Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Prising av elbil i Norge vs Nederland pr 31.mars 2022  (Lest 16159 ganger)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1899
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Prising av elbil i Norge vs Nederland pr 31.mars 2022
« på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 17:15 »
Med noen av de nye elbilene som kommer så ser vi at det stadig oftere dukker opp priser i f.eks. Nederland el Tyskland før vi noen uker etter ser de norske prisene.

Ofte er det et stor sprik i vekslingskurser som brukes mellom de ulike merker & modeller. Noe av dette kan skyldes:
- noen norske importører tar mer fortjeneste ("Norgespåslag")
- importøren gir rabattavtaler med noen bedrifter/organiasasjonerog må skru opp prisen for å ha samme fortjeneste som de som selger biler til «nettopriser»
- importørende har fått en mindre gunstig avtale med produsent.

Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode.
Tenk på det som fastrente på et lån over lang tid. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.

Gjennomsnittskursen på EUR – NOK de siste årene:
2022:   9,9327 fra jan - mar
2021: 10,1648
2020: 10,7207
2019:   9,8527
2018:   9,5962
2017:   9,3271
2016:   9,2899
2015:   8,9530
2014:   8,3534
2013:   7,8087

Har tatt bort den nederlandsk merverdiavgiften på 21% for å få nettoprisen. Merk at sammenlikningen kanskje ikke er 100% presis pga fraktkostnader og enkelte andre gebyrer som kan gi små utslag, men trendene mellom de ulike produsentene og modellene er reelle.

MERK: "kampanjepriser" blir ikke brukt i sammenlikning i verken Norge eller Nederland, kun "offisiell" pris.

Skroll ned på høyre side av tabellen for å se hele oversikten.

Kode: [Velg]
NEDERLAND pr 31.mar 2022
Modell                              "kurs"     NOK    EUR ink VAT  EUR u/21% VAT  Kommentar                         forrige "kurs"
_________________________________________________________________________________________________________________________________
BMW iX xDrive40                      9,31    671 720    87 330         72 173     pris opp i NL                          9,34
Tesla Model 3 RWD (SR Plus)          9,38    424 142    54 695         45 202     Pris opp i NO og NL, mest i NO         9,06
Ford Mustang Mach-e (99) AWD         9,56    559 500    70 840         58 545     Pris opp i NO og NL, mest i NL         9,91
Polestar 2 LR Dual motor             9,63    429 000    53 900         44 545     uendret siden mai 2021                 9,63
MB EQA 250                           9,74    425 800    52 899         43 718     Pris opp i NO og NL, mest i NL        10,11
Nissan Leaf (62) e+ N-Connecta       9,82    336 450    41 440         34 248     Pris litt ned i NO, litt opp i NL      9,84
Tesla Model 3 LR AWD                 9,83    509 232    62 695         51 814     Pris opp i NO og NL, mest i NO         9,68
Opel Mokka-e e-Edition               9,83    292 900    36 048         29 792     Pris opp i NO og NL, mest i NL        10,01
Tesla Model Y LR AWD                 9,85    564 232    69 295         57 269     Pris opp i NO og NL, mest i NL        10,22
MG ZS LR (MY22)                     10,21    311 990    36 985         30 566     Pris opp i NO og NL, mest i NO        10,08
Ioniq 5 LR e-AWD premium 20" MY22   10,33    519 900    60 900         50 331     Ny modell, relativ pris lik           10,33
Peugeot e-2008 GT "pack"            10,42    354 900    41 230         34 074     uendret siden august                  10,42
Nissan Ariya Evolve 87 AWD          10,44    529 650    61 390         50 736     Ny                                         
Renault Megane e-tech EV60 130 Evol.10,48    359 900    41 540         34 331     Ny                                         
VW ID.4 GTX                         10,49    475 100    54 810         45 298     Pris litt opp i NO                    10,42
VW ID.3 Pro Perf.                   10,50    368 700    42 500         35 124     Pris opp i NO og NL, mest i NO        10,41
VW ID.4 Pro                         10,58    414 100    47 350         39 132     Pris opp i NO og NL, mest i NO        10,49
Hyundai Kona 64 "Prem"+skinn+3fas   10,68    390 900    44 295         36 607     pris opp i NL                         10,80
Skoda Enyaq iV 80                   10,74    479 760    54 070         44 686     Pris opp i NO, og ned i NL            10,10
MB EQC 400 4Matic                   10,98    653 510    72 006         59 509     Pris opp i NO og NL, mest i NO        10,94
Kia EV6 GT-Line (77) AWD)           11,09    549 900    59 995         49 583     pris opp i NO                         10,80
Kia e-Niro EV (64) "Prem." (MY21)   11,30    429 400    45 995         38 012     uendret siden november                11,30
Kia e-Soul 64 "Premium" (MY21)      11,52    423 700    44 490         36 769     uendret siden des 2020                11,52
Volvo XC40 Recharge P8              11,77    534 900    54 995         45 450     Pris opp i NO, ned i NL               11,25

Best oppdaterte utgave er som Google doc:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
« Siste redigering: Onsdag 13. April 2022, klokken 11:22 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland


Ønskedesign: I-Pace
Eier selv: e-Soul og MY
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 + 17 ICE

Knut Røe

  • Gjest
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #1 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 17:46 »

scholro

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 60
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #2 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 18:04 »
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3605
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #3 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 19:53 »
Det er jo også interessant at BMW i3 og i3s ender opp med forskjellig "kurs".  Det viser at prisene lokalt i Norge ikke er kun avhengig av kurs, men også konkuransesituasjonen i markedet selv innenfor samme bilmodell.

Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):
  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1899
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #4 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 23:37 »
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.
Tusen takk for korreksjon!

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland


Ønskedesign: I-Pace
Eier selv: e-Soul og MY
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 + 17 ICE

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1899
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #5 på: ſøndag 14. Januar 2018, klokken 23:42 »
..
Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):
  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".

Mange takk for oppklaring vedr utstyrsnivå på NO vs NL utgaver.
Når det gjelder norske priser ser jeg at det er nye priser tilgjengelig fra BMW. Merk at jeg bruker veil pris - ikke kampanjepris som utgangspunkt (burde vært påpekt i min opprinnelig post); jeg finner dermed noe høyere priser i Norge for sammenlikning.
https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/downloads/pricelist/prisliste-BMW-I01.pdf.asset.1515683643539.pdf

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland


Ønskedesign: I-Pace
Eier selv: e-Soul og MY
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 + 17 ICE

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10141
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #6 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 09:10 »
Det er forskjell på utstyret på e-Golf i Norge og resten av verden, så det er ikke direkte sammenlignbart uten å legge til det samme utstyret på den nederlandske bilen. Tror den store skjermen er standard kun i Norge, samme med DAB+. Tør ikke si noe om resten, som hurtiglading, lys osv. Mulig forskjellene var større før faceliften.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1899
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #7 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 18:42 »
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland


Ønskedesign: I-Pace
Eier selv: e-Soul og MY
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 + 17 ICE

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10141
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #8 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 19:20 »
Hoi, så dypt hadde jeg ikke tenkt å dykke, men nå rota jeg meg inn og brukte en miks av norsk, engelsk og tysk for å prøve å forstå..

Bildene på nettsidene til hollenderne viser ikke den store naviskjermen, men ser at det står i specen at den er 23,2cm, som nok stemmer med skjermen de norske har, og er bare feil bilder? Ser heller ikke valg for å oppgradere til stor infotainment.

Hurtiglading og så videre fant jeg ikke helt sikkert i farten, men ser ut som den har LED-lys og radar som standard. Bortsett fra DAB+ (EUR 230) ser det som du sier ut som den er veldig likt standardutstyrt som i Norge. Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Interessant å se at man faktisk også får valgt 17" "Madrid" felger på e-Golf i Nederland, til 445 EUR ekstra. Tåpelig at man ikke har den valgmuligheten i Norge!

kaiat

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1181
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #9 på: Mandag 15. Januar 2018, klokken 22:04 »
Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Slik jeg har forstått det, er det tvert om - e-Golf har vært godt utstyrt pga. den uforholdsmessig høye prisen i de land som ikke har høye avgifter på fossilbiler. I disse landene koster e-Golf omtrent det samme som en Golf R, den er altså blant de dyreste Golf-variantene. For å sukre pillen har Volkswagen lesset godt på med utstyr slik at den ikke blir helt usalgbar. USA er et unntak, der har det vært biler med ganske lite utstyr.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1899
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #10 på: Onsdag 17. Januar 2018, klokken 20:25 »
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.
Fikk hjelp av en nederlender på jobb som har sammenliknet eGolf og eUP!. I Norge har eGolf DAB, varmepumpe og oppv. frontrute i forskjell fra NL. For den mindre eUP! er DAB og CC+parksensor i forskjell fra NL. I samme runden ble DAB og oppv. framseter oppdatert for Zoe.

Prisene er oppdatert i tabellen.

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland


Ønskedesign: I-Pace
Eier selv: e-Soul og MY
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 + 17 ICE

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1899
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #11 på: Onsdag 17. Januar 2018, klokken 23:31 »
Her er en graf basert på tabellen over; middelkursen i fjor er merket med rødt.
Inkl justeringer for BMW, VW, Renault.
(Måtte lage ny post da det viste seg å være umulig å redigere eksisterende)

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland


Ønskedesign: I-Pace
Eier selv: e-Soul og MY
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 + 17 ICE

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2579
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #12 på: Torsdag 18. Januar 2018, klokken 14:50 »
Jeg har inntrykk av at det er litt høye priser på nye el-biler i Nederland, og at man etter kjøpet får fordeler som skatteintensiver og parkeringsmuligheter og rimelig eller gratis ladestasjon.

Det er vanskelig å sammenligne priser.  Det spørs om du sammenligner priser med eller uten moms, og det spørs hva som er inkludert i prisene, som vinterhjul, garantier, ladestajoner og  annet utstyr. I enkelte land kan det være vanlig med store rabatter, og det er ulike anskaffelseskostnader for private og bedrifter.

Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1899
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #13 på: Lørdag 20. Januar 2018, klokken 10:43 »
..
Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.
Hei, jeg tror du misforstår denne tråden. Hensikten er ikke å planlegge importer fra Nederland men å vise om norske importører tar seg bedre betalt for en del modeller i Norge sammenliknet med Nederland. Du har rett i at Nederland ikke er billig i utgangspunktet, men utenom Norge er Nederland det landet i Europa som har det beste utvalget og en merkbar omsetning av elbiler.

Ut i fra disse trendene ser vi at for eksempel Jaguar legger til et "Norge tillegg" sammenliknet med for eksempel Tesla.  Eksempel: Hvis Jaguar I-Pace SE hadde brukt samme kurs som Tesla Model S 100D ville den kostet ca 75 000 kr mindre i Norge
Det samme gjelder også e-Golf vs Hyundai/Kia modeller. Hvis e-Golf hadde brukt samme kurs som Hyundai Ioniq ville den kostet ca 45 000 kr mindre i Norge med akkurat samme utstyr.

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland


Ønskedesign: I-Pace
Eier selv: e-Soul og MY
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 + 17 ICE

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1899
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
« Svar #14 på: Mandag 26. Mars 2018, klokken 17:42 »
Har nå oppdatert oversikten med prisjusteringer på Tesla samt de ordinære Jaguarprisene på I-Pace.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.msg648183#msg648183

I løpet av året er Kona Electric forventet, i Nederland spekuleres det med en pris på 49 950€
Audi har antydet at startprisen på en e-Tron Quattro kommer på ca 80 000€

Bruker "kursene" for henholdsvis Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace S og e-Golf vil dette gi følgende prisvariasjon:

Audi e-tron Quattro (95)
Antatt startpris 80 000€ ink VAT, 66 116€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 565 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 597 500 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 640 000
                                                  
Hyundai Kona 64
Antatt startpris 49 950€ ink VAT, 41 281€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 352 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 373 000 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 399 500 NOK


Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland


Ønskedesign: I-Pace
Eier selv: e-Soul og MY
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 + 17 ICE