Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading for Dummies -en nybegynnerguide.

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 10. mars 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sylwester

#61
Sitat fra: HEL på mandag 23. oktober 2017, klokken 10:01
...
Har fått svar om at jeg trenger en type 1 til 2 ladekabel
Hvordan ser den ut?
Hvor får jeg tak i det billigst mulig?

...
22KW kr 15 pr påbegynt 30 min
4-22 KW kr 15 pr påbegynt 60 min
Leverer den 22 KW til iON via overgangskabelen?

Du får oversikt over de som selger slik kabel i elbilforeningens artikkel. Du har type-1 på bilsiden så du er ute etter en type2-til-type1, en såkalt mode3-kabel. De finnes i forskjellige lengder og makseffekt, men siden din bil maks lader 16A (3,7kW) så er alle bkablene helt greie. Jeg angrer litt for at jeg ikke fikk for spiralkabel. Du bør verifisere prisen selv da de skifter og det er såpass konkurranse at sammenlikningen er litt uheldig uten å ta hensyn til levering. Den billigste er kanskje den du kan dra å hente kabelen hos.

Merkelig pris. Betyr det at hvis du har bil som kan lade 22kWh og stiller ladefarten ned til 21kWh så får man halv pris?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Agmuns

Finnes det en oversikt over RFID-brikker

  • er det forskjellige teknologier?
  • kan man bruke én brikke over alt så lenge man er "medlem" hos leverandør?
  • er det mulig å lage egne RFID-brikker - i så fall hvor pålitelig er disse?
  • lønner det seg å ha flere brikker?
  • kan man lade uten å være "medlem" hos leverandørene?

65lars

#63
Heh, er litt nyskjerrig på om noen har svar på Agmuns' spørsmål der.... :). men:

God lenke, Elektrolux: 
Denne artikkelen gir en god og nøytral beskrivelse av reglene for lading:
http://m.side3.no/motor/ukjent-regel-gir-nye-el--og-hybridbilkjpere-et-konomisk-strmsjokk/3423383256.html

Leste den for noen dager siden, tenkte på å kommentere, men ventet.
Og i dag! Ja da kom styreformannen i borettslaget innom, med et eget skriv til meg, en hel side, etter et styremøte i går.  Ut av 25 beboere i (senior) borettslaget her er jeg tydeligvis den eneste med el-bil, av beboerne har plutselig lest alle bestemmelsene her, NEK forskriftene fra 2014, DSB anbefalinger osv, og mener at jeg utsetter borettslaget for brannfare ved at jeg lader direkte fra 16A stikk-kontakt fra egen leilighet Jeg lader kun på 8A, og er alltid hjemme når jeg gjør dette.

Så borettslaget kan ikke bistå med å installere Mode 2 (ca. kr. 6000), eller mode 3 (minst 18.000).
Jeg må bekoste dette selv, siden jeg er eneste el-bil bruker.

Dette er jo hysterisk, og så forbannet typisk norge, hvor folk ikke har annet å gjøre enn å stikke sin lange nese inn i andres affærer.  Det er også en slags "Dabb syndrome" - hvor elektrikerforbundet har overbevist lokale og etterhvert nasjonale politikere at - ja - dette må vi få lovfestet før hele norge går opp i brann.  For et land! :)

Uansett - dette må man jo tenke litt på.  Vet at dersom jeg lader en gang til, sitter 1-2 naboer med nesa over verandaen, kanskje med kamera, kanskje går de ned for å se - og skriker:  "Der setter han oss ut for brannfare igjen!!"   :laugh:
Trilling, bestilt KIA

trykkertor

Sitat fra: 65lars på tirsdag 07. november 2017, klokken 15:13
Dette er jo hysterisk, og så forbannet typisk norge, hvor folk ikke har annet å gjøre enn å stikke sin lange nese inn i andres affærer.  Det er også en slags "Dabb syndrome" - hvor elektrikerforbundet har overbevist lokale og etterhvert nasjonale politikere at - ja - dette må vi få lovfestet før hele norge går opp i brann.  For et land! :)

Det er ikke helt uten grunn.
Min bror jobber med el-ettersyn. Og han forteller om stadig "sprøe" ledingsnett og halvsmeltede baksider av schuko-kontakter.
Mange lader nok korrekt, men så er det nok også rikelig av dem som ikke følger retningslinjer.
Og slik blir det nå engang. For å verne oss fra idiotene, må vi lage regler som rammer alle.

Ser bare i det lille tunet jeg bor i, hvordan folk bruker kladd som hverdagslader, skjøteledninger og diverse smått.

Personlig synes jeg, skal en først bruke og lade elbil hjemme, så bør en installere el som tilfredsstiller.
Tror ikke de bare sitter og finner på nye regler for å lage mer arbeid.
Vi har aldri hatt brann, men har 3 røykvarslere og 2 slukkeapparat i huset.
Vi har aldri hatt vannlekasje, men har automatisk vannstopp får flere av kranene.
Vi har komfyrvakt.
Vi har brannmur på pc-en.
Vi har gjerde i trappen.

Alt økt elsikkerhet rundt lading av elbil blir mer og mer aktuelt er helt naturlig. Det er jo ikke akkurat svakstrøm.

Osloensis

Slik jeg har forstått det: Schuko-ladekabelen til bilen inneholder en tung klump, som sitter like ved schuko-stikket. Denne skal (bl.a.) oppdage varmegang i uttaket, og da avslutte ladingen. Men om det skjer varmegang i neste punkt, dvs der skjøteledningen kobles til husets schuko-kontakt, så vil ikke dette oppdages, og ladingen ikke slå seg av. Vi har også en spesiallaget skjøteledning av industriformat for bilen (2,5 mm2), samt 8A schuko-lader, men selve kontaktpunktet er uansett et svakt punkt. Så nødlader aldri mer enn maks 2 t av gangen.

Å lade med skjøteledning via vindu er enkelt og greit forbudt i Norge. Borettslaget har da naturligvis lov til å nekte deg å gjøre dette. Borettslag eies i fellesskap, med bruksrett for hver enhet.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes

Hvorfor skal borettslaget bistå økonomisk med å installere for elbil? De som anskaffer seg elbil, bør da stå for den kostnaden, ihvertfall så lenge man ikke gjør enorme investeringer.
Borettslag har ingen plikt til å legge til rette for elbil (forhåpentligvis kommer det regelendring her etterhvert). Vær heller glad for at du får lov til å installere lader på fellesskapets område.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Osloensis

Om det er snakk om å installere lader på fellesplass, burde du vel få på plass en kontrakt om at når det etterhvert dukker opp andre med elbil, så må de kjøpe seg inn i/leie seg tilgang til laderen du bekoster.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

65lars

Ja. Vel. Dere har nok rett.  Man må vel sette reglene basert på oppførsel fra de aller dummeste.
Selv er jeg paranoid når det kommer til brann og innbrudd, og akkurat nå må jeg prioritere å oppgradere alle rør og kraner.   Og ja - jeg har sett noen helt sinnsyke elektriske (og andre) koblinger i mitt liv også.
Er bare litt oppgitt over hvordan staten og byråkrater blander seg inn i hvert eneste lille aspekt av våre liv, vi blir alle betraktet som ekstremt dumme, og mor stat skal ta vare på oss...

Men vi får se.  Da jeg kjøpte bilen - salget var jo at det bare var å plugge inn og lade.  Dette med skjøteledning virker jo også litt vilt.  Betyr det at jeg ikke kan bruke defa-varmeren min fra en utendørs kontakt via skjøteledning heller?

Jeg skal søke om hjelp til en installasjon, og om jeg ikke får det - vel - muligens selger jeg bare bilen og kjøper en brukt Polo disel e. l.  :)

Og Osloensis:
Om det er snakk om å installere lader på fellesplass, burde du vel få på plass en kontrakt om at når det etterhvert dukker opp andre med elbil, så må de kjøpe seg inn i/leie seg tilgang til laderen du bekoster.

Takk - skal ta med det i betraktningen!  :)
Trilling, bestilt KIA

Pinnsvinet

Kjempe nyttig artikkel i starten av denne tråden!
Skal muligens gå til anskaffelse av vår første elbil, typen Kia Soul. Skal kjøpe brukt tenkte vi. Vi bor i et sameie og det er foreløpig ikke aktuelt å gjøre noe felles her, så det blir en ordning for bare vår hustand i første omgang.

Vi har sett på løsningen "Vanlig stikkkontakt", så lurer jeg på hva som er "normal" pris for å få det montert av elektriker? Har kontaktet en lokal elektriker her hvor jeg bor. Og de skriver:

"Ny 10A kurs til el-bil, enkel stikk på vegg og jordfeilvernbryter type B vil koste et sted mellom 12 000 og 16 000 inkludert 20 m kabel" (i vårt tilfelle). Dette skulle være en løsning de kan gå god for, som er såkalt sikker. Siden jeg ikke er noe inne på dette, lurer jeg på om det er en grei pris eller høres det mye ut?

(Si fra hvis dette har blitt postet før. Forsøkte å søke oppe i forumet, uten å komme helt frem til det jeg lurte på)

Mobileum

Høres umiddelbart dyrt ut. Be om et spesifisert tilbud, og legg det ut her.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Pinnsvinet

Takk for svar, Mobileum.

Fikk en litt mer spesifikasjon i dag, men ikke med priser. Svar fra elektriker:
"Eaton jordfeilvern type B (bruker Eaton materiell da jeg har hørt at andre produkter ikke greier og tilfredsstille kravene). Eaton Automat 10AC Pr 2x2,5+j
1 stk stikk IP44"

Gir dette noe mer info?

Pinnsvinet

Oppdatering: fikk tilbud på 8300 fra et annet firma. :)

Morten Christiansen

Sitat fra: Pinnsvinet på tirsdag 14. november 2017, klokken 20:07
Kjempe nyttig artikkel i starten av denne tråden!
Skal muligens gå til anskaffelse av vår første elbil, typen Kia Soul.

"Ny 10A kurs til el-bil, enkel stikk på vegg og jordfeilvernbryter type B vil koste et sted mellom 12 000 og 16 000 inkludert 20 m kabel" (i vårt tilfelle). Dette skulle være en løsning de kan gå god for, som er såkalt sikker. Siden jeg ikke er noe inne på dette, lurer jeg på om det er en grei pris eller høres det mye ut?


Spurte løst om dette hos Kia forandleren rundt kjøp av Kia Niro EV. Han nevnte 16 alt inkludert opp til 10 m. Jeg har sikringsskapet ca 4 meter fra motorvarme stikket.

Siden jeg ikke kan noe om strøm, er det slik at de da setter opp en ny kurs og trekker ledning? Er det da noen begrensninger for kursen, kan de i prinsippet sette in 32 kurs? Hva burde jeg installere?

Er løsningen du valgte, som endte til halv pris hos et annet firma, full løsning med ladeboks?

Simens

På jobb står det Salto ABL dobbel ladestasjon. Den blinker grønt og alt ser greit ut. Men jeg skjønner altså ikke hvordan jeg skal få den til å fungere...

Når jeg plugger i ladekabel inn i ladestasjonen, også i LEAF-en så sier det pip i LEAF-en, men den begynner ikke noe lading. Når jeg setter ladebrikken fra elbilforeningen på radio-symbolet på ladestasjonen så blinker det blått noen ganger, og deretter ingenting. Ingen lading.

Hva gjør jeg feil? Og hvem kan jeg ringe for hjelp? Ringer jeg eier av ladestasjonen, Salto eller elbilforeningen?


Griffel

#74
Forsøk eier først. (jobben). Trolig er det system for registrering av brukere slik at ladebrikken din må aktiveres for denne stasjonen.
Siden den har RFID leser er jo dette for å holde styr på hvem som kan ha tilgang.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA