Skrevet av Emne: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland  (Lest 7784 ganger)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1537
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
« på: søndag 14. januar 2018, klokken 17:15 »
Med noen av de nye elbilene som kommer så ser vi at det stadig oftere dukker opp priser i f.eks. Nederland el Tyskland før vi noen uker etter ser de norske prisene.

Ofte er det et stor sprik i vekslingskurser som brukes mellom de ulike merker & modeller. Noe av dette kan skyldes at noen norske importører tar mer fortjeneste eller de gir rabattavtaler og må skru opp prisen for å ha samme fortjeneste som de som selger biler til «nettopriser» – eller de har fått en dårlig avtale med produsent.

Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode; tenk på det som fastrente på et lån over flere år. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.
Gjennomsnittskursen på EUR – NOK i 2017 var på 9,3271 og i 2018 var den på 9,5962.

Har tatt bort den nederlandske/tyske merverdiavgiften på 21%/19% for å få nettoprisen. Merk at sammenlikningen kanskje ikke er 100% presis pga fraktkostnader og enkelte andre gebyrer som kan gi små utslag, men trendene mellom de ulike produsentene og modellene er reelle.

MERK: kampanjepriser blir ikke brukt i sammenlikning, kun veil pris.

Skroll ned på høyre side av tabellen for å se hele oversikten.

Kode: [Velg]
NEDERLAND
Modell                             "kurs"      NOK    EUR ink VAT  EUR u/21% VAT   Kommentar
____________________________________________________________________________________________
Mini Cooper SE Essential            8,62     273 700    38 400        31 736       Ny
BMW i3 120Ah                        8,96     320 000    43 226        35 724       NO pris uendret i NO siden nov 2018, men nå litt ned i NL
MG ZS EV (MY19)                     8,98     229 990    30 985        25 607       Ny
Audi e-Tron 50 "LE"                 9,00     499 000    71 900        59 421       Ny
Renault Zoe ZE50 R110 Life          9,00     249 900    33 590        27 760       Ny
Honda e                             9,12     266 200    35 330        29 198       Ny
Opel Ampera-E Premium (2019)        9,19     367 900    48 449        40 040       NO pris uendret siden mai, nå lavere pris i NL
Huyndai Ioniq (38)                  9,19     282 900    37 244        30 780       Ny
DS 3 CB e-Tense So Chic             9,24     329 900    43 190        35 694       Ny
Nissan Leaf (62) e+ N-Connecta      9,41     356 700    45 850        37 893       Pris uendret siden mars
Polestar 2 LE                       9,51     478 000    60 800        50 248       Ny
MB EQC 400 4Matic ++                9,52     636 950    80 995        66 938       Pris uendret siden mai
Audi e-Tron 55                      9,54     663 180    84 100        69 504       Pris litt opp i NO, uendret i NL
Tesla Model 3 SR Plus               9,60     396 742    49 998        41 321       Pris opp i både NO og NL
Peugeot e-208 GT                    9,60     309 900    39 050        32 273       Ny
Jaguar I-Pace S                     9,61     649 900    81 800        67 603       Pris uendret siden mai
Kia e-Soul 64 Exclusive (MY20)      9,84     365 900    44 995        37 186       Pris uendret siden mai
Kia e-Niro EV ("Premium" (MY19)    10,13     381 064    45 510        37 612       Pris uendret siden nov 2018
Tesla Model X  LR AWD              10,97     857 742    94 618        78 197       Pris opp i både NO og NL, fortsatt dyreste elbil i Norge vs NL
                           


Kode: [Velg]
                             
TYSKLAND                           
Modell                             "kurs"      NOK    EUR ink VAT  EUR u/19% VAT   Kommentar
____________________________________________________________________________________________
Opel Ampera-E Premium ++ (2019)     9,01     367 900    48 615        40 853       
Mini Cooper SE Essential            9,05     273 700    36 000        30 252       Ny
Honda e                             9,36     266 200    33 850        28 445       ny
Nissan Leaf (62) e+ N-Connecta      9,50     356 700    44 700        37 563       
Kia e-Niro EV (64) "Premium" (MY19) 9,53     378 521    47 280        39 731       
Huyndai Ioniq (38)                  9,65     282 900    34 900        29 328       ny
Polestar 2 LE                       9,66     478 000    58 900        49 496       Ny
Jaguar I-Pace S                     9,73     649 900    79 450        66 765       
Audi e-Tron 55                      9,76     663 180    80 090        67 983       Pris litt opp i NO, ned i DE
BMW i3 120Ah                        9,79     320 000    38 910        32 697       NO pris uendret i NO siden nov 2018, DE har fått inkl 3-fas lading=lavere pris
Kia e-Soul 64 Exclusive (MY20)      9,84     365 900    44 993        37 184       
MB EQC 400 4Matic                   9,86     616 900    74 428        62 545       uendret siden mai
DS 3 CB e-Tense So Chic             9,97     329 900    39 390        33 101       ny
Peugeot e-208 GT                   10,08     309 900    36 600        30 756       ny
Opel Corsa-e e-edition m/w         10,18     265 900    31 070        26 109       ny
Tesla Model 3 SR Plus              10,41     396 742    45 370        38 126       Pris opp i både NO og DE
Tesla Model X LR AWD               11,01     857 742    92 680        77 882       Pris opp i både NO og DE
Finnes også som Google doc:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml


Oppdatert med nye priser pr 30.10.2019
Oppdatert med nye priser pr 26.06.2019
Oppdatert med nye priser pr 21.05.2019
Oppdatert med nye priser pr 20.03.2019
Korrigert 16.01.2019 med oppdaterte priser på Tesla Model S/X i Norge
Oppdatert med nye priser pr 11.01.2019
Oppdatert med nye priser pr 30.11.2018
Oppdatert med nye priser pr 28.10.2018
Oppdatert med nye priser pr 20.08.2018
Korrigert 17.01.2018 - tusen takk til @Bil-dilla for å gjøre meg oppmerksom på alvorlig feil #2 ;)
Korrigert 17.01.2018 - oppdatert VW modeller + Zoe for detaljer vedr utstyr i NL vs NO.
Korrigert 16.01.2018 - tusen takk til @scholro for å gjøre meg oppmerksom på alvorlig feil. Takk til @Orbit for detaljer vedr BMW utstyr i NL vs NO.
« Siste redigering: onsdag 30. oktober 2019, klokken 17:39 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Knut Røe

  • Gjest
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #1 på: søndag 14. januar 2018, klokken 17:46 »

scholro

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 32
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #2 på: søndag 14. januar 2018, klokken 18:04 »
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1986
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #3 på: søndag 14. januar 2018, klokken 19:53 »
Det er jo også interessant at BMW i3 og i3s ender opp med forskjellig "kurs".  Det viser at prisene lokalt i Norge ikke er kun avhengig av kurs, men også konkuransesituasjonen i markedet selv innenfor samme bilmodell.

Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):
  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1537
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #4 på: søndag 14. januar 2018, klokken 23:37 »
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.
Tusen takk for korreksjon!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1537
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #5 på: søndag 14. januar 2018, klokken 23:42 »
..
Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):
  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".

Mange takk for oppklaring vedr utstyrsnivå på NO vs NL utgaver.
Når det gjelder norske priser ser jeg at det er nye priser tilgjengelig fra BMW. Merk at jeg bruker veil pris - ikke kampanjepris som utgangspunkt (burde vært påpekt i min opprinnelig post); jeg finner dermed noe høyere priser i Norge for sammenlikning.
https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/downloads/pricelist/prisliste-BMW-I01.pdf.asset.1515683643539.pdf

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6214
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #6 på: mandag 15. januar 2018, klokken 09:10 »
Det er forskjell på utstyret på e-Golf i Norge og resten av verden, så det er ikke direkte sammenlignbart uten å legge til det samme utstyret på den nederlandske bilen. Tror den store skjermen er standard kun i Norge, samme med DAB+. Tør ikke si noe om resten, som hurtiglading, lys osv. Mulig forskjellene var større før faceliften.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1537
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #7 på: mandag 15. januar 2018, klokken 18:42 »
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6214
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #8 på: mandag 15. januar 2018, klokken 19:20 »
Hoi, så dypt hadde jeg ikke tenkt å dykke, men nå rota jeg meg inn og brukte en miks av norsk, engelsk og tysk for å prøve å forstå..

Bildene på nettsidene til hollenderne viser ikke den store naviskjermen, men ser at det står i specen at den er 23,2cm, som nok stemmer med skjermen de norske har, og er bare feil bilder? Ser heller ikke valg for å oppgradere til stor infotainment.

Hurtiglading og så videre fant jeg ikke helt sikkert i farten, men ser ut som den har LED-lys og radar som standard. Bortsett fra DAB+ (EUR 230) ser det som du sier ut som den er veldig likt standardutstyrt som i Norge. Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Interessant å se at man faktisk også får valgt 17" "Madrid" felger på e-Golf i Nederland, til 445 EUR ekstra. Tåpelig at man ikke har den valgmuligheten i Norge!
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

kaiat

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 899
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #9 på: mandag 15. januar 2018, klokken 22:04 »
Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Slik jeg har forstått det, er det tvert om - e-Golf har vært godt utstyrt pga. den uforholdsmessig høye prisen i de land som ikke har høye avgifter på fossilbiler. I disse landene koster e-Golf omtrent det samme som en Golf R, den er altså blant de dyreste Golf-variantene. For å sukre pillen har Volkswagen lesset godt på med utstyr slik at den ikke blir helt usalgbar. USA er et unntak, der har det vært biler med ganske lite utstyr.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1537
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #10 på: onsdag 17. januar 2018, klokken 20:25 »
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.
Fikk hjelp av en nederlender på jobb som har sammenliknet eGolf og eUP!. I Norge har eGolf DAB, varmepumpe og oppv. frontrute i forskjell fra NL. For den mindre eUP! er DAB og CC+parksensor i forskjell fra NL. I samme runden ble DAB og oppv. framseter oppdatert for Zoe.

Prisene er oppdatert i tabellen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1537
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #11 på: onsdag 17. januar 2018, klokken 23:31 »
Her er en graf basert på tabellen over; middelkursen i fjor er merket med rødt.
Inkl justeringer for BMW, VW, Renault.
(Måtte lage ny post da det viste seg å være umulig å redigere eksisterende)

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2075
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #12 på: torsdag 18. januar 2018, klokken 14:50 »
Jeg har inntrykk av at det er litt høye priser på nye el-biler i Nederland, og at man etter kjøpet får fordeler som skatteintensiver og parkeringsmuligheter og rimelig eller gratis ladestasjon.

Det er vanskelig å sammenligne priser.  Det spørs om du sammenligner priser med eller uten moms, og det spørs hva som er inkludert i prisene, som vinterhjul, garantier, ladestajoner og  annet utstyr. I enkelte land kan det være vanlig med store rabatter, og det er ulike anskaffelseskostnader for private og bedrifter.

Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1537
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #13 på: lørdag 20. januar 2018, klokken 10:43 »
..
Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.
Hei, jeg tror du misforstår denne tråden. Hensikten er ikke å planlegge importer fra Nederland men å vise om norske importører tar seg bedre betalt for en del modeller i Norge sammenliknet med Nederland. Du har rett i at Nederland ikke er billig i utgangspunktet, men utenom Norge er Nederland det landet i Europa som har det beste utvalget og en merkbar omsetning av elbiler.

Ut i fra disse trendene ser vi at for eksempel Jaguar legger til et "Norge tillegg" sammenliknet med for eksempel Tesla.  Eksempel: Hvis Jaguar I-Pace SE hadde brukt samme kurs som Tesla Model S 100D ville den kostet ca 75 000 kr mindre i Norge
Det samme gjelder også e-Golf vs Hyundai/Kia modeller. Hvis e-Golf hadde brukt samme kurs som Hyundai Ioniq ville den kostet ca 45 000 kr mindre i Norge med akkurat samme utstyr.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1537
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #14 på: mandag 26. mars 2018, klokken 17:42 »
Har nå oppdatert oversikten med prisjusteringer på Tesla samt de ordinære Jaguarprisene på I-Pace.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.msg648183#msg648183

I løpet av året er Kona Electric forventet, i Nederland spekuleres det med en pris på 49 950€
Audi har antydet at startprisen på en e-Tron Quattro kommer på ca 80 000€

Bruker "kursene" for henholdsvis Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace S og e-Golf vil dette gi følgende prisvariasjon:

Audi e-tron Quattro (95)
Antatt startpris 80 000€ ink VAT, 66 116€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 565 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 597 500 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 640 000
                                                  
Hyundai Kona 64
Antatt startpris 49 950€ ink VAT, 41 281€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 352 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 373 000 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 399 500 NOK