Elbilforum.no

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: howcome på mandag 24. januar 2011, klokken 22:28

Tittel: ekstern lader?
Skrevet av: howcomemandag 24. januar 2011, klokken 22:28
Jeg var innom Citroen-forhandleren før jul og så på en C-Zero. Den hadde en ladedings som satt mellom strømuttak og bil. Omtrent som en forvokst mobil-lader. Dette virket upraktisk da man må (a) ta den med seg rundt og (b) den er lett å miste/glemme (c) bilen ikke kan lades uten en slik? Jeg trodde kanskje dette var en greie som prototypene hadde, men jeg har sett etpar i-Miever som også bruker slike eksterne ladere. Er det noen man må leve med dersom man har en slik bil?
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Baltormandag 24. januar 2011, klokken 23:03
Dette er ikke en lader, standardladeren sitter i bilen.
Boksen inneholder blant annet en jordfeilbryter. Denne boksen er omtalt endel ganger på forumet allerede.
Det at kabelen mellom støpsel og boks er såpass kort fører til at den blir hengende i støpselet, ingen god løsning. Det har også blitt spurt etter pris på denne kabelen (m boks), den er utsatt og kan nok forsvinne.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: howcomemandag 24. januar 2011, klokken 23:44
Takk for svar, jeg ser du tidligere har fått svar om det samme:

  http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3218.msg27075#msg27075

Dette er altså ikke en midlertidig løsning for prototypene, men noe som man må leve med som eier av en slik bil.

Hmm.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Baltortirsdag 25. januar 2011, klokken 01:00
Sitat fra: howcome på mandag 24. januar 2011, klokken 23:44
Takk for svar, jeg ser du tidligere har fått svar om det samme:
Jeg fikk ikke noe eksakt svar angående pris på ladekabel.

Det kan være lurt å ha med seg en kvalitetsskjøtekabel på ca 2 meter, da kan "boksen" legges på framhjulet eller et annet beskyttet sted. Think har en lignende boks, men her er kabelen fra støpsel til boks lengre.
Også Think har noe snodige løsninger i ladetilkobling, den store ladeluka peker langt ut og en kan riskikere at de som parkerer ved siden av kommer borti. Think skifter også til 10A lading hvis bilen opplever strømbrudd, foreksempel at noe åpner en dobbel ladestolpe :(

ChaDemo på C-Zero og de andre trillingene kommer til å bli et stort pluss om noen år.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: howcometirsdag 25. januar 2011, klokken 14:33
Selv har jeg en Think fra 2002 som bare trenger en vanlig Defa-kablel uten noen ekstra boks eller utstikkende kontakt. Er disse ekstraboksene introdusert for å få godkjenning av noe slag? Jeg kan neppe tenkte meg at Mitsubishi planla å ha en slik dings hengende på ladekabelen. Hmm.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 25. januar 2011, klokken 15:46
Sitat fra: howcome på tirsdag 25. januar 2011, klokken 14:33
Selv har jeg en Think fra 2002 som bare trenger en vanlig Defa-kablel uten noen ekstra boks eller utstikkende kontakt. Er disse ekstraboksene introdusert for å få godkjenning av noe slag? Jeg kan neppe tenkte meg at Mitsubishi planla å ha en slik dings hengende på ladekabelen. Hmm.

Mitsubishi planla nok at bilen skulle brukes med fastmonterte ladepunkter (EVSE) med J1772 kabel fast tilkoblet ladestasjonen, slik det er i f.eks USA. Evt. med en J1772-til-Mennekes kabel for ladepunkter i Europa med Mennekes-tilkobling. Da trengs ingen "boks" på kabelen fordi denne funksjonaliteten allerede er innebygd i ladepunktet.

Problemet oppstår når man vil bruke et helt vanlig 230V-uttak uten denne funksjonaliteten. Da må den bygges inn i kabelen istedenfor og du får denne "boksen". Med el-bilene i USA leveres en ladekabel for standard 120V uttak, de har akkurat de samme boksene på kablene. Men der har folk normalt en fast montert 240V EVSE i garasjen som de bruker. Jeg tror den løsningen blir vanlig her også slik at ladekabelen kun brukes når man er på farten.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Pekailltirsdag 25. januar 2011, klokken 17:49
Hvorfor kan ikke denne boksen monteres inn i bilen? hva er den egentlig til? Dette forstår jeg bare ikke!!!
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: bobakkatirsdag 25. januar 2011, klokken 20:34
Jeg syns også det er tøvete med denne "forvokste mobilladeren". Noen som vet om hvordan man kan legge opp en kabel som kobles rett til strømnettet hjemme. Er det dyrt for elektrikkeren å legge opp en slik kurs og kontakt?
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 25. januar 2011, klokken 21:29
Boksen er til for å sikre at det ikke er spenning i kontakten når den ikke er tilkoblet. Bilen gir beskjed til boksen om å åpne for strøm, og boksen vil rapportere tilbake om hva maks strømtrekk er.
Dermed slipper du å bli fritert om du mister ladekabelen ned i en sølepytt og plukker den opp igjen.
Sikkerhet. Sikkerhet Sikkerhet.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 25. januar 2011, klokken 21:30
Sitat fra: Pekaill på tirsdag 25. januar 2011, klokken 17:49
Hvorfor kan ikke denne boksen monteres inn i bilen? hva er den egentlig til? Dette forstår jeg bare ikke!!!
Tror det er så enkelt at siden det er forskjellige standarder man kan kople bilen til for lading har man (både Mistubishi og Think) valgt å løse dette med en ledning med "kladd" på. Man kunne ha valgt å lage forskjellige ladere i bilene for de ulike markedene, men det gjorde man ikke. Ulempen er at denne ledningen med "kladd" på er dyr og alt for lett å stjele for klåfingrede tjuvradder. Vi får håpe at det etterhvert blir et ettermarked for slike og at Biltema eller Clas Ohlsson begynner å levere slike til en fonuftig pris.

;-D Hans
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Pekailltirsdag 25. januar 2011, klokken 22:57
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 25. januar 2011, klokken 21:30
Sitat fra: Pekaill på tirsdag 25. januar 2011, klokken 17:49
Hvorfor kan ikke denne boksen monteres inn i bilen? hva er den egentlig til? Dette forstår jeg bare ikke!!!
Tror det er så enkelt at siden det er forskjellige standarder man kan kople bilen til for lading har man (både Mistubishi og Think) valgt å løse dette med en ledning med "kladd" på. Man kunne ha valgt å lage forskjellige ladere i bilene for de ulike markedene, men det gjorde man ikke. Ulempen er at denne ledningen med "kladd" på er dyr og alt for lett å stjele for klåfingrede tjuvradder. Vi får håpe at det etterhvert blir et ettermarked for slike og at Biltema eller Clas Ohlsson begynner å levere slike til en fonuftig pris.

;-D Hans
Får håpe det er mulighet å koble boksen til ledningen inne i bilen. Hvis "rampen" får vite hvor dyr den er, blir vel dette ett yndet objekt å hive på elva i stedet for sykler. De er jo for det meste låst nå :-\ Får sjekke ut når bilen kommer.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: bobakkaonsdag 26. januar 2011, klokken 20:52
Jeg forstår hvorfor ikke denne boksen er bygd inn i bilen. Nå er det en spesialkontakt som går igjennom en boks til et normalt stikk. Jeg mener at denne kunne vært bygd inn i bilen slik at den hadde både spesialkontakten og det normale stikket. Ser egentlig ingen ulemper med en slik løsning.
Det blirdet samme som en litenbærbare PC som har en stor lader. Du kan ikke dra på tur uten laderen. Slik er det også med iMiev'en.
Noen som vet navnet og type på spesialkontakten. Vil ikke bli overrasket om Elfa eller andre proffe leverandører har sakene.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 26. januar 2011, klokken 21:53
Boksen er til for å sikre at det ikke er spenning i kontakten når den ikke er tilkoblet. Bilen gir beskjed til boksen om å åpne for strøm, og boksen vil rapportere tilbake om hva maks strømtrekk er.
Dermed slipper du å bli fritert om du mister ladekabelen ned i en sølepytt og plukker den opp igjen.
Sikkerhet. Sikkerhet Sikkerhet.

Du kan ikke få denne funksjonaliteten ved å bygge boksen inn i bilen.
Derimot kan man stille spørsmål om hvorfor denne funksjonaliteten ikke er bygd inn i de mange ladestolper som utplasseres. Da kunne man ha en enkel kabel mellom bil og stolpe, evt at ledning og kontakt er fastmontert i ladestasjonen.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Pekaillonsdag 26. januar 2011, klokken 22:13
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 26. januar 2011, klokken 21:53
Boksen er til for å sikre at det ikke er spenning i kontakten når den ikke er tilkoblet. Bilen gir beskjed til boksen om å åpne for strøm, og boksen vil rapportere tilbake om hva maks strømtrekk er.
Dermed slipper du å bli fritert om du mister ladekabelen ned i en sølepytt og plukker den opp igjen.
Sikkerhet. Sikkerhet Sikkerhet.

Du kan ikke få denne funksjonaliteten ved å bygge boksen inn i bilen.
Derimot kan man stille spørsmål om hvorfor denne funksjonaliteten ikke er bygd inn i de mange ladestolper som utplasseres. Da kunne man ha en enkel kabel mellom bil og stolpe, evt at ledning og kontakt er fastmontert i ladestasjonen.

Er muligens litt kort i hodet, men forstår ikke hvorfor denne funksjonaliteten endrer seg ved å flytte boksen inn i bilen? Håper noen kan forklare meg dette.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Baltoronsdag 26. januar 2011, klokken 22:22
Hvis du legger boksen i bilen og kobler deg til bilen med en vanlig schuko eller CEE tilkobling vil du få akkurat samme sikkerhetsnivå som de gamle elbilene. Dette er godt nok hvis du bruker sunn fornuft og har et uttak sikret med riktige sikringer (16A og jordfeilbryter).



Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 26. januar 2011, klokken 23:06
Dersom du er ute etter samme sikkerhet som de gamle bilene trenger man ingen boks i det hele tatt. Verken innebygget eller utenfor bilen.

Du trenger heller ikke stoppekran hjemme dersom du aldri har vannlekkasjer.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Lynetonsdag 26. januar 2011, klokken 23:20
Men stoppekranen har jeg inne i kjelleren. Hvorfor har ikke produsentene laget ladeluken slik at den kan låse med kabelen tilkoblet? Da hadde man sluppet at noen tar kabelen hvis man står på ladeplass uten låsbart skap.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 26. januar 2011, klokken 23:20
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 26. januar 2011, klokken 21:53
Du kan ikke få denne funksjonaliteten ved å bygge boksen inn i bilen.
Derimot kan man stille spørsmål om hvorfor denne funksjonaliteten ikke er bygd inn i de mange ladestolper som utplasseres. Da kunne man ha en enkel kabel mellom bil og stolpe, evt at ledning og kontakt er fastmontert i ladestasjonen.

Dette vil da også skje om ladestolpene utstyres med Mennekes-kontakt. Da får du all nødvendig funksjonalitet innebygd i ladestolpen og kan bruke en enkel (og billig) Mennekes-til-Mennekes kabel om bilen har Mennekes-kontakt (og dermed mulighet for 3-fase lading) eller en Mennekes-til-J1772 kabel om bilen har J1772-kontakt (og dermed kun 1-fase lading). Signaleringen er lik for begge systemene så de er kompatible. I prinsippet vil en Mennekes-til-Tesla ledning også fungere, samme signalering der.

Ladestolpene som utplasseres i dag er "1.gen" type med kun 230V 16A. Fint til langtidslading av Buddy og lignende, men ganske begrensende om man anskaffer f.eks neste årsmodell av Nissan Leaf, som skal komme med 6.6kW lader, eller en Tesla Roadster med 16kW lader. Mennekes støtter 1-fase og 3-fase opptil 400V 63A (44kW). Forhåpentligvis blir det slike som blir standarden etterhvert.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 26. januar 2011, klokken 23:25
Sitat fra: Lynet på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:20
Men stoppekranen har jeg inne i kjelleren. Hvorfor har ikke produsentene laget ladeluken slik at den kan låse med kabelen tilkoblet? Da hadde man sluppet at noen tar kabelen hvis man står på ladeplass uten låsbart skap.

Dette skrev Granheim i går:

Sitat
Og så en faktaopplysning:
For de som er redde for å miste laderen sin kan jeg opplyse at det lar seg gjøre å låse den fast til bilen via ladekontakten.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Elmoonsdag 26. januar 2011, klokken 23:36
Sitat fra: Lynet på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:20
Hvorfor har ikke produsentene laget ladeluken slik at den kan låse med kabelen tilkoblet?
Som de gode (?) gamle (!) PSAene har ;D

Sitat fra: Lynet på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:20
Men stoppekranen har jeg inne i kjelleren.
Stoppekran har du vel både inne i kjelleren OG ute i hagen :D
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Baltoronsdag 26. januar 2011, klokken 23:43
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:06
Du trenger heller ikke stoppekran hjemme dersom du aldri har vannlekkasjer.
Ikke helt sammenlignbart vel?.
Du kan heller sammenligned dette med å flytte en hageslange med trykket på ;)
På alle byggeplasser, flytebrygger og i alle hus håndterer vi løse strømførende skjøtekabler og padder. Friteringsrisikoen er liten. Vi trenger ikke skremme.
Jeg har en overfølsom jordfeilbryter i huset, den slår ut på brødbakemaskiner og gamle kokeplater, men den har aldri reagert på at jeg har en lang skjøteledning liggende ute i regnet (for å kunne lade ute i gata)
Utenfor Ford Kverneland (Forus) har de et helt knippe med strømførende Defa kabler liggende ute i all slags vær på kundeparkeringen.

For å øke sikkerhetsnivået er det et vanlig triks blant elbilister å koble til bilen først og uttaket etterpå.
Dette er vel også grunnen til at de nye ladestolpene kobler til strømmen først når man låser luka.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Lynettorsdag 27. januar 2011, klokken 08:48
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:25
Sitat fra: Lynet på onsdag 26. januar 2011, klokken 23:20
Men stoppekranen har jeg inne i kjelleren. Hvorfor har ikke produsentene laget ladeluken slik at den kan låse med kabelen tilkoblet? Da hadde man sluppet at noen tar kabelen hvis man står på ladeplass uten låsbart skap.

Dette skrev Granheim i går:

Sitat
Og så en faktaopplysning:
For de som er redde for å miste laderen sin kan jeg opplyse at det lar seg gjøre å låse den fast til bilen via ladekontakten.
Men på Leaf ser det ut som den ikke kan låses., Heller ikke på nye Think.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Walkertorsdag 27. januar 2011, klokken 09:53
Betegnelsen på enheten er CCID (charge current interrupting device). Her er utdrag av noen retningslinjer fra ETEC (Electric Transportation Engineering Corporation) og DOE (Department Of Energy):

Future EV suppliers probably will provide a Level 1 Cord Set (120 VAC, 15 or 20 amp) with the vehicle. The Cord Set will use a standard 3-prong plug (NEMA 5-15P/20P) with a charge current interrupting device (CCID) located in the power supply cable within 12 inches of the plug. The vehicle connector at the other end of the cord will be the design identified in the J1772 Standard. This connector will properly mate with the vehicle inlet, also approved by J1772.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: cratorsdag 27. januar 2011, klokken 10:17
Sitat fra: Baltor på onsdag 26. januar 2011, klokken 22:22
Hvis du legger boksen i bilen og kobler deg til bilen med en vanlig schuko eller CEE tilkobling vil du få akkurat samme sikkerhetsnivå som de gamle elbilene. Dette er godt nok hvis du bruker sunn fornuft og har et uttak sikret med riktige sikringer (16A og jordfeilbryter).

Og jeg har ALDRI ALDRI ALDRI zappet meg på ledninga på min eksisterende think, uansett vær, føre, eller type sikring, jordfeilbryter eller ei (Det er ikke alltid jeg har forutsetning for å vite hva slags utstyr som befinner seg i motsatt ende av ledningen kontakten sitter i).  ;)  Det er desuten bare sunn fornuft (og en god vane) at man kobler til bilen først, og deretter setter kontakten i veggen. Det trudde jeg alle gjorde, enten det var elbil, drill, gressklipper, hekksaks eller noe annet som skulle forsynes med strøm

Jeg synes ærlig talt det har gått litt (altfor) langt når det gjelder å beskytte folk mot seg selv, men kan forstå at både Think og Mitsubishi ønsker å ha ryggen fri hvis det skulle skje noe. Blir det ny think på meg etterhvert så blir jeg nok nødt til  å se på muligheten for å ha boksen "permanent" plassert i bilen, og bruke ledning på tilsvarende måte som i dag.  :-\
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: elektroluxtorsdag 27. januar 2011, klokken 10:19
Enig.

En av de første modifikasjonene må bli å lage en krets som gjør det som trenges for å starte ladingen, og bytte ut kabelen mot en som ikke krever skulte konti i skatteparadiser for å kjøpe ny.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: cratorsdag 27. januar 2011, klokken 11:18
Hvis det er det at det er spenning på kontaktpunktene i "bil-enden" de ønsker å unngå så ser jeg ikke for meg at det skulle være nødvendig med en boks stort større enn en fyrstikeske, som da inneholder et rele som bryter strømmen med mindre det får et signal fra bilen. Ikke mange ekstra kronene i deler da.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 27. januar 2011, klokken 12:01
Sitat fra: cra på torsdag 27. januar 2011, klokken 11:18
Hvis det er det at det er spenning på kontaktpunktene i "bil-enden" de ønsker å unngå så ser jeg ikke for meg at det skulle være nødvendig med en boks stort større enn en fyrstikeske, som da inneholder et rele som bryter strømmen med mindre det får et signal fra bilen. Ikke mange ekstra kronene i deler da.

Boksen må også inneholde et kretskort for å signalisere til bilen hvor mange ampere som kan leveres. For standardkabelen blir det 16A. For en fastmontert EVSE kanskje 32A. Man kan tenke seg en løsning med bryter på boksen på boksen for å velge mellom 10A og 16A slik at stikk på 10A kurser også kan benyttes. Evt. også 4A/6A for å benytte motorvarmeruttak som kan være sikret med disse sikringsstørrelsene.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Walkertorsdag 27. januar 2011, klokken 12:43
Her er en foreløpig oversikt over merker som er kompatible med J1772 standarden, slik at de kan bruke samme ladekabel:

Nissan Leaf
Chevrolet Volt
Coda Automotive
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Mitsubishi i-Miev
Honda Fit EV
Ford Focus BEV

Nye merker vil sikkert komme etter, og kanskje kan vi etterhvert få ladepunkter med fast tilkoblet J1772 plugg. Uavhengige leverandører av standard ladekabler vil samtidig sørge for at prisene ikke blir avskrekkende. Forhåpentligvis blir de med tiden utstyrt med mer hendige og kompakte CCID enheter (charge current interrupting device).
   
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 27. januar 2011, klokken 13:14
Sitat fra: Walker på torsdag 27. januar 2011, klokken 12:43
Nye merker vil sikkert komme etter, og kanskje kan vi etterhvert få ladepunkter med fast tilkoblet J1772 plugg. Uavhengige leverandører av standard ladekabler vil samtidig sørge for at prisene ikke blir avskrekkende. Forhåpentligvis blir de med tiden utstyrt med mer hendige og kompakte CCID enheter (charge current interrupting device).

Offentlige ladepunkter med fast J1772 plugg er ingen god ide her i landet. Disse vil ikke kunne brukes av biler med Mennekes-plugg uten en knotete overgang. Dessuten vil ladepunktene være begrenset til 1-fase lading.

Løsningen for europeiske forhold er ladepunkter med Mennekes-kontakt, dvs. kun kontakt og ingen fast kabel. Så har du med deg den kabelen du trenger, enten det er Mennekes-Mennekes, Mennekes-J1772 eller evt. Mennekes-Tesla. Dette vil da kun være en enkel kabel med plugg i hver ende, ingen "bokser" da dette må være innebygd i ladepunktet.

Slik støttes alle biler og samtidig lading med 3-fase.
Ladepunktene bør samtidig ha vanlig 16A uttak for eldre el-biler.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: RoadRunnertorsdag 27. januar 2011, klokken 23:00
hmm... det er langt igjen til disse lade-stasjonene tror jeg.

Trondheim kommune har jo "luftige planer" men hvis de har greid å få til tre ganger så mange som de eksterende 1-fase/16A kontaktene som finnes i sentrum vil jeg bli glad!!  ;D

(... det blir økning fra 2 til 6 stk!)
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Egil Falch Pienefredag 28. januar 2011, klokken 12:14
Boksen på ladeledningen er ikke en lader men medbragt ladestasjon. (PortableChargingStation = PCS).  Den inneholder påkrevet sikkerhets- og kontrollfunksjoner.

Man bør absolutt ikke ha PCS-en montert i bilen, og bruke en annen skjøteledning fram til bilen.  Det er noe av vitsen at den blå kraftige pluggen på bilen er den som skal benyttes mens strømmen enda er på (dersom ladestolpen ikke allerede har avbrutt strømmen ved f.eks at luken er låst opp).  De fleste som lader hjemme fra en vanlig stikkontakt vil slite ut denne mye raskere om den "dras ut først", eller "stikkes inn sist", dvs brukt som bryter.  Kombinasjonen med høy belastning og daglig bruk i et utendørsmiljø, gjør at vanlige schuko-kontakter slites. Støpslene varer noe lenger men får tydelige gnistmerker på pinnenes ender.  Slitasjen fører etterhvert til litt dårligere kontakt, og dårlig kontakt kan bety varmeutvikling. Varmeutviklingen ved en dårlig kontakt er proposjonal med ladestrømmen.  Siden en el-bil trekker høy ladestrøm over lang tid må både stikk og kontakt alltid ha god nok kvalitet for å unngå farlige situasjoner.

Slitasje av stikkontakte hindres når de ikke brukes som bryter, og derfor er pluggen mot bilen spesielt utformet slik at strømmen brytes i et rele i PCS-boksen før pluggen man rekker å trekke den helt ut. I tillegg er bilpluggen mer robust enn stikkontakten (schuko'en).

Oppfordringen er å følge instruksjonen på baksiden av PCS-boksen: Plugg i veggen først og i bilen sist ved start av lading - og i motsatt rekkefølge ved stopp av lading.

Lading med boks på ledningen er definert som MODE-2 iht den europeiske ladestandarden, og behøver bare være i bruk når dedikert ladestasjon for el-bil ikke er tilstede. Når dedikerte ladestasjoner som kan forsyne bilene i MODE-3 så slipper man å ha boksen på ledningen, fordi da er all funksjonalitet i PCS-boksen flyttet inn i ladestasjonen. Alle nye el-biler i det europeiske og amerikanske marked vil bli utstyrt med en boks for MODE-2 lading, til bruk der det bare er tilgjengelighet på en husholdnings stikkontakt, mens alle nye el-biler også kan lade i MODE-3 med bare en ledning rett fra en ladestasjon. Uttaket kan da ikke være en schuko, men f.eks en såkalt Mennekes-type (www.mennekes.de (http://www.mennekes.de)).

J1772 standarden som er beregnet for det amerikanske og japanske markedet vil via biler derfra også komme i bruk i Europa. Kun 1-fase er mulig. Det samme gjelder for disse el-biler med boks på ladeledningen. Dvs det er ikke bilen det kommer an på, det er ladestasjonene.  Er ladestasjonen tilstrekkelig moderne og laget iht standardene (som er over 10 år gamle), så kan alle vi ladeavhengige få en lettvint og el-sikker hverdag.

Det er verd å merke seg at mens man i USA og Japan har valgt å standardisere pluggen til bilen, så ønsker man ikke det på europeiske biler. Dvs det er pluggen mot ladestasjonene som blir standardisert her. I Eurpoa ønsker vi heller ikke å ha faste ladeledninger på mindre ladestasjoner, mens alle ledniger henger fast på ladestasjonene i USA. Vi vil komme til å se faste ledninger på stasjoner i Europa også, men kun ved høyere effektene der ledningen i seg selv blir for tung til å praktisk håndtere løst.  Noe av vitsen med MODE-3 er garantert sikkerhet, høyere effekter uten bruk av store industriplugger, og ikke minst muligheter for å regulere ladeeffekten utenfra bilene.

De 100 første MODE-3 stasjonene ble monter i fjor på Gardermoen. Her er det visst enda gratis å stå parkert:  http://www.gardermoenparkering.no/default.asp#
I tillegg har de visst også fått slikt installert i strotingsgarasjen. Det finnes også ideer om å bytte ut noen eksisterende "schuko-stasjoner" i Oslo, med noen moderne MODE-3-stasjoner som har Mennekes-uttak.

(For ordens skyld; MODE-1 er definert som ledning rett i stikkontakten, og skal begrenses til 10A for bare mindre el-kjøretøy.  MODE-4 omfavner hurtiglading med laderen utenfor bilen.)

Ser man på regelverket i USA, så må alle som ønsker å lade hjemme i garasjen ha en fast installert ladestasjon, dvs det er "ikke lov" til å benytte stikkontakten til et daglig bruk. Der tar de el-sikkerhet på alvår, og vurderer materiellet opp mot både belastning og bruksområde.

Fra andre steder på forumet har jeg sett spørsmål vedrørende vanntetthet og pris. Til det har vi å si; tar du vare på PCS-boksen din så vare den lengst. Beskytt den mot regnvær og heng den gjerne opp så ledningen og kontakten ikke belastes av at boksen henger i den. Det er også forventet at priser på ladekabel-bokser vil falle drastisk pga høyere produksjonvolum, nå som stadig flere varianter kommer på markedet.

Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: PerBearfredag 28. januar 2011, klokken 14:33
Sitat fra: Egil Falch Piene på fredag 28. januar 2011, klokken 12:14
Ser man på regelverket i USA, så må alle som ønsker å lade hjemme i garasjen ha en fast installert ladestasjon, dvs det er "ikke lov" til å benytte stikkontakten til et daglig bruk. Der tar de el-sikkerhet på alvor, og vurderer materiellet opp mot både belastning og bruksområde.

I USA er det ikke vanlig med trefase i hus. I tillegg er trefasespenningen lav, f.eks. kun 208V. De bruker i stedet høy strøm som krever voldsomme kabeltverrsnitt. Jeg studerte nettopp en stor solpanelinverter for USA som var ratet til inntil 1400A til nettet (208 volt trefas). Jeg tror også at store forbrukere bruker lav spenning og dertil høy strøm. Det gjør kontakter dyre og de strømbegrensende sikringene blir veldig kraftige. Da er det innlysende at de foretrekker fast kabling.

I Europa hvor trefase og 400VAC er utbredt klarer vi oss med en brøkdel av strømstyrken. Vi har derfor ikke behov for fast montert lader/avansert kontrollboks. Det hadde holdt med en kontakt med forrigling som gjør at kontakt er strømløs inntil støpsel er plugget helt inn i begge ender, og brytes når komplett forbindelse ikke lenger er til stede. Det vil hindre at kontakt tas i eller ut under belastning. En enkel mekanisme som kan gjennomføres for noen få kroner med f.eks. en Mennekes VDE-ARE kontakt
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#VDE-AR-E_2623-2-2 (http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#VDE-AR-E_2623-2-2)

Alternativt kan en bruke en vanlig IEC kontakt med microswitch som gir et "make last" signal når støpsel plugges i og "break first" når støpsel fjernes. Signalet kobles til inhibit på innebygget lader. Aha! kjempelurt! Dette er jo en oppfinnelse - den må jeg patentere så jeg kan bli sykt rik! :P

:o Å fillen - nå er det jo publisert... ;)
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: jkirkebofredag 28. januar 2011, klokken 19:21
Sitat fra: PerBear på fredag 28. januar 2011, klokken 14:33
I Europa hvor trefase og 400VAC er utbredt klarer vi oss med en brøkdel av strømstyrken. Vi har derfor ikke behov for fast montert lader/avansert kontrollboks.

Du glemmer signaleringen som skal sikre at bilen ikke prøver å trekke mer strøm enn ladepunktet kan levere. F.eks om du har en 75A lader i bilen med J1772 kontakt og kobler deg til et 32A uttak. Med Teslas mobile løsning for Roadster'en må man selv gå inn i menyene i bilen og stille inn maks ladestrøm. En grei løsning for en entusiastbil produsert i en liten serie men ikke brukbart for hvermansen som ikke har peiling på forskjellen mellom strøm og spenning. Skal man nå det markedet må det en idiotsikker løsning til.

Dessuten vil nok biler i europa etterhvert støtte opptil 63A lading fra vekselstrøm, det er ikke så mye forskjell fra de 80A som J1772-standarden setter som maks.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Walkerlørdag 29. januar 2011, klokken 13:41
Takk til Egil Falch Piene for veldig bra informasjon!

Delphi vil kunne levere standard J1772 ladekabler allerede i innværende år. Legg merke til at kabelen kan vikles opp på kontrollenheten. En annen fiffig detalj er lys i enden på J1772 pluggen. Se
https://delphi.com/shared/pdf/ppd/pwrelec/portable-ev-charger.pdf

Chevrolet Volt bruker omtrent samme løsningen og har i tillegg et solid håndtak.

Nederst, kabelen som følger med i-Miev.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Go-carterlørdag 29. januar 2011, klokken 14:43
Ser denne boksen er forvekslende lik(antakeligvis den samme) som Think City. Mulig å da få samme kontakt som Think har også? :)

EDIT: eller er det kanskje samme? Bare i et litt mere fancy design?
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: PerBearlørdag 29. januar 2011, klokken 22:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. januar 2011, klokken 19:21
Sitat fra: PerBear på fredag 28. januar 2011, klokken 14:33
I Europa hvor trefase og 400VAC er utbredt klarer vi oss med en brøkdel av strømstyrken. Vi har derfor ikke behov for fast montert lader/avansert kontrollboks.

Du glemmer signaleringen som skal sikre at bilen ikke prøver å trekke mer strøm enn ladepunktet kan levere. F.eks om du har en 75A lader i bilen med J1772 kontakt og kobler deg til et 32A uttak.
.......Dessuten vil nok biler i europa etterhvert støtte opptil 63A lading fra vekselstrøm, det er ikke så mye forskjell fra de 80A som J1772-standarden setter som maks.

Du har rett i det med strømstyrken men du må tenke effekt, ikke ampere. Det er det som lader batteriene:

For en 16A kontakt kan du med 3-fas 400V (europeisk kontakt) trekke 11kW. Med J1772 (US/jp) kan du med 16A trekke 3,6kW.
J1772 har en alvorlig designsvakhet: den støtter kun enfase! :o

Dessuten vil du med IEC 62196 systemet enkelt kode maks strøm kontakten leverer med en motstand til 50 øre forutsatt bruk av Mennekes eller REMA sin koda plugg. Det er ingen grunn til å gjøre det mer komplekst, sjekk bilde 12 her: http://www.rema-ev.com/assets/rema_ev_presentation_IEC.pdf (http://www.rema-ev.com/assets/rema_ev_presentation_IEC.pdf)
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: jkirkebolørdag 29. januar 2011, klokken 23:19
Sitat fra: PerBear på lørdag 29. januar 2011, klokken 22:54
Du har rett i det med strømstyrken men du må tenke effekt, ikke ampere. Det er det som lader batteriene:

Korrekt, men det er ampere som skaper den store gnisten når du trekker ut en kontakt det går full strømstyrke over. Jeg ville ikke forsøkt det med en 400V 63A-kontakt. Jeg jobber i jernbanen og her har vi 1000V kontakter det kan gå flere hundre ampere i. Drar du ut en slik med bryteren på er det stor risiko for at det er det siste du gjør.

Sitat
Dessuten vil du med IEC 62196 systemet enkelt kode maks strøm kontakten leverer med en motstand til 50 øre forutsatt bruk av Mennekes eller REMA sin koda plugg. Det er ingen grunn til å gjøre det mer komplekst, sjekk bilde 12 her: http://www.rema-ev.com/assets/rema_ev_presentation_IEC.pdf (http://www.rema-ev.com/assets/rema_ev_presentation_IEC.pdf)

Det der så VELDIG begrenset ut, f.eks ingen mulighet til å begrense til 25A som er det jeg kunne avsett her hjemme. Eller 4A, 6A, 10A, 40A, 50A, 80A osv.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: howcomemandag 31. januar 2011, klokken 20:09
Her er det mange akronymer å snuble i. Jeg forstår at boksen inneholder noe elektronikk for å slå på strømmen når både avsender og mottger er klare. Og at den henger i kabelen for at den ikke skal havne i en sølepytt. Likevel virker det som en mindre heldig løsning for oss som er vant med å koble opp kabler fra bil til vegg. Spørsmålet blir derfor: er det mulig å lage en kabel som unngår boksen? Eller må det en viss signalering til for at lading skal starte?
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: jkirkebomandag 31. januar 2011, klokken 20:17
Sitat fra: howcome på mandag 31. januar 2011, klokken 20:09
Her er det mange akronymer å snuble i. Jeg forstår at boksen inneholder noe elektronikk for å slå på strømmen når både avsender og mottger er klare. Og at den henger i kabelen for at den ikke skal havne i en sølepytt. Likevel virker det som en mindre heldig løsning for oss som er vant med å koble opp kabler fra bil til vegg. Spørsmålet blir derfor: er det mulig å lage en kabel som unngår boksen? Eller må det en viss signalering til for at lading skal starte?

Ja, det må signalering til, ellers vil ikke lading starte. Signaleringen forteller hvilken strømstyrke som er tilgjengelig.

Systemet er tiltenkt mer funksjonalitet etterhvert, bl.a kan boksen styre når ladingen skal starte. Dette er tiltenkt fast monterte bokser som er koblet opp mot strømleverandøren, med ny type måler og TOU-prising (Time Of Use) kan man da starte lading når strømmen er som billigst midt på natta.

Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: nofuelnomandag 13. februar 2012, klokken 01:31
Hei, jeg kan skaffe prefabrikkert skjøteledning med 2,5" kabel. ( 5m )

Noen som har behov ?
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: Farmersøndag 19. februar 2012, klokken 20:09
Finnes det noen lader jeg kan koble på den 3-fasekontakten jeg har i garasjen hjemme? Synes ladetiden på 16A er litt for lang i enkelte tilfeller.
Tittel: Sv: ekstern lader?
Skrevet av: elektroluxmandag 20. februar 2012, klokken 06:03
Ja. Chardemo ladere selges for rundt 100000 NOK, men det var vel ikke det du hadde håpet på.

De er også primært beregnet på 400V anlegg, så du må bruke transformator om du har 230V hjemme.