Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Mekanisk => Emne startet av: leafnor på lørdag 19. august 2017, klokken 14:02

Tittel: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 19. august 2017, klokken 14:02
På så og si sin 5 årsdag for ferdsel på veg fikk min Leaf sitt første "normale" aldringsproblem.
Slark i "rakkelstag".

Fra før har jeg det kjente med lyd fra knirk i gummiforing på stabstag fremme. Det smører jeg i ny og ne med en vellrettet dusj WD40.
Men slark i "rakkelstag" krever reservedel, så nå fått sin første reservedel montert..
Gikk rimelig greit, da mutre og skruer ikke rustet så mye (Takk til meg selv for kaldgalvaniseringpraksis jeg har, samt at det er god plass å sette en slik sveisetang fast for å holde igjen under demontering). På tidligere biler jeg har hatt så har det å få hold igjen vært problem. Det er unbrakohull å sette nøkkel i på Leaf i ende av skruen, men den er såpass bløt skruen at på ene ble det så den ga seg og heller ekspanderte gjengene så det ble ekstra tungt på slutten å få av mutter. Derfor på med sveisetank som mothold.
Kjøpte nytt stag på EURODEL.NO.

Neste bytte jeg skal gjøre er bremseklosser bak når jeg legger om til vinterdekk. Det er en kloss som er slitt mer enn de tre andre, og jeg bytter nå så har jeg bremser bak til bilen har gått 240.000!, og slipper å oppdage at det er jern mot jern typisk første juledag eller ditto upassende tidspunkt. Altså, forebygge på sett og vis.
På mine vell 60.000 km og litt over to år, (Bilen er nå 5 år) har jeg byttet girolje (Reduksjonsgiret) vindusviskere, klosser fremme, kupefilter, rakkelstag og altså at det skal bli nye klosser bak.

Kostnader:
Girolje (husker ikke pris for den ene liter)
Viskere (ca 350) (Biltema & eBay)
Klosser fremme: 127,- (eBay)
Klosser bak : 171,- (eBay)
"Rakkelstag" Stabilisator stag NK 5112231: 323,- (inkl 89,- frakt) Eurodel
Kupefilter: 46,- eBay

Ikke mange kroner.

Tenker meg om, så har jeg nesten brukt like mye på "hobbyartede" duppeditter, slik som OBD-Dongle, LeafSpy, Androidpad, brytere/motstander for å hacke varme og tid på lage braketter for seteforlengelse.
Så summasummarum, like "dyrt" like vell som å ha en fosilbil!




Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Counterpointerlørdag 19. august 2017, klokken 14:12
Sveisetang heter vel Wisegrip
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 19. august 2017, klokken 14:39
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 19. august 2017, klokken 14:12
Sveisetang heter vel Wisegrip
Kjært barn mange navn.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Rasmus.Blørdag 19. august 2017, klokken 15:11
Bra Leafnor!
Hva er symptomene på gåent rakklestag? Byttet du på begge sidene?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 19. august 2017, klokken 17:06
Det fremstår som et kakk og "rakkel" i bilen selv under lav fart og på tilsynelatende flat veg. Irriterende for først så skjønner man ikke at det skal være kakk og rakkel selv på tilsynelatende flat veg og sakte fart, og når du tenker at du vil fremprovosere med å kjøre over en fartsdump litt hardt, så kan det være dønn stille.
Forklaringen er jo logisk, det kakker når krengningsstaget (Sway-bar) bytter kraftrettning og slarket i en eller flere av kuleledda skal finne hvile på motsatt side i koppen sin. Og det trenger det ikke være store dumper for å få gjort under kjøring.
Det kan være vanskelig å kjenne slakke i disse med bilen på bakken, for det er gjerne alltid ujevnt underlag så at krengsningsstagene er i spenn.

Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: nr1raynerlørdag 19. august 2017, klokken 17:25
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 19. august 2017, klokken 15:11
Hva er symptomene på gåent rakklestag? Byttet du på begge sidene?
Kakling på humpete vei. Ikke nødvendigvis at det er "rakkelstag", men normalt er det det første som ryker.
Bytter man på 1 side, følger den andre gjerne etter innen kort tid.

På slike muttere bruker jeg muttertrekker (har en fra Jula som går på strøm), eller hvis den sitter svært godt fast har jeg måttet ty til vinkelsliper.

Disse stagene er ikke uvanlig at må skiftes hver 40-60'km på enkelte biler, så at leafnor's bil holder nærmere 120'? er meget bra  ;)
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 19. august 2017, klokken 17:45
 ???, byttet bare den som var slark. Kunne nok tatt den på andre siden og, men var "god som ny!".
Sikkert ikke lenge til den går, men tok meg bare 30 minutter å bytte. Beholder de 300,- og holder av kronene til annet enn så lenge.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: nr1raynerlørdag 19. august 2017, klokken 18:29
Jaja, det er selvsagt bare å la den gamle stå på ;) For alt man vet holder den i 30'km til 8)
Men enkelte ganger kan det være greit for "peace of mind", og når man har verktøyet fremme uansett, å ta begge samtidig.
Når slike deler (rakkelstag, bærekule, styreledd, foringer o.l.) ryker er det sjelden dumt å bestille til begge sider, i hvert fall hvis man må betale frakt og har tenkt å beholde bilen ei stund  :) Normalt sett er det jo også temmelig billige deler.
Hmm, hvilken side røyk det på?
Vil tro høyre siden er den første som ryker, det er vel normalt mest humper i veien på den siden.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 19. august 2017, klokken 18:40
Høyre side var det.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: lifernlørdag 19. august 2017, klokken 21:17
Nå har min rullet 156200 km og det eneste som er byttet er et endeledd og bremseklosser
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: kavorlandlørdag 19. august 2017, klokken 23:24
*leafnor

Takk for oppdatering på aldringsprossesen på Leaf.
Hugsar du km-stand når du skifta olje ?

Ellers så verkar jo Leafen som eit godt samanskrudd produkt.
Vertikale stabilistatorstag, endeledd og bærekuler vart tygd sund på knappe 50 k km på Chrysleren og var standardfeil på PK.

Ser fram til eit langt og problemfritt bilhald med Leafen, og kanskje vert den bytta inn i den nye på vårparten om den viser seg å ha like bra kvalitet som den eg har.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Lassilørdag 19. august 2017, klokken 23:46
"Raklestag"=Lenkearm...
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 19. august 2017, klokken 23:51
Byttet oljen på 67.000. Du kan lese om det her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21271.msg362535.html#msg362535

Giret vil sikkert holde uten å bytte, men nå gjorde jeg nå det da like vell. Tror ikke det skadet, og kostet under 200,-.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnortorsdag 14. september 2017, klokken 22:11
Sitat fra: leafnor på lørdag 19. august 2017, klokken 18:40
Høyre side var det.
I kveld byttet venstre side. Kunne like godt ha byttet begge samtidig.

Med det samme bilen opp på bukk, sjekket for rust på tverrbjelkene som det er omtaltfunn på rust av på min og andre. Ikke helt lovende hvor "dypt" det sitter. Må pusse og lakkere over med noe til vinteren, ellers vil saltsuppen virkelig få tatt for seg er jeg redd.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorsøndag 05. november 2017, klokken 20:18
Knapt 1 mm igjen til varslerfjær tar i skivene bak, så byttet bremseklosser bak.
Den øvre glidebolten har jeg ikke smurt før, og nå hang det. 4 år tar det, og så sitter den!
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 25. november 2017, klokken 00:31
Da er trolig en  ny eldingsfeil oppstått. Kone og barn rapportert om at bilen ikke lader.
Jeg har "fikset" det med WD40, men varte bare to dager. For i kveld min tur.
Nå er bilen ladet nær 4000 ganger, og det med samme veggladeboks.

Håpet er at det er pistolen som er "slapp".
Fikk i gang ladingen, og får teste i morgen med ladekladden som så og si ikke er brukt, og se om den er mer "tight" når den kobles til.
Får kjøpe nytt støpsel i så fall på boksen.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnoronsdag 27. desember 2017, klokken 09:46
Ladeproblem i forrige post var i pistol på ladeboks, og ikke i bil. Med ny pistol på plass, lades uten problem.
Så EU kontroll nå i dag, og en feil. Venstre ytre styreledd. Klarte ikke å kjenne det selv med bilen på bukk før kontrollen, men NAF ristet det frem. Greit nok etter snart 130.000 km. Like greit å bytte begge sider samtidig.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Rasmus.Bonsdag 30. mai 2018, klokken 10:44
Byttet lenkearm på fremme høyre side i går etter at den feilet på EU kontrollen.
Tok ca 45 minutter inklusiv inn og ut med verktøy og jekk.
Fikk også feil på at tåkelysene var ute av posisjon.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Electrixtorsdag 31. mai 2018, klokken 14:28
Sitat fra: leafnor på lørdag 25. november 2017, klokken 00:31
Da er trolig en  ny eldingsfeil oppstått. Kone og barn rapportert om at bilen ikke lader.
Jeg har "fikset" det med WD40, men varte bare to dager. For i kveld min tur.
Nå er bilen ladet nær 4000 ganger, og det med samme veggladeboks.

Håpet er at det er pistolen som er "slapp".
Fikk i gang ladingen, og får teste i morgen med ladekladden som så og si ikke er brukt, og se om den er mer "tight" når den kobles til.
Får kjøpe nytt støpsel i så fall på boksen.
Hvis du brukte WD-40 på pinnene i pluggen så kan det være greit å vite at WD-40 er en olje og at olje isolerer. Man bruker for eksempel olje for å isolere høyspent-transformatorer og høyspentkabler. Så hvis man vil ha dårligere kontakt i elektriske koblinger er WD-40 et godt alternativ. Vil man derimot ha bedre kontakt finnes det en del varianter av elektrospray som renser uten å legge igjen en isolerende oljefilm.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Lynetfredag 08. juni 2018, klokken 23:32
Min Leaf er nå 6,5 år og har begynt å gi fra seg merkelige stønnelyder!
Når jeg tråkker bremsen lett inn kommer det en lyd fra bremseservomotoren,ligner litt på en knirkende fjær. Det er kun ved de første 5cm pedalbevegelse, når det begynner å bli bra motstand forsvinner lyden.
Noen som har hørt noe dette på sin bil?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorsøndag 10. juni 2018, klokken 11:20
Første post på denne tråd gjaldt bytte av lenkearm, høyre side. Historien er jeg kjøpte billigste jeg fant, og det koster. For mindre enn et år etter bytte rakler den jeg satte i. Møkkadel, kvalitet koster.
Kjøpt nye på bilder.no, ikke den dyreste den her gangen heller (Lærer ikke :angel: )
Tenkte, får montere smørenipler på det nye staget.
Boret hull, litt ut av senter for å ikke gå rett på kule der inn.  :o Du verden, om Sahara er tørt, så er det jaggu ikke bedre stelt i nye deler heller. Det vesle som kunne minne om væske inne i leddet var mer på høyde med noe tynn korosjonsbeskyttelse.
Gjenget M6, på med gjengelåslim og skrudde i nipler. Tre pump med fettpresse, mens jeg rørte på leddet. Ble glatt pen gange, ikke hakkete som innen, og nei, sprengte ikke leddet.
Skal bore opp og gjenge i nipler på det andre staget også, og de to bak.
Får bli et punkt ved dekkbytte vår og høst å gi de en liten dash fra fettpressen.

Forøvrig også byttet opphengskule og styrestag på venstre side etter funn av slark på siste EU. Kanskje bore opp og gjenge i nipler der også!
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Rasmus.Bsøndag 10. juni 2018, klokken 11:55
Morsomt☺
For min egen del valgte jeg å kjøpe lenke arm av nissan. Den koster ca kr. 700,-
Hos bildeler.no koster den ca 200,- hvis jeg husker riktig. Tanken min er at hvis den forrige varte i 6,5 år, gjør sikkert den nye det også, hvis jeg velger original del. Sikkert mange meninger om dette. Å bytte lenkearm etter ett år er jo ett dårlig tegn, men heldigvis en bitte liten og enkel jobb.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: elektroluxsøndag 10. juni 2018, klokken 12:06
Kjekt å lese om selvhjulpne folk.

Utrolig så mye penger en kan spare på å fikse selv, i tillegg til tilfredsstillensen ved selv å ha utrettet noe.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorsøndag 10. juni 2018, klokken 13:37
Da er staget montert. Ble blikk stille nå, intet rakkel.
Som nevnt måtte jeg bytte venstre opphengskule og styreledd. Siden jeg var av med høyre hjul så gikk jeg på med å boret hull i høyre opphengskule som fortsatt er original.  :o, ut kom tre dråper vann!!! (sees litt rest på bildet av dråpe)
Vell, nippel montert og fett presset inn. Kanskje den står seg nå som det er fett og ikke vann i leddet.
Skal ta endeledd og venstre opphengkule med bedre tid.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: cossie3mandag 18. juni 2018, klokken 22:40
Kanskje her man kan stille et spørsmål. :-)

Den røde varsellampen lyser når man starter bilen, men så fort jeg tar på beltet og kjører så slukker den. Noe og være bekymret for ? Jeg kan ikke si og ha lagt merke til det før. 2011 mod.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: nilsen33tirsdag 19. juni 2018, klokken 07:57
Den røde varsellampen skal lyse helt til beltet er på. Slik er det i alle fall på min Leaf!
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 01. september 2018, klokken 14:36
"Flaks". Skulle bytte pære i skiltlys bak, og oppdaget at der var mer feil enn bare en defekt pære. Lysene sitter i en blikkramme skrudd i plastfanger, og denne blikkrammen er rustet hinsides fornuft.
Det er rett før den er borte. Så iverksetter nødhjelp så den holder ennå litt til. Nødinstanser kaldt inn til tjeneste er maleskrape fra maskin&mek 1981, sinkspray, svart motorlakk og fluidfilm. Får se om de får rammen på bena igjen og fit for noen flere år.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 01. september 2018, klokken 19:47
Hadde jeg ikke gjort dette med blikkrammen tror jeg faktisk en eller to saltvintre til ville ha spist det siste og lampene ramlet ned og blitt hengende i ledningen. For det er rimelig tynt det som er igjen. Men Leaf skal kanskje holde 10 år, så da er det vell nesten innenfor at slikt blikk bare forsvinner? Bilen veier 10-20 gram mindre, fordel det også.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Electrixlørdag 01. september 2018, klokken 20:27
Oj, det så ikke bra ut. Egentlig noe tull at de lager slike deler i rustestål når de står så utsatt til og egentlig ikke skal ha noe belastning. Den kunne vel likegodt være laget i plast.

Jeg byttet en defekt henger-kontakt på den 14 år gamle stasjonsvogna i sommer. Dro den bare rett ut gjennom hullet i plastfangeren, det var så lite jern igjen av den braketten den var montert på at det var nesten ikke noe motstand.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Nilsernsøndag 02. september 2018, klokken 10:01
Har en anelse om at det er ganske likt på min 2013 modell. Har ikke tatt det ut, men ser ganske rustet ut. Er det noe som dekkes av garantien? Bilen har passert 100.000, men rustgaranti går vel ikke på km?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorsøndag 02. september 2018, klokken 17:44
Det tror jeg ikke fordi i rustgaranti (er vell egentlig gjennomrustgaranti) så omfattes den ikke av deler "som er montert på karosseriet", slik som pyntelister, dørhengsler og så videre. Den påskrudde skinnen for å klikke skiltlampen fast er nok en slik ikkegarantert påmontert sak. Men går å spørre.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Nilsernsøndag 02. september 2018, klokken 20:29
Takk for info, Leafnor. Nissan i Haugesund har ikke akkurat briljert med sin kundeservice, så tror ikke jeg gidder å spørre engang. Har klaget de inn for forbrukerrådet i en annen garantisak angående varmeapparat, så det får holde... venter på at saken kommer opp.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Kjell Leaftirsdag 04. september 2018, klokken 10:39
Kan du skrive et par ord om hva som er feil med varmeapparatet?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Nilserntirsdag 04. september 2018, klokken 11:46
Varmeapparatet gir ikke varme i AUTO funskon. AC må manuelt være aktivert hele tiden.
Har skrevet en del om det i tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38442.msg687237#msg687237
Burde egentlig laget en egen tråd. Skal legge ut oppdatering etter at det har blitt vurdert i forbrukerrådet. Tror ikke vi skal diskutere det i denne tråden ;-)
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Powerfluxtirsdag 04. september 2018, klokken 17:36
116000km nå og begynt å få en slags knirkelyd fra drivaksel på høyre side. Hørbar ved 75-100 rattutslag, tydligst når hjulene er dreid til høyre. Abslolutt mest hørbar ved sakte rygging.

Kan høres ut som om leddet går tørt men mansjetten er hel og det er ikke tegn til fett som er slynget ut.......
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Powerfluxtorsdag 13. september 2018, klokken 23:05
Vel, får vel sjansen til å sjekke ut drivaksel etc. nå når jeg likevel må demontere saker og ting i forstillingen for å feilsøke svømmende styring :-\
Bilen sporer og er generelt ufølsom på rattet når man kjører rett frem. I sidevind enda mer upresis.
Har røsket og dratt i endeledd men dette kjennes helt tight ut. Derimot kommer det en svak klakkelyd fra paralellstagene så jeg begynner å mistenke inner tie rod joint(s) for å være på vei. Da blir det isåfall bytte av både indre og ytre ledd når jeg først er i gang!
Relativt billig å bytte disse delene og slitasje vil jo oppstå når bilen harves rundt over trikkeskinner, hull og fartsdumper i ett sett :P
https://www.autodeler.co.no/optimal/12838624

Time will show........
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantenlørdag 15. september 2018, klokken 19:01
Leifen vår har den der dunkelyden over små ujevnheter i asfalten. Har vel forstått det slik at det er noen endeledd eller greier i forstillingen. Hvordan finner man ut hvilke deler det er, og hvordan bestiller man dem?

Noen som har en youtube video eller lignende for hånden?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 15. september 2018, klokken 19:26
Sitat fra: Aspiranten på lørdag 15. september 2018, klokken 19:01
Leifen vår har den der dunkelyden over små ujevnheter i asfalten. Har vel forstått det slik at det er noen endeledd eller greier i forstillingen. Hvordan finner man ut hvilke deler det er, og hvordan bestiller man dem?

Noen som har en youtube video eller lignende for hånden?
Mest sansynlig lenkearm, og kan f.eks bestilles på Bildeler.no.
De har noen fine videoer. Anbefaler du ser alle de har om Leaf.
https://www.youtube.com/channel/UCUHqNYIhF3H2ZynQuKUXYbA/search?query=leaf

https://www.youtube.com/watch?v=n34dCNato_4
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantenlørdag 15. september 2018, klokken 21:20
Flott, det er jo fort gjort. Takk for video.

To lenkarmer bestilt. Så får vi se om det er løsningen på dunkingen.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantentirsdag 18. september 2018, klokken 18:50
Husker du hvilken girolje du kjøpte?

Og hvor tappemutteren ligger?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnortirsdag 18. september 2018, klokken 20:19
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 18. september 2018, klokken 18:50
Husker du hvilken girolje du kjøpte?

Og hvor tappemutteren ligger?
Valvoline Maxlife ATF
http://www.carquestprofessionals.com/catalogs/chemicals/V-6217%20ATF%20Application%20NON-Laminated%20Guide%206.10.13.pdf

Tapping og påfyllingsplugg ser du når du tar unna bunnplaten på bilen.
Men vises også her:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=25076


Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Powerfluxtirsdag 18. september 2018, klokken 21:53
Sitat fra: leafnor på tirsdag 18. september 2018, klokken 20:19
Valvoline Maxlife ATF

Dette har vel vært oppe tidligere uten at jeg husker hvilken tråd det var i men burde ikke Dexron VI være innenfor spec her? MaxLife er vel i bunn og grunn en Dexron VI olje?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnortirsdag 18. september 2018, klokken 22:01
Sitat fra: Powerflux på tirsdag 18. september 2018, klokken 21:53
Sitat fra: leafnor på tirsdag 18. september 2018, klokken 20:19
Valvoline Maxlife ATF

Dette har vel vært oppe tidligere uten at jeg husker hvilken tråd det var i men burde ikke Dexron VI være innenfor spec her? MaxLife er vel i bunn og grunn en Dexron VI olje?
Dexron VI synes OK den også ja.
http://www.sunsoils.com/download/Basic%20Comparison%20Table%20-%20ATF.pdf
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Powerfluxtirsdag 18. september 2018, klokken 22:12
Da blir det denne :+1:
https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/servoolje/transmisjonsolje-atf-u-1l-2000036318
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantenonsdag 19. september 2018, klokken 13:43
Hvorfor står det ikke noe data om de oljene dere linker til?

Bildeler.no har denne oljen som anbefalt. Vil den funke?

https://www.bildeler.no/olje-manuell-girkasse/nissan/leaf-/E/2012/EM61/?Vare=74251
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Powerfluxonsdag 19. september 2018, klokken 16:37
Det der er ingen ATF olje men en for manuelle girkasser som skal ha GL4/GL5 SAE 80W/90 spec

ATF oljer er for automatkasser og reduksjonsgear. Dexron VI(6) tilfredstiller kravene til Leaf reduksjonsgiret.

ATF-U oljen til Biltema er en Dexron 6 olje, her er spec.

Ford M2C-202-B
Honda Z-1 (unntatt CVT)
JWS 3309
BMW 7045E
Man 339 V-1/V-2/Z-1/Z-2
VW/Audi G-052-162
Voith 55.6335.XX (G607)
GM Dexron VI
Toyota T-II/IV
Mitsubishi/Hyundai SP II/III
BMW LA2634
MB 236.1/236.2/236.5/236.6/236.7/236.9/236.10
Volvo 1161540/97341
Chrysler ATF/ATF 3+/ATF 4+
Nissan Matic D/J
BMW 8072B
Subaru ATF
VW/Audi G-055-025-AZ
LT 71141
Allison TES-295
JATCO FWD (Nissan, Rover 800, VW Polo, N402)
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Citroelonsdag 19. september 2018, klokken 20:16
Nissan Leaf skal ha
NISSAN Matic Fluid S
Det står i den norske instruksjonboken for min 2014-modell, og jeg har funnet det samme i service manualen for 2011 og 2014 (for det nordamerikanske marked).

Hva som skiller NISSAN Matic Fluid S fra andre versjoner, f.eks. Matic-D, Matic-J, Matic-K vet jeg ikke.

Redline D6 skal kunne erstatte NISSAN Matic Fluid S.

Men denne oljen skal passe for Matic-D, Matic-J, Matic-K, men ikke Matic S. Så er det heller ikke en Dextron VI. 
http://www.royalpurpleconsumer.com/products/max-atf-automatic-transmission-fluid/ (http://www.royalpurpleconsumer.com/products/max-atf-automatic-transmission-fluid/)

Er det bare misvisende merking at ikke NISSAN Matic Fluid S er listet opp på Biltema-oljen?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Powerfluxlørdag 22. september 2018, klokken 14:33
Sitat fra: Powerflux på torsdag 13. september 2018, klokken 23:05
Vel, får vel sjansen til å sjekke ut drivaksel etc. nå når jeg likevel må demontere saker og ting i forstillingen for å feilsøke svømmende styring :-\
Bilen sporer og er generelt ufølsom på rattet når man kjører rett frem. I sidevind enda mer upresis.
Har røsket og dratt i endeledd men dette kjennes helt tight ut. Derimot kommer det en svak klakkelyd fra paralellstagene så jeg begynner å mistenke inner tie rod joint(s) for å være på vei. Da blir det isåfall bytte av både indre og ytre ledd når jeg først er i gang!
Relativt billig å bytte disse delene og slitasje vil jo oppstå når bilen harves rundt over trikkeskinner, hull og fartsdumper i ett sett :P
https://www.autodeler.co.no/optimal/12838624

Time will show........
Da var begge ytre endeledd byttet og herre for en forbedring :+1: :+1:
Høyre side var rett og slett helt ferdig med masse slark. Venstre side også relativt slitt men ikke i nærheten av det på høyre side. Indre ledd på begge sider var helt fine og thighte, så feil kan man altså ta før man begynner å demontere :-X
Bilen tracker rett og fint og klankelydene i forstilling helt borte. Lyden fra det jeg trodde var drivaksel er også helt borte så alt dette stammet altså fra ødelagte ytre endeledd!!

Tok også full rens/smøing av calipere foran samt flushet gjennom ny bremsevæske rund baut. Gikk med 1-1/2 liter så var nok i overkant ivrig der :P
Rens/smøring av calipere bak gjenstår samt litt zinkspray så er kjerra klar for vinteren :+1:
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: tomrhlørdag 22. september 2018, klokken 16:17
Var på Mekonomen, de mente jeg kunne bruke Castrol Transmax Dex III Multivehicle til reduksjonsgiret.
(https://www.speeding.no/thumb/2483/640x0/Castrol_Transmax_Dex-III_Multivechicle_1L-500x500.jpg)
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantentirsdag 25. september 2018, klokken 13:57
Hvilken bremseveske bruker folk da?

Mekonomen anbefalte 5.1 i dag, men når jeg leste på service i våres så skjønte jeg det slik at 4 var riktig og at 5.1 ikke måtte blandes i systemet. Men på lokket på reservoaret i dag leste jeg DOT 3...

Forvirrende.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Limodrivertirsdag 25. september 2018, klokken 15:38
Bruk helt vanlig bremsevæske dot4. Dot5 mener jeg er ailikonholdig og bør unngås. Etter det jeg har lest vil du kunne få "lommer" med vann fordi væsken ikke absorberer vann. Det er ikke store frostpluggen som skal til før det vil kunne være ugreit.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Powerfluxtirsdag 25. september 2018, klokken 16:41
DOT 3, 4 og 5,1 er glykolbasert og kan brukes om hverandre.
DOT 5 derimot er silikon basert og kan overhode ikke blandes med glykolbaserte væsker.

Ingen grunn til å gå for 5,1 til Leaf, 4 holder i massevis!
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantentirsdag 25. september 2018, klokken 18:42
Takker! Fikk også svar fra lokale elbilforhandleren. DOT 4 er Nissan spec.

Brake fluid

For Europe:
Genuine NISSAN Brake Fluid, or equivalent DOT3 or DOT4*4 (US FMVSS No. 116)

Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantenfredag 28. september 2018, klokken 14:12
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 19. august 2017, klokken 17:25
På slike muttere bruker jeg muttertrekker (har en fra Jula som går på strøm), eller hvis den sitter svært godt fast har jeg måttet ty til vinkelsliper.

Fikk løsnet med muttertrekker på utsiden av rakkelstaget. Men mutteren på innsiden kommer jeg ikke til på, så nå er det vinkelsliper... Zzzz. Tar lang tid. Kapper siste rest av mutteren med Dremel helt innerst mot staget så jeg ikke skader det for mye med vinkelsliperen.

Edit: Hadde en vinkelsliper fra 2011 fremdeles i org. innpakning liggende. Kuttebladet som fulgte med var horribelt dårlig. Kjørte opp på jernvaren og fikk tak i to nye til 20,- per stk. Kapptiden gikk 400% raskere... Tok tilogmed 5mm inn i staget, så vi får håpe den sniker seg gjennom EU kontrollen uten at de får det med seg  :angel:

Folk som skal mekke sjøl ass...

Tok noen timer på venstre side alene i dag. Finne frem verktøy, knote rundt, og finne gode vinkler for kapping, kjøpe nye blad osv. Så venter med høyresiden til i morgen. Kort kjøretur i nabolaget hinter om at venstresiden ikke dunker lenger. Kun på høyre side over kumlokk det sier dunk dunk.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: tomrhfredag 28. september 2018, klokken 18:10
Huff ja, kjenner meg igjen. Ofte at man plages med enkle ting som sitter fast. Kan jo dele et par sure øyeblikk jeg også i medlidenhet, ble vinkelsliper på fossilen tidligere i år, ødela kantene på en 14mm caliperbolt. Endte med å slipe 6 nye kanter slik at en 13-kopp gikk på. Plagdes også med en 21 mm hjulmutter som muttertrekkeren ødela. Det funket å banke på en 20 mm koppnøkkel med hammer og dra til...
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantenlørdag 29. september 2018, klokken 18:46
Sitat fra: Powerflux på lørdag 22. september 2018, klokken 14:33
Tok også full rens/smøing av calipere foran samt flushet gjennom ny bremsevæske rund baut. Gikk med 1-1/2 liter så var nok i overkant ivrig der :P
Rens/smøring av calipere bak gjenstår samt litt zinkspray så er kjerra klar for vinteren :+1:

Vet du om en video som viser caliper smøring? Er noen år siden sist våre var smurte...

Edit: Har oppdaget svømmende styring hos meg også. Endeledd på begge sider bestilt.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 29. september 2018, klokken 19:17
Litt å "lære" her:
https://www.youtube.com/watch?v=vjReZIdesmw

Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: tomrhlørdag 29. september 2018, klokken 22:48
Det trinnet i videoen der han tar av bremseskiva (ca ved 3:10) går altfor «lett», vanligvis må man banke med hammer for å få den løs.

På samme måte de boltene som fester selve caliperen, som skrus av ved ca 2:30, går altfor lett. Ofte sitter de veldig godt, og da er det lurt å ha en lang arm på nøkkelen for å øke momentet. Ikke bank med hammer på en kort fastnøkkel, det var slik jeg ødela bolten, jfr.
Sitat fra: tomrh på fredag 28. september 2018, klokken 18:10
... ødela kantene på en 14mm caliperbolt. Endte med å slipe 6 nye kanter slik at en 13-kopp gikk på.

Men for å smøre glidepinner trenger man jo ikke demontere hele caliperen slik som her. Har lest råd om å smøre glidepinner (ca 5:50 ut i videoen) med kobberpasta, er ihvertfall det jeg har gjort med noen biler.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantenonsdag 03. oktober 2018, klokken 22:07
Er det kun glidepinnene man smører som Nissan har tatt seg rundt 2000,- for på hver sørviss? :P

Jeg tenkte hele greia ble demontert og smurt opp med pasta, i det minste...
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Balroglørdag 06. oktober 2018, klokken 12:55
Smurte omsider opp bremsene for første gang på 2011/2012 Leaf. Har utsatt dette fordi ... øh..

Tips for boltene som sitter som faen: spraye med rustløser på boltene, la det stå i 5+ min. (Dette hadde ingen effekt på mine bolter, men gir tid til en kopp kaffe) Bruk deretter latmannsarm (har en på 80 cm) og gode piper (14+17+19mm) og dra TIL boltene i stedet for å løsne. Når det omsider knekker opp, bruk latmannsarmen for å løsne opp boltene. Da er det svært enkelt å skru boltene ut og man risikerer ikke å ødelegge boltene i den retningen man skal ha dem ut. Å forsøke seg på disse boltene med en vanlig skralle eller fastnøkkel er dømt til å mislykkes og man gir seg selv og/eller verkstedet timesvis med drittjobb.
Min metode gjorde at det ikke var noen utfordring å løsne noen av de totalt 16 boltene foran og bak, annet enn at det er litt vanskelig å komme til med latmannsarm bak. (jekk bilen noen cm ekstra opp) Selv om glidepinner og braketter kan smøres opp uten demontering av brakettene, anbefaler jeg å demontere boltene for å hindre at dette må demonteres av eksperter når bilen blir 10-12 år og bremsene sitter fast og ikke passerer EU-kontrollen. Bildeler.no tar nærmere 5.000 for kaliper, skive og klosser per hjul og må det monteres på verksted vil demontering/montering forventes å koste minst 10.000 kr... I tillegg er dårlige bremser livsfarlig.

7 år med salt hadde ikke redusert bevegeligheten i glidepinnene, men nesten samtlige bremseklosser satt som sveiset i i brakettene. Med unntak av glidepinnene er det ikke brukt et gram fett ved montering av bremsene i Japan. Så om kun glidepinnene smøres opp ved service er jeg lite imponert.

Det tidkrevende er skrubbing med stålbørste og filing av rust på braketter, klips og bremseklosser og smøring av dem. (bruk en liten stiv pensel til smøringen) Jeg valgte etterhvert å bruke kobberpasta på disse uten at jeg er helt sikker på om det er best, men det reduserer forhåpentlig rustinga noe. Synes likevel disse klossene satt altfor fast i brakettene, men var nå mulige å bevege med lett dunking.

Smurte godt med kobberpasta på alle 16 bolter ved montering, og trakk til med momentnøkkel, slik at de antagelig neste gang kan demonteres kun med en liten skralle. Men jeg vil likevel bruke latmannsarm-metoden for å være sikker på å unngå runde bolthoder.

Pass forresten på at bremsevæsken byttes et sted mellom hvert 2-5 år. Det kan jo være smart å gjøre dette samtidig med bremsesmøring og hjulskift.

Det var forresten bra med klosser igjen etter 70.000 km, så jeg bytter dem neste gang.

Noen som har monteringsvideoer på lenkearmer/bærekuler/endeledd/hjullagre?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 06. oktober 2018, klokken 16:22
 :)jeg blir så glad når jeg leser siste innlegg, glad fordi det forteller pay-backen jeg har for mitt nå 30-årige sinksprayregime på bilbremser.  :angel:

Forøvrig, video bytte av hjullager: (Søk på youtube : "bildeler nissan leaf", og det kommer mange nytttige videor)
https://www.youtube.com/watch?v=pwjS1lx11RI
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Balroglørdag 06. oktober 2018, klokken 22:08
Konge. Takk - håper Leafen holder halvannet år til før jeg går på dette, kanskje like greit å bytte ut alle disse delene i forstillinga når man først demonterer det, prisene hos bildeler.no (bra videoer!) er jo ikke helt avskrekkende.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Strømbilmandag 08. oktober 2018, klokken 15:19
Mange som har byttet hjullager på sin Leaf? Min nærmer seg 140K nå, uten at jeg har merket noe til slark ennå..
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantentirsdag 09. oktober 2018, klokken 18:02
Fine hjullager her. Men svømmende styring så skal til med siste lenkarmen, og begge endeleddene om noen uker. Først bort på litt jobb osv.

Har fått byttet klosser og skiver på Outlanderen min nå da. Og fått kjøpt lang latmannsarm og klo-bolter som kan ta avrundede bolter. Man lærer mens man skrur. Jeg har også kjøpt sinkspray på Biltema, for å galvanisere de nye delene på Leifen.

På Outlanderen smurte jeg godt opp med kobberbasta både før bremseskive, etter bremseskive, bakpå klossene, og i monteringsgreiene. Samt i boltene. Byttet også bremseveske med det samme. Easy peasy. Fatter ikke at jeg har betalt verksteder for å gjøre dette i 18 år. Tok under en time å bytte begge bremseskivene foran i dag. Men jeg byttet klosser og rengjorde alt på lørdag, så det teller vel ikke helt. Måtte vente to dager for å få kjøpt nye skiver, de gamle gikk ikke å redde slik som jeg håpet. Oppdaget betydelig rust på innsiden.

Vurderer ny Ioniq og da blir det vel smøring av bremser og sinkspraying når den er helt ny. Hvordan gjør du det leafnor, går det greit å spraye over eksisterende rust også?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnortirsdag 09. oktober 2018, klokken 19:09
Ref sinkbehandling, så spyler jeg rent med høyttrykkspyler, fjerner evt løs rust. Overflaterust er det bare å spraye på. Etter noen år med slik behandling blir det galvanisert. Gjør det ved hvert dekkbytte vår og høst.
I starten på en noen år gammel bil vil det være rust (oveflate) å se før hver behandling, men det gjelder bare å fortsette. Til sist blir det galvanisert og som "nytt".
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnortirsdag 09. oktober 2018, klokken 22:52
Mener jeg passer på bremsene, men hørte unødvendig piping med vindu ned og kjøring i lav fart.
Sjekket glidepinner, og jeg hadde smurt de for to år tilbake. En på venstre bakhjul vell tørr og klossen på innsiden lå å strøk unødvendig innpå skiven. Så for å få en ende på dette gikk jeg til skrittet å monterte smørenippler. Har en liten CNC frem i kjeller så freset anlegg for nippel, boret og gjenget M6 og inn med nippel. Ett lite pump med fettpressen og kjente motstand, dvs fylte opp helt med fett der inne. Skrudde litt på skruene og de gikk fantastisk lett.
Fremover, ved hvert hjulskift på med fettpresse og så presse inn noen gram med fett. Bør sikre funksjon til "evig tid". :+1:
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: nilsen33onsdag 10. oktober 2018, klokken 09:32
"Har en liten CNC i kjeller"

Tydelig at det er forskjell på folk. Noen har litt bedre forutsetninger til å mekke bil enn andre.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Einar_Sonsdag 10. oktober 2018, klokken 14:51
Jeg er ikke sikker på at det er så lurt. Selv om jeg har en stor CNC maskin i kjelleren. ;-)
Det er ikke noe sted for fettet å komme ut etter hvert. Så det samler seg i "gummisokken" til den en dag sprekker, og sølevann kommer inn.
Jeg demonterer hele dritten, gjør skikkelig rent og gir den et nytt tynt lag med alufett.

Skiver blir marinert i Fosforsyre for å konvertere rust, spylt og pusset rene. Så galv spray.
Det betyr at bilen er ute av service en dag pg.a. marineringen. Men da spyr jeg bare ut endel CO2.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnoronsdag 10. oktober 2018, klokken 17:04
Alt med måte, både størrelse på CNC fres og mengde fett :). Ser problemstillingen, men samtidig sitter de mansjettene så løst at det er enkelt å innom de å tørke av overskudd. Så tenker at jeg klarer å unngå sprengte mansjetter.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantenonsdag 10. oktober 2018, klokken 22:49
Ene glidepinnen på outlanderen min fikk overtrykk inne i sylinderen pga for mye fett, og slitt gummikappe. Så den gikk ikke helt inn lenger. Fikk dratt ut litt fett og skiftet til ny glidepinne, så gikk det fint som bare det.

Finfine smørenipler da. Skulle ønske jeg hadde cnc maskin i kjelleren. I stedet har jeg ølbryggemaskin... Forskjell på folk ja.

Får smøre manuelt hver høst jeg da ;) Eller er det våren etter vinteren som er best?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnoronsdag 10. oktober 2018, klokken 23:00
En gang for året holder. Og ølbryggemaskin kan være minst like morsomt å ha som fres, dreibenk og 3D-printer i kjeller.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: trondhlamandag 15. oktober 2018, klokken 16:10
Sagt rett ut Nissan er et "spareselskap", de sparer seg unødvendig på de mest opplagte ting og har spart seg til fant en gang før for ca. 15 år siden da de gikk nærmest konkurs.
F.eks. Leaf vs. Kona, i Kona er det lagt mer i optimalisering av forbruk og regenerering noe som det ikke er gjort i Leaf. I Leaf har de spart seg de siste 5-10% i utviklingsarbeidet og forbruk ligger noe høyere i Leaf enn i Kona (7 km/kWh vs. 8,5 km/kWh).
Så også med korrosjonsbeskyttelse. Nissan Nordic kunne utmerket ha vel ha gått for fullstendig rustbeskyttelse for bilene med ankomst Norge, men nei, det er kunden sitt ansvar og kostnad. Sparetiltak bestemt av Nissan Europe.
For den som vil ha sin Leaf i mange år er det bare å finne vegen til nærmeste anti-rustverksted. En ting til, dersom man vil rustbeskytte en gammel Leaf må man bruke Lanolin og ikke Techtyl eller andre oljebaserte midler. Lanolin trenger nemlig inn i rustporene og blokkerer vann og oksygentilgang noe som stopper rusten noe de andre midlene ikke gjør
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnormandag 15. oktober 2018, klokken 16:37
To medisiner foreskrevet av "bildoktoren" for alderdommen: Lanolin (eks: Fluid Film) og kaldgalvanisering (Eks Biltema). Da blir alderdommen noe enklere å leve med som bil.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Girstangtirsdag 16. oktober 2018, klokken 01:48
Vil det funke å smøre disse bare ved å åpne mansjetten litt og spraye inn lanolinolje med sånn strå 1 gang i året?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnortirsdag 16. oktober 2018, klokken 17:11
Sitat fra: Girstang på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 01:48
Vil det funke å smøre disse bare ved å åpne mansjetten litt og spraye inn lanolinolje med sånn strå 1 gang i året?
Vil helt sikkert ikke skade, så ja. Men før eller siden tenker jeg de må ut å rengjøres og smøres. Det vil du kunne kjenne om de sitter fast.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Citroelsøndag 21. oktober 2018, klokken 18:19
Sitat fra: Einar_S på onsdag 10. oktober 2018, klokken 14:51
Jeg er ikke sikker på at det er så lurt. Selv om jeg har en stor CNC maskin i kjelleren. ;-)
Det er ikke noe sted for fettet å komme ut etter hvert. Så det samler seg i "gummisokken" til den en dag sprekker, og sølevann kommer inn.
Jeg demonterer hele dritten, gjør skikkelig rent og gir den et nytt tynt lag med alufett.

Skiver blir marinert i Fosforsyre for å konvertere rust, spylt og pusset rene. Så galv spray.
Det betyr at bilen er ute av service en dag pg.a. marineringen. Men da spyr jeg bare ut endel CO2.

Fosforsyre var jo avansert, men sikkert lurt. Samme stoff som i FerrBet rustfjerner. Hvor kjøper du fosforsyre hen?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: tomrhsøndag 21. oktober 2018, klokken 19:30
Det er en del youtube-videoer som demonstrerer fjerning av rust ved elektrolyse. Felles for dem er at de har en elektrolytt av vann+soda med en anode av skrapmetall, og så senker man ned den rustne delen som katode. En batterilader gir strøm. (Søk f.eks. på «rust removal electrolysis»). Noen som har prøvd dette? Tenker at man f.eks. kan senke hele kaliperen nedi ei bøtte og la det godgjøre seg over natta?

Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorsøndag 21. oktober 2018, klokken 19:37
Biltema sin rustfjerner: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustfjerner-2000017148

er fosforsyre. Datablad:
https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/SecuritySheets/nb/361823_SDB.pdf

Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorsøndag 21. oktober 2018, klokken 19:43
Sitat fra: tomrh på søndag 21. oktober 2018, klokken 19:30
Det er en del youtube-videoer som demonstrerer fjerning av rust ved elektrolyse. Felles for dem er at de har en elektrolytt av vann+soda med en anode av skrapmetall, og så senker man ned den rustne delen som katode. En batterilader gir strøm. (Søk f.eks. på «rust removal electrolysis»). Noen som har prøvd dette? Tenker at man f.eks. kan senke hele kaliperen nedi ei bøtte og la det godgjøre seg over natta?
:+1:, har prøvd det. Virker, men mye søl og har ikke tid å vente. Må jo bruke bilen også.
Så jeg holder meg til rustpikking, stålbørste og så sinkspray. Og lanolin, fluidfilm på der igjen på "ikkesynlige" flater. Som hjuloppheng, etc etc.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Aspirantenlørdag 27. oktober 2018, klokken 15:23
Da fikk jeg endelig en ledig lørdag til å ferdigstille arbeidet på Leifen.

Begge styreledda og den siste lenkarmen ble byttet i dag. I tillegg smurte jeg opp frambremsene godt.

Alle ulydene forsvant foran, og styringen føles mye mer presis igjen. For 1000,- i deler fikk jeg faktisk nybilfølelse i kjørefølelsen igjen. Har du dunking i bilen, eller svømmende styring? Bytt lenkarmer og endeledd!

Auto 8-8 på Eide i Møre og Romsdal har vært flinke til å smøre bremsene mine foran. Det var ingen problemer å løsne boltene med en ekstra lang skralle for momentets skyld, og glideboltene var rene og pene, og godt smurte. Det var ikke tilfelle med Outlanderen min, som fikk nye bremser på et uavhengig verksted for noen år siden. Der måtte jeg jo bytte glideboltene nå...

Lenkarmene og styreleddene gikk lett som en plett. Jeg slapp å bruke vinkelsliper på høyre side, siden jeg demonterte styreleddet først og fikk da bedre grep med den lange skralla slik at jeg fikk kjørt løs mutteren. Spraya godt med wd40 og rengjorde gjengene for gris. Fikk løs alt. Måtte bruke brekkjern for å få staget på plass slik at jeg fikk ut lenkarmen. For mye press gjorde at det stod fast.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Kjell Leafonsdag 07. november 2018, klokken 17:32
Jeg måtte nå bytte staget til vindusviskerne som er en svakhet. Bilen er 4 år og 11 mnd og kjørt 89.000 km. Det gikk på garantien, så var heldig med tidspunktet, selv om det uansett ikke koster en formue.Ellers feilfri bil.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Nilsernfredag 30. november 2018, klokken 22:09
Ikke bare Tesla som har problemer med deler...
(edit:flyttet dette til parkbrems problemer, men får ikke til å slette så det står to steder...)

Leaf 2013. Fikk feil på håndbrems i EU kontroll pga treg vire. Verksted greide ikke å smøre den opp igjen og måtte bestille ny. Vire var ikke å oppdrive i hele Europa gjennom Nissan og de klarte heller ikke å finne uorginal. De ser på saken videre - alltid bra service fra gamle Nissan forhandler Haugaland bilsenter (men vet ikke pris). Dersom ikke de klarer å skaffe ny innen fristen for EU godkjenning så kan det skaffes fra skraphandler.
Går ut fra at dette er en ganske vanlig feil på eldre Leafer...


Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 16. februar 2019, klokken 14:58
I løpet av sist høst ble det lagt ny vannledning i gata, og med det en del ferdsel over "stokk og stein" med leaf. Verst inn på egen innkjørsel med høy kantstein før ny asfalt. Følgelig subbet bunnplaten foran nedi titt og ofte og plasthinnen slitt bort så fibre som den er laget av blottlagt. Nå på fredag ramlet den bokstavelig ned, kjørevinden trykte den mot asfalten så det ble slitt av en del av kanten foran.
Den var veldig tung, gjennomtrekt av vann, og jeg tror det kommer av at store deler av plasten var borte. Den suger opp alt. Vekten sammen med risting på ulendt veg regelrett stanset ut hullene for skruene fremme. Det revnet rundt de.
Med glassfiber er jeg i gang med å lappe den sammen igjen, og bygge på det som ble slitt bort.
"Feilen" er nok ikke relatert til alderdom, men litt kombi kanskje av alder og lang "tjenestetid".

Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: monstersoundonsdag 20. februar 2019, klokken 07:43
Vi har en Leaf 2014 som vil bli 5 år gammel denne april, med jeg kom nettopp over 100.000km denne mandag, og bare to dager etter, kom det en feil på dashbordet :(

Jeg fikk en rød feil varsel (som håndbrekk lampe) for par uker siden og det skjedd 2-3 ganger kun ved kjøring til venstre svinger, men hver gang forsvant det etter 1-2 sek.
I morges kom den samme lampen først, og da kom dette som dere kan se på bildet.
Det ville ikke slå av før jeg stoppet bilen.

Har noen andre hatt et lignende problem?
Er det mulig at forhandleren vil godta dette under garantien likevel?



--------Update:
Forhandleren i Arendal svarte på min email etter 1 time og sa at jeg bør sjekke om det er nok bremsevæske på beholder..det gjorde jeg og det er nesten på minimum, dvs. dette kan være en årsak til problemet. Jeg vil kjøpe bremsevæsken på lørdag og håpe at problemet blir permanent løst. :)
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Goggen123onsdag 20. februar 2019, klokken 19:38
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 07. november 2018, klokken 17:32
Jeg måtte nå bytte staget til vindusviskerne som er en svakhet. Bilen er 4 år og 11 mnd og kjørt 89.000 km. Det gikk på garantien, så var heldig med tidspunktet, selv om det uansett ikke koster en formue.Ellers feilfri bil.

Pga rust eller? Jeg byttet nå nettopp på førstesiden pga rust, 2 år gammel så fikk på garanti. Ser det har begynt på passasjersiden også.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Kjell Leaftorsdag 21. februar 2019, klokken 18:32
Det var staget som går fra viskermotoren til viskerne som hadde hoppet av pga slitasje.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Bobbulfsøndag 24. februar 2019, klokken 00:18
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 21. februar 2019, klokken 18:32
Det var staget som går fra viskermotoren til viskerne som hadde hoppet av pga slitasje.
Jeg fikk også byttet dette staget på garanti når bilen var ca 3 år gammel.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: cramandag 25. februar 2019, klokken 12:25
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 21. februar 2019, klokken 18:32
Det var staget som går fra viskermotoren til viskerne som hadde hoppet av pga slitasje.

Slitasje, eller bare at mutteren som fester det har skranglet av? Det skjedde på vår, men den lå på en kant nedenfor så det var bare å skru den på igjen. Rart at det ikke var brukt låsemutter med nylonforing e.l. Bytter til det neste gang det skjer.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Bobbulffredag 01. mars 2019, klokken 22:21
Sitat fra: cra på mandag 25. februar 2019, klokken 12:25
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 21. februar 2019, klokken 18:32
Det var staget som går fra viskermotoren til viskerne som hadde hoppet av pga slitasje.

Slitasje, eller bare at mutteren som fester det har skranglet av? Det skjedde på vår, men den lå på en kant nedenfor så det var bare å skru den på igjen. Rart at det ikke var brukt låsemutter med nylonforing e.l. Bytter til det neste gang det skjer.
På min var det slitasje. Klarte å bruke viskere midlertidig ved å stikke hånden inn bakom inspeksjonsdeksel på bilens venstre side. Kunne da trykke på plass staget igjen og det satt fast der et par dager til. Var en slags zimmerring eller foring eller noe som holdt staget på plass. Ble løsere og løsere for hver gang jeg satt det på igjen, og holdt seg på dårlig til slutt. Har virket helt fint etter det ble skiftet på garanti.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Powerfluxlørdag 13. april 2019, klokken 10:12
Etter at jeg byttet endeledd i høst ble bilen svært mye bedre å kjøre men nå gjennom vinteren har jeg merket at bilen er litt diffus og vag i styreresponsen. Den må gjetes litt for ikke å stikke av og det har kommet en slags lav, døll skranglelyd over dumper. Ikke akkurat en metallisk skrangling men definitivt noe som ikke er like tight lenger.
Tenkte i utgangspunktet at swaybar liknks aka raklestag kunne være synderen mtp på ulyd men det forklarer ikke den dårlige styreresponsen!
Bendte og bøyde med et brekkjern på div foringer og kuleledd uten egentlig å finne all verden men så har jeg aldri kjent på dette i ny tilstand.

På ren mistanke ble begge nedre bærebruer og raklestag bestilt. Bærebruene kommer ferdig med begge foringene og bærekule presset på plass!

Tok utgangspunkt i denne videoen fra Bildeler.no

https://www.youtube.com/watch?v=hsgxVFCtn3Q (https://www.youtube.com/watch?v=hsgxVFCtn3Q)

Kikket på videoen, så ut og kikke på bilen for deretter å kikke på videoen igjen....konklusjon er at denne videoen er håpløst overkomplisert og demonterer veldig mye mer enn nødvendig. Dette blir også kommentert i kommentarfeltet til videoen.

Man trenger altså ikke å skru av mutteren til hjullageret, ta ut ABS sensor, løsne støtdemper eller presse ut drivaksel fra hjullageret.
Jeg endte med å ta av caliper og henge den opp i fjærbenet, løsne endeledd for litt bedre tilgang samt hekte av ABS wire fra gummifestene mot fjærbein og trekke den til side.
Herfra var det bare å løsne bolten som holder bærekulen og boltene til begge foringene. Brukte muttertrekker med slag som i videoen og dette gikk som smurt.
Deretter ble raklestagene løsnet. Her satte jeg en liten jekk under bremseskivene for å løfte opp navet til normal høyde. Dette tar presset av raklestagene.

Alt i alt en svært enkel bolt off/bolt on jobb. Som de sier i Wheeler Dealer, Job well done ;)

Og så selve Lackmus testen, ble det bedre?
Ikke bare litt men vanvittig mye bedre :+1: Forstillingen er som ny!
Jeg er overasket over at selv uten å kjenne all verdens slakk i foringer og ledd så er det altså såpass mye bevegelse at bilen blir ubehagelig å kjøre.
Nå tracker den som på skinner og all ulyd borte :+1:

Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 13. april 2019, klokken 11:12
 :+1: gratulerer. Og ja, overkomplisert video. Jeg gjorde som deg da jeg byttet bærekule.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: eltexfredag 19. april 2019, klokken 08:45
Mine automatiske sidespeil (som går inn og ut når jeg slår av/på bilen) ble etterhvert veldig dårlige og gikk knapt nok ut noen ganger. Fikk dem byttet på garantien i fjor. Nå er det ene speilet allerede på vei til å av og til ikke gå skikkelig ut igjen. Noen som vet hva en kan gjøre uten å ta fra hverandre ting (er ikke noe handyman)
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: tomrhfredag 19. april 2019, klokken 16:29
Slutte å ta dem automatisk inn/ut.. :P
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: daggadmandag 03. juni 2019, klokken 10:48
Da har vår Leaf fra nov 2011 bikket 200000 km.
Den har ikke hatt servicer annet enn det jeg har fikset selv hjemme. Og jeg er ikke noen mekaniker men kan skifte bremseklosser, skiver og denslags enklere oppgaver.
Hadde den på EU kontroll og fikk som forventet en lang liste. Støtdemper foran, skiver bak, begge bærearmer foran, stab stag og mye mer plukk. Fikk en pris med NAF på 25000,-for fiks hos de og slo til da jeg synes den virker grei.
Så da får vi håpe den triller enda noen år. Nå er den jo forlengst blitt "gratis" bil.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Powerfluxmandag 03. juni 2019, klokken 16:16
Og de tingene du nevner kunne du fikset enkelt selv :P
Leafen er lett å skru på :+1:
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: cramandag 03. juni 2019, klokken 16:32
Sitat fra: daggad på mandag 03. juni 2019, klokken 10:48
Da har vår Leaf fra nov 2011 bikket 200000 km.

Er du her enda? :D Har ikke sett deg på lenge; du har kanskje ikke vært så aktiv de siste åra etter at jeg fikk se/prøve din Leaf for en god del år siden. Har fremdeles vår 2012, men med noe kortere km enn din. :)
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Thomas Parslimandag 03. juni 2019, klokken 17:36
Hvor mange (batteri)barer har dere mistet, cra og daggad?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: cratirsdag 04. juni 2019, klokken 07:40
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. juni 2019, klokken 17:36
Hvor mange (batteri)barer har dere mistet, cra og daggad?

Tror ikke vi har mistet noen, men må nesten sjekke ved høve. Det er fruen som bruker Leafen. En kompis som har kjørt godt over 100k med sin Leaf fra slutten på 2012 har mistet en strek.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: daggadtorsdag 27. juni 2019, klokken 15:26
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. juni 2019, klokken 17:36
Hvor mange (batteri)barer har dere mistet, cra og daggad?

Har mistet 2 stk :)
Men rekkevidden er helt ok enda den altså. Tipper på ca 100km under normale sommerforhold. Den sier 120km

Cra: Jada er nå her fra tid til annen. Det var vel du som testet den inne hos Vestlandske kanskje ?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 05. september 2020, klokken 11:59
Startet tråden 3 år tilbake. Med det tre flere år med aldring.
Og nå denne uke det største problemet oppstått. Bilen lader ikke på AC lengre.
Sprengte sikring (20A) til ladeboks, og nå blinker ladelampene til, for så å gi seg uten videre lading.
Lest litt på andre poster og det er alle symptomer på at lader i bilen (Den enhet som står på tvers bak bakseteryggen) har gitt seg etter 8 år. Bilen lader på hurtiglader.
Mottatt en brukt lader fra hugger, så når jeg får kloa i bilen (Den er mest populære doning i huset) så skal jeg bytte. Krysser fingre at det er bare det, selv om det ikke helt er "bare bare".
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Powerfluxlørdag 05. september 2020, klokken 17:57
Jeg hadde nøyaktig samme problem for noen uker siden! LeafSpy kastet ut en hel armada feilkoder men ingenting virket selv når disse feilkodene ble slettet.
Spenning på 12V batteriet viste seg å være lav og med opplading av dette og frakobling av 12V batteri i 10-15 minutter så nullstilte bilen seg selv. Ikke hatt problemet siden.
Er litt usikker på 12V batteriet nå så setter det på lading over natt en gang i uken.

Om du vet at 20A sikringen din er blåst så er det selvfølgelig en helt annen bolle!!
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorlørdag 05. september 2020, klokken 23:05
Har byttet 12V i sommer, til 62Ah. Det originale fra 2012 var blitt for slapt i fisken.
Nei, det er noe helt annet. Blåste sikring 20A, og jeg kjenner karakteristisk varm bakelitt lukt i bagasjerommet. Tyder på  grillet elektronikk. Og ja, LeafSpy viser feilmelding på lader som det ikke går å slette.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorsøndag 06. september 2020, klokken 10:32
Sitat fra: leafnor på lørdag 05. september 2020, klokken 23:05
Har byttet 12V i sommer, til 62Ah. Det originale fra 2012 var blitt for slapt i fisken.
Nei, det er noe helt annet. Blåste sikring 20A, og jeg kjenner karakteristisk varm bakelitt lukt i bagasjerommet. Tyder på  grillet elektronikk. Og ja, LeafSpy viser feilmelding på lader som det ikke går å slette.
Fått montert inn ny (brukt) lader. Og første test, bilen lader igjen. Tok 3 timer i helgetempo å bytte.
Så da ruller bilen igjen. Godt fornøyd med konklusjon, bytte og resultat.
Symptom var:
- Bil satt til å lade, men på et tidspunkt gikk sikring i huset ut til ladeboks (20A)
- Prøver man å lade med EVSE, starter de blå lysene som de pleier, men gir seg etter får sekunder
- LeafSpy PRO viste en feilkode på Charger
- Bilen tar hurtiglading. Hurtigladet på CK siden de har fast kWh pris, opp til ca 90% (Leafspy)

Jobben:
- Ut med sikkerhetplugg hovedbatteri
- Av med 12V batteri
- Ut med bakseter
- Tomte bgasjerom, og ut med plastdekseler over lader
- Av med en stålplate plate som og hold en tempføler
- Hadde rygget bilen opp på bukker for tenkte å under for å trekke av kjøleslanger. Men det gikk å løsne lade og løfte den opp ca 5 cm så slange klemmer (Fjærende) kunne løsnes, og slanger demonteres
- Hadde dred meg to treplugger diameter 16mm for å plugge slanger så kjølevæsken ikke rant ut.
- Tre lavspenning plugger av, og to høyspent (En 220V og en 400V) av.
- Løftet så lader ut. Veier 18 kg.
- Montering i motsatt rekkefølger. Ca 2 dl med frostvæske etterfylt. Type Grønn

Tok meg tre timer i et bedagelig helgejobbtempo. Det kreves nok litt over det jevne i mekanisk kyndighet å gjøre slik jobb vil jeg si. Skal jeg gjøre det en gang til med full innsats og nå kjennskap til rekkefølgen på saker og ting, så er det gjort på timen.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Hansisøndag 06. september 2020, klokken 12:49
Vurderte du å oppgradere laderen når du var i gang? Jeg ser Muxsan tar 3000 Euro for 11 kW lader (2500 Euro hvis det kjøpes sammen med batterioppgradering) og 5000 Euro for 22 kW lader (4000 Euro hvis det kjøpes sammen med batterioppgradering). Det hadde vært interessant å vite hvor mye selve hardwaren koster, antar man må oppgradere kabling og bytte til Type 2 inntak også, og hvor mye de tar for arbeidet.. Skulle tro det var et marked i Norge for sånt?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnorsøndag 06. september 2020, klokken 14:09
Sitat fra: Hansi på søndag 06. september 2020, klokken 12:49
Vurderte du å oppgradere laderen når du var i gang? Jeg ser Muxsan tar 3000 Euro for 11 kW lader (2500 Euro hvis det kjøpes sammen med batterioppgradering) og 5000 Euro for 22 kW lader (4000 Euro hvis det kjøpes sammen med batterioppgradering). Det hadde vært interessant å vite hvor mye selve hardwaren koster, antar man må oppgradere kabling og bytte til Type 2 inntak også, og hvor mye de tar for arbeidet.. Skulle tro det var et marked i Norge for sånt?
Nei, vurderte ikke. To grunner, hastet å få den opp å lade igjen og den lader fint fullt batteriet på 16A over natten, om en starter på kl 20:00 hvis det er "tomt". Har hendt at om vi satte på lading kl 22, og ut kl 7:30, da står den å lader ennå. Men ikke noe problem det. (Har 40 kWh batteri i bilen)
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Powerfluxmandag 07. september 2020, klokken 21:25
Har du noen formening om hva som sender onboard laderen til de evige  jaktmarker?
Hva måtte du ut med for en brukt onboard lader?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnormandag 07. september 2020, klokken 22:16
Sitat fra: Powerflux på mandag 07. september 2020, klokken 21:25
Har du noen formening om hva som sender onboard laderen til de evige  jaktmarker?
Hva måtte du ut med for en brukt onboard lader?
Den brukte ga jeg 2000,- for + frakt. "Ny" så jeg på eBay, ville kommet seg på 14.000,-. Og fra Nissan forhandler måtte jeg trolig ha kjøpt ny bil :-)
Det luktet litt brent bakelitt, så mistenker det er som beskrevet på nett en condensator som er gått. Kan kanskje være den lar seg bytte for en kyndig person. På Mynissanleaf forum (USA) fant jeg en tråd med betegnelse på den kondensatoren. Men ikke noe jeg selv vil prøve på. Kan jo også være noe annet fikk juling, for 20A sikringen i skape i huset slo ut, så var litt strømmer ut å gikk.
Kanskje det finnes noen som kan reparere min gamle lader. Tenker den jeg har nå også vil gi seg en gang og da skulle det være kjekt med en backup-lader liggende . Virker som det med laderen er en feil som går igjen, og blir nok flere og flere tilfeller fremover.
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=28009
Nyttig lesing: https://victoriaevclub.com/forum/victoria-bc/2012-nissan-leaf-on-board-charger-failure/
https://elbilforum.no/index.php?topic=39284.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=41575.15
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Donaldonsdag 25. november 2020, klokken 10:45
Bør man ta av klemmene på 12V batteriet ved lading? I vanlige biler bør man gjøre det pga en diode el i dynamoen kan ryke.

En annen ting: Kan man bytte ut sidespeil uten varme med speil med varme(brukt) uten alt for mye ekstra ledninger ol? Noen som har prøvd?
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnoronsdag 25. november 2020, klokken 19:50
Sitat fra: Donald på onsdag 25. november 2020, klokken 10:45
Bør man ta av klemmene på 12V batteriet ved lading? I vanlige biler bør man gjøre det pga en diode el i dynamoen kan ryke.

En annen ting: Kan man bytte ut sidespeil uten varme med speil med varme(brukt) uten alt for mye ekstra ledninger ol? Noen som har prøvd?
For å svare på det med lading, så lad uten å koble fra 12V.
Det med speilene har jeg ikke noen erfaring eller formening om.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Donaldonsdag 26. mai 2021, klokken 22:47
Det knepper i forstillingen når jeg manøvrerer i sakte fart, spesielt når jeg rygger ut samtidig mens jeg svinger med rattet. hører ikke noe særlig med lyder ellers. Noen som vet hva det muligens kan være? Endeledd feks? Eller er det normalt? Forekommer meg at det har blitt verre etter at den ble anmskaffet i høst.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnortorsdag 27. mai 2021, klokken 07:22
Sitat fra: Donald på onsdag 26. mai 2021, klokken 22:47
Det knepper i forstillingen når jeg manøvrerer i sakte fart, spesielt når jeg rygger ut samtidig mens jeg svinger med rattet. hører ikke noe særlig med lyder ellers. Noen som vet hva det muligens kan være? Endeledd feks? Eller er det normalt? Forekommer meg at det har blitt verre etter at den ble anmskaffet i høst.
Det er nok det "normale" du og opplever, se denne:
https://www.youtube.com/watch?v=nqzLp3mvMzU
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Donaldtorsdag 27. mai 2021, klokken 10:32
Takker for svar, men det er nok litt høyere knepping og flere etter hverandre enn vist i denne videoen. Kan jo prøve å filme denne kneppingen i kveld og legge den ut her.
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: leafnortorsdag 27. mai 2021, klokken 18:29
Sitat fra: Donald på torsdag 27. mai 2021, klokken 10:32
Takker for svar, men det er nok litt høyere knepping og flere etter hverandre enn vist i denne videoen. Kan jo prøve å filme denne kneppingen i kveld og legge den ut her.
Da er det trolig "Rakkelstagene",
Tittel: Sv: Nå begynner "alderdommen"
Skrevet av: Donaldtorsdag 27. mai 2021, klokken 19:10
Ja, kanskje det. Ser at de er billige og enkle å bytte. Kan begynne med dem.