Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå begynner "alderdommen"

Startet av leafnor, lørdag 19. august 2017, klokken 14:02

« forrige - neste »

leafnor

Da er trolig en  ny eldingsfeil oppstått. Kone og barn rapportert om at bilen ikke lader.
Jeg har "fikset" det med WD40, men varte bare to dager. For i kveld min tur.
Nå er bilen ladet nær 4000 ganger, og det med samme veggladeboks.

Håpet er at det er pistolen som er "slapp".
Fikk i gang ladingen, og får teste i morgen med ladekladden som så og si ikke er brukt, og se om den er mer "tight" når den kobles til.
Får kjøpe nytt støpsel i så fall på boksen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Ladeproblem i forrige post var i pistol på ladeboks, og ikke i bil. Med ny pistol på plass, lades uten problem.
Så EU kontroll nå i dag, og en feil. Venstre ytre styreledd. Klarte ikke å kjenne det selv med bilen på bukk før kontrollen, men NAF ristet det frem. Greit nok etter snart 130.000 km. Like greit å bytte begge sider samtidig.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rasmus.B

Byttet lenkearm på fremme høyre side i går etter at den feilet på EU kontrollen.
Tok ca 45 minutter inklusiv inn og ut med verktøy og jekk.
Fikk også feil på at tåkelysene var ute av posisjon.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Electrix

Sitat fra: leafnor på lørdag 25. november 2017, klokken 00:31
Da er trolig en  ny eldingsfeil oppstått. Kone og barn rapportert om at bilen ikke lader.
Jeg har "fikset" det med WD40, men varte bare to dager. For i kveld min tur.
Nå er bilen ladet nær 4000 ganger, og det med samme veggladeboks.

Håpet er at det er pistolen som er "slapp".
Fikk i gang ladingen, og får teste i morgen med ladekladden som så og si ikke er brukt, og se om den er mer "tight" når den kobles til.
Får kjøpe nytt støpsel i så fall på boksen.
Hvis du brukte WD-40 på pinnene i pluggen så kan det være greit å vite at WD-40 er en olje og at olje isolerer. Man bruker for eksempel olje for å isolere høyspent-transformatorer og høyspentkabler. Så hvis man vil ha dårligere kontakt i elektriske koblinger er WD-40 et godt alternativ. Vil man derimot ha bedre kontakt finnes det en del varianter av elektrospray som renser uten å legge igjen en isolerende oljefilm.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lynet

#19
Min Leaf er nå 6,5 år og har begynt å gi fra seg merkelige stønnelyder!
Når jeg tråkker bremsen lett inn kommer det en lyd fra bremseservomotoren,ligner litt på en knirkende fjær. Det er kun ved de første 5cm pedalbevegelse, når det begynner å bli bra motstand forsvinner lyden.
Noen som har hørt noe dette på sin bil?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

leafnor

Første post på denne tråd gjaldt bytte av lenkearm, høyre side. Historien er jeg kjøpte billigste jeg fant, og det koster. For mindre enn et år etter bytte rakler den jeg satte i. Møkkadel, kvalitet koster.
Kjøpt nye på bilder.no, ikke den dyreste den her gangen heller (Lærer ikke :angel: )
Tenkte, får montere smørenipler på det nye staget.
Boret hull, litt ut av senter for å ikke gå rett på kule der inn.  :o Du verden, om Sahara er tørt, så er det jaggu ikke bedre stelt i nye deler heller. Det vesle som kunne minne om væske inne i leddet var mer på høyde med noe tynn korosjonsbeskyttelse.
Gjenget M6, på med gjengelåslim og skrudde i nipler. Tre pump med fettpresse, mens jeg rørte på leddet. Ble glatt pen gange, ikke hakkete som innen, og nei, sprengte ikke leddet.
Skal bore opp og gjenge i nipler på det andre staget også, og de to bak.
Får bli et punkt ved dekkbytte vår og høst å gi de en liten dash fra fettpressen.

Forøvrig også byttet opphengskule og styrestag på venstre side etter funn av slark på siste EU. Kanskje bore opp og gjenge i nipler der også!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rasmus.B

Morsomt☺
For min egen del valgte jeg å kjøpe lenke arm av nissan. Den koster ca kr. 700,-
Hos bildeler.no koster den ca 200,- hvis jeg husker riktig. Tanken min er at hvis den forrige varte i 6,5 år, gjør sikkert den nye det også, hvis jeg velger original del. Sikkert mange meninger om dette. Å bytte lenkearm etter ett år er jo ett dårlig tegn, men heldigvis en bitte liten og enkel jobb.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

elektrolux

#22
Kjekt å lese om selvhjulpne folk.

Utrolig så mye penger en kan spare på å fikse selv, i tillegg til tilfredsstillensen ved selv å ha utrettet noe.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

leafnor

Da er staget montert. Ble blikk stille nå, intet rakkel.
Som nevnt måtte jeg bytte venstre opphengskule og styreledd. Siden jeg var av med høyre hjul så gikk jeg på med å boret hull i høyre opphengskule som fortsatt er original.  :o, ut kom tre dråper vann!!! (sees litt rest på bildet av dråpe)
Vell, nippel montert og fett presset inn. Kanskje den står seg nå som det er fett og ikke vann i leddet.
Skal ta endeledd og venstre opphengkule med bedre tid.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

cossie3

Kanskje her man kan stille et spørsmål. :-)

Den røde varsellampen lyser når man starter bilen, men så fort jeg tar på beltet og kjører så slukker den. Noe og være bekymret for ? Jeg kan ikke si og ha lagt merke til det før. 2011 mod.
Citroen C-Zero 2011.
Skedsmo

nilsen33

Den røde varsellampen skal lyse helt til beltet er på. Slik er det i alle fall på min Leaf!

leafnor

"Flaks". Skulle bytte pære i skiltlys bak, og oppdaget at der var mer feil enn bare en defekt pære. Lysene sitter i en blikkramme skrudd i plastfanger, og denne blikkrammen er rustet hinsides fornuft.
Det er rett før den er borte. Så iverksetter nødhjelp så den holder ennå litt til. Nødinstanser kaldt inn til tjeneste er maleskrape fra maskin&mek 1981, sinkspray, svart motorlakk og fluidfilm. Får se om de får rammen på bena igjen og fit for noen flere år.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Hadde jeg ikke gjort dette med blikkrammen tror jeg faktisk en eller to saltvintre til ville ha spist det siste og lampene ramlet ned og blitt hengende i ledningen. For det er rimelig tynt det som er igjen. Men Leaf skal kanskje holde 10 år, så da er det vell nesten innenfor at slikt blikk bare forsvinner? Bilen veier 10-20 gram mindre, fordel det også.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Oj, det så ikke bra ut. Egentlig noe tull at de lager slike deler i rustestål når de står så utsatt til og egentlig ikke skal ha noe belastning. Den kunne vel likegodt være laget i plast.

Jeg byttet en defekt henger-kontakt på den 14 år gamle stasjonsvogna i sommer. Dro den bare rett ut gjennom hullet i plastfangeren, det var så lite jern igjen av den braketten den var montert på at det var nesten ikke noe motstand.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Nilsern

Har en anelse om at det er ganske likt på min 2013 modell. Har ikke tatt det ut, men ser ganske rustet ut. Er det noe som dekkes av garantien? Bilen har passert 100.000, men rustgaranti går vel ikke på km?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA