Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ekstern lader?

Startet av howcome, mandag 24. januar 2011, klokken 22:28

« forrige - neste »

Rav4_EV

Dersom du er ute etter samme sikkerhet som de gamle bilene trenger man ingen boks i det hele tatt. Verken innebygget eller utenfor bilen.

Du trenger heller ikke stoppekran hjemme dersom du aldri har vannlekkasjer.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Lynet

Men stoppekranen har jeg inne i kjelleren. Hvorfor har ikke produsentene laget ladeluken slik at den kan låse med kabelen tilkoblet? Da hadde man sluppet at noen tar kabelen hvis man står på ladeplass uten låsbart skap.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 26. januar 2011, klokken 21:53
Du kan ikke få denne funksjonaliteten ved å bygge boksen inn i bilen.
Derimot kan man stille spørsmål om hvorfor denne funksjonaliteten ikke er bygd inn i de mange ladestolper som utplasseres. Da kunne man ha en enkel kabel mellom bil og stolpe, evt at ledning og kontakt er fastmontert i ladestasjonen.

Dette vil da også skje om ladestolpene utstyres med Mennekes-kontakt. Da får du all nødvendig funksjonalitet innebygd i ladestolpen og kan bruke en enkel (og billig) Mennekes-til-Mennekes kabel om bilen har Mennekes-kontakt (og dermed mulighet for 3-fase lading) eller en Mennekes-til-J1772 kabel om bilen har J1772-kontakt (og dermed kun 1-fase lading). Signaleringen er lik for begge systemene så de er kompatible. I prinsippet vil en Mennekes-til-Tesla ledning også fungere, samme signalering der.

Ladestolpene som utplasseres i dag er "1.gen" type med kun 230V 16A. Fint til langtidslading av Buddy og lignende, men ganske begrensende om man anskaffer f.eks neste årsmodell av Nissan Leaf, som skal komme med 6.6kW lader, eller en Tesla Roadster med 16kW lader. Mennekes støtter 1-fase og 3-fase opptil 400V 63A (44kW). Forhåpentligvis blir det slike som blir standarden etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:20
Men stoppekranen har jeg inne i kjelleren. Hvorfor har ikke produsentene laget ladeluken slik at den kan låse med kabelen tilkoblet? Da hadde man sluppet at noen tar kabelen hvis man står på ladeplass uten låsbart skap.

Dette skrev Granheim i går:

Sitat
Og så en faktaopplysning:
For de som er redde for å miste laderen sin kan jeg opplyse at det lar seg gjøre å låse den fast til bilen via ladekontakten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Lynet på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:20
Hvorfor har ikke produsentene laget ladeluken slik at den kan låse med kabelen tilkoblet?
Som de gode (?) gamle (!) PSAene har ;D

Sitat fra: Lynet på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:20
Men stoppekranen har jeg inne i kjelleren.
Stoppekran har du vel både inne i kjelleren OG ute i hagen :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Baltor

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:06
Du trenger heller ikke stoppekran hjemme dersom du aldri har vannlekkasjer.
Ikke helt sammenlignbart vel?.
Du kan heller sammenligned dette med å flytte en hageslange med trykket på ;)
På alle byggeplasser, flytebrygger og i alle hus håndterer vi løse strømførende skjøtekabler og padder. Friteringsrisikoen er liten. Vi trenger ikke skremme.
Jeg har en overfølsom jordfeilbryter i huset, den slår ut på brødbakemaskiner og gamle kokeplater, men den har aldri reagert på at jeg har en lang skjøteledning liggende ute i regnet (for å kunne lade ute i gata)
Utenfor Ford Kverneland (Forus) har de et helt knippe med strømførende Defa kabler liggende ute i all slags vær på kundeparkeringen.

For å øke sikkerhetsnivået er det et vanlig triks blant elbilister å koble til bilen først og uttaket etterpå.
Dette er vel også grunnen til at de nye ladestolpene kobler til strømmen først når man låser luka.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Lynet

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:25
Sitat fra: Lynet på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:20
Men stoppekranen har jeg inne i kjelleren. Hvorfor har ikke produsentene laget ladeluken slik at den kan låse med kabelen tilkoblet? Da hadde man sluppet at noen tar kabelen hvis man står på ladeplass uten låsbart skap.

Dette skrev Granheim i går:

Sitat
Og så en faktaopplysning:
For de som er redde for å miste laderen sin kan jeg opplyse at det lar seg gjøre å låse den fast til bilen via ladekontakten.
Men på Leaf ser det ut som den ikke kan låses., Heller ikke på nye Think.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Walker

Betegnelsen på enheten er CCID (charge current interrupting device). Her er utdrag av noen retningslinjer fra ETEC (Electric Transportation Engineering Corporation) og DOE (Department Of Energy):

Future EV suppliers probably will provide a Level 1 Cord Set (120 VAC, 15 or 20 amp) with the vehicle. The Cord Set will use a standard 3-prong plug (NEMA 5-15P/20P) with a charge current interrupting device (CCID) located in the power supply cable within 12 inches of the plug. The vehicle connector at the other end of the cord will be the design identified in the J1772 Standard. This connector will properly mate with the vehicle inlet, also approved by J1772.

cra

Sitat fra: Baltor på onsdag 26. januar 2011, klokken 22:22
Hvis du legger boksen i bilen og kobler deg til bilen med en vanlig schuko eller CEE tilkobling vil du få akkurat samme sikkerhetsnivå som de gamle elbilene. Dette er godt nok hvis du bruker sunn fornuft og har et uttak sikret med riktige sikringer (16A og jordfeilbryter).

Og jeg har ALDRI ALDRI ALDRI zappet meg på ledninga på min eksisterende think, uansett vær, føre, eller type sikring, jordfeilbryter eller ei (Det er ikke alltid jeg har forutsetning for å vite hva slags utstyr som befinner seg i motsatt ende av ledningen kontakten sitter i).  ;)  Det er desuten bare sunn fornuft (og en god vane) at man kobler til bilen først, og deretter setter kontakten i veggen. Det trudde jeg alle gjorde, enten det var elbil, drill, gressklipper, hekksaks eller noe annet som skulle forsynes med strøm

Jeg synes ærlig talt det har gått litt (altfor) langt når det gjelder å beskytte folk mot seg selv, men kan forstå at både Think og Mitsubishi ønsker å ha ryggen fri hvis det skulle skje noe. Blir det ny think på meg etterhvert så blir jeg nok nødt til  å se på muligheten for å ha boksen "permanent" plassert i bilen, og bruke ledning på tilsvarende måte som i dag.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Enig.

En av de første modifikasjonene må bli å lage en krets som gjør det som trenges for å starte ladingen, og bytte ut kabelen mot en som ikke krever skulte konti i skatteparadiser for å kjøpe ny.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Hvis det er det at det er spenning på kontaktpunktene i "bil-enden" de ønsker å unngå så ser jeg ikke for meg at det skulle være nødvendig med en boks stort større enn en fyrstikeske, som da inneholder et rele som bryter strømmen med mindre det får et signal fra bilen. Ikke mange ekstra kronene i deler da.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på torsdag 27. januar 2011, klokken 11:18
Hvis det er det at det er spenning på kontaktpunktene i "bil-enden" de ønsker å unngå så ser jeg ikke for meg at det skulle være nødvendig med en boks stort større enn en fyrstikeske, som da inneholder et rele som bryter strømmen med mindre det får et signal fra bilen. Ikke mange ekstra kronene i deler da.

Boksen må også inneholde et kretskort for å signalisere til bilen hvor mange ampere som kan leveres. For standardkabelen blir det 16A. For en fastmontert EVSE kanskje 32A. Man kan tenke seg en løsning med bryter på boksen på boksen for å velge mellom 10A og 16A slik at stikk på 10A kurser også kan benyttes. Evt. også 4A/6A for å benytte motorvarmeruttak som kan være sikret med disse sikringsstørrelsene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Walker

Her er en foreløpig oversikt over merker som er kompatible med J1772 standarden, slik at de kan bruke samme ladekabel:

Nissan Leaf
Chevrolet Volt
Coda Automotive
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Mitsubishi i-Miev
Honda Fit EV
Ford Focus BEV

Nye merker vil sikkert komme etter, og kanskje kan vi etterhvert få ladepunkter med fast tilkoblet J1772 plugg. Uavhengige leverandører av standard ladekabler vil samtidig sørge for at prisene ikke blir avskrekkende. Forhåpentligvis blir de med tiden utstyrt med mer hendige og kompakte CCID enheter (charge current interrupting device).
   

jkirkebo

Sitat fra: Walker på torsdag 27. januar 2011, klokken 12:43
Nye merker vil sikkert komme etter, og kanskje kan vi etterhvert få ladepunkter med fast tilkoblet J1772 plugg. Uavhengige leverandører av standard ladekabler vil samtidig sørge for at prisene ikke blir avskrekkende. Forhåpentligvis blir de med tiden utstyrt med mer hendige og kompakte CCID enheter (charge current interrupting device).

Offentlige ladepunkter med fast J1772 plugg er ingen god ide her i landet. Disse vil ikke kunne brukes av biler med Mennekes-plugg uten en knotete overgang. Dessuten vil ladepunktene være begrenset til 1-fase lading.

Løsningen for europeiske forhold er ladepunkter med Mennekes-kontakt, dvs. kun kontakt og ingen fast kabel. Så har du med deg den kabelen du trenger, enten det er Mennekes-Mennekes, Mennekes-J1772 eller evt. Mennekes-Tesla. Dette vil da kun være en enkel kabel med plugg i hver ende, ingen "bokser" da dette må være innebygd i ladepunktet.

Slik støttes alle biler og samtidig lading med 3-fase.
Ladepunktene bør samtidig ha vanlig 16A uttak for eldre el-biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RoadRunner

hmm... det er langt igjen til disse lade-stasjonene tror jeg.

Trondheim kommune har jo "luftige planer" men hvis de har greid å få til tre ganger så mange som de eksterende 1-fase/16A kontaktene som finnes i sentrum vil jeg bli glad!!  ;D

(... det blir økning fra 2 til 6 stk!)
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA