Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 14. januar 2018, klokken 17:15

Tittel: Prising av elbil i Norge vs Nederland pr 20.desember 2022
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)søndag 14. januar 2018, klokken 17:15
Med noen av de nye elbilene som kommer så ser vi at det stadig oftere dukker opp priser i f.eks. Nederland el Tyskland før vi noen uker etter ser de norske prisene.

Ofte er det et stor sprik i vekslingskurser som brukes mellom de ulike merker & modeller. Noe av dette kan skyldes:
- noen norske importører tar mer fortjeneste ("Norgespåslag")
- importøren gir rabattavtaler med noen bedrifter/organiasasjonerog må skru opp prisen for å ha samme fortjeneste som de som selger biler til «nettopriser»
- importørene har fått en mindre gunstig avtale med produsent.

Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode.
Tenk på det som fastrente på et lån over lang tid. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.

Gjennomsnittskursen på EUR – NOK de siste årene:
2022: 10,0706 fra jan - nov
2021: 10,1648
2020: 10,7207
2019:   9,8527
2018:   9,5962
2017:   9,3271
2016:   9,2899
2015:   8,9530
2014:   8,3534
2013:   7,8087

Har tatt bort den nederlandsk merverdiavgiften på 21% for å få nettoprisen. Merk at sammenlikningen kanskje ikke er 100% presis pga fraktkostnader og enkelte andre gebyrer som kan gi små utslag, men trendene mellom de ulike produsentene og modellene er reelle.

MERK: "kampanjepriser" blir ikke brukt i sammenlikning i verken Norge eller Nederland, kun "offisiell" pris.

Skroll ned på høyre side av tabellen for å se hele oversikten.

NEDERLAND pr 20.desember 2022
Modell                              "kurs"     NOK    EUR ink VAT  EUR u/21% VAT  Kommentar                         forrige "kurs"
_________________________________________________________________________________________________________________________________
MB EQA 250                           9,47    451 800    57 714         47 698     Pris opp i NO                              9,26
Ford Mustang Mach-e (99) AWD         9,52    597 400    75 940         62 760     Pris opp i NL                              9,78
Tesla Model 3 RWD                    9,69    424 232    52 995         43 798     Undret siden mars                          9,69
BMW iX xDrive40                      9,75    685 620    85 106         70 335     Ny konfigurasjon er relativt dyrere i NL  10,44
VW ID.Buzz Pro "1st"                 9,79    566 470    69 990         57 843     ny                                       
Polestar 2 LR Dual motor             9,88    459 000    56 200         46 446     Uendret siden juli                         9,88
Tesla Model 3 LR AWD                10,10    509 232    60 995         50 409     Uendret siden juli                        10,10
Hyundai Kona el 64"Premium" skinn   10,11    390 900    46 795         38 674     Pris opp i NL                             10,44
Opel Mokka-e e-Edition              10,15    322 900    38 499         31 817     Pris opp i NO og NL, mest i NO             9,21
MG ZS LR luxury (MY22)              10,16    317 990    37 885         31 310     Pris opp i NL                            10,24
Tesla Model Y LR AWD                10,17    574 232    68 345         56 483     Pris opp i NL                            10,37
VW ID.3 Pro Perf. Life MY23         10,34    401 500    46 990         38 835     Ny konfigurasjon er relativt dyrere i NL 10,71
Peugeot e-2008 Active               10,44    329 900    38 230         31 595     Pris opp i NO og NL, mest i NO            9,91
Skoda Enyaq iV 80                   10,49    514 760    59 370         49 066     Pris opp i NO og NL, mest i NO            9,83
Toyota BZ4X 4WD Premium             10,54    543 400    62 395         51 566     ny
MG 4 luxury                         10,60    318 000    36 285         29 988     ny
VW ID.4 GTX                         10,68    505 700    57 290         47 347     Pris opp i NO og NL, mest i NL           10,73
BMW IX1 xDrive30                    10,76    491 720    55 275         45 682     ny
Nissan Ariya e-4orce Evolve 87 AWD  10,87    566 000    62 990         52 058     Pris opp i NO                            10,58
Hyundai Ioniq 5 LR e-AWD premium 20"10,96    509 900    56 295         46 525     Pris ned i NO og NL, mest i NL           10,69
Renault Megane e-tech EV60 130 Evo. 11,08    389 900    42 590         35 198     Pris ned i NL                            10,59
Volvo XC40 Recharge Twin            11,19    554 900    59 995         49 583     Pris opp i NL                            11,68
Kia EV6 GT-Line (77) AWD)           11,20    599 900    64 795         53 550     Pris opp i NL                            11,34
Kia Niro EV (65) "Premium"          11,40    474 900    50 395         41 649     Pris opp i NL                            11,63
VW ID.4 Pro                         11,59    461 400    48 190         39 826     Pris opp i NO, ned i NL                  10,57
Tesla Model Y RWD                   12,68    534 232    50 995         42 145     ny


Best oppdaterte utgave er som Google doc:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml (https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml)
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Knut Røesøndag 14. januar 2018, klokken 17:46
Er det rart Møller går bra...
https://www.proff.no/selskap/m%C3%B8ller-mobility-group-as/oslo/bilverksteder/Z0I64PX3/
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: scholrosøndag 14. januar 2018, klokken 18:04
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Orbitsøndag 14. januar 2018, klokken 19:53
Det er jo også interessant at BMW i3 og i3s ender opp med forskjellig "kurs".  Det viser at prisene lokalt i Norge ikke er kun avhengig av kurs, men også konkuransesituasjonen i markedet selv innenfor samme bilmodell.

Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)søndag 14. januar 2018, klokken 23:37
Sitat fra: scholro på søndag 14. januar 2018, klokken 18:04
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.
Tusen takk for korreksjon!
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)søndag 14. januar 2018, klokken 23:42
Sitat fra: Orbit på søndag 14. januar 2018, klokken 19:53
..
Merk at i3 er litt forskjellig utstyrt i Norge og Nederland. Norske biler har vamepumpe og setevarme inkludert som standard. Den norske prisen er 282.900 kr, men tilsvarende spesifiksajon i Nederland koster €41.419 inkl moms, €34.231 eks moms. Det gir en kurs 8.26.

Likt utstyrte i3s (norsk minimumsnivå) kommer på 318.800 kr og €45.088, dvs en kurs på 8.56. Dette, og prisen over for vanlig i3, er for ferdig bil på veien, dvs inklusive registrering, klargjøring og frakt. Dersom en bare ser på selve bilprisen blir det som følger (igjen for norsk minimumskonfigurasjon):

  • i3 - kr 269.100 - €40.205 inkl moms - €33.227 eks moms - kurs 8.10
  • i3s - kr 305.000 - €43.874 inkl moms - €36.260 eks mons - kurs 8.41
Ekstrautstyr følger også kurs 8.10 for "BMW-Euro".

Mange takk for oppklaring vedr utstyrsnivå på NO vs NL utgaver.
Når det gjelder norske priser ser jeg at det er nye priser tilgjengelig fra BMW. Merk at jeg bruker veil pris - ikke kampanjepris som utgangspunkt (burde vært påpekt i min opprinnelig post); jeg finner dermed noe høyere priser i Norge for sammenlikning.
https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/downloads/pricelist/prisliste-BMW-I01.pdf.asset.1515683643539.pdf
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: geearmandag 15. januar 2018, klokken 09:10
Det er forskjell på utstyret på e-Golf i Norge og resten av verden, så det er ikke direkte sammenlignbart uten å legge til det samme utstyret på den nederlandske bilen. Tror den store skjermen er standard kun i Norge, samme med DAB+. Tør ikke si noe om resten, som hurtiglading, lys osv. Mulig forskjellene var større før faceliften.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 15. januar 2018, klokken 18:42
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: geearmandag 15. januar 2018, klokken 19:20
Hoi, så dypt hadde jeg ikke tenkt å dykke, men nå rota jeg meg inn og brukte en miks av norsk, engelsk og tysk for å prøve å forstå..

Bildene på nettsidene til hollenderne viser ikke den store naviskjermen, men ser at det står i specen at den er 23,2cm, som nok stemmer med skjermen de norske har, og er bare feil bilder? Ser heller ikke valg for å oppgradere til stor infotainment.

Hurtiglading og så videre fant jeg ikke helt sikkert i farten, men ser ut som den har LED-lys og radar som standard. Bortsett fra DAB+ (EUR 230) ser det som du sier ut som den er veldig likt standardutstyrt som i Norge. Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Interessant å se at man faktisk også får valgt 17" "Madrid" felger på e-Golf i Nederland, til 445 EUR ekstra. Tåpelig at man ikke har den valgmuligheten i Norge!
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: kaiatmandag 15. januar 2018, klokken 22:04
Sitat fra: gr på mandag 15. januar 2018, klokken 19:20
Pre-facelift har vært en veldig strippet utgave i mange markeder.

Slik jeg har forstått det, er det tvert om - e-Golf har vært godt utstyrt pga. den uforholdsmessig høye prisen i de land som ikke har høye avgifter på fossilbiler. I disse landene koster e-Golf omtrent det samme som en Golf R, den er altså blant de dyreste Golf-variantene. For å sukre pillen har Volkswagen lesset godt på med utstyr slik at den ikke blir helt usalgbar. USA er et unntak, der har det vært biler med ganske lite utstyr.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 17. januar 2018, klokken 20:25
Sitat fra: Finnøy på mandag 15. januar 2018, klokken 18:42
Hei @gr, når jeg sammenlikner NL og NO finner jeg bare DAB som forskjell. For dere som kjenner e-Golf i detalj hadde vært fint med eksakt hvilke tillegg som "mangler" slik @Orbit gjorde for BMW i3.
Fikk hjelp av en nederlender på jobb som har sammenliknet eGolf og eUP!. I Norge har eGolf DAB, varmepumpe og oppv. frontrute i forskjell fra NL. For den mindre eUP! er DAB og CC+parksensor i forskjell fra NL. I samme runden ble DAB og oppv. framseter oppdatert for Zoe.

Prisene er oppdatert i tabellen.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 17. januar 2018, klokken 23:31
Her er en graf basert på tabellen over; middelkursen i fjor er merket med rødt.
Inkl justeringer for BMW, VW, Renault.
(Måtte lage ny post da det viste seg å være umulig å redigere eksisterende)
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 18. januar 2018, klokken 14:50
Jeg har inntrykk av at det er litt høye priser på nye el-biler i Nederland, og at man etter kjøpet får fordeler som skatteintensiver og parkeringsmuligheter og rimelig eller gratis ladestasjon.

Det er vanskelig å sammenligne priser.  Det spørs om du sammenligner priser med eller uten moms, og det spørs hva som er inkludert i prisene, som vinterhjul, garantier, ladestajoner og  annet utstyr. I enkelte land kan det være vanlig med store rabatter, og det er ulike anskaffelseskostnader for private og bedrifter.

Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)lørdag 20. januar 2018, klokken 10:43
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. januar 2018, klokken 14:50
..
Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.
Hei, jeg tror du misforstår denne tråden. Hensikten er ikke å planlegge importer fra Nederland men å vise om norske importører tar seg bedre betalt for en del modeller i Norge sammenliknet med Nederland. Du har rett i at Nederland ikke er billig i utgangspunktet, men utenom Norge er Nederland det landet i Europa som har det beste utvalget og en merkbar omsetning av elbiler.

