Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå begynner "alderdommen"

Startet av leafnor, lørdag 19. august 2017, klokken 14:02

« forrige - neste »

leafnor

På så og si sin 5 årsdag for ferdsel på veg fikk min Leaf sitt første "normale" aldringsproblem.
Slark i "rakkelstag".

Fra før har jeg det kjente med lyd fra knirk i gummiforing på stabstag fremme. Det smører jeg i ny og ne med en vellrettet dusj WD40.
Men slark i "rakkelstag" krever reservedel, så nå fått sin første reservedel montert..
Gikk rimelig greit, da mutre og skruer ikke rustet så mye (Takk til meg selv for kaldgalvaniseringpraksis jeg har, samt at det er god plass å sette en slik sveisetang fast for å holde igjen under demontering). På tidligere biler jeg har hatt så har det å få hold igjen vært problem. Det er unbrakohull å sette nøkkel i på Leaf i ende av skruen, men den er såpass bløt skruen at på ene ble det så den ga seg og heller ekspanderte gjengene så det ble ekstra tungt på slutten å få av mutter. Derfor på med sveisetank som mothold.
Kjøpte nytt stag på EURODEL.NO.

Neste bytte jeg skal gjøre er bremseklosser bak når jeg legger om til vinterdekk. Det er en kloss som er slitt mer enn de tre andre, og jeg bytter nå så har jeg bremser bak til bilen har gått 240.000!, og slipper å oppdage at det er jern mot jern typisk første juledag eller ditto upassende tidspunkt. Altså, forebygge på sett og vis.
På mine vell 60.000 km og litt over to år, (Bilen er nå 5 år) har jeg byttet girolje (Reduksjonsgiret) vindusviskere, klosser fremme, kupefilter, rakkelstag og altså at det skal bli nye klosser bak.

Kostnader:
Girolje (husker ikke pris for den ene liter)
Viskere (ca 350) (Biltema & eBay)
Klosser fremme: 127,- (eBay)
Klosser bak : 171,- (eBay)
"Rakkelstag" Stabilisator stag NK 5112231: 323,- (inkl 89,- frakt) Eurodel
Kupefilter: 46,- eBay

Ikke mange kroner.

Tenker meg om, så har jeg nesten brukt like mye på "hobbyartede" duppeditter, slik som OBD-Dongle, LeafSpy, Androidpad, brytere/motstander for å hacke varme og tid på lage braketter for seteforlengelse.
Så summasummarum, like "dyrt" like vell som å ha en fosilbil!




Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Counterpointer


leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rasmus.B

Bra Leafnor!
Hva er symptomene på gåent rakklestag? Byttet du på begge sidene?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

leafnor

Det fremstår som et kakk og "rakkel" i bilen selv under lav fart og på tilsynelatende flat veg. Irriterende for først så skjønner man ikke at det skal være kakk og rakkel selv på tilsynelatende flat veg og sakte fart, og når du tenker at du vil fremprovosere med å kjøre over en fartsdump litt hardt, så kan det være dønn stille.
Forklaringen er jo logisk, det kakker når krengningsstaget (Sway-bar) bytter kraftrettning og slarket i en eller flere av kuleledda skal finne hvile på motsatt side i koppen sin. Og det trenger det ikke være store dumper for å få gjort under kjøring.
Det kan være vanskelig å kjenne slakke i disse med bilen på bakken, for det er gjerne alltid ujevnt underlag så at krengsningsstagene er i spenn.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 19. august 2017, klokken 15:11
Hva er symptomene på gåent rakklestag? Byttet du på begge sidene?
Kakling på humpete vei. Ikke nødvendigvis at det er "rakkelstag", men normalt er det det første som ryker.
Bytter man på 1 side, følger den andre gjerne etter innen kort tid.

På slike muttere bruker jeg muttertrekker (har en fra Jula som går på strøm), eller hvis den sitter svært godt fast har jeg måttet ty til vinkelsliper.

Disse stagene er ikke uvanlig at må skiftes hver 40-60'km på enkelte biler, så at leafnor's bil holder nærmere 120'? er meget bra  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

#6
 ???, byttet bare den som var slark. Kunne nok tatt den på andre siden og, men var "god som ny!".
Sikkert ikke lenge til den går, men tok meg bare 30 minutter å bytte. Beholder de 300,- og holder av kronene til annet enn så lenge.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Jaja, det er selvsagt bare å la den gamle stå på ;) For alt man vet holder den i 30'km til 8)
Men enkelte ganger kan det være greit for "peace of mind", og når man har verktøyet fremme uansett, å ta begge samtidig.
Når slike deler (rakkelstag, bærekule, styreledd, foringer o.l.) ryker er det sjelden dumt å bestille til begge sider, i hvert fall hvis man må betale frakt og har tenkt å beholde bilen ei stund  :) Normalt sett er det jo også temmelig billige deler.
Hmm, hvilken side røyk det på?
Vil tro høyre siden er den første som ryker, det er vel normalt mest humper i veien på den siden.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

Nå har min rullet 156200 km og det eneste som er byttet er et endeledd og bremseklosser
SVART EUROLEAF 2013

kavorland

*leafnor

Takk for oppdatering på aldringsprossesen på Leaf.
Hugsar du km-stand når du skifta olje ?

Ellers så verkar jo Leafen som eit godt samanskrudd produkt.
Vertikale stabilistatorstag, endeledd og bærekuler vart tygd sund på knappe 50 k km på Chrysleren og var standardfeil på PK.

Ser fram til eit langt og problemfritt bilhald med Leafen, og kanskje vert den bytta inn i den nye på vårparten om den viser seg å ha like bra kvalitet som den eg har.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Lassi


leafnor

Byttet oljen på 67.000. Du kan lese om det her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21271.msg362535.html#msg362535

Giret vil sikkert holde uten å bytte, men nå gjorde jeg nå det da like vell. Tror ikke det skadet, og kostet under 200,-.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 19. august 2017, klokken 18:40
Høyre side var det.
I kveld byttet venstre side. Kunne like godt ha byttet begge samtidig.

Med det samme bilen opp på bukk, sjekket for rust på tverrbjelkene som det er omtaltfunn på rust av på min og andre. Ikke helt lovende hvor "dypt" det sitter. Må pusse og lakkere over med noe til vinteren, ellers vil saltsuppen virkelig få tatt for seg er jeg redd.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Knapt 1 mm igjen til varslerfjær tar i skivene bak, så byttet bremseklosser bak.
Den øvre glidebolten har jeg ikke smurt før, og nå hang det. 4 år tar det, og så sitter den!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA