Skrevet av Emne: Rust på "bremsene"  (Lest 6889 ganger)

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1852
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #30 på: Mandag 04. Mars 2019, klokken 08:31 »
Den bruker ABS+DSC, bremser på alle fire hjul og stopper pent og pyntelig, faktisk litt tregere enn ved å trampe bremsepedalen i bånn.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PionerThink

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 485
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #31 på: Mandag 04. Mars 2019, klokken 09:37 »
Tror det har vært diskutert i andre tråder også dette med bruk av håndbrekk i ulike hastigheter:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41590.15
Noen mener sågar at frambremsene også blir aktiviserte når håndbrekk aktiviseres i høy hastighet, muligens for å hindre at bakenden kan skli ut, men dette har jeg ikke noe belegg for å si noe om ???
https://elbilforum.no/index.php?topic=12948.3120
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1420
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #32 på: Mandag 04. Mars 2019, klokken 16:41 »
Det er naturlig at bremsene bak ruster mer enn foran, dette gjelder alle biler. Grunnen er grei, det er hardere bremsekraft foran enn bak, og på en elbil med regenerering så er det selvsagt ett mye mindre behov for å bremse. De gangene du bremser så bremser du svakere ettersom elmotoren hjelper deg og du aktiverer da kun bremsene foran.
At det skal hjelpe på å rygge å bremse tror jeg ingenting på.
Når det gjelder håndbrekket så tar det kun på bakhjulene, er du i tvil slå det på,
jekk opp bilen og sjekk.

Tesla model 3 LR - VIN224XXX Svart

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1852
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #33 på: Mandag 04. Mars 2019, klokken 19:39 »
Parkbremsen fungerer forskjellig etter om du er i fart eller parkert. I fart er alle fire hjul brukt til bremsing, via DSC. (Kjenn på bremseskivene etter nedbremsing med brekket, de blir alle varme). Det betyr igjen at de hjulene som er fremst i fartsretningen får hardest bremsing. Når du rygger, betyr det at bakhjulene får det meste av bremsevirkningen. DSC hindrer låsing av etterløpende hjulpar (dvs forhjulene når du rygger), for å holde bilen stabil. (I "roller mode" er alle slike støttesystemer borte, og du får brekksladd med forhjulene når du rygger. Har prøvd!)

Det er riktignok en fail-safe dersom DSC er død, så vil parkeringsbremsesystemet alene kunne bremse i fart, og da bare bakhjulene.

Utklipp fra BMW university (min utheving):
 [ You are not allowed to view attachments ]
« Siste redigering: Mandag 04. Mars 2019, klokken 19:43 av Orbit »
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13407
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #34 på: Tirsdag 05. Mars 2019, klokken 07:34 »
Synes folk bruker mye tid og penger på å forsikre seg og klage på alt og alle i stedet for å brette opp ermene og bruke 15 min. med en pusseskive i forbindelse med bytte til sommerdekk. Litt zinkspray forhindrer ny rust der bremseklossene ikke sveiper.

Gjør en dette får en mye overskudd til bedre sysler som familie og venner, og ikke minst bedre humør som følge av å ha klart noe selv, og slippe krangling med "teite folk" på verkstedet. ;)

Bildet viser en skive som går fra ikke EU godkjent til EU godkjent med minimal anstrengelse.
« Siste redigering: Tirsdag 05. Mars 2019, klokken 07:42 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

Magster

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 134
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #35 på: Tirsdag 05. Mars 2019, klokken 17:33 »
Finnes det en guide om hvordan man gjør dette på i3?

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13407
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #36 på: Tirsdag 05. Mars 2019, klokken 17:35 »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1554
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #37 på: Torsdag 21. Mars 2019, klokken 17:40 »
Her er en bedre video for bytte av bremser bak på i3. Med norske kommentarer. Laget av bildeler.no
1499,- for delene: https://www.bildeler.no/bremsesett/bmw/i3-i01-/E/2015/IB1P25B/?Vare=76885

https://youtu.be/ofWNrIS_O_0

Disqusor

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 225
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #38 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 14:57 »
Rust er ikke slitasje, men er et resultat av ytre påvirkning(salt, fuktighet) og lite bruk.

Skal dette dekkes av Service Inclusive Plus må bilen varsle for utslitte bremser og det må i tillegg måles at skivene er tynnere en minimums tykkelse.

Etter 2 mnds bruk ?

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3643
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #39 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 15:14 »
Bruker du ikke bremsene vil de (skivene) ruste etter bare et par dager. Overflaterust. Men en kjapp oppbremsing sørger for at overflaterusten forsvinner og skivene blir blanke.
Mine skiver er straks over 5 år gamle på vår i3. Kun skiftet bremseklosser fremme i fjor. Passert 83000km
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

DieselVegard

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 119
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #40 på: Lørdag 23. Mars 2019, klokken 22:18 »
Jeg har lekt meg litt med "roller mode" i vinter, og har nå funnet ut at dette er jo den beste måten å fikse bremser på også. Hvis man skal en tur på en part tre mil, sleng på "roller mode" og skivene er strøkne når dere kommer frem. Gjør dette en gang i uka, så blir ting bra :)
18 i3s 18000km
14 i3 118400km,
99 Z3 Coupé
65 1800

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13407
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #41 på: Lørdag 23. Mars 2019, klokken 22:57 »
Hva er "roller mode"?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1554
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #42 på: Lørdag 23. Mars 2019, klokken 23:47 »
Roller mode kobler ut ABC, stabilitetskontroll og antispinn. Morsomt å prøve, men ikke å anbefale å kjøre langt med.  i3 er livsfarlig uten "støttehjul".

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1852
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #43 på: ſøndag 24. Mars 2019, klokken 00:09 »
+ kobler ut all regen, så bremsing blir bare med mekaniske bremser.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13407
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #44 på: ſøndag 24. Mars 2019, klokken 08:01 »
Kult. Noen som har prøvd denne modus for å øke rekkevidden?

Bare synd at den også kutter regen når en faktisk ønsker det, nemlig når en likevel skal bremse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS