Skrevet av Emne: Rust på "bremsene"  (Lest 7220 ganger)

PionerThink

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 509
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #15 på: mandag 18. februar 2019, klokken 09:33 »
 [ You are not allowed to view attachments ]
Var på EU-kontroll for noen måneder siden med min 2014 modell, da hadde den gått ca 66000. Måtte bytte skiver bak pga rust på innsiden. Foran var det visst fremdeles OK. Har blitt flinkere til å ta en hard oppbremsing før jeg setter den fra meg. Får se om det hjelper.
Samme her også, men på 52' km ca i mai  i fjor var mine rustet i stykker bak ???
Har en mistanke om at hun som eide bilen før aldri har hatt en kraftig oppbremsing så lenge hun hadde bilen!
Byttet bak selv og bilen gikk igjennom EU-kontrollen, men nylig fikk jeg opp varsel om "Brake pad wear indicator", så nå må jeg vel bytte foran også snart :(
Kjøpte komplett sett både foran og bak i samme slengen, så de foran tas nok i forbindelse med bytte til sommerhjul
Ellers har jeg også praktisert hard bremsing i bunn av en bakke før en fartshump, og de nye bremsene bak ser blanke og fine ut enda så lenge! Tror allikevel jeg vil prøve å ta en bakoverbremsing i ny og ne for å sikre at de også tar på innsiden siden det var der de hadde rustet mest!
« Siste redigering: mandag 18. februar 2019, klokken 10:41 av PionerThink »
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Samco

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 226
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #16 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 14:29 »
Får se på min i morgen skal på EU om jeg har rustet skiver .....

Edit 0 feil ....
« Siste redigering: fredag 22. februar 2019, klokken 16:26 av Samco »

Pallesnekkern

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 136
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #17 på: fredag 01. mars 2019, klokken 10:59 »
Bremsene på i3 er det dårligste jeg har vært borti med tanke på rust. Med god margin.  Har forsøkt å bremse hardt regelmessig, men det hjelper lite, spesielt bak.  Bremseklossene er også nesten utslitt etter 30.000km. 

Har lagt merke til at klossene er veldig myke og avgir enorme mengder bremsestøv. Dette setter seg på skivene og rustprosessen starter i løpet av få timer.  Har kjøpt inn uorginale skiver og klosser av bedre kvalitet som skal settes på til våren. Prisen BMW tar for å sette på mer av den samme dritten er ekstrem. Ca 7 lapper per aksel.  :-1:

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2215
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #18 på: fredag 01. mars 2019, klokken 12:45 »
Lønner seg å rygge når man tester bremsene bak. Forover tar vel de fremme nesten all bremsinga vil jeg tro, 80% kanskje?

Jeg må rygge ut av en garasje hver gang bilen skal brukes og får dermed bremsa ganske kraftig. Ingen anmerkning på 4års-service på 40.000 km.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

bobakka

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 358
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #19 på: fredag 01. mars 2019, klokken 15:42 »
Lønner seg å rygge når man tester bremsene bak. Forover tar vel de fremme nesten all bremsinga vil jeg tro, 80% kanskje?
Er det virkelig en dokumentert effekt av å rygge og bremse?
Aldri hørt om det før.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #20 på: fredag 01. mars 2019, klokken 15:47 »
Fungerte for meg i alle fall, etter forgjeves å ha prøvd å få brukt hele bakskiven ved bremsing i fart fremover.

Bak har ikke mine klosser tatt jevnt over hele skiven på utsiden, selv ved hard bremsing, spesielt på venstre side. Men prøvde i dag full fart bakover (ca 40 km/t, SW-begrenset av bil) og noen harde oppbremsinger (på et øde industriområde), og da ble det vesentlig bedre. Blanke skiver helt ut til kanten, men ble igjen noen små prikker med dypere rust. Får ta en "dyprens" til våren når saltingen er over for denne sesongen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2215
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #21 på: fredag 01. mars 2019, klokken 16:05 »
bobakka: aner ikke, men det er vel logisk hvis man tenker på det :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

bobakka

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 358
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #22 på: lørdag 02. mars 2019, klokken 10:17 »
Fungerte for meg i alle fall, etter forgjeves å ha prøvd å få brukt hele bakskiven ved bremsing i fart fremover.

Bak har ikke mine klosser tatt jevnt over hele skiven på utsiden, selv ved hard bremsing, spesielt på venstre side. Men prøvde i dag full fart bakover (ca 40 km/t, SW-begrenset av bil) og noen harde oppbremsinger (på et øde industriområde), og da ble det vesentlig bedre. Blanke skiver helt ut til kanten, men ble igjen noen små prikker med dypere rust. Får ta en "dyprens" til våren når saltingen er over for denne sesongen.

Jeg ville trodd at med å kjøre ned en bratt bakke og bremse slik at ABS'en slo inn ville både bremsene foran og bak bli slipt. Men kanskje ikke?
Jeg skal prøve trikset med å rygge fort og bremse :-)
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2215
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #23 på: lørdag 02. mars 2019, klokken 13:14 »
Nedoverbakke, da blir jo enda mer av vekta fordelt forover og desto mindre trykk på bremsene bak :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2496
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #24 på: lørdag 02. mars 2019, klokken 14:56 »
Sette bilen i nøytral, rulle opp i fart og bremse, funger godt for å renske bak hos meg..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bobakka

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 358
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #25 på: søndag 03. mars 2019, klokken 10:45 »
Sette bilen i nøytral, rulle opp i fart og bremse, funger godt for å renske bak hos meg..
Det er det jeg også har gjort.
Ser bra ut på utsiden både foran og bak.
På innsiden foran og bak kan jeg ikke se hvordan det ser ut.

Selv om mer vekt blir på forhjula bremser jeg så hardt at jeg tror at også bakhjula bremser bra.

Er det OK for i3'n å skifte gir i fart?
Det er tungvindt og hindrer trafikken å stoppe helt opp for å skifte gir, men har ikke tatt sjansen på noe annet

iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1047
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #26 på: søndag 03. mars 2019, klokken 11:15 »

Er det OK for i3'n å skifte gir i fart?
Det er tungvindt og hindrer trafikken å stoppe helt opp for å skifte gir, men har ikke tatt sjansen på noe annet

Ingen problemer. Bare brems ned og "gir" opp før full stopp, og kjør videre...

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3845
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #27 på: søndag 03. mars 2019, klokken 12:25 »
Trenger ikke bremse. Bare å røre bryteren mot riktig posisjon.

Edit:
Ups, dette er en "rust på bremsene"-tråd. Kanskje essensielt å bremse da :p
Men hvis formålet bare er å gire, så trengs ikke det.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1501
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #28 på: søndag 03. mars 2019, klokken 12:29 »
Da jeg hadde I3 så brukte jeg å å renske bakbremsene med å dra på håndbrekk i fart. Gjorde dette spesielt når jeg kjørte av veien og inn på avkjøringsfelt. Ca 1 gang hver 14 dag.
Da bilen hadde 1. service etter 2 år og ca 42000 km så var det ingen bemerkning på bremsene, de bemerket faktisk det motsatte at de var veldig bra.
Tesla model 3 LR - VIN224XXX Svart

bobakka

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 358
    • Vis profil
Sv: Rust på "bremsene"
« Svar #29 på: mandag 04. mars 2019, klokken 08:27 »
Da jeg hadde I3 så brukte jeg å å renske bakbremsene med å dra på håndbrekk i fart. Gjorde dette spesielt når jeg kjørte av veien og inn på avkjøringsfelt.
Er det så lurt?
Trodde bilen stoppet ganske fort om du drar på den elektroniske håndbremsen i fart?
Er du sikkert på at bilen tåler det?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.