Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fortsatt i3 , 4 år og snart 100’km

Startet av 02jan, søndag 30. september 2018, klokken 22:31

« forrige - neste »

Orbit

Men jeg regner med at 4000 var bare for deler, og at arbeid kommer i tillegg (eller gjøres selv).

Relatert: Er det noen som har prøvd Zimmermann sine Coat-Z skiver (delenummer 150.2924.20/150.2924.25) med forbedret rustbeskyttelse (eller tilsvarende)? Tanken er at dersom en unngår rust på de delene som ikke slites (kanter, ventilasjonskanaler, nav), er det mindre rust som vil spre seg inn på sliteflatene (som da blir lettere å holde rene med bruk av bremsene).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PionerThink

Bestilte "round baut" fra Autodeler.co.no til rett over 2300,- som gir gratis frakt.
Mener å huske at de som ble plassert bak hadde coating, men ikke fra Zimmermann:
https://www.autodoc.co.no/abs/9111711
Har vel hatt dem på siden mai nå, og det er vel antydning til litt rust på kantene og rundt senter av skivene!
Mulig Zimmermann sine er av bedre kvalitet, men jeg lurer på å kjøpe meg en boks med Zink på biltema og spraye litt over igjen før vinteren ???
Ser forøvrig at Autodeler kjører med 23% rabatt i dag, så det er bare å hive seg rundt ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

pberg

Ser at det er en del nettsider som spesifiserer samme klosser på i3 som på Mini. Det stemmer ikke helt, originalklossene til i3 har mye tynnere bremsebelegg. Så spørsmålet er om disse faktisk går oppi caliperene i praksis? Noen som har prøvd?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

rth

Litt Off Topic, men siden bremser er nevnt her.

Vi har akkurat hatt vår 2016modell på 1. gangs service.  55.000Km. Med beskjed om at alle skiver burde byttes. Kona har hatt som vane å trille ned Oslofjordtunnelen og subbebremse på vei til jobb, uten at det kan sies å ha fungert noe særlig.

Så da blir det å begynne å mekke bremser igjen. Trodde jeg var ferdig med sånt, men ikke pokker om BMW skal få tjene penger på at de selger noe som ikke tåler østlandske veier vinterstid. Grmf....

Når en velger uriginalt. Er det merkbare kvalitetsforskjeller her. Bremsene brukes jo veldig lite, og det kan se ut til at det er rusta som tar dem og ikke slitasjen.


Trond.m

Synes det er påfallende mange i3 som må bytte bremseskiver. Jeg trodde man kunne unngå problemer med å tørke skivene med bremsing før bilen parkeres om vinteren. Er det ikke også slik at når regnsenoren er aktivert, så vil bremsene aktiveres automatisk for å tørke skivene. Hvis man må regne med å bytte bremseskiver og klosser før 5 år, så er det kanskje lønnsomt å tegne utvidet serviceavtale som dekker slitedeler ?

02jan

Skivene bak på min 2014 er fortsatt speil blanke. Er nok knepet med å bruke håndbrekket 2 ganger i løpet av vinter.
Bytte bremsene foran var logisk konstruert.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

Sitat fra: TM på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 19:38
Hvis man må regne med å bytte bremseskiver og klosser før 5 år, så er det kanskje lønnsomt å tegne utvidet serviceavtale som dekker slitedeler ?

For 5 år/60000 km koster serviceavtalene henholdvis 5996,- (standard) og 17569,- (plus-avtale, dvs bremser og årlig vindusviskerskift inkludert). Klarer du å få tatt årlig vidusviskerskift og kommer unna med ett bremseskiveskift rund baut, totalt til under 11500,- på 5 år, er det rimeligst å ha standrd serviceavtale.

Tips: BMW-forhandlerne matcher pris andre steder så lenge disse bruker originaldeler. I Oslo-området er også Furubakken (tidligere BMW-forhandler) et bra alternativ til å få gode priser med orginale deler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Sitat fra: 02jan på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 20:11
Skivene bak på min 2014 er fortsatt speil blanke. Er nok knepet med å bruke håndbrekket 2 ganger i løpet av vinter.
I hvilken hastighet slår du på håndbrekket?
Jeg har ikke turt det fordi jeg vet ikke om bilen tåler at jeg setter på håndbrekksknappen i full hastighet..
Det er jo annerledes enn et mekanisk håndbrekk som trinnløst kan dras til.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Klykken

Den bremser så lenge du holder oppe knappen, og slipper du knappen slutter den å bremse. Ufarlig på utraffikert vei.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Jeg gjør dette på rett strekning ,  nedoverbakke, uten trafikk, tørr asfalt, 40kmt.  «drar til» håndbrekket , til bilen står stille.

Dette må bilen tåle, grei måte å bli kjent med bremsesystemet.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

I tillegg til 02jan sine steg, er det og greit å sette gir i N (i fart) før du løfter håndbrekket. ABS er også i bruk, så det er ikke snakk om stive hjul (som ville gitt dårlig pussing av skivene).

Også greit å teste dette dersom noen skal øvelseskjøre med bilen, slik at de forstår og kjenner litt bedre hva som skjer dersom du må radikalt gripe inn som ansvarlig fører fra passasjersetet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Blodstrupmoen

Dette har ikke så mye for seg. Brekket kan man dra til i 150 kmt hvis man ønsker, bilen tåler fint det, men brekket virker ikke på samme måte når man kjører som når man står stille. Når man står stille aktiveres vanlig brekk på bakhjula, i fart aktiveres bremsene på samme måte som at man trykker på pedalen. Man kan bare sette bilen i fri og bremse med pedalen i stedet, men brems skikkelig, det holder ikke å f.eks sette bilen i fri ned en bakke og bruke brems for å holde farten, man må ta skikkelig i på grensen til at ABS aktiveres noen ganger hver uke så holdes rusten borte.
BMW i3 94Ah
BMW 118d E87
Porsche 911 Turbo
Alfa Romeo 1750 GTV

rth

Hvorfor våre skiver er blitt så rustne skjønner jeg egentlig ikke. Håndbrekkvarianten er også brukt en god del av meg, inntil jeg oppdaget at den bremset på alle 4 hjulene. Dermed samme funksjon som å bremse normalt hardt.

Kan forskjellene på erfaring bero på hvor i landet man bor? Vi kjører i saltsørpe vinterstid. Ville tro at om en slapp det, så vil det også være ett helt annet resultat for skivene.

02jan

Kjører i og rundt Oslo , disse skivene (bak) er fra 2014. Bilde fra i høst.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Satte bilen i N og bremset for et år siden, men så fikk jeg nye software på service i fjor og etter dette har den holdt skivene bak rene uten at jeg trenger å bruke nevnte triks.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA