Skrevet av Emne: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.  (Lest 89358 ganger)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1524
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.
« på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:38 »
Etter hvert som WLTP tallene kommer inn og blir publisert vil de bli inkludert i denne posten etter hvert.
[en: WLTP range for BEV's sold in Norway will be updated in this overview as soon as they are published.
In addition EPA range has been calculated for BEV's not available in North America]

Oversikt ligger også som Google doc, velg flip på toppen for WLTP eller EPA.

Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima.
Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy).
- TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (ofte minste felgdiameter).
- TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (ofte større felgdiameter og høyere vekt pga utstyr).
WLTP regelverket sier at hvis differansen mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes.

1. tabell er WLTP oversikt over biler som kan bestilles i dag
2. tabell inkluderer WLTP også for kommende elbiler
3. tabell er en EPA oversikt over alle elbiler solgt i Norge + indikasjon på sammenlikning for pendling sommer og vinter

I post 3 ligger en samleoversikt over rekkevidde og forbrukstall etter EPA/WLTP/NEDC


Merk at det for WLTP forbruk skal regnes med ladetap og ikke bare selve energiforbruket.
Eksempel: man har kjørt 100km og forbrukt 14 kWh. Når man lader bilen trekker man kanskje 15kWh hvorav 1kWh går tapt i varmgang og netto tilført batteriet er 14 kWh. WLTP forbruket skal da regnes som 15kWh/100km selv om bilen netto bare brukte 14kWh på kjøreturen.
Grunnen til dette er at man som forbruker tross alt betaler for 15kWh.

Merk også at det er kombinert rekkevidde som alltid bør brukes i sammenlikning selv om det kan friste selgere av elbiler å legge vekt på resultater fra bykjøring. Elbiler vil i motsetning til fossilbiler være mye mer energieffektive ved bykjøring i testsyklusen enn for landeveiskjøring)



WLTP kombinert rekkevidde
(skroll ned på høyre side i tabellen for full oversikt)
(scroll down on the right side in the table for full overview)

Kode: [Velg]
"Butikkutvalget" i Norge per 29. august 2019
år   Merke      Modell            WLTP komb.  forbr.kWh/100km   merknad    kommentar               
                                   TEL  TEH     TEL   TEH      WLTP                               
__________________________________________________________________________________________________
2017 VW e-UP! 15"                  133  133     14,3  14,3                                         
2018 Nissan eNV200 Evalia (40) 15" 200  200     25,9  25,9                                         
2016 Hyundai Ioniq el (28) 16"     204  204                                                       
2017 VW eGolf (36) 17-16"          206  229     17,5  15,9     17"=10%red                         
2020 Kia e-Soul (39) 17"                277                                 kommer Q4 2019         
2018 Nissan Leaf II (40) 17-16"    270  285     20,6  19,4                                         
2019 BMW i3s (120Ah) 20-19"        270  285           16,1                                         
2018 Renault Zoe R110 ZE40 17-16"  286  300     18,6  17,8                                         
2020 Audi e-Tron 50 19"                 300                    foreløpig                           
2019 BMW i3 (120Ah) 20-19"         285  310           15,2                                         
2020 Hyundai Ioniq el (38) 16"          311                                kommer Q4 2019         
2017 Renault Zoe R90 ZE40 17-15"   298  317     18,0  16,8                                         
2019 DS DS3 Crossback e-Tense 17"       320                                kommer høst 2019       
2019 Tesla Model X SR 20"               375                    foreløpig                           
2019 Nissan Leaf II e+ (62) 17     385  385                                                       
2020 Renault Zoe ZE50 R110/135          390                                kommer høst 2019       
2019 Audi e-Tron 55 (95) 21-19"    359  408     26,1  22,7                                         
2019 Tesla Model 3 SR Plus 19"          409                    foreløpig                           
2020 MB EQC 400 4Matic 21-19"      374  417     25,0  22,7                 kommer høst 2019       
2017 Opel Ampera-E (64) 17"        423  423     16,5  16,5                                         
2018 Hyundai Kona (64) 17"         449  449     15,4  15,4                                         
2019 Tesla Model S SR 19"               450                    foreløpig                           
2019 Kia e-Soul (64) 17"           452  452                                veldig få ankommer Norge
2019 Kia e-Niro (64) 17"           455  455     15,9  15,9                 få kommer til Norge     
2018 Jaguar I-Pace (90) 22-18"     415  470     24,8  22,0                                         
2019 Tesla Model X Perf. 20"            485                    foreløpig                           
2019 Tesla Model X LR 20"               505                    foreløpig                           
2019 Tesla Model 3 Perf. 20"       530  530                                                       
2019 Tesla Model 3 LR AWD 18"           560                                                       
2019 Tesla Model S Perf. 19"            590                    foreløpig                           
2019 Tesla Model S LR 19"               610                    foreløpig                           
               WLTP forbruk er "plugg til hjul" forbruk og ikke kun bilforbruket

Kode: [Velg]
Kommende elbiler
år   Merke      Modell            WLTP komb.  forbr.kWh/100km   merknad    kommentar             
                                   TEL  TEH     TEL   TEH      WLTP                               
__________________________________________________________________________________________________
*2020 Honda e                      201                         foreløpig   kommer 2020           
*2020 Mini Cooper SE                    235     15,0  13,2                 kommer 2020           
*2020 ŠKODA Citigoe iV                  260                                kommer 2020           
*2020 Seat e-MII                        260                                kommer 2020           
*2021 VW e-UP! Range!                   260                                kommer 2020           
*2020 MG ZS EV                          263           18,6                 kommer Q2 2020
*2020 Peugeot e-2008 16"                310                                kommer Q1 2020         
*2021 Opel Mocca-e 16"                  310                    estimert    antatt 2021           
*2020 VW ID.3 (45)                      330                    foreløpig   kommer vinter 2020/21 
*2020 Opel Corsa-e 16"                  330                                kommer 2020           
*2020 Peugeot e-208 16"                 340                                kommer Q1 2020         
*2020 Tesla Model Y SR 18"              390                    foreløpig   kommer 2020/21         
*2020 BMW iX3                           400                    foreløpig   kommer 2020
*2020 VW ID.3 (58)                      420                    foreløpig   kommer Q2 2020         
*2020 Seat el-Born (b62/n58)            420                    foreløpig   kommer 2020         
*2020 Tesla Model Y Perf. 20"      480  480                    foreløpig   kommer 2020           
*2020 Polestar 2 (Launch ed) 19"        500                    foreløpig   kommer 2020           
*2020 ŠKODA "Vision iV"                 500                    foreløpig   kommer 2020           
*2020 VW ID.4X "Crozz" SUV              500                    foreløpig   kommer 2020           
*2020 Tesla Model Y LR AWD 18"          505                    foreløpig   kommer 2020           
*2020 Tesla Model Y LR RWD 18"          540                    foreløpig   kommer 2020           
*2021 VW ID.3 (77)                      550                    foreløpig   kommer vinter 2020/21 
               WLTP forbruk er "plugg til hjul" forbruk og ikke kun bilforbruket                     

Dessverre antyder de første erfaringer at også WLTP kan være noe optimistisk til og med på tørt sommerføre, det betyr at EPA syklusen fra Nord Amerika fortsatt gir et bedre og mer realistisk bilde. Bilen får en lengre testløype, tester går med simulering av temperaturer ned til -7 og opp til +35, aircondition skal brukes/estimeres osv. I tillegg risikerer bilprodusenter å bli saksøkt i USA dersom EPA tall ikke er oppnåelige for forbruker.

Har satt sammen noen kolonner som følger:
«Rekkevidde» er den rekkevidden som er angitt ihht til EPA for ny bil.
«Pendling sommer» er utledet av rekkevidde ihht daglig max lading hvis angitt av produsent og deretter fratrukket en gitt verdi det er ikke lurt å kjøre batteripakken helt tom, beregn minst 5% rest igjen.
«Pendling vinter» er matematisk utledet av pendlerrekkevidde med reduksjon pga høyere energiforbruk, lavere effektivitet og det faktum at batteriet gradvis reduseres. Det er denne rekkevidden som gir en pekepinn på om elbilen er brukenes til daglig pendling året rundt selv om den er brukt.
Merk at det for noen biler ikke finnes EPA målinger. Her brukes et utgangspunkt med at NEDC rekkevidde er 50% høyere enn EPA rekkevidde.

Har også prøvd å estimere WLTP rekkevidde for elbiler som ikke har publisert dette med følgende enkle formel: 1/3 av delta mellom EPA og NEDC + EPA > estimert WLTP. For noen produsenter er WLTP utledet på eldre modeller basert på WLTP tall for nyere modeller og har vist seg å være mer presis enn de estimerte verdiene.

(nesten) Alle elbiler solgt i Norge basert på EPA (skroll ned på høyre side i tabellen for full oversikt)
alle EPA

Kode: [Velg]
år   Merke      Modell         Rekkevidde     Rekkevidde       anb.daglig  pendling  pendling  Rekkevidde  Kommentar                     
                                  EPA         WLTP (TEL)          lading    sommer    vinter   NEDC (TEL)                                 
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
2020 Audi e-tron 50 (95)          240 estimert  300 foreløpig                                                                             
2019 Audi e-tron 55 (95)          328           408                          321       273                                               
2013 BMW i3 (60Ah)                130           162 utledet                  121        97       190                                     
2017 BMW i3 (94Ah)                183           255                          170       136       300                                     
2019 BMW i3 (120Ah)               246           310                          229       183       359                                     
2017 BMW i3s (94Ah)               172           235                          160       128       280                                     
2019 BMW i3s (120Ah)              246           285                          219       175       345                                     
2018 Citroën Berlingo el          113 estimert  121 estimert                  91        73       170                                     
2014 Citroën C-zero                95           113 estimert                  88        75       150                                     
2017 Fiat 500e                    135           149 estimert                 120        90                                               
2013 Ford Focus Electric (23)     122           135 estimert                 113        85       160                                     
2017 Ford Focus Electric (33)     185           198 estimert                 172       129       225                                     
2016 Hyundai Ioniq el (28)        200           204                          196       167       280                                     
2020 Hyundai Ioniq el (38)        271 SK-verdi  311                          266       226                 kommer vinter 2019/2020       
2018 Hyundai Kona electric (39)   254 SK-verdi  289                          226       192       345       ikke offisiell import til Norge
2018 Hyundai Kona electric (64)   415           449                          386       328       546                                     
2018 Jaguar I-Pace EV400 (90)     377           470                          320       272       543                                     
2019 Kia e-Niro (39)              246 SK-verdi  288                          219       186                 ikke offisiell import til Norge
2019 Kia e-Niro (64)              385           455                          358       304                                               
2016 Kia Soul EV (27)             150           171 estimert                 134       107       212                                     
2017 Kia Soul EV (30)             179           203 estimert                 159       127       250                                     
2020 Kia e-Soul (39)              250 SK-verdi  277                          233       198                                               
2020 Kia e-Soul (64)              391           452                          364       291                                               
2015 Mercedes B-class ED          140           160 estimert                 125       100       200                                     
2015 Mercedes B-class ED range+   161           184 estimert        80 %     137       109       230                                     
2020 Mercedes EQC 400 4M (80)     350 estimert  417                          295       236                                               
2014 Mitsubishi I-Miev             95           113 estimert                  88        75       150                                     
2017 Mitsubishi I-Miev            100           120 estimert                  93        79       160                                     
2014 Nissan eNV200 Evalia (24)    113 estimert  121 estimert        80 %      86        69       170                                     
2018 Nissan eNV200 Evalia (40)    187 estimert  200                 80 %     142       113       280                                     
2011 Nissan Leaf I                121           139 estimert        80 %      92        69       176                                     
2016 Nissan Leaf (24)             135           156 estimert        80 %     103        77       199                                     
2017 Nissan Leaf (30)             172           198 estimert        80 %     131        98       250                                     
2018 Nissan Leaf II (40)          241           270                          193       145       378                                     
2019 Nissan Leaf e+ (62)          346           385                          277       208                                               
2017 Opel Ampera-e                383           423                 88 %     356       267       523                                     
2014 Peugeot iOn                   95           113 estimert                  88        75       150                                     
2018 Peugeot Partner Tepee el     113 estimert  121 estimert                  91        73       170                                     
*2020 Polestar 2 (78)             440 foreløpig 500 foreløpig                374       281                                               
2017 Renault Kangoo ZE maxi(33)   180 estimert  193 estimert                 160       136       270                                     
2014 Renault Zoe Q210             140 estimert  150 estimert                 130       104       210                                     
2016 Renault Zoe R240             153 estimert  164 estimert                 143       114       230                                     
2018 Renault Zoe R110 ZE40        252 estimert  300                          235       199       600                                     
2018 Smart Forfour  EQ             90 estimert  112 estimert                  72        58       155                                     
2016 Smart Fortwo ED              109           126 estimert                  87        70       160                                     
2018 Smart Fortwo  EQ              93           115 estimert                  74        60       160                                     
*2019 Tesla Model 3 SR            354           385 utledet         90 %     301       226                 kommer ikke til Norge         
2019 Tesla Model 3 SR plus        386 foreløpig 409                 90 %     328       246                                               
2019 Tesla Model 3 MR             425           463 utledet         90 %     361       271                 kommer ikke til Norge         
2019 Tesla Model 3 LR             523 foreløpig 600 foreløpig       90 %     445       333                 Ytterst få RWD kom til Norge   
2019 Tesla Model 3 LR AWD         499           560                 90 %     424       318                                               
2019 Tesla Model 3 Performance    499           530                 90 %     399       299                                               
2016 Tesla Model S 60             338           321 utl fra S SR    90 %     287       230       375                                     
2015 Tesla Model S 70             377           358 utl fra S SR    90 %     320       256       420                                     
2017 Tesla Model S 75             401           381 utl fra S SR    90 %     341       273       480                                     
2013 Tesla Model S 85             426           404 utl fra S SR    90 %     362       290       500                                     
2016 Tesla Model S 60D            351           333 utl fra S SR    90 %     298       239       408                                     
2015 Tesla Model S 70D            386           366 utl fra S SR    90 %     328       262       442                                     
2018 Tesla Model S 75D            417           396 utl fra S SR    90 %     354       284       490                                     
2015 Tesla Model S 85D            435           413 utl fra S SR    90 %     370       296       528                                     
2016 Tesla Model S 90D            473           466 utl fra S LR    90 %     402       322       557                                     
2015 Tesla Model S P85D           407           416 utl fra S Perf  90 %     346       277       491                                     
2016 Tesla Model S P90D           435           445 utl fra S Perf  90 %     370       296       520                                     
2018 Tesla Model S 100D           539           532 utl fra MS LR   90 %     458       367       632                                     
2018 Tesla Model S P100D          507           518 utl fra MS Perf 90 %     431       345       613                                     
2019 Tesla Model S Standard Range 460 foreløpig 450 foreløpig       90 %     391       313                                               
2019 Tesla Model S Long Range     600 foreløpig 610 foreløpig       90 %     510       408                                               
2019 Tesla Model S Performance    560 foreløpig 590 foreløpig       90 %     476       381                                               
2016 Tesla Model X 60D            322           293 utl fra X SR    90 %     274       219       355                                     
2018 Tesla Model X 75D            383           348 utl fra X SR    90 %     326       260       417                                     
2016 Tesla Model X 90D            414           386 utl fra X LR    90 %     352       282       489                                     
2018 Tesla Model X 100D           475           443 utl fra X LR    90 %     404       323       565                                     
2016 Tesla Model X P90D           402           386 utl fra X Perf  90 %     342       273       450                                     
2018 Tesla Model X P100D          465           446 utl fra X Perf  90 %     395       316       542                                     
2019 Tesla Model X Standard Range 400 foreløpig 375 foreløpig       90 %     340       272                                               
2019 Tesla Model X Long Range     525 foreløpig 505 foreløpig       90 %     446       357                                               
2019 Tesla Model X Performance    490 foreløpig 485 foreløpig       90 %     417       333                                               
*2020 Tesla Model Y SR            370 foreløpig 390 foreløpig       90 %     315       236                                               
*2020 Tesla Model Y LR            483 foreløpig 540 foreløpig       90 %     411       308                                               
*2020 Tesla Model Y LR AWD        451 foreløpig 505 foreløpig       90 %     383       288                                               
*2020 Tesla Model Y Performance   451 foreløpig 480 foreløpig       90 %     361       271                                               
2014 VW eGolf (24)                134           145 utledet                  125       100       190                                     
2017 VW eGolf (36)                201           229                          187       150       300                                     
2017 VW e-UP!                     107 estimert  134                           99        79       160                                     


Oppdatert 29.08.2019 - WLTP tall oppdatert for diverse modeller
Oppdatert 19.06.2019 - WLTP tall for ny utgave av Renault Zoe og kommende Peugeot e-2008
Oppdatert 09.05.2019 - Foreløpige WLTP tall for VW ID.3
Oppdatert 07.05.2019 - Offisielle WLTP tall for MB EQC
Oppdatert 25.04.2019 - Foreløpige EPA og WLTP for de nye Tesla Model S og X
Oppdatert 18.04.2019 - Offisielle EPA tall for Audi e-Tron 55
Oppdatert 15.04.2019 - Oppdatert med kjente TEL og TEH verdier. Inkludert Model 3 SR Plus foreløpige WLTP
Oppdatert 15.03.2019 - Foreløpige WLTP og EPA  tall for Model Y
Oppdatert 28.02.2019 - Foreløpige WLTP tall for Polestar 2 og Honda "Urban E"
Oppdatert 26.02.2019 - Publiserte WLTP tall for Peugeot e-208, Opel e-Corsa, DS 3 e-Tense og Kia e-Soul 39/64
Oppdatert 15.02.2019 - Kia publisert EPA for e-Soul 64 og Renault foreløpig WLTP for Zoe "Facelift"
Oppdatert 12.01.2019 - Nissan publisert WLTP og EPA for Leaf 62kWh. EPA nedjustert 19.03.2019.
Oppdatert 10.12.2018 - Audi publisert WLTP for e-Tron 55
Oppdatert 05.12.2018 - Tesla publisert WLTP for Model 3 LR AWD. Oppjustert 04.01.2019
Oppdatert 13.10.2018 - offisielt WLTP tall for Opel Ampera-e
Oppdatert 29.09.2018 - offisiell WLTP for BMW i3/i3s 120Ah (42,2kWh)
Oppdatert 06.09.2018 - offisiell WLTP for Niro 64kWh. Nedjustert 02.12.2018
Oppdatert 23.07.2018 - Oppdatert med WLTP tall for Ioniq og eGolf (36)
Oppdatert 08.03.2018 - offisielle WLTP tall for Kona 64kWh. Nedjustert 04.12.2018
Oppdatert 01.03.2018 - foreløpig første WLTP tall for I-Pace. Nedjustert 08.08.2018
Oppdatert 19.02.1018 - WLTP tall for Renault Zoe ZE40
Oppdatert 04.02.2018 - offisielt EPA tall for Smart Fortwo ny utg, div oppdatering inkl Fiat 500e, eldre I-MIEV etc
Oppdatert 26.01.2018 - offisielt EPA tall for ny Leaf 40kWh.
Oppdatert 15.01.2018 - WLTP tall for e-NV200 40kWh
Oppdatert 10.01.2018 - WLTP tall for Leaf II 40kWh. Nedjustert 08.08.2018
Oppdatert 21.08.2017 - Offisielle EPA tall for Kia Soul 30kWh

________________________________________________________________________
« Siste redigering: Torsdag 29. August 2019, klokken 23:25 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1524
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #1 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:39 »
Dessverre var NEDC rekkeviddemål det som ble brukt mest i Norge for sammenlikning av elbiler og det som er veldig synd er at mange tror på disse tallene; at det er rekkevidder som er oppnåelig i det daglige under normal bruk.
Få biler er i nærheten av NEDC rekkevidde; dette er en konkurranse om hvem som klare å jukse mest for å oppnå et teoretisk testresultat. Ihht til denne "testen" trenger bilen aldri å ha vært utenfor et laboratorium, speil kan fjernes, karosseriskjøter kan teipes og dekk/felg kombinasjoner man ikke ser på noen produksjonsbiler kan benyttes.

For biler med ny typegodkjenning fra september 2017 er produsentene pålagt å presentere WLTP tall.

Her er litt info om WLTP vs NEDC: http://wltpfacts.eu/what-is-wltp-how-will-it-work/

https://www.youtube.com/watch?v=JOHgW6otDnc
Her er litt info om EPA: https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75
« Siste redigering: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 21:16 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1524
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #2 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:42 »
Samleoversikt over rekkevidde og produsentens oppgitte forbruk som er tilgjengelig for EPA/WLTP/NEDC fra kombinert kjøresyklus. (skroll ned på høyre side i tabellen for full oversikt)

Kode: [Velg]
år   Merke      Modell                   |     Rekkevidde        |    forbruk Wh/km       | merknad                     
                                         | EPA     WLTP     NEDC | EPA     WLTP      NEDC |                             
                                         |       TEH  TEL    TEL |       TEH   TEL    TEL |                             
_________________________________________|_______________________|________________________|____________________________
2019 Audi       e-tron 55 (95)           | 328   359  417        | 28,3  26,1  22,7       | -                           
2013 BMW        i3 (60Ah)                | 130        162*   190 | 16,9              12,7 | utledet WLTP               
2017 BMW        i3 (94Ah)                | 183        255    300 | 17,7        13,1       | -                           
2017 BMW        i3s (94Ah)               | 172        235    280 | 18,7        14,3       | -                           
2019 BMW        i3 (120Ah)               | 246   285  310    359 | 18,5        15,1  13,1 | -                           
2019 BMW        i3s (120Ah)              | 246   270  285    345 | 18,5        16,1  14,1 | -                           
2019 DS         3 Crossback e-Tense      | 256*       320        |  na          na        | estimert EPA               
2017 Fiat       500e                     | 135        149*       | 18,7         na        | estimert WLTP               
2013 Ford       Focus Electric (23)      | 122        135*   160 | 19,9         na   15,4 | estimert WLTP               
2017 Ford       Focus Electric (33)      | 185        198*   225 | 19,6         na        | estimert WLTP               
*2020 Honda     Urban EV                 | 167*       200        |  na          na        | estimert EPA, foreløpig WLTP
2016 Hyundai    Ioniq electric (28)      | 200   204  204    280 | 15,4         na   11,5 | -                           
2020 Hyundai    Ioniq electric II        | 225*       270    378 |  na          na        | utledet EPA, foreløpig WLTP
2018 Hyundai    Kona electric (39)       | 254   289  289    345 |  na          na        | EPA: SK syklus             
2018 Hyundai    Kona electric (64)       | 415   449  449    546 | 17,5  15,4  15,4       | -                           
2018 Jaguar     I-Pace EV400 (90)        | 377   415  470    543 | 27,6  24,8  22,0       | -                           
2018 Kia        e-Niro (39)              | 246   288  288        |  na   15,3  15,3       | EPA: SK syklus             
2018 Kia        e-Niro (64)              | 385   455  455        | 18,7  15,9  15,9       |                             
2016 Kia        Soul EV (27)             | 150        171*   212 | 19,9         na   14,7 | utledet WLTP               
2017 Kia        Soul EV (30)             | 179        203*   250 | 19,4         na   14,7 | utledet WLTP               
2019 Kia        e-Soul (39)              | 240*  277  277        |  na   14,5  14,5       | utledet EPA                 
2019 Kia        e-Soul (64)              | 391   452  452        | 18,4  15,7  15,7       |                             
2015 Mercedes   B-class ED               | 140        160*   200 | 24,9         na   16,6 | estimert WLTP               
2015 Mercedes   B-class ED range+        | 161        184*   230 | 24,9         na   16,6 | estimert WLTP               
2019 Mercedes   EQC 400 4matic (80)      | 348*  374  417        |  na   25,0  22,7       | estimert EPA               
2014 Mitsubishi I-Miev                   |  95        113*   150 | 18,7         na   13,5 | estimert WLTP               
2017 Mitsubishi I-Miev                   | 100        120*   160 | 18,7         na   13,5 | estimert WLTP               
2011 Nissan     Leaf  I                  | 121        139*   176 | 21,2         na   15,0 | utledet WLTP               
2016 Nissan     Leaf  (24)               | 135        156*   199 | 18,4         na   15,0 | utledet WLTP               
2017 Nissan     Leaf  (30)               | 172        198*   250 | 18,7         na   15,0 | utledet WLTP               
2018 Nissan     Leaf II (40)             | 243        270    378 | 18,7        20,6  17,0 | -                           
2019 Nissan     Leaf e+ (62)             | 346   385  385        | 20,1         na        |                             
2014 Nissan     eNV200 Evalia (24)       | 113*       121*   170 |  na          na   16,5 | estimert EPA og WLTP       
2018 Nissan     eNV200 Evalia (40)       | 187*  200  200    280 |  na   25,9  25,9  16,5 | estimert EPA               
2017 Opel       Ampera-e (60)            | 383   380  380    523 | 17,6        16,5  14,5 | -                           
*2020 Opel      e-Corsa (50)             | 283*       340        |  na          na        | estimert EPA               
*2020 Peugeot   e-208 (50)               | 283*       340        |  na          na        | estimert EPA               
2018 Peugeot    Partner Tepee el         | 113*       121*   170 |  na          na   17,7 | estimert EPA og WLTP       
2020 Polestar   2 (78)                   | 440        500        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP       
2020 Porsche    Taycan                   | 333*       400        |  na          na        | estimert EPA, foreløpig WLTP
2017 Renault    Kangoo Z.E maxi (33)     | 180*       193*   270 |  na          na   15,2 | estimert EPA og WLTP       
2014 Renault    Zoe Q210                 | 140*       150*   210 |  na          na   14,0 | estimert EPA og WLTP       
2016 Renault    Zoe R240                 | 153*       164*   230 |  na          na   13,3 | estimert EPA og WLTP       
2017 Renault    Zoe R90 ZE40             | 267*  291  317    400 |  na         16,8       | estimert EPA               
2018 Renault    Zoe R110 ZE40            | 267*  286  300    400 |  na   18,6  17,8       | estimert EPA               
2020 Renault    Zoe 2.0 R130             | 336*       400        |  na          na        | estimert EPA, foreløpig WLTP
2020 Seat       e-MII                    | 228*       260        |  na          na        | estimert EPA, foreløpig WLTP
2020 Skoda      Citigo E                 | 228*       260        |  na          na        | estimert EPA, foreløpig WLTP
2018 Smart      Forfour EQ               |  90*       112*   155 |  na          na   13,1 | estimert EPA og WLTP       
2016 Smart      Fortwo ED                | 109        126*   160 | 19,6         na        | estimert WLTP               
2018 Smart      Fortwo EQ                |  93        115*   160 | 19,4         na   12,9 | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model 3 Std Range Plus   | 386        415        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP       
2018 Tesla      Model 3 Long Range RWD   | 523        600        | 16,1         na        | foreløpig EPA og WLTP
2018 Tesla      Model 3 Long Range AWD   | 499        560        | 18,1         na        |                             
2018 Tesla      Model 3 Performance      | 499   530  530        | 18,1         na        |                             
2016 Tesla      Model S 60               | 338        368*   375 | 22,0         na        | estimert WLTP               
2015 Tesla      Model S 70               | 377        411*   420 | 23,5         na        | estimert WLTP               
2017 Tesla      Model S 75               | 401        437*   480 | 21,2         na        | estimert WLTP               
2013 Tesla      Model S 85               | 426        464*   500 | 23,5         na        | estimert WLTP               
2016 Tesla      Model S 60D              | 351        382*   408 | 20,1         na        | estimert WLTP               
2015 Tesla      Model S 70D              | 386        420*   442 | 20,7         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model S 75D              | 417        454*   490 | 20,3         na        | estimert WLTP               
2015 Tesla      Model S 85D              | 435        474*   528 | 20,9         na        | estimert WLTP               
2016 Tesla      Model S 90D              | 473        515*   557 | 20,1         na        | estimert WLTP               
2015 Tesla      Model S P85D             | 407        443*   491 | 22,5         na        | estimert WLTP               
2016 Tesla      Model S P90D             | 435        474*   520 | 22,0         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model S 100D             | 539        587*   632 | 20,5         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model S P100D            | 507        552*   613 | 21,4         na        | estimert WLTP               
2019 Tesla      Model S Standard Range   | 460        450        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP       
2019 Tesla      Model S Long Range       | 600        610        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP       
2019 Tesla      Model S Performance      | 560        590        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP       
2016 Tesla      Model X 60D              | 322        351*   355 | 22,5         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model X 75D              | 383        417*   417 | 22,5         na        | estimert WLTP               
2016 Tesla      Model X 90D              | 414        451*   489 | 22,8         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model X 100D             | 475        517*   565 | 24,1         na        | estimert WLTP               
2016 Tesla      Model X P90D             | 402        438*   450 | 23,5         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model X P100D            | 465        506*   542 | 24,4         na        | estimert WLTP               
2019 Tesla      Model X Standard Range   | 400        375        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP       
2019 Tesla      Model X Long Range       | 525        505        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP       
2019 Tesla      Model X Performance      | 490        485        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP       
2020 Tesla      Model Y SR               | 370        390*       |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP           
2020 Tesla      Model Y LR               | 483        540*       |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP           
2020 Tesla      Model Y LR AWD           | 451        505*       |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP           
2020 Tesla      Model Y Performance      | 451        480*       |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP           
2014 VW         eGolf (24)               | 134        145*   190 | 18,1         na   12,9 | utledet WLTP
2017 VW         eGolf (36)               | 201   206  229    300 | 17,6  17,5  15,9       | -                           
2017 VW         e-UP!                    | 117*  133  133    160 |  na   14,3  14,3  11,7 | estimert EPA               
2021 VW e-UP!   Range!                   | 228*       260        |  na          na        | estimert EPA, foreløpig WLTP


Oppdatert 25.04.2019 - Oppdatert med de nye Tesla Model S og X
Oppdatert 21.04.2019 - Oppdatering av rekkevidde og forbruk etter ulike testsykluser
« Siste redigering: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 00:43 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5871
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #3 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:42 »
Høres ut som en nyttig og fin tabell, desverre ser den helt forferdelig ut i Tapatalk som jeg bruker.

Har du en link til et format som hadde vært bedre for mobil?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1524
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #4 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:46 »
Høres ut som en nyttig og fin tabell, desverre ser den helt forferdelig ut i Tapatalk som jeg bruker.

Har du en link til et format som hadde vært bedre for mobil?
Sleit lenge for å få til BBC kode på PC'en; må kanskje bli link til regneark i skyen et sted?

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5871
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #5 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:48 »
Hvis  det er lettvint hadde det vært fint.
Hvis ikke går det ann å tyde seg frem

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1524
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #6 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 00:01 »

elekTrond

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 996
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #7 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 00:43 »
Hvis  det er lettvint hadde det vært fint.
Hvis ikke går det ann å tyde seg frem
Fungerer denne?
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/pubhtml
Den funker på PCen min iaffall.  :+1: Hva hvis du hiver på #code taggen? Kanskje du da kan blidgjøre tapas-stalkern?  :P Sjøl ikke på tredje forsøk fikk jeg til noe med den vriompeisen av en tabell du har snekret sammen, men du kan ta en titt under her for et synsinntrykk: (priserDekkVinterPiggfriNordiskeNordendekk145-165-175-185R15_2016-10-21)

Eksempel på (mis)bruk av #code-taggen - fra URLen over:
Kode: [Velg]
"Nordendekk" fra Byttdekk.com       Rullemotstand / Våtgrep / Støy (dB) / Pris m/mva&frakt
Merke       Modell                  145/65R15       165/60R15       175/55R15       185/55R15
Bridgestone Blizzak WS70            -               -               -               -
Bridgestone Blizzak WS80¹⁾          -               -               -               G/F/71/0797,-
Continental Conti Viking Contact 6  E/F/71/746,-    E/F/71/821,-    C/F/71/929,-    E/F/71/1079,-
Falken      ESPIA EP-Z2             -               -               -               -
Federal     Himalaya Iceo           -               -               -               -
Goodyear    UltraGrip 9             -               -               -               E/B/68/925,-
Hankook     Winter iCept RS W442    -               -               -               E/C/71/720,-
Hankook     Winter i*cept IZ W606   -               -               -               E/F/71/868,-
Hankook     i Cept iZ 2 W616(XL86T) -               -               -               E/F/71/782,-
Kumho       KW31 Izen               -               -               -               E/F/72/660,-
Maxxis      Arctictrekker SP-02     -               -               -               -
Michelin    X-ICE Xi3               -               -               -               C/F/71/1108,-
Nankang     Ice Activa Ice-1        -               -               -               -
Nokian      Hakkapeliitta R2        -               C/F/71/867,-    -               C/F/72/1033,-
Nokian      Nordman RS2             -               -               -               -
Toyo        Observe GSi-5           -               -               -               -
Det blir litt vertikal scrolling, men prøv gjerne - så får vi erfart hvordan ulike surfedingser takler vide og lange tabeller ... :police:
'13 Mjau

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5871
    • Vis profil

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1524
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #9 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 09:20 »
Prøver med et bilde på "kr pr EPA km tabell" tilsvarende som Side 3 gjorde sortert på NEDC verdier.
Dette er grunnpriser uten ekstrautstyr.
Oppdatert 15.09.2017 - lagt til ny Leaf + nye Tesla priser

« Siste redigering: Lørdag 16. ſeptember 2017, klokken 00:26 av Finnøy »

HCO

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 867
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #10 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 10:22 »
"Pendlertallene" ser ut til å stemme greit for Zoe R240, som er den eneste jeg har erfaring med i daglig bruk. Med det mener jeg at hhv. 15 mil (sommer) og 12 mil (vinter) pendleavstand omtrent er grenseverdiene for å kjøre som "vanlig" og uten å måtte ty til Eco.

Kolonneoverskriften "turrekkevidde" tror jeg kan være litt misvisende. Jeg forbinder "tur" med at man har tid til å kjøre i Eco-modus, gjerne på småveier med lavere fartsgrense, og da vil mange kunne oppleve mye bedre rekkevidde enn det som er oppgitt her.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5871
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #11 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 10:55 »
Veldig bra Finnøy

Illustrerer hvor misvisende NEDC er i forhold til forskjellige produsenter.

Du burde poste den lista som kommentar på side 3 saken.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1524
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #12 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 12:24 »
"Pendlertallene" ser ut til å stemme greit for Zoe R240, som er den eneste jeg har erfaring med i daglig bruk. Med det mener jeg at hhv. 15 mil (sommer) og 12 mil (vinter) pendleavstand omtrent er grenseverdiene for å kjøre som "vanlig" og uten å måtte ty til Eco.

Kolonneoverskriften "turrekkevidde" tror jeg kan være litt misvisende. Jeg forbinder "tur" med at man har tid til å kjøre i Eco-modus, gjerne på småveier med lavere fartsgrense, og da vil mange kunne oppleve mye bedre rekkevidde enn det som er oppgitt her.

Usikker på hva man kaller dyret; kanskje bare rekkevidde? Max rekkevidde er like misvisende, bruk av tur var for å markere at de bilene som har nedsatt max lading i det daglige normalt stiller om til full kapasitet (100%) før de skal på tur :)

Forøvrig har jeg selv prøvd i daglig pendling, sommer og vinter; I-MIEV, Leaf 1gen/-24/-30, Soul, Evalia, MB, TMS S85/S85D/S90D, Zoe 210, eGolf og i3 (60Ah) og mener tabellen er i nærheten av min opplevelse (dvs: I-MIEV, Leaf 1gen/-24 og Evalia måtte kjøres på sparebluss om vinteren for å klare min daglige pendlerrute)
« Siste redigering: Fredag 11. August 2017, klokken 08:21 av Finnøy »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1524
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #13 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 13:54 »
Sitat fra: elekTrond link=topic=34844.msg599893#msg599893
...Den funker på PCen min iaffall.  :+1: Hva hvis du hiver på [b
#code[/b] taggen? Kanskje du da kan blidgjøre tapas-stalkern?  :P ...

Tusen takk for tips! Skal prøve meg frem her :-)
« Siste redigering: Torsdag 10. August 2017, klokken 16:38 av Finnøy »

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1844
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #14 på: Onsdag 06. ſeptember 2017, klokken 05:53 »
WLTP-tall ute for BMW i3s, og i samme runde er det også sluppet WLTP for i3 94Ah.

i3 94Ah: 235 - 255 km (avhengig av dekkdimensjon)
i3s 94Ah: 235 - 245 km
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55