Ut i fra disse trendene ser vi at for eksempel Jaguar legger til et "Norge tillegg" sammenliknet med for eksempel Tesla.  Eksempel: Hvis Jaguar I-Pace SE hadde brukt samme kurs som Tesla Model S 100D ville den kostet ca 75 000 kr mindre i Norge
Det samme gjelder også e-Golf vs Hyundai/Kia modeller. Hvis e-Golf hadde brukt samme kurs som Hyundai Ioniq ville den kostet ca 45 000 kr mindre i Norge med akkurat samme utstyr.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 26. mars 2018, klokken 17:42
Har nå oppdatert oversikten med prisjusteringer på Tesla samt de ordinære Jaguarprisene på I-Pace.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.msg648183#msg648183

I løpet av året er Kona Electric forventet, i Nederland spekuleres det med en pris på 49 950€
Audi har antydet at startprisen på en e-Tron Quattro kommer på ca 80 000€

Bruker "kursene" for henholdsvis Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace S og e-Golf vil dette gi følgende prisvariasjon:

Audi e-tron Quattro (95)
Antatt startpris 80 000€ ink VAT, 66 116€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 565 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 597 500 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 640 000
                                                  
Hyundai Kona 64
Antatt startpris 49 950€ ink VAT, 41 281€ eks VAT
- med kurs som Ioniq, 8,53  blir dette ca 352 000 NOK   
- med kurs som I-Pace S, 9,04  blir dette ca 373 000 NOK   
- med kurs som e-Golf S, 9,68  blir dette ca 399 500 NOK

Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Tellusmandag 26. mars 2018, klokken 19:21
Sitat fra: Finnøy på lørdag 20. januar 2018, klokken 10:43
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. januar 2018, klokken 14:50
..
Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.
Hei, jeg tror du misforstår denne tråden. Hensikten er ikke å planlegge importer fra Nederland men å vise om norske importører tar seg bedre betalt for en del modeller i Norge sammenliknet med Nederland. Du har rett i at Nederland ikke er billig i utgangspunktet, men utenom Norge er Nederland det landet i Europa som har det beste utvalget og en merkbar omsetning av elbiler.

Ut i fra disse trendene ser vi at for eksempel Jaguar legger til et "Norge tillegg" sammenliknet med for eksempel Tesla.  Eksempel: Hvis Jaguar I-Pace SE hadde brukt samme kurs som Tesla Model S 100D ville den kostet ca 75 000 kr mindre i Norge
Det samme gjelder også e-Golf vs Hyundai/Kia modeller. Hvis e-Golf hadde brukt samme kurs som Hyundai Ioniq ville den kostet ca 45 000 kr mindre i Norge med akkurat samme utstyr.

Dagens EURO kurs er 9.57.
Hvordan i allverden kan du påstå at norske importører tar seg for godt betalt ?
Du ser jo selv av dine egne tall at det er nederlendere som bør klage. I tillegg er det generelle kostnadsnivået høyere i Norge. Noe mer frakt bør vi vel også regne med. Konklusjonen er ganske enkelt at elbiler er billige i Norge sammenlignet med Nederland også etter at det justeres for avgifter.

Når det gjelder Jaguar  I-Pace spesielt så ser det ut som om entry-modellen er subsidiert i Norge. De andre modellene ligger omtrent på kurs.

Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 27. mars 2018, klokken 22:11
Sitat fra: Tellus på mandag 26. mars 2018, klokken 19:21
Dagens EURO kurs er 9.57.
Hvordan i allverden kan du påstå at norske importører tar seg for godt betalt ?
......

Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode; tenk på det som fastrente på et lån over flere år. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Det er helt klart at importører som legger seg på en "kurs" langt over andre sannsynligvis tar seg bedre fortjeneste. Hvis du som forbruker er fornøyd med det så er det selvfølgelig bra for deg selv, men hvis ingen legger "press" på importørene og følger med på hva de tar seg betalt, så får vi fort en situasjon der noen importører vil sikre seg saftige "Norgestillegg", spesielt hvis de har kunder som punger ut uten kritiske spørsmål.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.

Midtkursene fra Norges Bank er som følger for de siste årene for EUR vs NOK:
2017 -  9,3271
2016 -  9,2899
2015 -  8,9530
2014 -  8,3534
2013 -  7,8087
2012 -  7,4744
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: GOLF-raiderlørdag 31. mars 2018, klokken 19:15
Sitat fra: scholro på søndag 14. januar 2018, klokken 18:04
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.
En bensinbil koster med moms kr 350 000
Samme bilen i EL utgave koster momsfritt 280 000
Skall du plusse på 25 % moms er det fjerdeparten: 70 000
Ellers kan du jo bruke momskalkulatoren:
https://www.dinside.no/okonomi/momskalkulator/62622609

Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 21. august 2018, klokken 00:06
Hvis vi ser på prisutvikling i Norge vs NL siden mars er forholdet stort sett ganske jevnt, men med noen negative unntak sett med norske øyne; Både Nissan eNV200 og Renault Zoe R110 har fått et kraftig prispåslag.
Selv om Hyundai Ioniq har fått noe økt pris i Norge - uendret i NL - ligger den fortsatt blant topp 5 i gunstig pris i Norge vs NL, men det gir BMW i3 mulighet til å overta 3.plassen bak I-Miev og Soul.

På bunn er Jaguar I-Pace HSE, Renault Zoe R110 og VW eGolf.

Listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

eller i Google docs: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml

Dersom for eksempel kommende e-Tron starter på €80 000 i NL kan vi bruke disse "kursene" for å gjette startpris:
Priset som TMX 100D, "kurs" 8,90  =>  588 500 NOK 
Priset som I-Pace S, "kurs"  9,04 =>  597 500 NOK
Priset som eGolf, "kurs" 9,69 => 639 500 NOK 
________________________________________________________________________
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)søndag 28. oktober 2018, klokken 10:12
Hvis vi ser på prisutvikling i Norge vs NL siden august så har det vært stort sett noen mindre oppjusteringer av priser i Norge, mens Jaguar har noen veldige prispåslag og inntar jumboplassen fra VW e-Golf.

BMW i3 har kommet med 120Ah utgavene og er relativt sett priset høyere i Norge enn utgående 94Ah, men holder seg likevel bedre enn VW og Jaguar modellene.

Startpris på Audi e-Tron 55 er nå oppgitt i både NO og NL og selv om de relativt priser e-Tron høyere enn f.eks. Tesla, er det positivt at de har valgt en bedre kurs enn både VW og ikke minst Jaguar.

Listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

eller i Google docs: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
________________________________________________________________________

Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)lørdag 01. desember 2018, klokken 10:10
Prisutvikling i Norge vs NL siden begynnelsen av oktober viser nå større variasjoner.
VW kom med ny basisutgave av e-UP! som ser ut til å være gunstig priset i Norge, men Ioniq har blitt priset noe høyere. Det betyr at e-UP! Går fra en plass i bunnen til en plass i toppen og Ioniq beveger seg fra gunstig til midt på treet.

Kia e-Niro kom med sin norske pris i begynnelsen av november og nylig ble prisen klar i Nederland. Etter den første negative reaksjonen på prisen både på sosiale medier og dette forumet «beviser» dette at e-Niro satte ny bunnrekord, aldri har en elbil hatt høyere differanse.
I NL skiller det 426 EUR mellom e-Niro og Kona electric med utstyr identisk som i Norge. Samme differanse i Norge er NOK 41 500, men burde vært nærmere NOK 4 000 for å hatt samme forhold som i NL.

Dersom e-Niro i stedet for sin nåværende startpris 377 400 hadde vært priset med samme  «salgskurser» som deres egen Soul eller som konkurrentene, så burde utsalgsprisen vært som følger:
Priset som Soul EV "kurs" 7,82     =>  294 215NOK 
Priset som Kona electric " 9,03     =>  339 745 NOK
Priset som Leaf, "kurs" 9,17         => 344 831 NOK
Priset som Ampera-E, "kurs" 9,33 => 350 737 NOK

Komplett listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

eller i Google docs: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
________________________________________________________________________

Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Mr Oizoonsdag 09. januar 2019, klokken 22:16
Er vel noen biler til du kan legge inn nå, Model 3 LR og Performance, Leaf e+, kanskje fler?
Prisene på disse er hvertfall ute.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: xyzzytorsdag 10. januar 2019, klokken 07:57
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på lørdag 01. desember 2018, klokken 10:10
Prisutvikling i Norge vs NL siden begynnelsen av oktober viser nå større variasjoner.
VW kom med ny basisutgave av e-UP! som ser ut til å være gunstig priset i Norge, men Ioniq har blitt priset noe høyere. Det betyr at e-UP! Går fra en plass i bunnen til en plass i toppen og Ioniq beveger seg fra gunstig til midt på treet.

Kia e-Niro kom med sin norske pris i begynnelsen av november og nylig ble prisen klar i Nederland. Etter den første negative reaksjonen på prisen både på sosiale medier og dette forumet «beviser» dette at e-Niro satte ny bunnrekord, aldri har en elbil hatt høyere differanse.
I NL skiller det 426 EUR mellom e-Niro og Kona electric med utstyr identisk som i Norge. Samme differanse i Norge er NOK 41 500, men burde vært nærmere NOK 4 000 for å hatt samme forhold som i NL.

Dersom e-Niro i stedet for sin nåværende startpris 377 400 hadde vært priset med samme  «salgskurser» som deres egen Soul eller som konkurrentene, så burde utsalgsprisen vært som følger:
Priset som Soul EV "kurs" 7,82     =>  294 215NOK 
Priset som Kona electric " 9,03     =>  339 745 NOK
Priset som Leaf, "kurs" 9,17         => 344 831 NOK
Priset som Ampera-E, "kurs" 9,33 => 350 737 NOK

Komplett listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

eller i Google docs: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
________________________________________________________________________

  • Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg i Norge. (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0)
  • Prisen er i Norge vs Nederland (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0); gir en indikasjon på importørs avanse i Norge.
  • "Lanseringskalender" (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0) for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier).


Om man ser på listen i dag, ser vi at norske priser er veldig, veldig gunstige. 1 euro er i dag 9.79 - Jaguar ligger på kursen, e-Niro ligger 2.5 % over. Resten er under. Gitt hvor volatil den norske valutaen har vært, ville nok de fleste hatt større risikopåslag enn det...
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)torsdag 10. januar 2019, klokken 08:55
Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:16
Er vel noen biler til du kan legge inn nå, Model 3 LR og Performance, Leaf e+, kanskje fler?
Prisene på disse er hvertfall ute.

Tusen takk for interessen!
Holder på med å hente og kvalitetssikre priser.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)torsdag 10. januar 2019, klokken 09:00
Sitat fra: xyzzy på torsdag 10. januar 2019, klokken 07:57
..Om man ser på listen i dag, ser vi at norske priser er veldig, veldig gunstige. 1 euro er i dag 9.79 - Jaguar ligger på kursen, e-Niro ligger 2.5 % over. Resten er under. Gitt hvor volatil den norske valutaen har vært, ville nok de fleste hatt større risikopåslag enn det...

Veldig kortsiktig er dette riktig, men norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode; tenk på det som fastrente på et lån over flere år.
I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Går man over en lengre tidsperiode (>2år) så er disse prisene ikke særlig gunstige sett med norske øyne.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 11. januar 2019, klokken 11:00
Prisutvikling i Norge vs NL siden november siste år har hatt små større variasjoner.
Kia e-Niro har fortsatt bunnrekorden.
Nye innslag er Tesla Model 3 og Leaf e+. Model 3 har dårligste «kurs» av alle Tesla modeller  når man ser på NO vs NL.
Leaf e+ kan se ut til å bli priset svært høyt i Norge (Nissan har muligens tatt en «e-Niro»
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 16. januar 2019, klokken 11:36
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på fredag 11. januar 2019, klokken 11:00
Prisutvikling i Norge vs NL siden november siste år har hatt små større variasjoner.
...

Korrigert 16.01.2019 med oppdaterte priser på Tesla Model S/X i Norge

Den komplette listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

eller i Google docs: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
________________________________________________________________________

Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 20. mars 2019, klokken 00:08
Prisutvikling i Norge vs NL siden januar har fått en del endringer.
Kia/BOS slipper nå bunnrekorden til Tesla med Model S og X etter at de i flere år har vært midt på treet.
Tesla Model 3 og Model Y legger seg nå midt på treet i sttedet.

Nissan Leaf e+ er relativt dyrere priset i Norge, mens 40kWh utgaven har gått ned.

Den komplette listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0


Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 22. mars 2019, klokken 11:31
Mye interessant arbeid du gjør Finnøy.
Men jeg lurer litt på BMW i3. Her sammenligner du vel basismodellen(?)
Det som er relevant i Norge er velutstyrte eller maksutstyrte Edition-modeller med store rabatter.(som alle kjøper)
Disse finnes vel ikke i andre markeder og gjør således i3 (relativt sett)meget gunstig her i landet.
Har du konfigurert i3 i NL og sammenlignet med de norske Edisjonene?
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)lørdag 23. mars 2019, klokken 11:21
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 22. mars 2019, klokken 11:31
Mye interessant arbeid du gjør Finnøy.
Men jeg lurer litt på BMW i3. Her sammenligner du vel basismodellen(?)
Det som er relevant i Norge er velutstyrte eller maksutstyrte Edition-modeller med store rabatter.(som alle kjøper)
Disse finnes vel ikke i andre markeder og gjør således i3 (relativt sett)meget gunstig her i landet.
Har du konfigurert i3 i NL og sammenlignet med de norske Edisjonene?
Det er helt korrekt at jeg bruker den rimeligste modellene som er tilgjengelig i begge markeder.
For meg er den en prinsippsak om ikke å bruke kampanjepriser som eks Renault Zoe, men hvis "Edition" varianten av i3 tilbys som an ordinær utgave og ikke bare en kampanjepris; sistnevnte brukes ofte i markedsføring for å "lure" kunder til å kjøpe da kunden tror det er noe man bare oppnår der og da.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)torsdag 27. juni 2019, klokken 12:21
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 22. mars 2019, klokken 11:31
Mye interessant arbeid du gjør Finnøy.
Men jeg lurer litt på BMW i3. Her sammenligner du vel basismodellen(?)
Det som er relevant i Norge er velutstyrte eller maksutstyrte Edition-modeller med store rabatter.(som alle kjøper)
Disse finnes vel ikke i andre markeder og gjør således i3 (relativt sett)meget gunstig her i landet.
Har du konfigurert i3 i NL og sammenlignet med de norske Edisjonene?

Både i Tyskland og i Nederland er det de velutstyrte "all inclusive" pakkene som det selges mest av på i3, men det er ikke eksakt samme innhold fra land til land (men det jeg synes er rart er at 20" hjul er det som alltid er med i disse pakkene selv om dette trekker ned rekkevidden). Den relative prisforskjellen kommer like godt med på basismodellen som ved å prøve å utstyre identisk disse "all inclusive" pakkene som likevel har noen forskjeller pr land.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)søndag 30. juni 2019, klokken 14:18
Priser ble egentlig oppdatert i tabellene for noen dager siden.

Bunnplassering fra Norge mot både Nederland og Tyskland har vært Tesla Model S og X siden prisjustering i mars i år. Egentlig overraskende siden Tesla tidligere alltid midt i løypa med alle modeller.

I forhold til Nederland har Kia e-Soul og e-Niro de neste bunnplasseringene med eGolf på fjerde siste.

I forhold til Tyskland er de neste bunnplasseringene eGolf og den nye EQC.

Topplasseringen mot Nederland har Ampera-e etter BOS gav en solid prisnedjustering fulgt av i3. Egentlig burde nok Kona også vært her, men i Nederland er det kun MY20 utgaven man kan bestille.
Topplassering i Tyskland tilhører Kona fulgt av Ampera-e.

Interessant er også at pris på e-Corsa er tilgjengelig i Nederland slik at det kan estimeres en noenlunde reell pris (avhengig av om BOS legger på et solid Norgestillegg eller ikke).

Komplett listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
Skrevet av: xyzzysøndag 30. juni 2019, klokken 14:37
Det er tydelig at Norge ligger veldig bra an på elbil-priser - ikke bare er de skatte- og momsfrie og med norske (kostnadsdrivende) reklamasjonsregler, men på t de fleste bilene ligger Euro-kursen under den virkelige kursen.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 30. juni 2019, klokken 17:01
Obs - grunnmodell er nå en ting, men en må ikke overse pris på tilleggsutstyr og tilgang på rabatter.

EQC priser eksmeppevis en del utstyr billigere i Norge enn Tyskland. Og bilen kommer svært rimelig ut her. Rabatter i Tyskland kjenner jeg ikke pt for eqc, men det gis lett 3% i Norge.

For Etron gis det fort 10% rabatt i Tyskland. Null i Norge uten storkundeavtale.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 03. juli 2019, klokken 11:20
Sitat fra: xyzzy på søndag 30. juni 2019, klokken 14:37
Det er tydelig at Norge ligger veldig bra an på elbil-priser - ikke bare er de skatte- og momsfrie og med norske (kostnadsdrivende) reklamasjonsregler, men på t de fleste bilene ligger Euro-kursen under den virkelige kursen.

1) Mhp valutakurser tror jeg ikke du leste godt nok i innledningen :) :

"Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode; tenk på det som fastrente på et lån over flere år. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.
Gjennomsnittskursen på EUR – NOK i 2017 var på 9,3271 og i 2018 var den på 9,5962."

Tenk på Apple produkter som Iphone: selv om dollarkursen endrer seg fra dag til dag så er prisen på iPhone stabil; tilsvarende er det for biler. "Salgskursen" man blir enige om for en periode på 1 år eller flere år er en forventning på en valutakurs. Ser man noen år tilbake er det sjeldent at NOK har vært så lav i forhold til Euro som de siste årene. Med unntak av Tesla som gjør prisendringer basert på valuta opptil 2-3 ganger per år, så har de andre importørene ofte avtalt en fast kurs som gjelder flere år.

2) Det er blitt en myte at norske regler for reklamasjon (forbrukerkjøpsloven for privatpersoner) er ekstremt kostnadsdrivende for biler solgt i Norge (men kan nok stemme for mobiltelefoner og annen forbrukerelektronikk). De aller fleste bilprodusentene opererer med 5 års garanti i hele Europa, Kia har 7 års Europagaranti. Det betyr at 5 års garanti ikke er særnorsk. Unntak: biler som blir parallellimportert fra land utenfor Europa
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 03. juli 2019, klokken 11:24
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juni 2019, klokken 17:01
Obs - grunnmodell er nå en ting, men en må ikke overse pris på tilleggsutstyr og tilgang på rabatter.

EQC priser eksmeppevis en del utstyr billigere i Norge enn Tyskland. Og bilen kommer svært rimelig ut her. Rabatter i Tyskland kjenner jeg ikke pt for eqc, men det gis lett 3% i Norge.

For Etron gis det fort 10% rabatt i Tyskland. Null i Norge uten storkundeavtale.

Tja, synes heller regelen er at utstyr dyrere i Norge enn i utlandet. Muligens EQC er et hederlig unntak?
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
Skrevet av: Øyvind.honsdag 03. juli 2019, klokken 11:56
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 03. juli 2019, klokken 11:24
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juni 2019, klokken 17:01
Obs - grunnmodell er nå en ting, men en må ikke overse pris på tilleggsutstyr og tilgang på rabatter.

EQC priser eksmeppevis en del utstyr billigere i Norge enn Tyskland. Og bilen kommer svært rimelig ut her. Rabatter i Tyskland kjenner jeg ikke pt for eqc, men det gis lett 3% i Norge.

For Etron gis det fort 10% rabatt i Tyskland. Null i Norge uten storkundeavtale.

Tja, synes heller regelen er at utstyr dyrere i Norge enn i utlandet. Muligens EQC er et hederlig unntak?
Ja utstyret virker som regel høyere priset i Norge enn utland, korrigert for mva. For EQC er det delvis motsatt.

Men poenget mitt står: for å forstå hva en bil koster i et marked kan en ikke konkludere ved å se på grunnprisen. En må korrigere for utstyr, utstyrspriser og tilgang på rabatt. Spesielt forhandleres anledning til å gi rabatt kan gi enorme utslag i pris. Eksempelvis virker det for en modell enkelt å få 10% rabatt i Tyskland, mens en i Norge får 0 eller maks 3-4%. Det sammen med utstyrspriser gir besparelse på 100k+ ved å ta inn bilen fra Tyskland. Min besparelse var noe sånt som 125k målt mot norsk pris.

Som du sier – EQC virker som et hederlig unntak der prisene er delvis lavere på utstyr. Rabatt i Tyskland har jeg ikke sjekket pt, men fikk lett 3% selv så det ble en hyggelig sluttsum.
Tesla har også tidvis lavere pris i Norge enn de har hatt i USA for identisk modell, men de korrigerer med ujevne mellomrom.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
Skrevet av: Burgeronsdag 03. juli 2019, klokken 12:44
Kan ikke store utleiefirma også bestemme mye rabatter/pakkeløsninger?

De finner ut at opsjon x,y og z er det som vil gi mest penger igjen når bilene skal selges og vil ha det som standard- eller tilleggspakke.
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
Skrevet av: Hans Blyttmandag 12. august 2019, klokken 13:53
Kom over denne artikkelen i dag om "billigversjonen" av e-tron:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijs-audi-e-tron-50-quattro-bekend/

Hvis man trekker fra nederlandsk MVA slik det ble nevnt i første post, og tar i bruk samme "valutakurs" som ved den vanlige e-tron, ender vel startprisen på kun 511 209 kr for den rimeligste utgaven, kalt "Launch Edition". Dette er jo veldig attraktivt. Blir spennende å se hvilket nivå de velger å legge seg på her hjemme, samt om de får noen tilsvarende utstyrspakker som de artikkelen viser til
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 12. august 2019, klokken 23:47
Sitat fra: Hans Blytt på mandag 12. august 2019, klokken 13:53
Kom over denne artikkelen i dag om "billigversjonen" av e-tron:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijs-audi-e-tron-50-quattro-bekend/

Hvis man trekker fra nederlandsk MVA slik det ble nevnt i første post, og tar i bruk samme "valutakurs" som ved den vanlige e-tron, ender vel startprisen på kun 511 209 kr for den rimeligste utgaven, kalt "Launch Edition". Dette er jo veldig attraktivt. Blir spennende å se hvilket nivå de velger å legge seg på her hjemme, samt om de får noen tilsvarende utstyrspakker som de artikkelen viser til
Du tenker nok riktig, men det har nok sneket seg inn en regnefeil:
71900€ i Nederland blir 71900/1,21=59421€ uten VAT multiplisert med e-Tron 55 "kursen" på 9,13 blir startpris i Norge ca 535 000 NOK; fortsatt en grei pris ;)
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 30. oktober 2019, klokken 17:43
Sammenlikning av priser mot både Nederland og Tyskland er oppjustert igjen, nå også med de nye PSA utgavene på plass + Honda e og Polestar 2.

Komplett listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland og Tyskland
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 23. desember 2019, klokken 00:34
Sammenlikning av priser mot både Nederland og Tyskland er oppjustert igjen. Denne gangen er Ford Mach-e med som nytt innslag. Observerer at Tesla nok en gang har satt opp prisene i Norge uten at det har vært justert opp ellers i Europa.

Komplett listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 28.juli 2020)
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 28. juli 2020, klokken 22:44
Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for hver måned i år.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 30.sept 2020)
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:48
Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen med priser fra september.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for hver måned i år.


Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 30.nov 2020)
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 01. desember 2020, klokken 00:22
Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen med priser fra november.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for hver måned i år.

Tesla har vært gjenganger på bunnplassen i flere måneder med Model S og X, men i det siste er det Audi e-Tron og nå Skoda Enyaq som erobrer bunnplassene. Det burde bety gode bonuser(?) for Audi og Skoda importør og selgere siden dette er populære biler.

På toppen finner vi Mini, Honda og Lexus hvor muligens bonuser blir noe mindre (hvis ikke det tas igjen med  ekstra god fortjeneste på ekstrautstyr).

Verdt å merke seg er at VW ID.4 tilsynelatende er mer prisgunstig i Norge i forhold til søskenbarnet Skoda Enyaq.


Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 31.des 2020)
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)lørdag 02. januar 2021, klokken 23:51
Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen med priser fra november.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for hver måned i år.

Audi e-Tron fulgt av e-Soul erobrer bunnplassene. Enyaq fikk en liten forbedring i bunn,

Siden sist har det skjedd endringer hos Hyundai, e-Soul og ID.4

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 31.jan 2021)
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 02. februar 2021, klokken 21:23
Produsenter og importører har ofte valgt årsskifter til å foreta prisjusteringer, her er observasjoner på starten av 2021.

BOS har gitt DS 3 Crossback e-Tense en kraftig nedjustering, muligens pga lavere etterspørsel enn forventet.

Renault Norge har merkelig nok gitt Zoe en prisøkning, selv om den nesten konstant er ute på «kampanjepris» mer eller mindre kontinuerlig. Ville vært mer naturlig å nedjustert den offisielle prisen slik at de ikke trenger en kontinuerlig «lurekampanje». Dette burde være mat for forbrukerrådet.

Skoda Enyaq er blitt priset lavere i Norge, mens VW ID.4 og Audi e-Tron har fått en litt lavere prisnedgang.
Tesla Model 3, BMW i3, Kia e-Niro og Peugeot e-208/e-2008 har stått på stedet hvil i Norge, mens prisen har gått ned ellers i Europa.

Tesla Model S og X er også lagt til en mer ugunstig prisutvikling i Norge sammenliknet med Nederland.

Bunnplassene tilhører de dyreste «premiumbilene»; Audi e-Tron og Tesla Model X.
Topplassene tilhører de små «premiumbilene» DS 3, Mini Cooper SE og Honda e.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 28.feb 2021)
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)søndag 28. februar 2021, klokken 17:49
Det er kommet 5 prisjusteringer i februar og to nye modeller er med for første gang.

I Nederland er prisen satt ned på DS 3, Mini og XC 40, mens prisen er satt opp på EQC og Model 3.

Nye modeller er EQA og Ioniq 5 som begge legger seg ca midten av oversikten.


Bunnplassene tilhører de dyreste «premiumbilene» + Kia.
Topplassene tilhører de små «premiumbilene» Mazda MX-30, Honda e og Lexus U300e.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 31.mars 2021)
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 02. april 2021, klokken 18:07
Det er bare kommet 2 prisjusteringer i Norge i mars: VW ID.3 fikk en kraftig prisnedgang og ID.4 fikk en kliten prisnedgang.

Bunnplassene tilhører fortsatt de dyreste «premiumbilene» + Kia.
Topplassene tilhører de små «premiumbilene» Mazda MX-30, Honda e og Lexus U300e.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 31.mars 2021)
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 04. juni 2021, klokken 00:16
Oppsummering av prisendringer mellom Norge og NL i april og mai:

Nye sammenlikninger omfatter nå:
-   Audi Q4 e-tron (som krevde omfattende sammenlikning for å få samme utstyr: NL sin Launch Edition Advanced utgave av 50 quattro var den som hadde mest sammenfallende utstyrsnivå med den norske Advanced utgaven med noe tillegg på den norske. Uvanlig at det ikke er den norske modellen som har mest utstyr).
-   Hyundai Ioniq 5 LR e-AWD
-   Kia EV6 GT-Line LR AWD
Modeller som selger dårlig i Norge er tatt ut.

Øvrige endringer
-   Tesla Model 3 SR+ gikk kraftig ned i pris i Norge samtidig som prisen gikk opp i NL. Uten tvil et markedstrekk kun for Norge.
-   Lexus U300e gikk ned i pris under det nivå den opprinnelig ble lansert med og mer enn reverserte «koronaprisøkning» i april i fjor som utvilsomt var et dårlig trekk
-   VW ID.3 Pro Performance, VW ID.4 Pro, Volvo XC40 og Audi e-tron 55 (classic) fikk alle en prisnedgang i Norge.
-   Polestar 2 i nye modellutgaver gir en negativ prisutvikling i forhold til NL.
-   BMW i3 har uendret pris i Norge, men DAB radio ble standard i NL og i praksis en liten negativ utvikling.

Ti på bunn er «som vanlig» Tesla Model S og X, Kia e-Soul og e-Niro, Volvo XC40, Skoda Enyaq iV 80, Volvo XC40, Jaguar I-Pace, Renault Zoe og Opel Corsa-e pluss nykommeren Kia EV6.

Ti på topp har som før Lexus U300e, Mazda MX-30, MG ZS, Hyundai Ioniq (classic), Tesla Model 3 (LR og SR+), MB EQC og Ford Mustang Mach-e, men har fått overraskende følge av VW ID.3

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 31.aug 2021)
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 06. september 2021, klokken 17:00
Prisendringer mellom Norge og NL i perioden juni-august

Nye sammenlikninger omfatter nå  BMW iX og i4.

Øvrige bevegelser
-   Nissan Leaf ned i pris i både Norge og Nederland, men mest i Norge
-   MY22 årsmodeller som gikk litt opp i pris i Norge og litt ned i Nederland omfatter VW ID.3, ID.4 og Skoda Enyaq
-   Modeller som ble billigere i Nederland, men uendret i Norge omfatter BMW i3, Oeugeot e-208 og e-2008
-   Ford Mustang-Mach-e gikk opp i pris i Nederland, forble uendret i Norge
-   Mercedes Benz EQC 400 gikk opp i pris i Norge

8 på bunn inneholder nå Skoda Enyaq iV 80, Tesla Model S og X, Volvo C40 og XC40, Kia e-Soul, Audi e-tron 55 og Peugeot e-208.
8 på topp inneholder Lexus U300e, Mazda MX-30, MG ZS, overraskende BMW iX, Hyundai Ioniq (classic), Tesla Model 3 (LR og SR+) og Polestar 2. ID.3

Ved neste oppdatering vil Model S og X bli tatt ut siden salget fremover sannsynligvis blir lite.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland (pr 29.nov 2021)
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 29. november 2021, klokken 23:00
Oppsummering av prisendringer mellom Norge og NL i perioden august – november
Hovedendringer:
-   Renault har av en eller merkelig grunn satt opp listeprisen på Zoe, samtidig som de fortsetter å ha «kampanjepriser». Men hvordan kan de ha en «kampanjepris» med prisavslag på kr 35 000 siden ingen noen gang har betalt den listeprisen det gis «prisavslag» på?
I forbindelse med tilbud på «Black Friday» sier f.eks Forbrukerombudet at ordinær pris man gir tilbud må ha vært faktisk salgspris i minst 6 uker. Lurer på om noen noen gang har betalt listepris for en Zoe 50 som har vært konstant på «kampanjetilbud» siden den ble lansert?
Virker som man kan tillate seg mer i bilbransjen mhp "kreativitet" pris og rekkeviddeopplysninger enn hva som ville vært akseptert innen konsumentvarer for elektro- og dagligvarer.

-   Lexus gikk kraftig ned i pris i Nederland; muligens en forsinket reaksjon på nedgangen som kom i Norge i april, men resultatet er at kursen mellom Norge og Nederland er mer «normalisert» for Lexus'en.

-   Tesla Model 3 RWD (tid SR+) har fått et større batteri og noe lengre rekkevidde samtidig som prisen økte i både Norge og Nederland, likevel er den relativ prisgunstig i Norge etter kraftig prisjustering i Norge i vår samtidig som den gikk opp i de andre europeiske landene (gjelder kun SR+/RWD).

-   VW og Audi har gått noe opp i pris i Norge i forhold til Nederland mens BMW iX og i4 faktisk kommer mer gunstig ut.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland pr 31.mars 2022
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 13. april 2022, klokken 11:30
Sammenlikning av priser mot Nederland er justert igjen med priser fra november i fjor til og med mars i år.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for tidligere sammenlikninger.

Pga mange elbiler på markedet etterhvert er det bare de 15-20 mest solgte som kommer med.
Audi Q4 er utelatt pga veldig forskjell på utstyrsnivå mellom Norge og Nederland.

BMW, Ford, Polestar og Tesla kommer godt ut denne gangen.

Mercedes har modeller i både øvre og nedre sjikt.

Kia og Volvo tar bunnplassene.

Alle elbiler med en "kurs" over 10,16 ligger over gjennomsnittsprisen for NOK vs EUR i 2021.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland pr 31.mars 2022
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 15. juli 2022, klokken 23:30
Etter Kia sine dramatiske prisøkninger på EV6 er det på tide med en "temperaturmåling" mhp prisutvikling i Nederland fra mars til juli.
Google dokumentet linket fra første post har også oversikt for tidligere sammenlikninger.

Volvo og Kia har ligget på bunn fra tidligere sammenlikninger og sistnevnte befester enda tydeligere bunnplassering denne gangen.
For EV6 hadde en prisøkning på 10.000 gitt et gjennomsnittlig resultat, men med 50.000 prisøkning (og mer) for EV6 tar importøren et solid norgestillegg...

Dette vil nok friste for parallellimport av Kia og Volvo.

Opel, Mercedes BMW, Ford, Tesla og Skoda kommer godt ut denne gangen.
Sistnevnte overrasker positivt siden Skoda har gjort det det relativt dårlig i denne sammenlikningen tidligere.

Alle elbiler med en "kurs" over 10,160 ligger over gjennomsnittsprisen for NOK vs EUR i 2022.
Hittil i år er gjennomsnittsprisen for NOK vs EUR på 9,9777.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0
Tittel: Sv: Prising av elbil i Norge vs Nederland pr 20.desember 2022
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 20. desember 2022, klokken 22:48
Dette blir sannsynligvis den siste sammenlikningen som kan gjøres direkte mot Nederland. Pga vektavgift og MVA på beløp over NOK 500 000 blir det mye vanskeligere å finne utgangspris uten avgift.

Google dokumentet linket fra første post har fortsatt oversikt for tidligere sammenlikninger de siste årene.

Interessant denne gangen er at Tesla ligger både på topp og bunn; ingen tvil om at de har mer og mer ulik prising pr land og at mens RWD (SR) utgaven av Model 3 er gunstig i Norge, er Model Y RWD (SR) tilsvarende ekstremt ugunstig.
Volvo, Kia og VW befester bunnplasseringer fra tidligere med unntak for ID.Buzz som synes å bli priset relativt gunstigere i Norge.

Komplett liste ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0