Nissan kunne fint klart å få tilbake long life ved å kalle det noe annet. F.eks. gitt oss mulighet til å sette ønsker %
Nettopp. I stedet for valgmulighet mellom 80% og 100% lading, burde vi kunne velge fritt hvor høyt vi vil lade, i området 50-100%.
Battery University mener om lading av Li-ion:
- Lading til 4,2V vil gi levetid på 300-500 sykluser
- Lading til 4,1V vil gi levetid på 600-1000 sykluser
- Lading til 4,0V vil gi levetid på 1200-2000 sykluser
- Lading til 3,9V vil gi levetid på 2400-4000 sykluser
Djupe utladinger skal muligens ødelegge mer. Hvilke spenningsområdet som regnes for 0-100% lading, er nok mye smalere på elbiler enn på annen forbrukselektronikk.
http://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteriesDersom man dobler levetida ved å senke spenninga med 0,1V, så tolker jeg det dithen:
- Å lade fra 80% til 100% sliter like mye som å lade batteriet fra 0-80%
- Å lade fra 60% til 80% sliter like mye som å lade batteriet fra 0-60%
Nissan says that the new battery can retain 90 percent of its capacity after 500 charge/discharge cycles (more than 60,000 miles, in practical terms),
Dvs man kan ha 90% SOH etter 500 sykluser, og man kan kjøre 100 000 km på disse 500 syklusene, og jeg tipper det gjelder ved en laboratorietemperatur. Det er bare på laboratoriet man kjører fulle sykluser som Nissan antyder fra 0 til 100%. I reelt liv klattlader man, og det kan være mange som lader både hjemme og på jobb, og som lader fra ca 80% til 100% et par ganger om dagen. 1000 sykluser fra 80% til 100% skulle slite like mye som 500 sykluser fra 0 til 100%. Gitt at 500 sykluser gir 100 000 km, og hvis jeg har forstått logikken rett:
- Dersom batteriet stadig lades fra 80-100%, kan man klare 90% SOH etter 40 000km
- Dersom batteriet stadig lades fra 60-80%, kan man klare 90% SOH etter 80 000km
- Dersom batteriet stadig lades fra 40-60%, kan man klare 90% SOH etter 160 000km?[/li
Ved hurtiglading betyr det så mye mer å avbryte ladinga i tide, for å unngå at batteriet blir varmt, og det er temperatur som betyr mye mer enn andre forhold. Hurtiglading vil man gjerne avbryte ved 50%SOC, dersom man ikke trenger noe mer.
Ved testing av antall sykluser i laboratorium, tester man gjerne små celler i konstant temperatur, der man kjører konstant med opp- og utladinger i månedsvis. I det virkelige liv med et stort el-bilbatteri, vil temperaturen variere med kjørestil og lademønster, og temperaturen kan bety mer for aldring enn det antall sykluser gjør. Andre forhold som hvordan man lagrer batteriet mellom hver gang det brukes, spiller også inn. Hvor mye strøm som går ut og inn av batteriet under kjøring, varierer også mye med kjørestil.