bare feil bilder? Ser heller ikke valg for å oppgradere til stor infotainment.

Hurtiglading og så videre fant jeg ikke helt sikkert i farten, men ser ut som den har LED-lys og radar som standard. Bortsett fra DAB+ (EUR 230) ser det som du sier ut som den er veldig likt standardutstyrt som i Norge. Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Interessant å se at man faktisk også får valgt 17" "Madrid" felger på e-Golf i Nederland, til 445 EUR ekstra. Tåpelig at man ikke har den valgmuligheten i Norge!

kaiat

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1075
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #9 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 22:04 »
Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Slik jeg har forstått det, er det tvert om - e-Golf har vært godt utstyrt pga. den uforholdsmessig høye prisen i de land som ikke har høye avgifter på fossilbiler. I disse landene koster e-Golf omtrent det samme som en Golf R, den er altså blant de dyreste Golf-variantene. For å sukre pillen har Volkswagen lesset godt på med utstyr slik at den ikke blir helt usalgbar. USA er et unntak, der har det vært biler med ganske lite utstyr.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1733
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #10 på: Onsdag 17. Januar 2018, klokken 20:25 »
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.
Fikk hjelp av en nederlender på jobb som har sammenliknet eGolf og eUP!. I Norge har eGolf DAB, varmepumpe og oppv. frontrute i forskjell fra NL. For den mindre eUP! er DAB og CC+parksensor i forskjell fra NL. I samme runden ble DAB og oppv. framseter oppdatert for Zoe.

Prisene er oppdatert i tabellen.

Alle WLTP tall + EPA tall
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, Enyaq X, Ioniq 5, "CV", ID.4X
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1733
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #11 på: Onsdag 17. Januar 2018, klokken 23:31 »
Her er en graf basert på tabellen over; middelkursen i fjor er merket med rødt.
Inkl justeringer for BMW, VW, Renault.
(Måtte lage ny post da det viste seg å være umulig å redigere eksisterende)

Alle WLTP tall + EPA tall
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, Enyaq X, Ioniq 5, "CV", ID.4X
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2314
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #12 på: Torsdag 18. Januar 2018, klokken 14:50 »
Jeg har inntrykk av at det er litt høye priser på nye el-biler i Nederland, og at man etter kjøpet får fordeler som skatteintensiver og parkeringsmuligheter og rimelig eller gratis ladestasjon.

Det er vanskelig å sammenligne priser.  Det spørs om du sammenligner priser med eller uten moms, og det spørs hva som er inkludert i prisene, som vinterhjul, garantier, ladestajoner og  annet utstyr. I enkelte land kan det være vanlig med store rabatter, og det er ulike anskaffelseskostnader for private og bedrifter.

Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1733
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #13 på: Lørdag 20. Januar 2018, klokken 10:43 »
..
Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.
Hei, jeg tror du misforstår denne tråden. Hensikten er ikke å planlegge importer fra Nederland men å vise om norske importører tar seg bedre betalt for en del modeller i Norge sammenliknet med Nederland. Du har rett i at Nederland ikke er billig i utgangspunktet, men utenom Norge er Nederland det landet i Europa som har det beste utvalget og en merkbar omsetning av elbiler.

Ut i fra disse trendene ser vi at for eksempel Jaguar legger til et "Norge tillegg" sammenliknet med for eksempel Tesla.  Eksempel: Hvis Jaguar I-Pace SE hadde brukt samme kurs som Tesla Model S 100D ville den kostet ca 75 000 kr mindre i Norge
Det samme gjelder også e-Golf vs Hyundai/Kia modeller. Hvis e-Golf hadde brukt samme kurs som Hyundai Ioniq ville den kostet ca 45 000 kr mindre i Norge med akkurat samme utstyr.

Alle WLTP tall + EPA tall
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, Enyaq X, Ioniq 5, "CV", ID.4X
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1733
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #14 på: Mandag 26. Mars 2018, klokken 17:42 »
Har nå oppdatert oversikten med prisjusteringer på Tesla samt de ordinære Jaguarprisene på I-Pace.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.msg648183#msg648183

I løpet av året er Kona Electric forventet, i Nederland spekuleres det med en pris på 49 950€
Audi har antydet at startprisen på en e-Tron Quattro kommer på ca 80 000€

Bruker "kursene" for henholdsvis Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace S og e-Golf vil dette gi følgende prisvariasjon:

Audi e-tron Quattro (95)
Antatt startpris 80 000€ ink VAT, 66 116€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 565 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 597 500 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 640 000
                                                  
Hyundai Kona 64
Antatt startpris 49 950€ ink VAT, 41 281€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 352 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 373 000 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 399 500 NOK


Alle WLTP tall + EPA tall
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, Enyaq X, Ioniq 5, "CV", ID.4X
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3