Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ekstern lader?

Startet av howcome, mandag 24. januar 2011, klokken 22:28

« forrige - neste »

howcome

Jeg var innom Citroen-forhandleren før jul og så på en C-Zero. Den hadde en ladedings som satt mellom strømuttak og bil. Omtrent som en forvokst mobil-lader. Dette virket upraktisk da man må (a) ta den med seg rundt og (b) den er lett å miste/glemme (c) bilen ikke kan lades uten en slik? Jeg trodde kanskje dette var en greie som prototypene hadde, men jeg har sett etpar i-Miever som også bruker slike eksterne ladere. Er det noen man må leve med dersom man har en slik bil?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

Baltor

Dette er ikke en lader, standardladeren sitter i bilen.
Boksen inneholder blant annet en jordfeilbryter. Denne boksen er omtalt endel ganger på forumet allerede.
Det at kabelen mellom støpsel og boks er såpass kort fører til at den blir hengende i støpselet, ingen god løsning. Det har også blitt spurt etter pris på denne kabelen (m boks), den er utsatt og kan nok forsvinne.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

howcome

Takk for svar, jeg ser du tidligere har fått svar om det samme:

  http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3218.msg27075#msg27075

Dette er altså ikke en midlertidig løsning for prototypene, men noe som man må leve med som eier av en slik bil.

Hmm.
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

Baltor

Sitat fra: howcome på mandag 24. januar 2011, klokken 23:44
Takk for svar, jeg ser du tidligere har fått svar om det samme:
Jeg fikk ikke noe eksakt svar angående pris på ladekabel.

Det kan være lurt å ha med seg en kvalitetsskjøtekabel på ca 2 meter, da kan "boksen" legges på framhjulet eller et annet beskyttet sted. Think har en lignende boks, men her er kabelen fra støpsel til boks lengre.
Også Think har noe snodige løsninger i ladetilkobling, den store ladeluka peker langt ut og en kan riskikere at de som parkerer ved siden av kommer borti. Think skifter også til 10A lading hvis bilen opplever strømbrudd, foreksempel at noe åpner en dobbel ladestolpe :(

ChaDemo på C-Zero og de andre trillingene kommer til å bli et stort pluss om noen år.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

howcome

Selv har jeg en Think fra 2002 som bare trenger en vanlig Defa-kablel uten noen ekstra boks eller utstikkende kontakt. Er disse ekstraboksene introdusert for å få godkjenning av noe slag? Jeg kan neppe tenkte meg at Mitsubishi planla å ha en slik dings hengende på ladekabelen. Hmm.
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

jkirkebo

Sitat fra: howcome på tirsdag 25. januar 2011, klokken 14:33
Selv har jeg en Think fra 2002 som bare trenger en vanlig Defa-kablel uten noen ekstra boks eller utstikkende kontakt. Er disse ekstraboksene introdusert for å få godkjenning av noe slag? Jeg kan neppe tenkte meg at Mitsubishi planla å ha en slik dings hengende på ladekabelen. Hmm.

Mitsubishi planla nok at bilen skulle brukes med fastmonterte ladepunkter (EVSE) med J1772 kabel fast tilkoblet ladestasjonen, slik det er i f.eks USA. Evt. med en J1772-til-Mennekes kabel for ladepunkter i Europa med Mennekes-tilkobling. Da trengs ingen "boks" på kabelen fordi denne funksjonaliteten allerede er innebygd i ladepunktet.

Problemet oppstår når man vil bruke et helt vanlig 230V-uttak uten denne funksjonaliteten. Da må den bygges inn i kabelen istedenfor og du får denne "boksen". Med el-bilene i USA leveres en ladekabel for standard 120V uttak, de har akkurat de samme boksene på kablene. Men der har folk normalt en fast montert 240V EVSE i garasjen som de bruker. Jeg tror den løsningen blir vanlig her også slik at ladekabelen kun brukes når man er på farten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pekaill

Hvorfor kan ikke denne boksen monteres inn i bilen? hva er den egentlig til? Dette forstår jeg bare ikke!!!

bobakka

Jeg syns også det er tøvete med denne "forvokste mobilladeren". Noen som vet om hvordan man kan legge opp en kabel som kobles rett til strømnettet hjemme. Er det dyrt for elektrikkeren å legge opp en slik kurs og kontakt?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Rav4_EV

Boksen er til for å sikre at det ikke er spenning i kontakten når den ikke er tilkoblet. Bilen gir beskjed til boksen om å åpne for strøm, og boksen vil rapportere tilbake om hva maks strømtrekk er.
Dermed slipper du å bli fritert om du mister ladekabelen ned i en sølepytt og plukker den opp igjen.
Sikkerhet. Sikkerhet Sikkerhet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hkaspenberg

Sitat fra: Pekaill på tirsdag 25. januar 2011, klokken 17:49
Hvorfor kan ikke denne boksen monteres inn i bilen? hva er den egentlig til? Dette forstår jeg bare ikke!!!
Tror det er så enkelt at siden det er forskjellige standarder man kan kople bilen til for lading har man (både Mistubishi og Think) valgt å løse dette med en ledning med "kladd" på. Man kunne ha valgt å lage forskjellige ladere i bilene for de ulike markedene, men det gjorde man ikke. Ulempen er at denne ledningen med "kladd" på er dyr og alt for lett å stjele for klåfingrede tjuvradder. Vi får håpe at det etterhvert blir et ettermarked for slike og at Biltema eller Clas Ohlsson begynner å levere slike til en fonuftig pris.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Pekaill

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 25. januar 2011, klokken 21:30
Sitat fra: Pekaill på tirsdag 25. januar 2011, klokken 17:49
Hvorfor kan ikke denne boksen monteres inn i bilen? hva er den egentlig til? Dette forstår jeg bare ikke!!!
Tror det er så enkelt at siden det er forskjellige standarder man kan kople bilen til for lading har man (både Mistubishi og Think) valgt å løse dette med en ledning med "kladd" på. Man kunne ha valgt å lage forskjellige ladere i bilene for de ulike markedene, men det gjorde man ikke. Ulempen er at denne ledningen med "kladd" på er dyr og alt for lett å stjele for klåfingrede tjuvradder. Vi får håpe at det etterhvert blir et ettermarked for slike og at Biltema eller Clas Ohlsson begynner å levere slike til en fonuftig pris.

;-D Hans
Får håpe det er mulighet å koble boksen til ledningen inne i bilen. Hvis "rampen" får vite hvor dyr den er, blir vel dette ett yndet objekt å hive på elva i stedet for sykler. De er jo for det meste låst nå :-\ Får sjekke ut når bilen kommer.

bobakka

Jeg forstår hvorfor ikke denne boksen er bygd inn i bilen. Nå er det en spesialkontakt som går igjennom en boks til et normalt stikk. Jeg mener at denne kunne vært bygd inn i bilen slik at den hadde både spesialkontakten og det normale stikket. Ser egentlig ingen ulemper med en slik løsning.
Det blirdet samme som en litenbærbare PC som har en stor lader. Du kan ikke dra på tur uten laderen. Slik er det også med iMiev'en.
Noen som vet navnet og type på spesialkontakten. Vil ikke bli overrasket om Elfa eller andre proffe leverandører har sakene.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Rav4_EV

Boksen er til for å sikre at det ikke er spenning i kontakten når den ikke er tilkoblet. Bilen gir beskjed til boksen om å åpne for strøm, og boksen vil rapportere tilbake om hva maks strømtrekk er.
Dermed slipper du å bli fritert om du mister ladekabelen ned i en sølepytt og plukker den opp igjen.
Sikkerhet. Sikkerhet Sikkerhet.

Du kan ikke få denne funksjonaliteten ved å bygge boksen inn i bilen.
Derimot kan man stille spørsmål om hvorfor denne funksjonaliteten ikke er bygd inn i de mange ladestolper som utplasseres. Da kunne man ha en enkel kabel mellom bil og stolpe, evt at ledning og kontakt er fastmontert i ladestasjonen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Pekaill

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 26. januar 2011, klokken 21:53
Boksen er til for å sikre at det ikke er spenning i kontakten når den ikke er tilkoblet. Bilen gir beskjed til boksen om å åpne for strøm, og boksen vil rapportere tilbake om hva maks strømtrekk er.
Dermed slipper du å bli fritert om du mister ladekabelen ned i en sølepytt og plukker den opp igjen.
Sikkerhet. Sikkerhet Sikkerhet.

Du kan ikke få denne funksjonaliteten ved å bygge boksen inn i bilen.
Derimot kan man stille spørsmål om hvorfor denne funksjonaliteten ikke er bygd inn i de mange ladestolper som utplasseres. Da kunne man ha en enkel kabel mellom bil og stolpe, evt at ledning og kontakt er fastmontert i ladestasjonen.

Er muligens litt kort i hodet, men forstår ikke hvorfor denne funksjonaliteten endrer seg ved å flytte boksen inn i bilen? Håper noen kan forklare meg dette.

Baltor

Hvis du legger boksen i bilen og kobler deg til bilen med en vanlig schuko eller CEE tilkobling vil du få akkurat samme sikkerhetsnivå som de gamle elbilene. Dette er godt nok hvis du bruker sunn fornuft og har et uttak sikret med riktige sikringer (16A og jordfeilbryter).



Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA