Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Tesla

WLTP ? = i3 (94Ah) (19")    255  ? I såfall helt ok som bybil med trolig max 2 stopp til feks Bergen Oslo...

Tesla

Finnøy, EPA VS WLTP, hvilken av disse anser du som mest realistisk ? Oppfatter WLTP som noe i "overkant positiv", har du en konklusjon ?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tesla på mandag 12. februar 2018, klokken 15:16
WLTP ? = i3 (94Ah) (19")    255  ? I såfall helt ok som bybil med trolig max 2 stopp til feks Bergen Oslo...

Det blir feil måte å regne ut langtursrekkevidde: første etappe starter man med 100% og på langtur leter man etter en hurtiglader når man har en 10-20% igjen (usikkerheten om hurtiglader er ledig/ute av stand gjør at man ikke presser mer). Man lader opp til ca 80% før man fortsetter, det betyr at førtse etappe kjører man ca 80-90% av max rekkevidde, mens de neste stoppene er på 60-70% av max rekkevidde. Det betyr at man har minst 3 ladestopp på strekningen Bergen Oslo så sant man har et energiforbruk som tillater opptil 255km ved 100% batteri.

Sitat fra: Tesla på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:31
Finnøy, EPA VS WLTP, hvilken av disse anser du som mest realistisk ? Oppfatter WLTP som noe i "overkant positiv", har du en konklusjon ?

Basert på de første WLTP tallene tror at det mest realistiske for en "gjennomsnittsbilist"  ligger mellom EPA og WLTP, det samsvarer for øvrig med hva for eksempel BMW selv sier på sine hjemmesider.

WLTP mangler testelementer som inkluderer bruk av a/c og simulering av kalde omgivelser i motsetning til EPA.
EPA elementene inneholder høyere fart i "highway" tester som favoriserer biler med lav luftmotstand noe mer enn hva vi behøver å ta hensyn for her i Norge (men vil være ekstremt relevant i Tyskland).

WLTP er sikkert oppnåelige for alle med litt økonomisk kjøring, men ikke alle kjører like økonomisk  ;)

Uansett håper jeg alle kjøper seg en elbil som passer deres eget behov og en som minimum leverer av det de forventer av kjørelengde i det daglige og på tur.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Foreløpige WLTP tall for kommende Renault Zoe R110 ZE40 er lagt inn.

Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer her etterhvert:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

En til svensk

Veldig bra oversikt!
Skremmende at NEDC-tallene fremdeles får lov å brukes ved markedsføring når det er en så missvisende kjøresyklus.
En kommentar til tabellen bare. Når du bruker "\" i "NEDC\EPA" så leser man det som at EPA står over NEDC, altså "EPA delt på NEDC", mens du egentlig mener "NEDC delt på EPA", altså "NEDC/EPA".
(Strengt tatt viser kolonnen "NEDC/EPA - 1", siden du har trukket fra 100% og bare viser økningen, så du kunne evt. legge til et plustegn før tallene for å tydliggjøre at det er økningen som vises.)
2017 Hyundai Ioniq (nå litt over 50000 km).
Liker også å sykle til hverdags.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: En til svensk på tirsdag 20. februar 2018, klokken 08:38
Veldig bra oversikt!
Skremmende at NEDC-tallene fremdeles får lov å brukes ved markedsføring når det er en så missvisende kjøresyklus.
En kommentar til tabellen bare. Når du bruker "\" i "NEDC\EPA" så leser man det som at EPA står over NEDC, altså "EPA delt på NEDC", mens du egentlig mener "NEDC delt på EPA", altså "NEDC/EPA"....

Tusen takk for positiv tilbakemelding og kommentarer som forbedrer kvaliteten ;) Har oppdatert i henhold til korreksjon.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Ser heldigvis at Nissan i sine annonser nå ser ut til å ha sluttet å bruke NEDC i sine nye Leaf annonser, men desto mer skuffende med Renault som fortsatt hevder i sine annonser på TV og andre medier at Zoe ZE40 er en 400km bil - selv etter at de selv har "avslørt" WLTP tall for R110 modellen som kommer til sommeren (samme batteristørrelse, noe mer motoreffekt)

Stikkkontakt

I i-Pace-forumet skrives det nå at WLTP-rekkevidden er bekreftet til 480 km.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#67
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 21. februar 2018, klokken 23:04
I i-Pace-forumet skrives det nå at WLTP-rekkevidden er bekreftet til 480 km.
Var på I-Pace visning i Stavanger i dag. Importør hadde ingen kjennskap til WLTP tall enda; kunne bare henvise til NEDC og Jaguar sine egne, uoffisielle forventninger om vinterrekkevidde (sistnevnte ikke uventet like lave utledninger fra NEDC som for andre biler - uten at jeg røper noe fra NDA ;)).

Joltus

Den der "anbefalt daglig lading" kolonnen....

Ser du har den på 40kwh varianten av Leaf, men kan denne begrenses til 80%? Mener å ha hørt at dette ikke er mulig på den nye? Rart å anbefale 80% lading for så å ikke gi mulighet for denne begrensningen?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 15:27
Den der "anbefalt daglig lading" kolonnen....

Ser du har den på 40kwh varianten av Leaf, men kan denne begrenses til 80%? Mener å ha hørt at dette ikke er mulig på den nye? Rart å anbefale 80% lading for så å ikke gi mulighet for denne begrensningen?
Hvis det er riktig så får jeg fjerne dette for Leaf 40kWh. Noen som har siste instruksjonsbok som kan bekrefte?

Joltus

I farten fant eg dette innlegget fra sylwester:

Sitat fra: sylwester på tirsdag 11. juli 2451, klokken 23:46
Jeg var hos BNH Alna å så på utstillingsbilene. Startet den opp å tittet i menyen. Akkurat som forrige årsmodell er det ikke noen instillingsmulighet til å stoppe lading tidligere enn 100%. Jeg kan sørge for å sette den på lading når den er under 20% på hverdagene og få SOC+80% når jeg kjører hjem, men da mister jeg balanseringen jeg har ved 80% idag.

Nissan kunne fint klart å få tilbake long life ved å kalle det noe annet. F.eks. gitt oss mulighet til å sette ønsker % og heller skrive at de fremdeles mener bilen kan lade til 100% hver dag og at det kun er en tjeneste til de som starter turen på toppen av fjellet slik som Opel gjorde med sin "Hill mode".

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#71
Foreløpig WLTP tall for Jaguar I-Pace (antar bare 18"hjul siden de ikke sier noe om hvilke dekkdimensjoner som er benyttet slik WLTP egentlig krever)
Lagt til justeringer for Kia Niro EV etter at offisielle tall fra Sør-Korea syklus er klare (lik eller strengere enn amerikanske EPA syklus)

Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Kommende biler + energiforbruk for alle kjente ligger i post 3
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599868#msg599868

Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Fra "verdenslansering" i Geneve av Kona electric er det oppgitt offisell WLTP rekkevidde for long range modell på 482km etter kombinert syklus.

Sammenlikner vi nå Kona Electric LR med oppgitte tall for I-Pace ser vi at begge disse ligger nær hverandre på de 3 målesyklusene vi kjenner (EPA/WLTP/NEDC) med 2-4 km i Kona favør.
Tar vi med Ampera-e ser vi at Opel sannsynligvis har tatt litt for lett på WLTP syklus:

                    EPA /WLTP/ NEDC  100-0% batteri
Ampera-E     383 / 380 / 523 km
I-Pace          386 / 480 / 543 km
Kona el (64) 390 / 482 / 546 km       

Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg er i post 1
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Kommende biler + energiforbruk for alle kjente ligger i post 3
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599868#msg599868

Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


"Lanseringskalender" for kommende elbiler (når de er forventet å komme på norske veier) er her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

Stikkkontakt

Har nettopp bestilt i-Pace og må si det er foruroligende at den ikke kan forventes å ha lengte rekkevidde enn Ampera-e som vi har i dag. At den dermed har 50% høyere forbruk enn Ampere sitt nærmest sinnsyke vinterforbruk er nærmest en dealbreaker

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 08. mars 2018, klokken 23:35
Har nettopp bestilt i-Pace og må si det er foruroligende at den ikke kan forventes å ha lengte rekkevidde enn Ampera-e som vi har i dag. At den dermed har 50% høyere forbruk enn Ampere sitt nærmest sinnsyke vinterforbruk er nærmest en dealbreaker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA