Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring  (Lest 69888 ganger)

Line K

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 144
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #210 på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 17:25 »
Til dere i borettslag/sameie og gjerne med Zaptec, og som selv sørger for faktuering. Hvordan gjør dere dette?

Ser for oss omtrent noe sånt:
  • Eksportere forbruk for gitt periode ut av Zaptec Portal til Excel
  • Matche ladestasjon med beboer
  • Slå opp strømpris for gitt periode
  • Beregne kostnad
  • Sende tallene til forretningsfører?

Hører gjerne hvordan dere gjør dette, og om det er verdt bryderiet.
Alternativet er å benytte et firma som ordner dette for oss. Charge365, Fortum, m.f.

Det ble veldig dyrt for et lite sameie å koble seg til Forum o.l. med vårt Zaptec-anlegg, så vi gjør det i Google spreadsheet. 

Vi fakturerer kvartalsvis, og bruker SSB sin strømpris for det kvartalet. Men vi har faste plasser, så en boks = en seksjon.

SSB tilgjengeliggjør gj.snitt pris ca. tre uker etter kvartalsslutt. Da kjører man ut en Excelrapport i Zaptec-portalen med dato start- og sluttkvartal. Så er det bare å gange forbruk per seksjon med SSB sin kraftpris for "Husholdninger. Total pris for kraft, nettleie og avgifter".  https://www.ssb.no/elkraftpris

Beboere informers deretter om hva det koster, og bruker SMS-betaling. Forretningsfører får kopi av forbruk også. https://bank.obos.no/styre/betalingstjenester/viaobos/

Men håper jo at det på sikt blir rimligere å bruke tidsbasert strømprising og automatisk fakturering uten at styret må være involvert!


Malmo92

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 15
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #211 på: Torsdag 31. Oktober 2019, klokken 11:33 »
Tidligere gikk det stort sett greit å "ordne seg en stikkontakt", men med stadig flere elbiler har behovet for lading i fellesanlegg økt og det er derfor påkrevd å finne løsninger der både førstemann og sistemann kan få tilgang til lading. Bruk av stikkontakter til lading i fellesgarasjer/felles parkeringsområder ble forbudt fra 1.7.2018 (NEK400:2018).


Gjelder dette selv om Schuko-kontakt er på egen kurs fra leiligheten sin hovedsikring, max 10A og egen jordfeilbryter type B (festet på bod bak p-plass i sameiet).?

Trine2

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 103
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #212 på: Fredag 08. November 2019, klokken 20:31 »
Vil den nye loven gjøre at borettslag og sameier ikke kan ta mer pr. kWt enn normalt?

Mange steder prises ladingen så høyt at ingen ønsker installere lader for sin elbil og man blir tvunget til hurtiglading på offentlige ladeplasser. På denne måten unngår styret å ta stilling til problematikken og investeringskostnaden.

perbran

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #213 på: Fredag 03. Januar 2020, klokken 09:34 »
Og, fra det jeg ser på nettet, så ble ikke loven endret nå 1. januar. Er det noen som vet noe om når?

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2675
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #214 på: Fredag 03. Januar 2020, klokken 20:25 »
Vil den nye loven gjøre at borettslag og sameier ikke kan ta mer pr. kWt enn normalt?

Mange steder prises ladingen så høyt at ingen ønsker installere lader for sin elbil og man blir tvunget til hurtiglading på offentlige ladeplasser. På denne måten unngår styret å ta stilling til problematikken og investeringskostnaden.

Det er to lover som er aktuelle her.
- Lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven) § 25, som trådte i kraft 1. jan 2018.
- Lov om burettslag (burettslagslova), som Perbran skriver virker den ikke være trådt i kraft. (Korriger om feil.)

Fant et høringsnotat på nett som inneholder mye nyttig informasjon rundt arbeidet med den nye burettslagslova.

Når det gjelder lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven) § 25 er teksten slik:

Sitat
Seksjonseierens rett til å bruke bruksenheten og fellesarealer
Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.

Hovedpoenget i lovene er at seksjonseieren / andelseier har rett til å etablere ladestasjon, styre kan bare nekte "dersom det foreligger en saklig grunn."

Men, kostnadene til etableringen vil i stor grad måtte dekkes av seksjonseieren / andelseier.

Løsningen for akseptable lade kostnader vil dermed være mye lik som for andre tilbud i sameier og borettslag, igjennom generalforsamling, dialog og deltakelse i styrearbeidet. Et enkelt eksempel om styret har inngått en avtale om t.d. vaktmestertjenester, eller trappevask. Om en, eller flere beboere da går til styret og viser at andre kan tilby vaktmestertjenester / trappevask for en mindre kostnad, som er like bra, så bør styret da enten gi et svar på hvorfor avtalen ble valgt - eller ta det videre og vurdere å gjøre et bytte.

Er disposisjonene som er gjort grovt kritikkverdige vil den / de ansvarlige måtte gå av, og nye tillitsvalgte velges av generalforsamling.

Det som gjør det noe mer komplisert for ladeanlegg vil være at styret i mange tilfelle har inngått en avtale som det er bindingstid på. Bytte ikke er like enkelt, det kan være klausuler om utkjøp, bruddgebyr, eller bestemt tidsperiode før avtalen kan endres, ellers sies opp. Dette for at leverandøren skal sikre at det ikke blir tap.

Det kan være inngått avtale der strømpris også dekker inn nedbetaling av infrastrukturen, og der en leverandør står for innkreving av strømmen som benyttes, det legges på kostnad for å dekke inn det leverandør skal ha i betaling for å levere tjenesten. Noen leverandører har også en modell der kjørte km pr år bestemmer hvilke trinn du skal betale for. Lader du mye borte vil du da måtte betale for strøm du aldri har brukt. Lader du alltid hjemme vil det kanskje være en god modell.

Større anlegg vil også ha effektavgift alt idag, slik at strømprisen spesielt vinterstid kan være langt over det en betaler privat. Gjelder spesielt om det er ujevn belastning, med høye topper på belastning. Denne kostnaden kreves da inn via en høyere strømpris fra de ladende.
Sitat
Hentet fra: https://www.circlekcharge.no/article/6/ikke-glem-effektavgiften
Borettslaget risikerer dermed en “uventet” avgift fra nettselskapet på 85.000kr i året, eller opptil 4200 kroner i året per bruker hvis det er 20 brukere av anlegget.


Etter min begrensende, men så langt gode erfaring vil borettslag / sameier på sikt få en rimelig løsning om de:
- Borettslag / sameie dekker investeringen av felles infrastruktur som legges opp. Finansieres via driftsbudsjett, eller lån, avhengig av likviditet. Gir mulighet for å søke støtte når anlegget eies, som en ikke kan få om anlegget leies.

- Investeringen nedbetales over felleskostnader, likt for alle beboere, eller en variant der de som benytter anlegget betaler noe mer enn de som ikke benytter det. Men, alle betaler noe, slik at når beboere senere kobler seg til er det en liten, eller ingen tilkoblingsavgift. Unngå nedbetaling over strømprisen.

- Det bør velges et system som har lastbalansering, for å unngå store kostnader til effektavgift.

- Beboer dekker selve ladeboksen, og montasje av denne.

- Bruk av strøm faktureres etter tilnærmet kostpris, og kreves inn på en mest mulig kostnadseffektiv måte.


Kan legge til at borettslaget jeg bor gjør det slik:
- investeringen ble gjort av borettslaget, uten støtte. (var ikke noe støtte å søke om i 2017)
- ladeboksen kjøpes av hver enkelt.
- nedbetales i løpet 10 år, der 50% dekkes av alle, 50% av dem som har en ladeboks.
- strøm etter faktisk forbruk, til faktisk kostnad. (vi har ikke effekt avgift pr idag.)

For 2 halvår 2019 koster strømmen 1,10 pr kWh og det er 400 kr i nedbetaling på lånet for dem som har ladbar bil. Alle bidrar med ca 140 kr i nedbetaling pr år, dekkes via felleskost, ingen egen regning. Alle har da mulighet til å koble seg når som helst, uten noen kostnader enn kjøp av ladeboksen og elektrikerarbeidet.

Lader en mye vil en slik løsning lønne seg (pga. lav strømpris.)
Lader en lite vil det gå lang tid før det lønner seg, pga. høy kost for ladestasjonen. (ca 18-20' ferdig montert.)

Men, når en først har det montert så lønner det seg ikke å lade på hurtiglader, i stedet for hjemme.

Så, dette er nok ikke fasit for alle, men en løsning der nedbetaling går tilbake til oss selv.
« Siste redigering: Fredag 03. Januar 2020, klokken 20:38 av TB »
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

perbran

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #215 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 13:53 »
Prøver meg igjen, noen som vet hvor lenge endringen av borettslagsloven skal være på høring. Mange aviser som skrev at dette skulle tre i kraft 1. januar, men det skjedde ikke. Ser det fortsatt står under behandling på denne:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-av-forslag-til-endringer-i-plan--og-bygningsloven-eierseksjonsloven-og-burettslagslova/id2642313/?expand=horingssvar

Lars C. Krogenæs

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2349
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #216 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 19:20 »
Det er ingen som vet når saken er ferdig behandlet i departementet, slik at den kan oversendes til Stortinget.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Polestar

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #217 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 20:11 »
Den nåværende regjeringsplattformen inneholder samtidig et eget punkt om økonomisk støtteordning for lading i borettslag/sameier:
  • Gi økonomisk støtte til ladestasjoner og ladepunkt i borettslag, sameier og garasjelag.

Sånn sett kan det uansett vise seg å være lurt å sette eventuelle planer om ladeanlegg på vent for borettslag/sameier.

Kilde:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/politisk-plattform/id2626036/
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev