Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading for Dummies -en nybegynnerguide.

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 10. mars 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

KHNFRA

Jeg er helt ny på dette med lader hjemme, men jeg forstår at for å få 7,2 KW lading må man ha en 32A 1 fase kurs. Men I følge min elektrikker har du ikke lov til å trekke mer en 80% av kapasiteten når du lader (Tilsvarer 25A) blir ikke da ladekapasiteten mindre en 7,2 KW? Eller er dette medregnet I regnestykket? Er det noen som vet? :-)

Supermario

Fikk lagt opp et 16A ladepunkt på hytta (CEE industrikontakt enfase) sikret med 16A sikring, men kablet med 4mm2, normalt kables en slik kurs med 2,5mm2, men dimensjonen ble slik jeg forsto det økt siden det skulle trekkes 16A over lengre tid.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

turfsurf

Sitat fra: KHNFRA på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:37
Jeg er helt ny på dette med lader hjemme, men jeg forstår at for å få 7,2 KW lading må man ha en 32A 1 fase kurs. Men I følge min elektrikker har du ikke lov til å trekke mer en 80% av kapasiteten når du lader (Tilsvarer 25A) blir ikke da ladekapasiteten mindre en 7,2 KW? Eller er dette medregnet I regnestykket? Er det noen som vet? :-)
25A*230V=5,75kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sylwester

#93
Sitat fra: KHNFRA på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:37
Jeg er helt ny på dette med lader hjemme, men jeg forstår at for å få 7,2 KW lading må man ha en 32A 1 fase kurs. Men I følge min elektrikker har du ikke lov til å trekke mer en 80% av kapasiteten når du lader (Tilsvarer 25A) blir ikke da ladekapasiteten mindre en 7,2 KW? Eller er dette medregnet I regnestykket? Er det noen som vet? :-)
Helt vanlige installasjoner har beregning av diameteren som trengs for en viss last. En typisk 16A-kurs blir så og si aldri belastet 16A i flere timer og det er det det er designet for. For kontinuerlig last er anbefalingen 80% av kablingen er dimensjonert for.

Så det betyr at for å få 32A mode3-lader skal elektrikeren dimensjonere kablene som om det var 32/0,8=40A og ha en 32A sikring og stille inn laderen på 32A.

Det er også vanlig at strømselskapet setter en begrensning på hvor mye en enfasekurs får være. I dette tilfellet snbefaler jeg at elektrisker fremdeles kabler som om det skal tåle 40A og setter sikringen etter det maksimale kursen kan være i følge nettselskapets regler og sikringsskapets begrensninger. Da vil du kunne stille inn ladestasjonen til 32A når du kan få en 32A sikring på den senere.
Hvis du kjøper en mode3 ladesatsjon som kan stilles inn så er det snakk om litt konfigurering til å få den til å dra opptil den sikringen du har lagt deg på og slik jeg forstår det så holder det med b-vern i ladestasjonen.

Din lader lader opptil det den får lov til å trekke av EVSE/kabel oppti sin makslading. F.eks. så har min Leaf en 6,6kW-lader og med 32A-kabel så er det begrensning på laderen hvis jeg ikke får 6kW, men jeg vet at den ikke vil gi 7,3kW som er 230Vx32A. Derimot vet jeg at hvis ladestasjonen er satt til 25A så vil bilen lade 5,7kW konstant så lenge SOC er under 90%. Jeg har en 2012-Leaf som trekker 3,7kW på den samme laderen siden den ikke klarer mer.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

trykkertor

Men @sylwester. (Ser ut til at du har god peiling på det med lading).
Det som skjedde med min installasjon var....
BKK gir 80A i sitt skap ute i gaten. (400V 3-fas 80Amp)
Så fikk jeg en 40amp sikring på husets inntak.
Dimensjonert ned til 32Amp sikring på kursen til ladeboksen.
Ladeboksen satt til 25amp.
Og må ærlig si jeg ble litt skuffet da jeg betalte dyre dommer for installasjon, søknad til BKK, betaling for ny strømmåler, betaling for til og frakobling av huset mot BKK. Og så endte jeg på 25amp i ladestasjonen.

Hvis jeg tolker deg rett burde 32amp på ladekursen kunne fortsette og gi 32amp ut fra ladeboksen?

sylwester

@trykkertor Ja. 32A i begge ender, men dimensjonen på kabelen mellom sikringsskapet og ladeboksen må legges som for 40A siden anbefalingen er å ikke belaste den med enn 80% av det den er dimensjonert for. Kan hende det betyr at det kreves 40A sikring, men sikringen burde gå ved belastning over 32A syns nå jeg.

Sammenliknet med Schucko-anlegg som er lov idag.. En eksisterende 16A-kurs får 10A sikring (vil belaste 63% av det kabelen er dimensjonert for) med jordfeilvern type b i sikringsskapet. Her trekkes 10A fra kladd, siden kladden forteller bilen at 10A er maks, mens sikringen også er 10A. 10A i begge ender med en kabeldimensjon som tåler (minst) 25% mer enn det laderen trekker.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

80% reglen er praktisk tommelfinger regel som brukes når en ikke er helt sikker på belastningen, for eksempel ovner hvor strømtrekket varierer med spenningen, og belastningen egentlig er en nominell verdi.

Ladere i bilen derimot skal trekke akkurat det ladestasjonen forteller at den får lov å trekke. En 32A sikring skal tåle 32A varig og løse ut i løpet av senest en time med en gitt overlast. Kablen skal tåle denne overlasten i minst en time. Tabeller forteller kabeltversnitt avhengig av forlegningsmåte.

80% reglen er egentlig ikke ment for denne type belastninger, og ikke en formell regel heller.
En ladestasjon 32A forteller lader i bil at den kan trekke opp til 32A, den trekker trolig litt mindre noe både sikring og riktig dimmensjonert kabel er beregnet på å takle uten problemer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

trykkertor

Hva tenker du da @Griffel om min installasjon?
Hvor jeg i utgangspunktet bestilte en 400V 3fas 32Amp installasjon......
...men endte med 40amp inn i huset, 32amp på ladekursen, og han satte da Tesla Wall Connector til 25Amp.
Tenker du kabel kan håndtere å lade 32amp på 1 fase over lang tid?
(Venter på Hyundai Kona som har sies å kunne utnytte 230V 1fas 32amp til 7.2kw)

Vet ikke om det har noe å si, men mener installatør sa yttermål på kabelen min var ca. 17mm.

bosonic

Ute i den virkelige verden, rundt om i tusenvis av sikringsskap og tavler, er det neimen ikke alltid like enkelt å være sikringer, eller for den saks skyld andre komponenter, som kontaktorer, impulsrele, tidtsrele, PLS'er, PSU'er eller lignende.  Heldigvis har vi NEK 439, Tavlenormen, som regulerer dimensjoneringen av tavler. Denne gjelder for sikringsskap i hus så vel som for tavler i industrien, og sørger for at tiltenkt bruk sikrer oss høyest mulig sikkerhet, samt uavbrutt drift.

Når man skal utvide en eksisterende installasjon, som for eksempel med ladeuttak til elbil, så må man som fagmann vurdere flere viktige forhold. Er installasjonen av «eldre dato» er det alltid risiko for at det allerede har skjedd en utvidelse. Kanskje er det montert varmepumpe(r), innredet på loft eller i kjeller, rehabilitert kjøkken, montert induksjonstopp etc.? Sikringsskapet er i utgangspunktet dimensjonert for et visst antall sikringer (kurser). Dette er pga egenvarmen som sikringene produseres. Putter man ukritisk inn flere kurssikringer kan man komme til å overskride en temperaturgrense for sikker drift.
Det hviler et stort ansvar på elektrikerne, og dessverre gjøres det fortsatt alt for mange feil.

En negativ feilstatestikk over mange år, branner forårsaket av elektriske feil og strømulykker, var en av grunnene til at «5 sikre» ble innført. En viktig grunn for dette var at eier skulle til enhver tid ha riktig dokumentasjon på det elektriske anlegget.

Teori og praksis stemmer som kjent ikke alltid. Dersom man dimensjonerer for «100 %» så kan man ofte oppnå overbelastning pga overtemperatur og ikke minst harmoniske strømmer som man i utgangspunktet ikke har kontroll over. Som kjent er det nesten utelukkende moderne elektronikk som er årsak til harmoniske strømmer (platetopper, elbilladere, drivere for ledlys etc etc)

En profesjonell aktør vil alltid se helheten i installasjonen og aldri dimensjonere for 100 % drift.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Sitat fra: trykkertor på fredag 29. juni 2018, klokken 21:31
Hva tenker du da @Griffel om min installasjon?
Hvor jeg i utgangspunktet bestilte en 400V 3fas 32Amp installasjon......
...men endte med 40amp inn i huset, 32amp på ladekursen, og han satte da Tesla Wall Connector til 25Amp.
Jeg tenker som så at elektriker mener at med 40A inn til huset vil det gi problemer med en 32A ladestasjon og har derfor satt den til 25A. Sikring og kabel for en mulig framtidig økning av inntaket koster lite.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nordlands

Med 40A inntak til bolig mener jeg man må ha laststyring for å kunne ta ut 32A maks og samtidig ha et driftssikkert anlegg, med mindre det er snakk om 3-fas inntak og 1-fas lading. I vurdering av min egen leilighet kom jeg fram til at absolutt maks uten laststyring ville vært 16A med mitt 1x40A inntak, og selv da ville jeg måtte passet på å ikke slå på alt annet samtidig... Jeg ble derfor litt oppgitt når en lokal elektriker prøver å selge meg en Salto 572 med 32A uten laststyring, og uten noen advarsel/forbehold om øvrig forbruk eller økning av inntak.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

jkirkebo

Sitat fra: Nordlands på søndag 01. juli 2018, klokken 16:02
Med 40A inntak til bolig mener jeg man må ha laststyring for å kunne ta ut 32A maks og samtidig ha et driftssikkert anlegg, med mindre det er snakk om 3-fas inntak og 1-fas lading. I vurdering av min egen leilighet kom jeg fram til at absolutt maks uten laststyring ville vært 16A med mitt 1x40A inntak, og selv da ville jeg måtte passet på å ikke slå på alt annet samtidig... Jeg ble derfor litt oppgitt når en lokal elektriker prøver å selge meg en Salto 572 med 32A uten laststyring, og uten noen advarsel/forbehold om øvrig forbruk eller økning av inntak.

Vi anbefaler normalt maks 1-fase lading på halvparten av 3-fase 230V IT inntak. Ett hakk ned på 1-fase inntak. Dvs. 1x32A på 3x63A inntak, 1x20A på 3x40A eller 1x50A inntak osv. Det stemmer jo bra med dine 1x16A på 1x40A inntak.

Er inntaket på under 40A må man vurdere nøyere i hvert tilfelle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trykkertor

Sitat fra: Nordlands på søndag 01. juli 2018, klokken 16:02
Med 40A inntak til bolig mener jeg man må ha laststyring for å kunne ta ut 32A maks og samtidig ha et driftssikkert anlegg, med mindre det er snakk om 3-fas inntak og 1-fas lading.
Det er det jeg har.
400V 3fas 40amp inn i huset.
Skal lade 230v 1 fas, helst 32amp hvis det går, men ladeboksen er satt på 25amp. Sikringen på kursen er 32Amp (400V 3-fas).

Griffel

Sitat fra: trykkertor på søndag 01. juli 2018, klokken 23:27
Sitat fra: Nordlands på søndag 01. juli 2018, klokken 16:02
Med 40A inntak til bolig mener jeg man må ha laststyring for å kunne ta ut 32A maks og samtidig ha et driftssikkert anlegg, med mindre det er snakk om 3-fas inntak og 1-fas lading.
Det er det jeg har.
400V 3fas 40amp inn i huset.
Skal lade 230v 1 fas, helst 32amp hvis det går, men ladeboksen er satt på 25amp. Sikringen på kursen er 32Amp (400V 3-fas).
Det forutsetter at fordelingen av annen last tar hensyn til dette. Det er jo ikke rare greiene igjen på den fasen hvor 32A lasten havner. Men er opplegget slik at alt annet enn elbil ligger på de 2 andre fasene så vil det jo gå. Men siden opplegget til ladestasjonen i utgangspunktet var en trefase ladestasjon vil jo det bli helt galt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kiwiehelt

Ser det står mye forskjellig her, men mitt spørsmål er. Kjøpte nettopp en VW E-up 2014 modell, og har fått egen lader (Zaptec). Hvor mye taper batteriet seg hvis jeg lader batteriet 100%, kontra noen plasser har jeg sett at folk nevner 80-90%?

Fullt mulig dette har står et sted, men tenkte at "nybegynnerguide" var rett plass  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA