Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 30.april 2020)  (Lest 9377 ganger)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1571
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 30.april 2020)
« på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 17:15 »
Med noen av de nye elbilene som kommer så ser vi at det stadig oftere dukker opp priser i f.eks. Nederland el Tyskland før vi noen uker etter ser de norske prisene.

Ofte er det et stor sprik i vekslingskurser som brukes mellom de ulike merker & modeller. Noe av dette kan skyldes at noen norske importører tar mer fortjeneste eller de gir rabattavtaler og må skru opp prisen for å ha samme fortjeneste som de som selger biler til «nettopriser», eller de har fått en mindre gunstig avtale med produsent.

Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode; tenk på det som fastrente på et lån over flere år. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.
Gjennomsnittskursen på EUR – NOK de siste årene:
2019:   9,8527
2018:   9,5962
2017:   9,3271
2016:   9,2899
2015:   8,9530
2014:   8,3534
2013:   7,8087

Har tatt bort den nederlandsk merverdiavgiften på 21% for å få nettoprisen. Merk at sammenlikningen kanskje ikke er 100% presis pga fraktkostnader og enkelte andre gebyrer som kan gi små utslag, men trendene mellom de ulike produsentene og modellene er reelle.

MERK: kampanjepriser blir ikke brukt i sammenlikning i verken Norge eller nederland, kun veil pris.

Skroll ned på høyre side av tabellen for å se hele oversikten.

Kode: [Velg]
NEDERLAND pr 30.april 2020
Modell                             "kurs"      NOK    EUR ink VAT  EUR u/21% VAT   Kommentar                 "kurs" siste v/endring
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Renault Zoe ZE50 R110 Life          9,00     249 900    33 590        27 760       Uendret siden desember 2019    ny
Mini Cooper SE Essential            9,01     285 800    38 400        31 736       Prisøkning i NO               8,63
Seat Mii electric (36)              9,11     179 900    23 895        19 748       Uendret siden desember 2019    ny
Honda e                             9,12     266 200    35 330        29 198       Uendret siden desember 2019    ny
Peugeot e-2008 GT                   9,21     354 900    46 630        38 537       Prisøkning i NO               8,93
Mazda MX-30 First Edition           9,25     259 900    33 990        28 091       Uendret siden mars             ny
DS 3 CB e-Tense So Chic             9,36     334 900    43 290        35 777       Uendret siden oktober 2019     ny
MG ZS EV (MY19)                     9,37     239 900    30 985        25 607       Uendret siden februar         8,98
Skoda CITIGOe e iV (36)             9,43     185 040    23 740        19 620       Uendret siden februar          ny
Huyndai Ioniq (38)                  9,43     290 300    37 244        30 780       Prisøkning i NO               9,11
Polestar 2 LE                       9,54     471 400    59 800        49 421       Uendret siden oktober 2019     ny
Jaguar I-Pace S                     9,61     649 900    81 800        67 603       Uendret siden oktober 2018    9,04
Audi e-tron 50 SUV                  9,63     499 000    62 700        51 818       Prisøkning i NO               9,58
Nissan Leaf (62) N-Connecta (MY20)  9,68     366 700    45 850        37 893       Prisøkning i NO               9,48
Audi e-tron 50 sportback            9,68     521 000    65 100        53 802       Prisøkning i NO               9,64
Nissan Leaf (40) Acenta (MY20)      9,74     297 900    36 990        30 570       Prisøkning i NO               9,50
BMW i3 120Ah                        9,77     350 020    43 337        35 816       Prisøkning i NO               9,42
VW e-UP! Entry (36)                 9,86     191 300    23 475        19 401       Uendret siden desember         ny
MB EQC 400 4Matic                   9,89     636 900    77 935        64 409       Uendret siden juni 2019       9,58
Lexus U300e                         9,92     409 900    49 990        41 314       Prisøkning i NO               8,95
Peugeot e-208 GT                   10,01     322 900    39 050        32 273       Prisøkning i NO               9,66
Kia e-Niro EV (64) "Premium" (MY20)10,09     400 200    47 995        39 665       Prisøkning i NO               9,96
Volvo XC40 Recharge P8             10,10     499 900    59 900        49 504       Uendret siden feb              ny
Tesla Model Y LR AWD               10,22     549 142    65 015        53 731       Stor prisøkning i NO          9,70
Ford Mustang Mach-e (76)           10,23     422 000    49 925        41 260       Pris uendret siden november    ny
Kia e-Soul 64 "Premium" (MY20)     10,31     383 300    44 985        37 178       Prisøkning i NO              10,18
Hyundai Kona el 64"Premium"(MY20)  10,46     418 300    48 395        39 996       Stor prisøkning i NO          9,33
VW ID.3 1st                        10,51     330 000    38 000        31 405       Uendret siden februar          ny
Audi e-tron 55 SUV                 10,53     699 900    80 400        66 446       Prisøkning i NO               9,94
Audi e-tron 55 sportback           10,55     721 900    82 800        68 430       Prisøkning i NO               9,98
Opel Corsa-e e-edition m/w         10,71     277 900    31 398        25 949       Stor prisøkning i NO         10,25
Tesla Model 3 SR Plus              10,77     445 142    49 998        41 321       Stor prisøkning i NO          9,66
Tesla Model S LR AWD               11,23     824 142    88 818        73 403       Stor prisøkning i NO         10,97
Tesla Model X LR AWD               11,69     914 142    94 618        78 197       Stor prisøkning i NO         11,00
Finnes også som Google doc:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
« Siste redigering: Fredag 01. Mai 2020, klokken 11:56 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Knut Røe

  • Gjest
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #1 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 17:46 »

scholro

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #2 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 18:04 »
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2403
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #3 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 19:53 »
Det er jo også interessant at BMW i3 og i3s ender opp med forskjellig "kurs".  Det viser at prisene lokalt i Norge ikke er kun avhengig av kurs, men også konkuransesituasjonen i markedet selv innenfor samme bilmodell.

Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):
  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1571
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #4 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 23:37 »
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.
Tusen takk for korreksjon!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1571
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #5 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 23:42 »
..
Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):
  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".

Mange takk for oppklaring vedr utstyrsnivå på NO vs NL utgaver.
Når det gjelder norske priser ser jeg at det er nye priser tilgjengelig fra BMW. Merk at jeg bruker veil pris - ikke kampanjepris som utgangspunkt (burde vært påpekt i min opprinnelig post); jeg finner dermed noe høyere priser i Norge for sammenlikning.
https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/downloads/pricelist/prisliste-BMW-I01.pdf.asset.1515683643539.pdf

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7126
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #6 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 09:10 »
Det er forskjell på utstyret på e-Golf i Norge og resten av verden, så det er ikke direkte sammenlignbart uten å legge til det samme utstyret på den nederlandske bilen. Tror den store skjermen er standard kun i Norge, samme med DAB+. Tør ikke si noe om resten, som hurtiglading, lys osv. Mulig forskjellene var større før faceliften.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1571
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #7 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 18:42 »
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7126
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #8 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 19:20 »
Hoi, så dypt hadde jeg ikke tenkt å dykke, men nå rota jeg meg inn og brukte en miks av norsk, engelsk og tysk for å prøve å forstå..

Bildene på nettsidene til hollenderne viser ikke den store naviskjermen, men ser at det står i specen at den er 23,2cm, som nok stemmer med skjermen de norske har, og er bare feil bilder? Ser heller ikke valg for å oppgradere til stor infotainment.

Hurtiglading og så videre fant jeg ikke helt sikkert i farten, men ser ut som den har LED-lys og radar som standard. Bortsett fra DAB+ (EUR 230) ser det som du sier ut som den er veldig likt standardutstyrt som i Norge. Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Interessant å se at man faktisk også får valgt 17" "Madrid" felger på e-Golf i Nederland, til 445 EUR ekstra. Tåpelig at man ikke har den valgmuligheten i Norge!
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

kaiat

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 982
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #9 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 22:04 »
Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Slik jeg har forstått det, er det tvert om - e-Golf har vært godt utstyrt pga. den uforholdsmessig høye prisen i de land som ikke har høye avgifter på fossilbiler. I disse landene koster e-Golf omtrent det samme som en Golf R, den er altså blant de dyreste Golf-variantene. For å sukre pillen har Volkswagen lesset godt på med utstyr slik at den ikke blir helt usalgbar. USA er et unntak, der har det vært biler med ganske lite utstyr.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1571
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #10 på: Onsdag 17. Januar 2018, klokken 20:25 »
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.
Fikk hjelp av en nederlender på jobb som har sammenliknet eGolf og eUP!. I Norge har eGolf DAB, varmepumpe og oppv. frontrute i forskjell fra NL. For den mindre eUP! er DAB og CC+parksensor i forskjell fra NL. I samme runden ble DAB og oppv. framseter oppdatert for Zoe.

Prisene er oppdatert i tabellen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1571
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #11 på: Onsdag 17. Januar 2018, klokken 23:31 »
Her er en graf basert på tabellen over; middelkursen i fjor er merket med rødt.
Inkl justeringer for BMW, VW, Renault.
(Måtte lage ny post da det viste seg å være umulig å redigere eksisterende)

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2176
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #12 på: Torsdag 18. Januar 2018, klokken 14:50 »
Jeg har inntrykk av at det er litt høye priser på nye el-biler i Nederland, og at man etter kjøpet får fordeler som skatteintensiver og parkeringsmuligheter og rimelig eller gratis ladestasjon.

Det er vanskelig å sammenligne priser.  Det spørs om du sammenligner priser med eller uten moms, og det spørs hva som er inkludert i prisene, som vinterhjul, garantier, ladestajoner og  annet utstyr. I enkelte land kan det være vanlig med store rabatter, og det er ulike anskaffelseskostnader for private og bedrifter.

Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1571
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #13 på: Lørdag 20. Januar 2018, klokken 10:43 »
..
Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.
Hei, jeg tror du misforstår denne tråden. Hensikten er ikke å planlegge importer fra Nederland men å vise om norske importører tar seg bedre betalt for en del modeller i Norge sammenliknet med Nederland. Du har rett i at Nederland ikke er billig i utgangspunktet, men utenom Norge er Nederland det landet i Europa som har det beste utvalget og en merkbar omsetning av elbiler.

Ut i fra disse trendene ser vi at for eksempel Jaguar legger til et "Norge tillegg" sammenliknet med for eksempel Tesla.  Eksempel: Hvis Jaguar I-Pace SE hadde brukt samme kurs som Tesla Model S 100D ville den kostet ca 75 000 kr mindre i Norge
Det samme gjelder også e-Golf vs Hyundai/Kia modeller. Hvis e-Golf hadde brukt samme kurs som Hyundai Ioniq ville den kostet ca 45 000 kr mindre i Norge med akkurat samme utstyr.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1571
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #14 på: Mandag 26. Mars 2018, klokken 17:42 »
Har nå oppdatert oversikten med prisjusteringer på Tesla samt de ordinære Jaguarprisene på I-Pace.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.msg648183#msg648183

I løpet av året er Kona Electric forventet, i Nederland spekuleres det med en pris på 49 950€
Audi har antydet at startprisen på en e-Tron Quattro kommer på ca 80 000€

Bruker "kursene" for henholdsvis Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace S og e-Golf vil dette gi følgende prisvariasjon:

Audi e-tron Quattro (95)
Antatt startpris 80 000€ ink VAT, 66 116€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 565 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 597 500 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 640 000
                                                  
Hyundai Kona 64
Antatt startpris 49 950€ ink VAT, 41 281€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 352 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 373 000 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 399 500 NOK