Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Orbit på onsdag 06. september 2017, klokken 05:53
WLTP-tall ute for BMW i3s, og i samme runde er det også sluppet WLTP for i3 94Ah.

i3 94Ah: 235 - 255 km (avhengig av dekkdimensjon)
i3s 94Ah: 235 - 245 km
Takk for input, godt å se at BMW tar WLTP seriøst. Oppdaterer oversikt når jeg er tilbake fra jobbreise.

Egil Fonn

WLTP tallene stemmer godt med mine erfaringer med BMW i3 94ah på landeveiskjøring med 80km/t fartsgrense i sommer temperaturer og tørre veier.
Lette biler får generelt bedre score på NEDC enn tyngre biler på grunn av mye start og stopp i testen.
Aerodynamiske biler scorer bra på EPA på grunn av lengre tid med høy hastighet i testen.
Her er litt info om NEDC: https://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
Her er litt info om WLTP: https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedure
Her er litt info om EPA: https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Oppdatert første innlegg med WLTP tall for BMW i3. Beholder inntil videre EPA tall for sammenlikning og en pekepinn på daglig pendling sommer/vinter.

bjornb

Rart at det ikke har kommet WLTP tall for nye Nissan Leaf 40kWh siden den ble lansert nå..
Har vel oppgitt 378km NEDC og 150 miles EPA (~241km).
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

Counterpointer

Sitat fra: bjornb på onsdag 13. september 2017, klokken 10:54
Rart at det ikke har kommet WLTP tall for nye Nissan Leaf 40kWh siden den ble lansert nå..
Har vel oppgitt 378km NEDC og 150 miles EPA (~241km).
Den ble vel oppgitt til Japansk standard på 400 og derfra oversatt til NEDC og EPA .

Tror ikke de vil fokusere allverden på rekkevidde før de kommer med 60 kWh

bjornb

Det er vel ikke noe de kan velge, trodde WLTP var lovpålagt i EU på nye bilmodeller lansert fra 1.sept jeg:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-2822_en.htm

Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

Counterpointer

Sitat fra: bjornb på onsdag 13. september 2017, klokken 15:15
Det er vel ikke noe de kan velge, trodde WLTP var lovpålagt i EU på nye bilmodeller lansert fra 1.sept jeg:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-2822_en.htm
Leaf er Japansk, går ut fra det er derfor de begynte med japansk standard.

De må ha WLTP her i Europa etterhvert. Det er jo åpenbart at de ikke ønsker å bruke den da det jo virker som bilen går vesentlig kortere.

Trekkoppbil

#22
NEDC består av 4 urbane sykluser og en ekstraurban syklus.
De urbane syklusene veksler mellom hastigheter på 0, 15, 32 og 50km/t med svært låge akselerasjoner, på flat vei i 20-30 C uten varmeapparat.  Jeg kan ikke forstå at det har så mye med bykjøring å gjøre, å akselerere fra 0 til 50 på 26 sekunder.
Den ekstraurbane syklusen går opp i 120 km/t: https://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle

Man tester ikke kjøring med normale akselerasjoner, eller i kupert terreng, og heller ikke i varierte temperaturer og vær. Jeg synes det er underlig at man kunne dømme VW for juks, så lenge testen er som den er.

For Leaf sin del, har jeg funnet forbrukstall på 1,5kwt pr mil for NEDC syklus, etter det jeg har funnet i ulike artikler, uten at jeg har funnet noe offisille tall.  Det forbruket synes jeg er ganske realistisk for rolig kjøring på riksvei. På fine dager kan man oppnå forbruk som ligner på 1,5kwt/km også under blanda kjøring. Når jeg gjør en ekstra innsats for å kjøre økonomisk, så blir jeg liggende på 7-9km/kwt i 80km/t iflg gjennomsnitssmåleren i bilen.

Så med Leaf synes jeg NEDC-forbruk er ganske realistisk for dagligdags kjøring, om man tar det litt med ro.
At noen oppgir urealistiske tall på rekkevidde, så har vel ikke det noe med NEDC å gjøre. NEDC er en syklus til å beregne forbruk på, og ikke direkte rekkevidde. Jeg kan ikke forstå annet enn at det har med fantasimål på batterikapasitet å gjøre, men jeg får ikke talla helt til å henge sammen. Det er mulig man regner batterikapasitet på 24kwt.
De offisielle rekkeviddene regnes på ulike måter for ulike årsmodeller:  http://insideevs.com/nissan-leaf-side-by-side-range-comparison-2012-vs-2013/

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#23
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 13. september 2017, klokken 22:10
...For Leaf sin del, har jeg funnet forbrukstall på 1,5kwt pr mil for NEDC syklus, etter det jeg har funnet i ulike artikler, uten at jeg har funnet noe offisille tall.  Det forbruket synes jeg er ganske realistisk for rolig kjøring på riksvei. På fine dager kan man oppnå forbruk som ligner på 1,5kwt/km også under blanda kjøring. Når jeg gjør en ekstra innsats for å kjøre økonomisk, så blir jeg liggende på 7-9km/kwt i 80km/t iflg gjennomsnitssmåleren i bilen.

Så med Leaf synes jeg NEDC-forbruk er ganske realistisk for dagligdags kjøring, om man tar det litt med ro.
At noen oppgir urealistiske tall på rekkevidde, så har vel ikke det noe med NEDC å gjøre. NEDC er en syklus til å beregne forbruk på, og ikke direkte rekkevidde. Jeg kan ikke forstå annet enn at det har med fantasimål på batterikapasitet å gjøre, men jeg får ikke talla helt til å henge sammen. Det er mulig man regner batterikapasitet på 24kwt.
"Rekkeviddene" for ulike årsmodeller varierer mye, og det er stor forskjell på 2012- og 2013-modeller. Antakelig gikk 2012- og 2013-bilene like langt hvis man ikke brukte varmeapparat, men man har regna rekkevidda på ulike måter. (På bruktmarkedet er det nok stor forskjell på 2012- og 2013-modeller pga aldring, men det er en annen sak)  http://insideevs.com/nissan-leaf-side-by-side-range-comparison-2012-vs-2013/
Det er helt riktig at gjennomsnittsforbruk ihht til europeisk standard er realistisk; så som Leaf 150 kWh/km (dette finner du på offisielle spesifikasjoner hos Nissan fra dag 1 i 2011). NEDC rekkevidde slik det blir publisert har ingenting med denne realistiske gjennomsnittsverdien å gjøre; dette er en max rekkevidde de oppnår av og til i laboratorietest (prøv netto batterikapasitet på 21kWh og del på 150 => dette gir en rekkevidde på 140km som samsvarer mye mer med EPA på sommerføre).
For fossilbiler betyr dette den beste verdien mhp på utslipp; uoppnåelig for den jevne forbruker hvis man ikke kjører en paddeflat vei under optimale forhold under optimal temperatur. NEDC krever ikke engang at man bruker samme dekk og speil som den utgaven en forbruker får med som standard. Det VW gorde var å optimalisere disse verdiene ytterligere gjennom software når fossilbilene ble testet; av den grunn de ble dømt.

Merk også at både 2011 og Euroleaf fra 2013 har samme måling på gjennomsnittsforbruk på 150Wh/km. Dette stemmer eksakt på vestlandsveier med varierende topografi, men samtidig vet jeg også at Euroleaf (dvs fra 2013) kan oppnå lavere forbruk enn 2011 utgave på helt flat vei.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 13. september 2017, klokken 16:58
Sitat fra: bjornb på onsdag 13. september 2017, klokken 15:15
Det er vel ikke noe de kan velge, trodde WLTP var lovpålagt i EU på nye bilmodeller lansert fra 1.sept jeg:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-2822_en.htm
Leaf er Japansk, går ut fra det er derfor de begynte med japansk standard.

De må ha WLTP her i Europa etterhvert. Det er jo åpenbart at de ikke ønsker å bruke den da det jo virker som bilen går vesentlig kortere.
Nissan må følge europeiske og norske bestemmelser som sier at alle nye typegodkjenninger etter 1.9.2017 SKAL ha WLTP. De kan bruke NEDC i tillegg frem til 1.9.2018 (EU) og ut 2018 (Norge).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har lagt til de til de foreløpige EPA tallene for I-Pace; se post 1 & 3

Tellus

Sitat fra: Finnøy på lørdag 30. september 2017, klokken 15:29
Har lagt til de til de foreløpige EPA tallene for I-Pace; se post 1 & 3

Tallene for I-Pace er jo helt latterlige. Det eneste som er sagt er at rekkevidden blir mer enn 500 km. Med 90 kWh batteri og permanentmagnet motor vil selvfølgelig denne bilen gå mye lengre enne enn Tesla S75. I-Pace har forøvrig også varmepumpe.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tellus på lørdag 30. september 2017, klokken 16:06
Sitat fra: Finnøy på lørdag 30. september 2017, klokken 15:29
Har lagt til de til de foreløpige EPA tallene for I-Pace; se post 1 & 3
Tallene for I-Pace er jo helt latterlige. Det eneste som er sagt er at rekkevidden blir mer enn 500 km. Med 90 kWh batteri og permanentmagnet motor vil selvfølgelig denne bilen gå mye lengre enne enn Tesla S75. I-Pace har forøvrig også varmepumpe.

Det er korrekt at jeg bruker den informasjonen som Jaguar har opplyst så langt, om du mener at Jaguar da oppgir latterlige tall er noe annet.
Endelige tall på produksjonsutgaven kommer vel også som en fasit til slutt.

Ikke umulig at endelige tall blir bedre enn foreløpige indikasjoner slik vi så med Chevrolet Bolt/Opel Ampera-E, men for eksempel Leaf siste utgave så ser rekkevidden ut til å bli i underkant av indikasjoner underveis.

Det samme gjelder de andre kommende elbilene hvor man bare har gitt foreløpige tall så langt.
Skal oppdatere når nye tall dukker opp.

Tellus

Når jaguar sier at rekkevidden blir mer enn 500 km NEDC så forstår jeg ikke hva 500 km EPA har å gjøre som et sammenligningsgrunnlag. Nå er vel Tesla S75D oppgitt til rundt NDEC 490 km.
Bolt har lengre rekkevidde enn enn Tesla S75D og I-Pace vil selvfølgelig ha lengre rekkefølge enn Bolt. Likevel så står det i tabellen Bolt har lengre rekkevidde enn I-Pace og at S75D har lengre rekkevidde enn Bolt.

Tabellen er jo bare vås.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA