Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading for Dummies -en nybegynnerguide.

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 10. mars 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

Kniffen

Sitat fra: Orbit på mandag 13. september 2021, klokken 08:44
Ang brikker: Circle-K sin informasjon er feil. De tillater at du registrerer vilkårlig brikke hos dem, men dette gjelder langt fra alle operatører (selv om du har lest ut RFID-koden fra brikken). F.eks Fortum og Mer tillater bare egne brikker, og noen spesielt utvalgte som Elbilforeningen eller NAF.

Kommunale plasser i Oslo: Du starter lading med app/ladebrikke registrert hos Fortum, men selve ladingen er gratis. Du betaler kun for parkering, men da via Oslo kommune sin Bil i Oslo-app, eller på nærmeste parkeringsautomat. Ladestoplene har parkeringssone 3051-3054. Alle disse plassene har ladeplikt, dvs du må være tilkoblet lader når bilen står der. (Du kan også betale for parkering med EasyPark, men jeg tror de legger på litt på prisen for egen inntjening).

Generelt betaler du enklest for lading ved å ha en konto hos de forskjellige operatørene, og registrere ett betalingskort som beløpet blir trukket fra. Da kan du starte lading med app/brikke, og blir automatisk trukket for beløpet når du er ferdig.

Takk for svar. Stemmer at EasyPark tar påslag på 15% minst 4kr.

Jorn01

Ferskingspørsmål:
Er det greit å lade batteriet 100% når en er på hytta og neste kjøretur starter med 1000 høydemeter nedover? Tenker da på hva som skjer med energien som regenereres.

Orbit

Det varierer veldig mellom biler, ut fra hvort stort buffer de egentlig har på toppen av batteriet når bilen viser 100%. Noen biler har lite/null buffer, og derfor null regenerering med fullt batteri, og vil slite mye på bremsene. Andre kan ta unna det meste av en slik bakke som regenerering. Noen biler (f.eks Ampera-e) har "hill top mode", dvs at lading stoppes på 90% (?) slik at en har regnererering på vei ned.

Sjekk håndboken for bilen din. Om det ikke står noe der, er ladehastighet ved hurtiglading på 90%-100% batteri en god indikasjon. Dersom blien klarer >30-50 kW lading i det området (tyngre biler trenger å kunne ta imot mer), kan den normalt også ta imot nok effekt til å regenerere ned en bakke. 
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

#153
 Men å få slipt litt på dei mekaniske bremsene er berre bra. Pass sjølvsagt på varmgang.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Jorn01

#154
Takk for svar! Gjelder en Ioniq 5 i mitt tilfelle. Ser ut til at ladekurven går kraftig ned mellom 90% og 100% og går ut fra at den ikke har så mye "ekstra" batterikapasitet over 100%.
Tenker derfor å lade til 90%, så får jeg heller huske å skru av regenerering og slite bort belegg på bremsene fra tid til annen utenom.

Jan E-28

Noen biler har jeg hørt også kan bli litt "nøkkete" under regenerering fra hytta på fjellet om en har ladet til 100% før turen?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Øyvind.h

Ioniq 5 har ca 3% over 100% iht BMS. Regenrerer ved 100%, men jeg ville ikke ladet til 100% med 1000 høydemeter ned fra start. Ville ladet til 90%.
Ix3 var nøkkete den ene gangen jeg testet 100% lading før avreise for å sjekke evt tilgjengelig buffer over 100%.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kvakke

Denne tråden er vel så gammel at ingen ser denne, men prøver!

Superenkelt spørsmål fra fersk elbileier: Bilen min har 58kwt batteri. Hvis jeg skal prøve å regne ut sånn ca hva det vil koste meg å lade den f.eks fra 0-100%, Kan jeg da ta ladepris X 58? F.eks 7*58=406

Svk

Høres logisk ut.forsvinner vel litt i varmgang.så legg på noen kroner til

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA