Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prising av elbil i Norge vs Nederland pr 20.desember 2022

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), søndag 14. januar 2018, klokken 17:15

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#45
Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen med priser fra november.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for hver måned i år.

Audi e-Tron fulgt av e-Soul erobrer bunnplassene. Enyaq fikk en liten forbedring i bunn,

Siden sist har det skjedd endringer hos Hyundai, e-Soul og ID.4

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#46
Produsenter og importører har ofte valgt årsskifter til å foreta prisjusteringer, her er observasjoner på starten av 2021.

BOS har gitt DS 3 Crossback e-Tense en kraftig nedjustering, muligens pga lavere etterspørsel enn forventet.

Renault Norge har merkelig nok gitt Zoe en prisøkning, selv om den nesten konstant er ute på «kampanjepris» mer eller mindre kontinuerlig. Ville vært mer naturlig å nedjustert den offisielle prisen slik at de ikke trenger en kontinuerlig «lurekampanje». Dette burde være mat for forbrukerrådet.

Skoda Enyaq er blitt priset lavere i Norge, mens VW ID.4 og Audi e-Tron har fått en litt lavere prisnedgang.
Tesla Model 3, BMW i3, Kia e-Niro og Peugeot e-208/e-2008 har stått på stedet hvil i Norge, mens prisen har gått ned ellers i Europa.

Tesla Model S og X er også lagt til en mer ugunstig prisutvikling i Norge sammenliknet med Nederland.

Bunnplassene tilhører de dyreste «premiumbilene»; Audi e-Tron og Tesla Model X.
Topplassene tilhører de små «premiumbilene» DS 3, Mini Cooper SE og Honda e.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#47
Det er kommet 5 prisjusteringer i februar og to nye modeller er med for første gang.

I Nederland er prisen satt ned på DS 3, Mini og XC 40, mens prisen er satt opp på EQC og Model 3.

Nye modeller er EQA og Ioniq 5 som begge legger seg ca midten av oversikten.


Bunnplassene tilhører de dyreste «premiumbilene» + Kia.
Topplassene tilhører de små «premiumbilene» Mazda MX-30, Honda e og Lexus U300e.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det er bare kommet 2 prisjusteringer i Norge i mars: VW ID.3 fikk en kraftig prisnedgang og ID.4 fikk en kliten prisnedgang.

Bunnplassene tilhører fortsatt de dyreste «premiumbilene» + Kia.
Topplassene tilhører de små «premiumbilene» Mazda MX-30, Honda e og Lexus U300e.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#49
Oppsummering av prisendringer mellom Norge og NL i april og mai:

Nye sammenlikninger omfatter nå:
-   Audi Q4 e-tron (som krevde omfattende sammenlikning for å få samme utstyr: NL sin Launch Edition Advanced utgave av 50 quattro var den som hadde mest sammenfallende utstyrsnivå med den norske Advanced utgaven med noe tillegg på den norske. Uvanlig at det ikke er den norske modellen som har mest utstyr).
-   Hyundai Ioniq 5 LR e-AWD
-   Kia EV6 GT-Line LR AWD
Modeller som selger dårlig i Norge er tatt ut.

Øvrige endringer
-   Tesla Model 3 SR+ gikk kraftig ned i pris i Norge samtidig som prisen gikk opp i NL. Uten tvil et markedstrekk kun for Norge.
-   Lexus U300e gikk ned i pris under det nivå den opprinnelig ble lansert med og mer enn reverserte «koronaprisøkning» i april i fjor som utvilsomt var et dårlig trekk
-   VW ID.3 Pro Performance, VW ID.4 Pro, Volvo XC40 og Audi e-tron 55 (classic) fikk alle en prisnedgang i Norge.
-   Polestar 2 i nye modellutgaver gir en negativ prisutvikling i forhold til NL.
-   BMW i3 har uendret pris i Norge, men DAB radio ble standard i NL og i praksis en liten negativ utvikling.

Ti på bunn er «som vanlig» Tesla Model S og X, Kia e-Soul og e-Niro, Volvo XC40, Skoda Enyaq iV 80, Volvo XC40, Jaguar I-Pace, Renault Zoe og Opel Corsa-e pluss nykommeren Kia EV6.

Ti på topp har som før Lexus U300e, Mazda MX-30, MG ZS, Hyundai Ioniq (classic), Tesla Model 3 (LR og SR+), MB EQC og Ford Mustang Mach-e, men har fått overraskende følge av VW ID.3

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Prisendringer mellom Norge og NL i perioden juni-august

Nye sammenlikninger omfatter nå  BMW iX og i4.

Øvrige bevegelser
-   Nissan Leaf ned i pris i både Norge og Nederland, men mest i Norge
-   MY22 årsmodeller som gikk litt opp i pris i Norge og litt ned i Nederland omfatter VW ID.3, ID.4 og Skoda Enyaq
-   Modeller som ble billigere i Nederland, men uendret i Norge omfatter BMW i3, Oeugeot e-208 og e-2008
-   Ford Mustang-Mach-e gikk opp i pris i Nederland, forble uendret i Norge
-   Mercedes Benz EQC 400 gikk opp i pris i Norge

8 på bunn inneholder nå Skoda Enyaq iV 80, Tesla Model S og X, Volvo C40 og XC40, Kia e-Soul, Audi e-tron 55 og Peugeot e-208.
8 på topp inneholder Lexus U300e, Mazda MX-30, MG ZS, overraskende BMW iX, Hyundai Ioniq (classic), Tesla Model 3 (LR og SR+) og Polestar 2. ID.3

Ved neste oppdatering vil Model S og X bli tatt ut siden salget fremover sannsynligvis blir lite.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Oppsummering av prisendringer mellom Norge og NL i perioden august – november
Hovedendringer:
-   Renault har av en eller merkelig grunn satt opp listeprisen på Zoe, samtidig som de fortsetter å ha «kampanjepriser». Men hvordan kan de ha en «kampanjepris» med prisavslag på kr 35 000 siden ingen noen gang har betalt den listeprisen det gis «prisavslag» på?
I forbindelse med tilbud på «Black Friday» sier f.eks Forbrukerombudet at ordinær pris man gir tilbud må ha vært faktisk salgspris i minst 6 uker. Lurer på om noen noen gang har betalt listepris for en Zoe 50 som har vært konstant på «kampanjetilbud» siden den ble lansert?
Virker som man kan tillate seg mer i bilbransjen mhp "kreativitet" pris og rekkeviddeopplysninger enn hva som ville vært akseptert innen konsumentvarer for elektro- og dagligvarer.

-   Lexus gikk kraftig ned i pris i Nederland; muligens en forsinket reaksjon på nedgangen som kom i Norge i april, men resultatet er at kursen mellom Norge og Nederland er mer «normalisert» for Lexus'en.

-   Tesla Model 3 RWD (tid SR+) har fått et større batteri og noe lengre rekkevidde samtidig som prisen økte i både Norge og Nederland, likevel er den relativ prisgunstig i Norge etter kraftig prisjustering i Norge i vår samtidig som den gikk opp i de andre europeiske landene (gjelder kun SR+/RWD).

-   VW og Audi har gått noe opp i pris i Norge i forhold til Nederland mens BMW iX og i4 faktisk kommer mer gunstig ut.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen med priser fra november i fjor til og med mars i år.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for tidligere sammenlikninger.

Pga mange elbiler på markedet etterhvert er det bare de 15-20 mest solgte som kommer med.
Audi Q4 er utelatt pga veldig forskjell på utstyrsnivå mellom Norge og Nederland.

BMW, Ford, Polestar og Tesla kommer godt ut denne gangen.

Mercedes har modeller i både øvre og nedre sjikt.

Kia og Volvo tar bunnplassene.

Alle elbiler med en "kurs" over 10,16 ligger over gjennomsnittsprisen for NOK vs EUR i 2021.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Etter Kia sine dramatiske prisøkninger på EV6 er det på tide med en "temperaturmåling" mhp prisutvikling i Nederland fra mars til juli.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for tidligere sammenlikninger.

Volvo og Kia har ligget på bunn fra tidligere sammenlikninger og sistnevnte befester enda tydeligere bunnplassering denne gangen.
For EV6 hadde en prisøkning på 10.000 gitt et gjennomsnittlig resultat, men med 50.000 prisøkning (og mer) for EV6 tar importøren et solid norgestillegg...

Dette vil nok friste for parallellimport av Kia og Volvo.

Opel, Mercedes BMW, Ford, Tesla og Skoda kommer godt ut denne gangen.
Sistnevnte overrasker positivt siden Skoda har gjort det det relativt dårlig i denne sammenlikningen tidligere.

Alle elbiler med en "kurs" over 10,160 ligger over gjennomsnittsprisen for NOK vs EUR i 2022.
Hittil i år er gjennomsnittsprisen for NOK vs EUR på 9,9777.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Dette blir sannsynligvis den siste sammenlikningen som kan gjøres direkte mot Nederland. Pga vektavgift og MVA på beløp over NOK 500 000 blir det mye vanskeligere å finne utgangspris uten avgift.

Google dokumentet linket fra første post har fortsatt oversikt for tidligere sammenlikninger de siste årene.

Interessant denne gangen er at Tesla ligger både på topp og bunn; ingen tvil om at de har mer og mer ulik prising pr land og at mens RWD (SR) utgaven av Model 3 er gunstig i Norge, er Model Y RWD (SR) tilsvarende ekstremt ugunstig.
Volvo, Kia og VW befester bunnplasseringer fra tidligere med unntak for ID.Buzz som synes å bli priset relativt gunstigere i Norge.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA