Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading for Dummies -en nybegynnerguide.

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 10. mars 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

seims

Hei.
Ny på forum og akkurat bestilt meg en e-golf.
Vedlagt bilde viser støpsel som jeg har i garasjen min. Er en egen kurs på 16A som er satt opp for Elbil. Slik jeg har lest meg opp er dette Type 1, mens kabler som følger med e-Golf er Type2.
Om jeg har forstått rett så trenger jeg en adapter med hankjønn type1 til type 2 hankjønn.. Stemmer det og har noen tips hvor jeg kan få tak i det?

Lars C. Krogenæs

Hei og velkommen til elbilforumet  :)

Du har nok missforstatt. Dette er ikke en type1 kontakt.

Det du viser bilde av er en 3 fas industrikontakt (CEE)for et anlegg på 400v.

Antagelig er det 3X16A, men det kan vi ikke se ut av bildet, men du kan se det på lokket til kontakten, eller i sikringskapet.

I bunn og grunn er dette egentlig en vanlig stikkontakt, men kraftigere og for 400v eller 3 X 230volt.

Du trenger en ladekabel med ladekladd, eller en ladestasjon for å lade bilen.

Får du bilen relativt raskt og trenger lading asap, kan du kjøpe en adapter på ClasOhlson eller lignende som omgjør din industrikontakt til et vanlig 230v uttak. https://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/32-6039. Dette forutsetter at det er 16A du har. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KjellG

Litt oversikt: https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-de-forskjellige-ladepluggene-til-elbil/223939

Ny eGolf kan lades med 2*16A => 7,4 kW. Dersom du anskaffer veggfast ladeuttak, br du se til at du bruker to faseledere og fordeler uttaket. Videre bør du sjekke mulighetene for enkelt å kunne stille ladestrøm og ev om ladestasjon kan bedrive lastjustering mot hovedsikringene. Dette met tanke på om dette kan bli aktuelt pga effekttariffer som netteiere driver og utreder.

Cougar

Jeg leser i innledingen av denne tråden dette:
"Moderne elbiler leveres med en ladekabel med vanlig jordet strømkontakt og en kladd på ledningen.
Kladden er en kontrollenhet mellom elbil og stikkontakten for å øke sikkerhetsnivået. Denne kontrollenheten har et overspenningsvern, sjekker jordfeil og  regulerer strømstyrken som elbilen får lov til å trekke av kontakten".

Jeg antar dette betyr at kladden inneholder jordvern type B? Noe annet ville vel være rart?
2019 Ioniq El + mange andre biler

turfsurf

Sitat fra: Cougar på søndag 28. april 2019, klokken 01:15

Jeg antar dette betyr at kladden inneholder jordvern type B? Noe annet ville vel være rart?
Nei, de aller fleste har nok ikke dette. Det vil og være temmelig lite vits i, siden det er krav om at stikkontakter som skal brukes til lading har B vern bak.

Det er vel dog noen 3djeparts som kan leveres som både mode 2 og 3 som har det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dede

For meg som ikke hurtiglader så ofte; Når det star I appen (Grønn kontakt) at det er 3 ladere, en 22kw, en Chademo og 1 CCS.  Chademo er satt som opptatt.  Antar det betyr at CCS da ikke kan brukes samtidig? 

Sjekker litt  for hvor det er mye trafikk nå før jeg skal på ferie (kjøre fra Stavanger til HArdangervidda - og dermed om jeg må lade I Eidfjord  - eller heller litt før om det "alltid" er opptatt I Eidfjord...)

Lars C. Krogenæs

#126
Når det står i appen at det er 1X chademo og 1XCCS er det gjerne samme "pumpe". Man kan i 99% av tilfellene ikke lade 2 biler fra samme pumpe.

Så finnes det alltids unntak, deriblant Fortum sine nye lynladere som kan dele tilgjengelig effekt på biler samtidig.

Forøvrig har BKK flere nye ladere i Eidfjord, som du kan vurdere.

https://www.facebook.com/hordalandelbil/posts/969535136584919/

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

roxy

Hei, ny på forumet og fersk eier av en 2019, i3 / 120Ah.

Når jeg hentet bilen hadde jeg noen spørsmål ang lading. Et av disse var om jeg med denne bilen kan lade fra alle "pumper" så lenge kontakten passer. Svaret var ja, som jeg også regnet med.

Oppfølgingspørsmål var om jeg også kunne benytte såkalte "lynladere" og da ble det litt usikkerhet og etter litt konferering med en kollega ble svaret: At jeg antakelig ikke burde lade på "lynladere"

Jeg har kun hurtigladet en gang og kjenner de kontaktene som disse "pumpene" har.
I morgen skal jeg imidlertid på langtur over flere dager og vil måtte benytte mange ladere på min tur til Trondheim via nordvestlandet. Så mitt spørsmål til dere erfarne er om jeg kan benytte meg av såkalte "lynladere" ?

BMW i3 120Ah. 2019

Vidar1979

Må gå greit å lade i3 med CCS på "lynladere".
https://elbil.no/elbil/bmw-i3/

Sikkert lurt å skaffe seg Grønn Kontakt appen før du starter på turen.

manifold

Det er helt uproblematisk å bruke lynladere for i3. Du vil imidlertid ikke få større hastighet enn 50kW, dvs. det same som du får på vanlige hurtigladere.

Magnus Hansen

Sitat fra: roxy på onsdag 14. august 2019, klokken 11:21
Hei, ny på forumet og fersk eier av en 2019, i3 / 120Ah.

Når jeg hentet bilen hadde jeg noen spørsmål ang lading. Et av disse var om jeg med denne bilen kan lade fra alle "pumper" så lenge kontakten passer. Svaret var ja, som jeg også regnet med.

Oppfølgingspørsmål var om jeg også kunne benytte såkalte "lynladere" og da ble det litt usikkerhet og etter litt konferering med en kollega ble svaret: At jeg antakelig ikke burde lade på "lynladere"

Jeg har kun hurtigladet en gang og kjenner de kontaktene som disse "pumpene" har.
I morgen skal jeg imidlertid på langtur over flere dager og vil måtte benytte mange ladere på min tur til Trondheim via nordvestlandet. Så mitt spørsmål til dere erfarne er om jeg kan benytte meg av såkalte "lynladere" ?

Hurtigladere leverer som regel 50kW mens lynladere kan levere 150kW og oppover. Men i3 støtter ikke mer enn 50kW. Det betyr at du kan lade på lynlader, men du lader ikke noe raskere enn på vanlig hurtiglader. Og når det i tillegg er dyrere med lynladere så er det helt klart lurest å holde seg til vanlige hurtigladere. En ytterligere bonus er at du slipper tilsnakk fra eiere av biler som faktisk kunne hatt nytte av ladere ..

roxy

Takk for rask tilbakemelding.

Tanken på å kunne bruke lynlader var om det var eneste mulighet og jeg "måtte" ha påfyll.

Jeg visste ikke da, men jeg vet i dag at i3 ikke kan nyttiggjøre seg det lynladeren leverer, men var fortsatt usikker på om lynlading vil være skadelig for batteriet siden selgerne var litt i tvil.

Har appene og har skaffet brikker fra Fortum, Grønn kontakt, BKK og CircleK.

BMW i3 120Ah. 2019

Orbit

#132
Flisespikking: i3 støtter marginalt over 50kW, men ikke nok til at det er verd ekstrakostnaden.

Men dersom det ikke er annet en lynladere ledig, er det problemløst å bruke dem på i3 (og alle andre bilder med CCS-kontakt). Det er bilen som bestemmer hvor mye den vil ha/tåler
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på onsdag 14. august 2019, klokken 12:31
Flisespikking: i3 støtter marginalt over 50kW, men ikke nok til at det er verd ekstrakostnaden.

150A står det, det er 20% mer enn de 125A man får på vanlige hurtigladere. Så får man selv vurdere om det er verdt det. Pr. nå koster lynlader 40% mer enn hurtiglader, så litt dyrere pr. kWh blir det. Men ikke mye, så lenge man ikke står for lenge (til for høy SOC).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ronnyponny

Hadde en elektriker innom i dag for å legge opp en 16A 1-fas kurs til industrikontakt (CEE), men det ville han ikke gjøre fordi NEK fra 2018 begrensa det til 10A i følge han. Stemmer det?

Har ikke tilgang til NEK sjøl, men det som står på DSB sine sider er at "Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden."
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Elektrikeren mente at det som står på DSB sine sider er utdatert siden det er datert mars 2017. Hva er rett?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA