Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 08. mars 2018, klokken 23:35
Har nettopp bestilt i-Pace og må si det er foruroligende at den ikke kan forventes å ha lengte rekkevidde enn Ampera-e som vi har i dag. At den dermed har 50% høyere forbruk enn Ampere sitt nærmest sinnsyke vinterforbruk er nærmest en dealbreaker
Tror du kan roe ned en god del. Jeg har Ae og bestilt I-Pace.

Vinterforbruket er ikke så ille som de hardeste kritikerne skal ha det til. Jeg kjører like langt som min kollega med Tesla S70.
Sommerforbruket er en drøm og da er jeg i S100 land.

Som andre er inne på så må en se hvordan I-pace klarer seg i den virkelige verden. Disse målingene er bare indikasjoner. Men Epa og Wltp er milevis bedre enn Nedc.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på fredag 09. mars 2018, klokken 07:48
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 08. mars 2018, klokken 23:35
Har nettopp bestilt i-Pace og må si det er foruroligende at den ikke kan forventes å ha lengte rekkevidde enn Ampera-e som vi har i dag. At den dermed har 50% høyere forbruk enn Ampere sitt nærmest sinnsyke vinterforbruk er nærmest en dealbreaker
Tror du kan roe ned en god del. Jeg har Ae og bestilt I-Pace.

Vinterforbruket er ikke så ille som de hardeste kritikerne skal ha det til. Jeg kjører like langt som min kollega med Tesla S70.
Sommerforbruket er en drøm og da er jeg i S100 land.

Som andre er inne på så må en se hvordan I-pace klarer seg i den virkelige verden. Disse målingene er bare indikasjoner. Men Epa og Wltp er milevis bedre enn Nedc.

Nå har jeg hatt A-e i 8 mnd, så jeg kjenner også sommerforbruket. Og det er ekstremt bra. Jeg oppnådde lett 12 kwh/100 km. Men på vinterkjøring ligger den jevnt over 20. Riktignok med min kone bak rattet 80% av tiden. Som ofte står 1 time med full  varme og venter på fergen..

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 09. mars 2018, klokken 08:05
Sitat fra: knut.aulie på fredag 09. mars 2018, klokken 07:48
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 08. mars 2018, klokken 23:35
Har nettopp bestilt i-Pace og må si det er foruroligende at den ikke kan forventes å ha lengte rekkevidde enn Ampera-e som vi har i dag. At den dermed har 50% høyere forbruk enn Ampere sitt nærmest sinnsyke vinterforbruk er nærmest en dealbreaker
Tror du kan roe ned en god del. Jeg har Ae og bestilt I-Pace.

Vinterforbruket er ikke så ille som de hardeste kritikerne skal ha det til. Jeg kjører like langt som min kollega med Tesla S70.
Sommerforbruket er en drøm og da er jeg i S100 land.

Som andre er inne på så må en se hvordan I-pace klarer seg i den virkelige verden. Disse målingene er bare indikasjoner. Men Epa og Wltp er milevis bedre enn Nedc.

Nå har jeg hatt A-e i 8 mnd, så jeg kjenner også sommerforbruket. Og det er ekstremt bra. Jeg oppnådde lett 12 kwh/100 km. Men på vinterkjøring ligger den jevnt over 20. Riktignok med min kone bak rattet 80% av tiden. Som ofte står 1 time med full  varme og venter på fergen..
En times venteøkter på vinter så vil jo varmepumpe spille en vesentlig rolle.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 09. mars 2018, klokken 07:58
Sitat fra: knut.aulie på fredag 09. mars 2018, klokken 07:48
Sommerforbruket er en drøm og da er jeg i S100 land.
Pisspreik.


Et lite tips er å sjekke hvilke smilefjes som står ved siden av et utsagn
Er det et av de skøyeraktige er det lurt å tenke at det ikke er strengt bokstavelig.

turfsurf

Joda, så det. Men de kan jo tolkes som så mangt. Og står allikevel ved kommentaren.  ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Ukvemsord sier mest om den som bruker dem. Blir lite presist.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hyundai har nå publisert tall for Kona electric 39kWh: offisiell WLTP rekkevidde for short range modell er 312km etter kombinert syklus

Til referanse har vi fra før av:
- nye Nissan Leaf 40kWh som har 270/285 offisiell WLTP rekkevidde etter kombinert syklus med henholdsvis 17" og 16" hjul
- Renault ZE40 som har fått oppgitt offisiell WLTP rekkevidde til 300km med R110 motoren. Sannsynligheten er stor for at samme verdi gjelder for dagnes ZE40 utgave med 16" hjul.
- Kona electric leveres med 17" hjul.



Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Kommende biler + offisielt energiforbruk for alle kjente ligger i post 3
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599868#msg599868

OBS! Dette er offisielle tall for energiforbruk, ikke "fake news" tall som har spredd seg diverse steder.

Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0
[/quote]

Tellus

Ser du opererer med offisielle EPA tall for I-Pace. Så langt har jeg kun sett det tallet Jaguar har operert med (240 miles). Dette er ikke et offisielt tall. Har det kommet et offisielt tall eller opererer du med dette foreløpige ?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tellus på lørdag 17. mars 2018, klokken 11:13
Ser du opererer med offisielle EPA tall for I-Pace. Så langt har jeg kun sett det tallet Jaguar har operert med (240 miles). Dette er ikke et offisielt tall. Har det kommet et offisielt tall eller opererer du med dette foreløpige ?
Jaguar har enda ikke lansert offisielle tall for energiforbruk ihht til EPA, normalt blir ikke disse lagt fram før bilen sår i butikken for å bli registrert. Da blir de også publisert her:
https://www.fueleconomy.gov/

Jaguar i USA/Canada har publisert en EPA rekkevidde på 240miles/386km (ref www.jaguarusa.com og www.jaguar.ca)

Dette er også publisert i salgsbrosjyrene i USA etter I-Pace offisielt ble lansert i begynnelsen av mars i år:
https://www.jaguarusa.com/Images/Jaguar-I-PACE-Brochure-1X5901910000BUSEN02P_tcm97-497681.pdf
Det betyr at når en kjøper i USA eller Canada i dag vurderer å kjøpe seg en I-Pace kontra annen batterielektrisk bil, så er det 240miles/386km det tallet denne kjøperen må forholde seg til.

Sammenlikner vi nå Kona Electric LR med oppgitte tall for I-Pace ser vi at begge disse ligger nær hverandre på de 3 målesyklusene vi kjenner (EPA/WLTP/NEDC) med 2-4 km i Kona favør; alle tall i henhold til det begge produsenter har publisert i pressemeldinger, på sine hjemmesider eller i sine brosjyrer.

                    EPA /WLTP/ NEDC  100-0% batteri
I-Pace          386 / 480 / 543 km
Kona el (64) 390 / 482 / 546 km       

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hyundai har nå publisert EPA tall for Kona electric 64kWh

Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Kommende biler + offisielt energiforbruk for alle kjente ligger i post 3
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599868#msg599868


Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

Tellus


Hansi

Er WLTP nesten like optimistisk som NEDC? Jeg syns det var overraskende liten forskjell på mange av modellene i tabellen, fra 11-13% bare på flere av bilene? Hvorfor er det så liten forskjell på noen og såpass stor forskjell på andre?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Hansi på søndag 01. april 2018, klokken 20:16
Er WLTP nesten like optimistisk som NEDC? Jeg syns det var overraskende liten forskjell på mange av modellene i tabellen, fra 11-13% bare på flere av bilene? Hvorfor er det så liten forskjell på noen og såpass stor forskjell på andre?
Ingen tvil om at WLTP er snillere enn EPA; jeg vil si det slik at WLTP er oppnåelig ved økonomisk kjøring, EPA kan alle klare mens NEDC er tall for en elbile i nedoverbakke, medvind og hjemlengsel ;)

Det at det bare er 11-13% forskjell på noen biler mellom NEDC/WLTP betyr enten at produsentene ikke lengre jakter eventyrlengder i NEDC, eller at de begynner å bli like "kreative" på WLTP som man i sin tid ble på NEDC. Fasiten dukker vel opp etter hvert som de aktuelle modellene faktisk begynner å rulle på veiene våre.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Foreløpige WLTP tall for kommende Audi e-tron quattro er publisert av Audi
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/ultra-high-voltage-the-audi-e-tron-prototype-in-a-faraday-cage-10164

Som vanlig ved tidlig lanseringer kan tall for produksjonsversonen ofte være enda litt bedre, men det gir en "minimumsverdi" vi kan forvente.

Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Kommende biler + offisielt energiforbruk for alle kjente ligger i post 3
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599868#msg599868


Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

#elbilforeningenLM18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA